Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWellbutrin

Wellbutrin

30 antwoorden
58 weergaven
18-5-2026
f
freak1Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Iemand ervaring met Wellbutrin xr?
Ik kreeg het een maand geleden voorgeschreven om wat socialer te worden
maar ben er nog altijd niet mee begonnen.
Als ik al die bijwerkingen lees in de bijsluiter en op het internet.... :(
Toch ben ik van plan er morgen mee van start te gaan.
Ik zie wel hoe ik er me bij voel.
Wel vervelend dat men bij zo'n middel eerst een paar weken tot een maand ongeveer moet wachten voordat men enig effekt voelt! :angry:
Ik zou het in combinatie van een kwart of een halfje zolpidem of lorazepam of atarax nemen.
(ik wissel af, zo raak ik aan niets verslaafd)
Ik slaap niet echt goed tegenwoordig en het middel zou op de koop toe ook slaapstoornissen teweeg brengen.
Nu ja, aan alles zitten bijwerkingen,
kwestie is er met gezond verstand mee om te gaan.
:rock:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zoals je zelf al aan geeft zit aan alles bijwerkingen. De bijwerkingen zijn verschijnselen die kunnen voorkomen, maar lang niet bij iedereen zullen voorkomen. De een krijgt het wel, de andere niet.
Als je het voorgeschreven hebt zou ik het gewoon in gaan nemen als ik jou was. Het is idd een middel met een langere inwerkperiode, maar daarna heeft het misschien wel baad voor je!
f
freak1Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Best mogelijk dat ik er daarna baat bij heb.
Als ik het niet probeer zal ik het nooit weten!
Ik kreeg tabletjes van 150 mg voorgeschreven.
Misschien met een halfje beginnen..
Ik weet het nog niet.
Ik zie morgen wel.
Maar ik ga er in elk geval mee van start! :)
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#4
Inderdaad, als je het niet probeert zul je het nooit weten. En misschien loop je dan wel een goeie kans mis. Als je 150 mg via de officiele weg hebt voorgeschreven gekregen dan zou ik je adviseren ook gewoon die dosis te nemen. Dan zul je het beste en het snelste effect hebben. Ga je met halfjes werken, dan duurt het dus ook dubbel zolang.

Mocht je vragen hebben over deze medicatie, dan kun je ook altijd bij de apotheek een klant vriendelijke bijsluiter halen. Dus niet de standaard bijsluiter die men bij de medicatie moet doen wettelijk gezien, maar eentje gericht voor gebruikers van een middel. Staat het veelal allemaal wat makkelijker in beschreven.

Succes!
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#5
freak1 zei:
(ik wissel af, zo raak ik aan niets verslaafd)
Klik om te vergroten...

Je snapt natuurlijk dat je moet oppassen met die gedachtengang.
f
freak1Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Gisteren eerste dag tabletje Wellbutrin genomen
maar ben er alweer mee gestopt!
Ik heb heel slecht geslapen afgelopen nacht.
Goed spul maar dat wakker liggen is er toch teveel aan.
En k'heb geen zin om weer vast te komen zitten aan 1 of ander slaapmiddel.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jammer dat je na 1x proberen er al gelijk mee bent gestopt. Je hebt het middel niet voor niks gekregen, en het zal inderdaad een paar nadelige werkingen met zich mee kunnen brengen. Vaak zijn die maar tijdelijk, en als het middel eenmaal werkt dan heb je daar veel minder last van.
Ik zou zeggen zet gewoon even door, maar het blijft natuurlijk jou eigen keuze of je het neemt of niet.
p
peggyLid
01-01-2024, 00:00
#8
he hallo

ben nu voor de 2e keer gestart met wellbutrin ben nu alleen heel moe,
slik het in combinatie met citalopram voor depressie en de wellbutrin voorr adhd,

weet iemand of dat normaal is heel moe en lusteloos,

nou alvast bedankt
S
StabbyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik werd heel moe van Wellbutrin. Viel steeds een uurtje in slaap in de zetel vroeg in de avond. Ik ben er dan mee gestopt, want als je constant zo moe en zonder energie bent word je heus niet socialer.
B
BrabbelsLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wellbutrin zou geen slaap moeten geven, eerder het tegendeel. Meestal wordt juist aangeraden om het 's morgens te nemen zodat je 's avonds geen last van slapeloosheid hebt. Misschien is de sufheid wel een bijwerking gedurende de eerste twee of drie weken.
B
BieKeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat een doorzettingsvermogen! Na een dag stoppen. Ik gebruik het nu een week tegen vermeende ADD en ik heb mogelijk daardoor 1 dag ziek op bed gelegen. Koorts, hoofdpijn, droge mond, spierpijn en aan het eind van de dag ben ik zwaar aan de diarree geraakt. Daar heb ik nu drie dagen last van.

Maar ik wil rust in mijn kop, dus ik zet door tot ik het een week of vier heb geprobeerd. Merk ik dan nog geen verschil is het vroeg genoeg om ze alsnog aan de kant te zetten.

Naast de bovengenoemde klachten voel ik me de laaste dagen ook zeer zwaar vermoeid. Kan hele dagen slapen, kan me nergens toe zetten en heb een continue kater-gevoel :beer: , terwijl ik geen druppel alcohol dronk.

Is er iemand die ervaring heeft hoe lang die vervelende bijwerkingen ongeveer duren?

Sterkte ermee allemaal in ieder geval :wink:
R
RealitiesLid
01-01-2024, 00:00
#12
De bijwerkingen varieren van persoon tot persoon en ook de duur.
Ik denk wel dat ik kan zeggen dat je bij wellbutrin na een 2-tal weken geen bijwerkingen meer zou mogen hebben of nauwelijks nog; zoals bij de meeste antidepressiva;volhouden is de boodschap aan het begin ja, je lichaam moet aan de stof wennnen.
en na 2 tot 4 weken zou het middel toch effectief moeten werken.
150 mg wellbutrin is de standaarddosis, hoger zou ik niet gaan, tot 300 en zelfs tot 450 wordt het soms voorgeschreven.
Het lijkt me beter om in zo'n gevallen of andere de wellbutrin xr te combineren met een serotonineheropnameremmer ( SSRI): zoloft, seroxat, prozac,fevarin,lexapro,cipramil etc.

Dan kan je bv. in plaats van 300 mg wellbutrin, 150 mg geven in combinatie met 20 mg fluoxetine (prozac) of 10/20 mg s-citalopram ( sipralexa/lexapro)....dan is het makkelijker titreren.


wellbutrin is zeker geen sederend antidepressivum, het is een cathinone, een synthethische stof afgeleid van de khad plant, die stimulerende effecten heeft; bupropion is die stof in wellbutrin en behoort tot de phenethylamines, waartoe ook sterke stimulantie als amfetamine behoren.
Ook venlafaxine behoort tot de phenetylamines, deze twee zijn daarom sterk qua stimulatie en worden in verlengde afgifte gemaakt nu.
De SSRI's bv. behoren tot de klasse van de phenylpropylamines.
Wellbutrin tegen angsten is toch niet echt aangewezen, dan gebruik je beter paroxetine, een SSRI
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Zelf gebruik ik ook Wellbutrin XR 150 mg.
HALFJES NEMEN WERKT AVERECHTS!
XR staat namelijk voor extended release wat betekend dat ze vertraagd worden afgegeven.
Als je de pil dan kapot maakt word ie wel in 1x in je bloed opgenomen ipv verdeeld over de hele dag.
Dit kan ook voor bijwerkingen zorgen.
Zelf kauw ik weleens een tablet kapot savonds als ik wat langer wakker wil blijven. Het smaakt supersmerig maar doordat de 150 mg ineens word opgenomen word je een stuk wakkerder.

Bij mij werd het voorgeschreven als medicijn tegen ADHD en depressie, en ook om evt te stoppen met roken. Wellbutrin is in amerika als Zyban op de markt als "stoppen met roken" pil.
Maar ik moet zeggen dat het enige dat ik merk is dat het me wat meer energie geeft overdag. Op mn depressie kan ik er niet echt wat van zeggen.
Ik gebruik het nu 9 weken. Neem de tablet smorgens in. Geen last van slapeloosheid daardoor gelukkig.
R
RealitiesLid
01-01-2024, 00:00
#14
pammetje82 zei:
Zelf gebruik ik ook Wellbutrin XR 150 mg.
HALFJES NEMEN WERKT AVERECHTS!
XR staat namelijk voor extended release wat betekend dat ze vertraagd worden afgegeven.
Als je de pil dan kapot maakt word ie wel in 1x in je bloed opgenomen ipv verdeeld over de hele dag.
Dit kan ook voor bijwerkingen zorgen.
Zelf kauw ik weleens een tablet kapot savonds als ik wat langer wakker wil blijven. Het smaakt supersmerig maar doordat de 150 mg ineens word opgenomen word je een stuk wakkerder.

Bij mij werd het voorgeschreven als medicijn tegen ADHD en depressie, en ook om evt te stoppen met roken. Wellbutrin is in amerika als Zyban op de markt als "stoppen met roken" pil.
Maar ik moet zeggen dat het enige dat ik merk is dat het me wat meer energie geeft overdag. Op mn depressie kan ik er niet echt wat van zeggen.
Ik gebruik het nu 9 weken. Neem de tablet smorgens in. Geen last van slapeloosheid daardoor gelukkig.
Klik om te vergroten...


Ja goed dat je dat meldde, want XR pillen in twee breken mbv een schaar of cutter, is helemaal niet de bedoeling, precies om de reden die jij geeft.
Ik woon in Belgie en is het ook op de markt als Zyban als hulpmiddel om te stoppen met roken.
Ben jij met de Wellbutrin kunnen stoppen met roken?
Champix schijnt beter te werken, maar heb daar geen ervaring mee.
Bupropion ( de werkzame stof in zowel die Zyban-pillen als Wellbutrin XR, is idd vrij stimulerend, had al geschreven dat het een synthethische cathinone is, dus sommige mensen die hier gevoelig voor zijn ( voor de stimulatie) moeten er soms wel mee stoppen....want je kan er ook manisch van worden of heel vreemde gedachten, of zelfmoordneigingen....
Daarom is het volgens mij door de producent op de markt ook gegooid als anti-depressivum, het remt de noradrenaline en dopamine,....maar een depressieve patient die zelfmoord pleegt is makkelijker te 'verantwoorden' dan iemand die gezond is en stopt met roken mbv zyban en plots knetter word..
Ook champix, mee oppassen als je van jezelf weet dat je psychisch een stoornis hebt of in het verleden een depressie of psychose hebt gehad, als je wat minder stabiel bent....kan je ook knetter maken...
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ja het is nu alweer een tijd verder, merk wel dat mijn stemming meer stabiel is. Ben helaas nog niet gestopt met roken nee. Dit staat wel in de planning,
R
RealitiesLid
01-01-2024, 00:00
#16
Al goed dat je stemming verbeterd is.
De eerste weken kunnen zwaar zijn qua bijwerkingen, soms moet men zelfs de behandeling
staken, owv te erge bijwerkingen: te gespannen worden of manisch.
Stoppen met roken komt nog wel :)
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#17
nou helaas ik gebruik het nu denk ik zon 3 maand ong misschien iets korter. Maar ik voel me nog steeds enorm depressief, ook al echt heel lang. Het is echt om gek van te worden. Smorgens heb ik nieteens de motivatie om uit bed te komen en loop zelfs al weken met suicidale gedachten rond. :( Het is allemaal begonnen toen er in een half jaar zoveel ellende op me afkwam dat ik dat niet aankon en overspannen raakte. Dat was in juli 2011. Zolang ben ik dus al depressief. En Wellbutrin kan ik dus ook van mn lijstje schrappen want het werkt gewoon niet tegen mn depressie. Het is echt hopeloos
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Loop zelf al jaren bij de psychiatrie en daar heb ik een keer gevraagd aan mijn spver die ik toen nog had waarom mensen op antidepresiva toch zelfmoordneigingen hebben. Kreeg als antwoord dat de meeste antidepresiva alleen als het ware ervoor zorgen dat je met een opgeheven hoofd kan rondlopen maar de oorzaak gaat niet weg. Snap zelf eerlijk gezegd ook niet waarom ze zoveel troep voorschrijven wat meestal niet eens werkt.
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#19
het staat er een beetje raar nu het is wel iets beter geweest tijdens de beginfase van gebruik, toen waren mn leefomstandigheden ook nog wel iets beter. maar nu voel ik me gewoon weer verschrikkelijk klote. En zit ik ook nog met een methadonafbouw waardoor ik me ook nog eens ziek voel.
R
RealitiesLid
01-01-2024, 00:00
#20
pammetje82 zei:
het staat er een beetje raar nu het is wel iets beter geweest tijdens de beginfase van gebruik, toen waren mn leefomstandigheden ook nog wel iets beter. maar nu voel ik me gewoon weer verschrikkelijk klote. En zit ik ook nog met een methadonafbouw waardoor ik me ook nog eens ziek voel.
Klik om te vergroten...


Hoe gaat het nu met je pammetje82 :flushed: ? Je mag ook PM'en hoor als je het liever niet 'publiekelijk' neerschrijft.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."