Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMethylfenidaat (heb ik misschien ADD?)

Methylfenidaat (heb ik misschien ADD?)

28 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als je écht zekerheid wil, zou ik gewoon een doorverwijzing vragen bij je huisarts om je te laten testen.
s
somshoogLid
01-01-2024, 00:00
#2
AphexTwin zei:
Als je écht zekerheid wil, zou ik gewoon een doorverwijzing vragen bij je huisarts om je te laten testen.
Klik om te vergroten...

Misschien moet ik dat inderdaad gaan doen. Het klinkt misschien raar maar sinds ik die pillen gebruik voel ik me een soort van 'normaal'. Nu ineens kan ik wel vooruitgang maken met mijn scriptie. In 2 weken bij mijn gehele scriptie getypt terwijl ik na 4 maanden 10 pagina's had haha.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik weet niet waar jij die punten vandaan hebt, maar de helft is niet echt ADD.
s
somshoogLid
01-01-2024, 00:00
#4
acht.zes zei:
Ik weet niet waar jij die punten vandaan hebt, maar de helft is niet echt ADD.
Klik om te vergroten...

Dit zou best kunnen misschien. Ik had het van deze site maar kan best crap zijn idd: https://www.levente.nl/kenmerkenADD.htm

Heb jij misschien een betere bron? En wat ik jou mening hierover?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoi,

Ik heb dus even op die site zitten rondkijken en het betreft hier een zogenaamd zelfbenoemd specialist zonder enige opleiding in de materie. Die lijst met kenmerken is wat mij betreft veel te simpel, helemaal niet uitgewerkt en is ook nog eens onwaar op een aantal punten. Een goed voorbeeld is 'is vaak intelligent' wat je dus wel vaker hoort, maar je hebt net zo veel ADD-ers die maar een laag IQ hebben, dus intelligentie heeft er niks mee te maken, hoewel je met een eventueel hoge intelligentie wel je tekortkomingen goed kan maskeren. Ander voorbeeld is gevoeligheid, dat is dus gewoon hoogsensitief, kan voorkomen bij ADD-ers, maar is op zich geen ADD-eigenschap.

Voor een diagnose ga je gewoon naar een psychiater, die is daar voor opgeleid. En dus niet naar zo maar naar een andere ADD-er die zich tot specialist heeft verklaard na wat onderzoek op internet.

Dan medicatie, welke medicatie en welke dosering bespreek je ook met je psych in plaats van zelf te gaan dokteren.

Zoals al gezegd, Methylfenidaat is een upper dus dat wil zeggen dat IEDEREEN zich beter kan concentreren op Methylfenidaat, dus ook niet ADD-ers.

Dat je wel de toegenomen concentratie benoemt die dus iedereen krijgt en GEEN ENKELE van de andere effecten die ADD-ers ervaren na inname lijkt mij een aanwijzing dat je juist GEEN ADD hebt.
Maar goed, ik ben geen psych, gewoon zo maar een ADD-er net als de persoon achter die site van Levente dus kan ik het net zo goed fout hebben en zou je wel degelijk ADD kunnen hebben. Maar nogmaals, ga naar een psych om daar uitsluitsel over te kunnen krijgen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
somshoog zei:
Dit zou best kunnen misschien. Ik had het van deze site maar kan best crap zijn idd: https://www.levente.nl/kenmerkenADD.htm

Heb jij misschien een betere bron? En wat ik jou mening hierover?
Klik om te vergroten...
Het beste is gewoon naar je huisarts gaan en een doorverwijzing vragen voor een ADD/ADHD test. Speculeren heeft weinig zin.
Zoals acht.zes al zei klopt het niet. Veel bronnen niet. Natuurlijk bestaan er wel een aantal “symptomen” die zo goed als elke add’er heeft maar elke add’er heeft een eigen karakter, andere opvoeding gehad, andere familie of leefomgeving, andere dingen mee gemaakt etc etc. Zo via een internetsite is het echt niet vast te stellen of het wel of niet hebt. Zelfs als men zich wel laat testen komt er soms wat anders of niks uit. Iemand kan zo goed als alle op internet te vinden symptomen hebben en toch geen add hebben. Andersom ook.
Wil je echt een diagnose omdat je het echt niet kan in het leven zo? Je kan niks, niks lukt, studie ga je niet halen? Of iets? Volgens mij red je je tot nu toe wel aardig met HAVO en HBO. Misschien niet gemakkelijk of zoals anderen maar je red het toch maar mooi wel! Niet alles in het leven moet makkelijk zijn.
Of wil je een diagnose omdat je vind dat het allemaal makkelijker gaat met medicijnen op? Ik bedoel dit echt niet aanvallend hoor, zeker niet! Alleen lees ik hier en hoor ik wel om mij heen dat velen zo een diagnose of graag zouden willen of het zo draaien dat ze een arts, ja eigenlijk “overhalen” dat ze er zo last van hebben. Alleen maar om het voor zichzelf makkelijker te maken met medicijnen.
In mijn optiek is zo af en toe een x een korte periode studeren met dat soort medicijnen geen probleem, eigenlijk wel natuurlijk maar oke. Als je het voor vast gaat slikken werkt het sowieso op den duur minder of anders. Niet echt minder maar de overduidelijk scherpte en het fijne gevoel is zeker minder. De recreatieve waarde verwdijnt totaal.
En daarbij komt, wil je écht het “stempeltje” add krijgen? Ik persoonlijk weet eigenlijk al mijn hele leven dat ik adhd heb. Zeer overduidelijk, niet te ontkennen klassiek geval hahahaha, ook bij ieder ander die mij kent en ziet. Vroeger “bestond” dat nog niet en was je gewoon druk, lastig, vervelend en dom. Lullig maar zo was het toen. Ik heb mij nooit laten testen en ben dat ook niet van plan. Ik heb een “aandachtsstoornis” of hoe ze het allemaal ook mogen noemen, nou en? Moet ik dan net zo zijn als wat er van de kudde word verwacht? Ik heb er vrij goed mee leren leven, zelf, zonder speciale begeleiding op school en zonder ooit medicijnen te slikken. Met Ups en downs natuurlijk, maar elk leven heeft ups en downs.
Tegenwoordig “moet” iedereen die net even een tikkie anders is dan de ander maar een diagnose hebben, al dan niet om de pillen. Wees gewoon jezelf, niemand is raar, iedereen is anders.
Sorry voor dit ellelange epistel hahaha! Tis namelijk een onderwerp wat mij wel interesseert.
s
somshoogLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
Voor een diagnose ga je gewoon naar een psychiater, die is daar voor opgeleid. En dus niet naar zo maar naar een andere ADD-er die zich tot specialist heeft verklaard na wat onderzoek op internet.

Dan medicatie, welke medicatie en welke dosering bespreek je ook met je psych in plaats van zelf te gaan dokteren.

Zoals al gezegd, Methylfenidaat is een upper dus dat wil zeggen dat IEDEREEN zich beter kan concentreren op Methylfenidaat, dus ook niet ADD-ers.
Klik om te vergroten...

Ik heb al contact opgenomen met GGZ en ga hier werk van maken. Ik was eigenlijk vooral benieuwd naar jullie mening hierover en wilde bevestiging dat ik niet gek was (omdat het gezien kan worden als smoes voor slecht presteren of zo). Ik ben vooral heel erg verbaasd hoe goed die pillen werken. Zelf dokteren is slecht en eigenlijk doe ik nooit zoiets. Nu in deze stressvolle situatie heb ik er wel heel veel baad bij merk ik
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
somshoog zei:
Nu in deze stressvolle situatie heb ik er wel heel veel baad bij merk ik
Klik om te vergroten...
Maar dat heeft dus iedereen.
s
somshoogLid
01-01-2024, 00:00
#9
Aanvulling van kenmerken

- Emotionele wisselingen
(Ja denk het wel. Kan de enige dag heel vrolijk zijn en de volgende dag denk waarom ben ik zo'n sukkel?)

- Chaotisch / Vergeetachtig
(Erg chaotisch met werken. Dan weer dit doen en dan weer daar mee bezig. Boodschappen doen en toch weer vergeten om koffie te halen. Ik was met de fiets maar ga lopend terug)

- Trekt zich graag terug
(Ik ben erg op mezelf en vind het heerlijk om af en toe alleen te zijn. Even rust)

- Kan ergens volledig in opgaan
(Als ik iets leuk vindt ga ik er alles over opzoeken en informatie over zoeken. Laatst was ik begonnen met basgitaar en kon zonder problemen 2 uur oefenen)

- Grote passie bij interesse
(Alles opzoeken over basgitaar spelen. Wat is de beste manier om te spelen, welke nummers kan ik oefenen, wat is de beste manier om te leren enz)

- Een groot voorstellingsvermogen
(Heb een zeer rijke fantasie en altijd wilde ideeën hoe het moet worden. Zoals een nieuwe app. Er aan beginnen en afmaken lukt alleen niet)

- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken
Dit ben ik zeker

- Veel creatief talent
Vele ideeën over het maken bijvoorbeeld nieuwe game. Helemaal uitdenken hoe het eruit moet zien.

- Assertief maar onzeker over zich zelf
Dit weet ik niet. Wel heel erg onzeker

- Heeft Humor / intelligent
Vind het raar om te zeggen maar heb humor. Hou er van grapjes en lachen. Getest op bovengemiddeld IQ

- Blijft op de achtergrond
Dit sowieso

- Laat alles wachten tot het laatste moment
100%

- Altijd ver vooruit aan het denken
Dit ook 100%. Ben nog niet eens afgestudeerd en denk al aan mijn cariere

- Staren / kijkt voor zich uit / lijkt afwezig
Deze vind ik lastig om zelf te omschrijven. Kijk regelmatig uit het raam

- Probleem oplossend
Als ik in de problemen zit bedenk ik altijd alweer een oplossing hoe ik eruit kan komen

- TV of radio staat altijd aan
Altijd muziek aan

- Concentratieproblemen / snel afgeleid
Zoals ik al eerder zei

- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie
Zie vorige punt

- Te veel gedachten / filosofisch
100%. Heb altijd vele gedachten over de mens en waarom we dingen doen zoals we doen.

- Perfectionistisch in contrast met chaos
Hier heb ik ook erg last van. Kan mij heel erg op 1 ding vastbijten waardoor de rest crap is.

- Zit vaak te dagdromen / komt regelmatig laat
Kom elke dag te laat terwijl het elke week mijn doel is om op tijd te komen. Zit regelmatig aan dingen te denken

- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen
Ja, begeleider zegt dat ik iets moet doen en ik doe het niet. Achteraf denk ik oja shit dat moest ik nog doen

- Voelt zich regelmatig overspoelt
Af en toe naar de WC om rust te zoeken. Hoofd tolt van gedachten

- Moeilijkheden bij het afwerken van details
Sowieso

- Dwaalt in gedachten af bij luisteren
Begeleider legt iets uit en andere discuseieren over iets. Ik ga naar beide gesprekken luisteren en mis volledig wat mijn begeleider uitlegt

- Gaat opruim klusjes uit de weg
Ja

- Visueel / autodidactisch
Ja er visueel

- Vaak een reken, schrijf of lees stoornis
Getest op dyslexie. Geen idee hoe ik ook Wiskunde B, NA enzo gehaald heb

- Gevoelig voor verslaving
Periodes dat ik elke dag wiet rook. Verslaafd weet ik niet? Wel gerookt in het verleden

- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie
Ik lees theorie maar geen idee wat er staat na 10 keer lezen. Als iemand iets voordoet snap ik het.

- Kan zich goed in anderen verplaatsen / sociaal
Ja

- Kan logica waarderen
Ja

- Weinig vrienden maar sociaal betrokken
Ja. Weinig maar hele goede vrienden. Kan erg meeleven met iemand

Sorry voor deze lange lijst. Maar zit echt met deze shit en wordt er gestoord van dat school een drama is. Loop aldoor rond met het gevoel waarom lukt mij dit nou niet? Ben ik dom? Ik kan echt niks!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."