Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsErvaringen eenmalig 2 weken tussen XTC gebruik.)

Ervaringen eenmalig 2 weken tussen XTC gebruik.)

15 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
R
RicooLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo DF!

Ik gebruik regelmatig XTC en hou me daarbij eigenlijk altijd aan de 2/3 maanden regel. Als ik te veel feesten dicht op elkaar had stapte ik over op speed of coke om zo m'n XTC pauze niet te verbreken en de "magische" effecten te behouden.

Nu is alleen vanwege een goedaardige hartritmestoornis me sterk afgeraden om ooit nog iets anders dan XTC/MDMA of downers te gebruiken. Nu zit ik dus met een klein probleempje 31 juli had ik een festival waar ik XTC heb gebruikt (waar ik eerst dus speed had willen gebruiken) en 13 augustus heb ik weer een festival waar ik XTC zou willen gebruiken.

Ik begrijp helemaal dat de XTC effecten dan niet zo zijn zoals op 31 juli, maar hoeveel pijn gaat dit me doen op de lange termijn? Ben ik dan direct de love effecten voor altijd kwijt? Moet ik een extra lange pauze houden daarna?

Zijn er hier meer mensen die eenmalig 2 weken tussen gebruik hebben gelaten en wat zijn jullie ervaringen?
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb ook een keer eenmalig 2 weken pauze genomen tussen sero dumpers. Zal misschien iets minder effect hebben maar bij mij viel dat wel mee volgensmij. Ben ook niet de magic verloren. Of het goed voor je is? Absoluut niet en ik raad het ook niet aan. Als je het toch doet zou ik daarna een hele lange pauze houden.

Someone please correct me if I'm wrong maar volgensmij wordt die lange pauze aangeraden omdat het je receptoren permanent kan beschadigden als je geen lange pauze's houd. Niet zo zeer om het effect, al zal het effect ook minder worden als je het te vaak gebruikt.
W
WollukkerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Je gaat er zo te lezen verstandig mee om, en hebt niet eerder XTC misbruikt. Je vraagt om ervaringen, want je weet denk ik al wat het advies zal zijn.

Mijn ervaring is dat ik eerder dit jaar ook eens 2x in 2,5 week gebruikt heb en de ervaring was er eerlijk gezegd niet minder om. De magie was er nog steeds. Tolerantie gaat wel razendsnel, want de tweede keer voelde ik dat ik toch wel meer nodig had, en een keertje meer bijgepakt, dan de eerste. Wees dus gewaarschuwd. Daarna extra lang (meer dan 3 maanden) pauze gehouden.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ricoo zei:
Hallo DF!

Ik gebruik regelmatig XTC en hou me daarbij eigenlijk altijd aan de 2/3 maanden regel. Als ik te veel feesten dicht op elkaar had stapte ik over op speed of coke om zo m'n XTC pauze niet te verbreken en de "magische" effecten te behouden.

Nu is alleen vanwege een goedaardige hartritmestoornis me sterk afgeraden om ooit nog iets anders dan XTC/MDMA of downers te gebruiken. Nu zit ik dus met een klein probleempje 31 juli had ik een festival waar ik XTC heb gebruikt (waar ik eerst dus speed had willen gebruiken) en 13 augustus heb ik weer een festival waar ik XTC zou willen gebruiken.

Ik begrijp helemaal dat de XTC effecten dan niet zo zijn zoals op 31 juli, maar hoeveel pijn gaat dit me doen op de lange termijn? Ben ik dan direct de love effecten voor altijd kwijt? Moet ik een extra lange pauze houden daarna?

Zijn er hier meer mensen die eenmalig 2 weken tussen gebruik hebben gelaten en wat zijn jullie ervaringen?
Klik om te vergroten...
Nee hoor heb er ook zeker vaker minder dan 3 maanden ertussen gehad en gaat prima met mij. Denk dat je wel meer moet oppassen als je gevoelig bent voor drugs niet met je sero fucken, maar ik heb dus ook nooit zo'n kater. Heb er ook wel eens 2-3 weken tussen gehad en dan is het effect zeker minder, maar ik ben de love-vibe niet per se kwijt hoor. Staat wel tegenover dat er ook wel eens een half jaar tussen zit trouwens.

Edit: Staat wel voorop dat het af te raden is en dat de vuistregels niet zomaar bestaan, maar ze een keertje overtreden is niet het einde van de wereld.
T
TrippiLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ja ik heb dat wel eens gedaan, het effect was de tweede keer niet noemenswaardig anders maar ik had wat meer nodig ja. Dat is denk ik ook wel een gevaar, dat je eerder overdoseert.

Of het verder kwaad kan is niet te voorspellen, het brein is een wonderlijk systeem dat bij de een sneller ontregeld raakt dan bij de ander. Laat je in elk geval niet vaker verleiden tot korte pauzes omdat je niks merkt qua afgenomen effect of aan/afwezigheid van een dip, dit is niet maatgevend voor de schade die je aan richt met te vaak/ teveel gebruiken.
R
RicooLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bedank voor alle reacties. Voor deze keer gebruik ik het dan gewoon en houd er daarna weer altijd minimaal 2 maanden tussen. Ik heb er verder ook totaal geen moeite mee om 2 of 3 maanden tussen gebruik te houden, het kwam nu alleen even zo uit. Mijn gebruik is ook altijd gepland en nooit spontaan.

Het leek me alleen zo zonde om door 1 keer de regel te overtreden gelijk al mn toekomstige ervaringen te verpesten, maar als dat niet persee zo is maak ik me er verder niet zo druk om.
t
tess69Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ricoo zei:
Hallo DF!

Ik gebruik regelmatig XTC en hou me daarbij eigenlijk altijd aan de 2/3 maanden regel. Als ik te veel feesten dicht op elkaar had stapte ik over op speed of coke om zo m'n XTC pauze niet te verbreken en de "magische" effecten te behouden.

Nu is alleen vanwege een goedaardige hartritmestoornis me sterk afgeraden om ooit nog iets anders dan XTC/MDMA of downers te gebruiken. Nu zit ik dus met een klein probleempje 31 juli had ik een festival waar ik XTC heb gebruikt (waar ik eerst dus speed had willen gebruiken) en 13 augustus heb ik weer een festival waar ik XTC zou willen gebruiken.

Ik begrijp helemaal dat de XTC effecten dan niet zo zijn zoals op 31 juli, maar hoeveel pijn gaat dit me doen op de lange termijn? Ben ik dan direct de love effecten voor altijd kwijt? Moet ik een extra lange pauze houden daarna?

Zijn er hier meer mensen die eenmalig 2 weken tussen gebruik hebben gelaten en wat zijn jullie ervaringen?
Klik om te vergroten...
bij mij was de pret op een gegeven moment over.. maar mijn vriendjes en vriendinnetje gebruiken elke maand zo'n 2 x en altijd goed effect.. al jaren
t
tess69Lid
01-01-2024, 00:00
#8
tess69 zei:
bij mij was de pret op een gegeven moment over.. maar mijn vriendjes en vriendinnetje gebruiken elke maand zo'n 2 x en altijd goed effect.. al jaren
Klik om te vergroten...
ps. ik had ook bij xtc enorm last van mijn ritmestoornis , ik zeg had omdat ik inmiddels een ingreep heb gehad en de stoornis weg is
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
tess69 zei:
bij mij was de pret op een gegeven moment over.. maar mijn vriendjes en vriendinnetje gebruiken elke maand zo'n 2 x en altijd goed effect.. al jaren
Klik om te vergroten...
Onmogelijk. Jij liegt of zij liegen.
W
WollukkerLid
01-01-2024, 00:00
#10
FredKroket zei:
Onmogelijk. Jij liegt of zij liegen.
Klik om te vergroten...

Ligt eraan wat ze verstaan onder "goed effect". Er zal vast nog wel een speedy oppeppend gevoel zijn. De "magie" zal echter ongetwijfeld wel verdwenen zijn.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het effect op de korte termijn zal na 1 x niet perse minder zijn maar op de lange termijn wel. Je kan toch ook 1x wat anders gebruiken, jointje en of een drankje bijvoorbeeld.
B
BlaatschaapLid
01-01-2024, 00:00
#12
Eenmalig zal het denk ik niet heel veel kwaad kunnen, maar het probleem is meestal dat eenmalig heel makkelijk tweemalig, soms en vaker wordt :tongueout:
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wollukker zei:
Ligt eraan wat ze verstaan onder "goed effect". Er zal vast nog wel een speedy oppeppend gevoel zijn. De "magie" zal echter ongetwijfeld wel verdwenen zijn.
Klik om te vergroten...
Fair. Maar dat is niet het gewenste en bedoelde effect van mdma. Kan je beter speed nemen.
R
RicooLid
01-01-2024, 00:00
#14
tess69 zei:
ps. ik had ook bij xtc enorm last van mijn ritmestoornis , ik zeg had omdat ik inmiddels een ingreep heb gehad en de stoornis weg is
Klik om te vergroten...
Wat voor ritmestoornis heb je gehad als ik vragen mag? Ik heb Supravetriculaire Tachycardie + 2e graads AV-blok type 1 beiden onschuldig en goedaardig en heb er nauwelijks last van. Bij eigenlijk geen één soort drugs krijg ik er tijdens gebruik last van (dagen erna soms wel). Maar in overleg met mn huisarts toch gestopt met drugs zoals speed, coke, 3mmc etc. vanwege de extreme werking op hart en bloedvaten (bij XTC is er natuurlijk ook werking op hart en bloedvaten maar lang niet zo sterk).
j
jackhanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ricoo zei:
Wat voor ritmestoornis heb je gehad als ik vragen mag? Ik heb Supravetriculaire Tachycardie + 2e graads AV-blok type 1 beiden onschuldig en goedaardig en heb er nauwelijks last van. Bij eigenlijk geen één soort drugs krijg ik er tijdens gebruik last van (dagen erna soms wel). Maar in overleg met mn huisarts toch gestopt met drugs zoals speed, coke, 3mmc etc. vanwege de extreme werking op hart en bloedvaten (bij XTC is er natuurlijk ook werking op hart en bloedvaten maar lang niet zo sterk).
Klik om te vergroten...
Hoe zie je precies de werking terug op je hart en bloedvaten? Ik heb een smartwatch zou je dat een hogere hartslag waarnemen met 3mmc tov xtc waardoor je bijv vaker een rustmoment kan pakken om de impact te verminderen?

Of is 't allemaal intern en kan je dit niet echt meten met normale attributen?
R
RicooLid
01-01-2024, 00:00
#16
jackhan zei:
Hoe zie je precies de werking terug op je hart en bloedvaten? Ik heb een smartwatch zou je dat een hogere hartslag waarnemen met 3mmc tov xtc waardoor je bijv vaker een rustmoment kan pakken om de impact te verminderen?

Of is 't allemaal intern en kan je dit niet echt meten met normale attributen?
Klik om te vergroten...
Hogere hartslag en bloeddruk inderdaad, komt veel meer noradrenaline vrij bij coke, speed, 3mmc wat zorgt voor vasoconstrictie, waardoor je hart harder moet werken en je bloeddruk sterk stijgt. Coke blokkeert ook de natrium kanalen in je lichaam, dus ook in je hart (welke zorgen voor geleiding in je hart) hierdoor is er vergrote kans op allerlei soorten (dodelijke) ritme stoornissen. Ook zorgt coke voor dat je bloed makkelijker stolt en verhoogd de kans op vaatspasmes in je hart wat kan leiden tot hartinfarcten. Alles bij elkaar is MDMA net wel minder zwaar voor je hart. (Hoe slecht iets uiteindelijk is hangt ook heel veel af van de dosis)

Als je jong bent zou ik tijdens gebruik niet te veel zorgen maken en je er ook niet continu mee bezig houden, hierdoor zal je waarschijnlijk nogal paranoide worden.

Maar af en toe even je hartslag (en eventueel bloeddruk meten) en zo nu en dan rust nemen bij gebruik kan nooit kwaad. Maar je moet ook niet te snel ongerust worden als je hoge waarden terug krijgt.

Zelf zou ik me er niet te veel mee bezig houden en alleen als je je heel erg zorgen maakt, heel erg je hartslag opmerkt of je niet lekker voelt, je hartslag even checken en/of naar de EHBO gaan (of huisartsenpost bellen) voor je vragen. Daar zijn ook genoeg deskundingen die je kunnen beoordelen en eventueel zorgverlenen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."