Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afkickschema met clonazolam

Benzo afkickschema met clonazolam

50 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Newbie070 zei:
Moet vast heel goed voelen!
Klik om te vergroten...
Absoluut! Dit geeft me wel een trots gevoel.

En nu vooral aan mezelf blijven werken: angsten en negatieve gevoelens accepteren en zoveel mogelijk positief in het leven staan!
G
GoldenGrowLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo John

Ik ben benieuwd hoeveel weken/maanden/jaren jij dagelijks benzo's heb gebruikt, tot aan het punt dat je besloot te stoppen zegmaar.
Ik ben nu ongeveer een maand dagelijks 2-4 mg Etizolam aan het gebruiken en ik vroeg me af of ik het nog even kan rekken want ik vind het toch wel erg prettig. ik ben daarna van plan om af te bouwen.

Erg fijn voor je trouwens dat het zo goed is gelukt!


Peace
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#3
GoldenGrow zei:
Hallo John

Ik ben benieuwd hoeveel weken/maanden/jaren jij dagelijks benzo's heb gebruikt, tot aan het punt dat je besloot te stoppen zegmaar.
Ik ben nu ongeveer een maand dagelijks 2-4 mg Etizolam aan het gebruiken en ik vroeg me af of ik het nog even kan rekken want ik vind het toch wel erg prettig. ik ben daarna van plan om af te bouwen.

Erg fijn voor je trouwens dat het zo goed is gelukt!


Peace
Klik om te vergroten...
Hoi GoldenGrow,

Ik gebruik nu een jaar of 10 benzo's. Ik begon met een recept alprazolam om na uppers wat beter te kunnen slapen. Maar ik vond dit inderdaad nuchter ook heel fijn, dus ben ik geleidelijk aan steeds meer gaan gebruiken.

Een paar jaar terug heb ik me iets teveel op mijn werk gefocust, wat resulteerde in werken met speed en daarna op tijd naar bed met alcohol en benzo's. Dat heb ik best lang volgehouden en heeft me carrieretechnisch veel gebracht, maar ben hier voor mijn gevoel net op tijd mee gestopt zonder de vernieling in te gaan.

Daarna ben ik met RC benzo's in aanraking gekomen en deze bevallen me eigenlijk nog veel beter. Voornamelijk clonazolam en inderdaad ook etizolam. Etizolam is zo lekker warm en niet-sederend!

Voor wat betreft hoe lang je door kan gaan, kan ik je geen advies geven denk ik. Zal voor iedereen persoonlijk zijn. Gezien de hoeveelheden die jij opgeeft, denk ik dat je al redelijke lichamelijke ontwenningsverschijnselen zult gaan krijgen. Maar van nog even door blijven slikken zal je echt niet doodgaan. Het zal wel je lichamelijke afhankelijkheid vergroten. Ik zou voor jezelf een moment bepalen wanneer je ermee wilt stoppen (of niet natuurlijk). Je moet dan wel echt de wil en discipline hebben, want het afkicken is zeker geen pretje. Maar dat is een kwestie van doorbijten.

Nog wel de tip: bouw wel echt af tot een acceptabel niveau, voordat je helemaal stopt. Cold turkey is echt niet goed voor je kop!
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Megadude zei:
Flumazenil is toch handig als je wilt afkicken?
Klik om te vergroten...
Dat ken ik niet? Kun je wat meer vertellen?
M
MegadudeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Flumazenil is toch handig als je wilt afkicken?
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#6
John Trap zei:
Echter, het juiste middel wel. Benzo afkick wordt bij voorkeur gedaan met diazepam. Hier kan ik alleen niet aan komen (behalve als ik mijn dokter vraag, maar ik wil mijn andere recepten niet voor het leven kwijt zijn). Doel is om te resetten, terug naar de nullijn, en niet om nooit meer benzos te gebruiken.
Klik om te vergroten...
Diclazepam wordt als de gouden standaard gezien onder RC benzodiazepines om af te kicken omdat het een sterk gelijkend profiel heeft aan Diazepam. 3mg Diclazepam wordt ongeveer gelijk geschat aan 20mg Diazepam. Diclazepam is online te vinden als je weet waar je moet zoeken.
John Trap zei:
Omdat clonazolam ook een flinke halfwaardetijd heeft (de reden waarom ook diazepam wordt gebruikt) en ik hier ruim voldoende van op voorraad heb, ben ik voornemens om het hiermee te gaan doen. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft? Daarnaast zou ik graag input krijgen voor een goed afkickschema krijgen.
Klik om te vergroten...
De vraag of Clonazolam een geschikt benzodiazepine is om mee af te kicken komt online regelmatig voor. Het antwoord hierop is nee omdat Clonazolam een zeer sterke initiële piek in effecten kent en een zeer instabiel plateau. Ongeveer halverwege de aangegeven halfwaarde voor Clonazolam zijn de meest aanwezige effecten alweer ingestort waardoor Clonazolam toch wel een opvallend slechte optie is om mee af te bouwen.

Wat betreft een goed afbouwschema, liever spreek ik mij hier niet over uit omdat ik liever niet verantwoordelijk ben voor andermans gezondheid mocht het om welke reden dan ook niet uitpakken zoals gewenst. Maar om een simpel voorbeeld te geven: Beginnen met 10mg Diclazepam en vervolgens 0,5mg per dag afbouwen. Hieraan moet echter wel toegevoegd worden dat de laatste milligrammen bij benzodiazepine ontwenning vaak het zwaarst vallen, op dit punt wil je misschien iets langzamer aan doen.

Dit is geen perfecte richtlijn voor iedereen maar zou op zijn minst acuut risico moeten doen afnemen. Google / informeer jezelf vooral ook even hoe andere mensen dit aangepakt hebben (zoektermen: Diclazepam taper schedule). Het is al genoemd maar de Ashton manual wordt dus regelmatig aangeraden als richtlijn. Heather Ashton die de Ashton manual heeft geschreven kun je overigens ook in interessante gerelateerde Youtube video's terug vinden.

Spoiler
John Trap zei:
Daarbij ben ik benieuwd wat het eventueel drinken van alcohol (zeg 2x per week 10 glazen) doet met het afkickproces?
Klik om te vergroten...
Alcoholgebruik destabiliseert het proces, liever niet dus.

Als je vragen hebt stel ze gerust, ik ben eventueel ook bereikbaar via persoonlijk bericht.
Je hebt een prettige manier van schrijven trouwens, succes met de taper.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jmths zei:
Diclazepam wordt als de gouden standaard gezien onder RC benzodiazepines om af te kicken omdat het een sterk gelijkend profiel heeft aan Diazepam. 3mg Diclazepam wordt ongeveer gelijk geschat aan 20mg Diazepam. Diclazepam is online te vinden als je weet waar je moet zoeken.

De vraag of Clonazolam een geschikt benzodiazepine is om mee af te kicken komt online regelmatig voor. Het antwoord hierop is nee omdat Clonazolam een zeer sterke initiële piek in effecten kent en een zeer instabiel plateau. Ongeveer halverwege de aangegeven halfwaarde voor Clonazolam zijn de meest aanwezige effecten alweer ingestort waardoor Clonazolam toch wel een opvallend slechte optie is om mee af te bouwen.

Wat betreft een goed afbouwschema, liever spreek ik mij hier niet over uit omdat ik liever niet verantwoordelijk ben voor andermans gezondheid mocht het om welke reden dan ook niet uitpakken zoals gewenst. Maar om een simpel voorbeeld te geven: Beginnen met 10mg Diclazepam en vervolgens 0,5mg per dag afbouwen. Hieraan moet echter wel toegevoegd worden dat de laatste milligrammen bij benzodiazepine ontwenning vaak het zwaarst vallen, op dit punt wil je misschien iets langzamer aan doen.

Dit is geen perfecte richtlijn voor iedereen maar zou op zijn minst acuut risico moeten doen afnemen. Google / informeer jezelf vooral ook even hoe andere mensen dit aangepakt hebben (zoektermen: Diclazepam taper schedule). Het is al genoemd maar de Ashton manual wordt dus regelmatig aangeraden als richtlijn. Heather Ashton die de Ashton manual heeft geschreven kun je overigens ook in interessante gerelateerde Youtube video's terug vinden.

Spoiler

Alcoholgebruik destabiliseert het proces, liever niet dus.

Als je vragen hebt stel ze gerust, ik ben eventueel ook bereikbaar via persoonlijk bericht.
Je hebt een prettige manier van schrijven trouwens, succes met de taper.
Klik om te vergroten...
Hoi Jmths,

Dank voor je uitgebreide reactie en toelichting. Echter, zoals je in mijn bericht van 27 januari kunt lezen, ben ik inmiddels lichamelijk afgekickt!

Ik gebruik nu nog sporadisch een benzo (meestal receptbenzo's). Meestal zodra ik in een piekerloop raak, waar ik niet makkelijk meer uitkom. Ik merk wel dat het recreatieve gebruik constant blijft lokken, maar ik hou me sterk om hier niet teveel in mijn eigen verlangens mee te gaan. Een flinke lichamelijke afkick is het mij in ieder geval niet meer waard!

Mocht het toch ooit weer uit de hand lopen, zal ik zeker jouw tip omtrent diclazepam onthouden!
M
MegadudeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Geen probleem wat van een blog afgehaald. Lijkt me ideaal binnen een week van je benzoverslaving af. Was het altijd maar zo makkelijk. Geloof zelf niet zo in makkelijke oplossingen trouwens. Je bent ze toch ergens om gaan nemen? Eventueel kan dat al over zijn (bijv. je hebt al iets verwerkt of je bent al minder angstig).

Alleen als je nog steeds het probleem hebt, dan ben je alleen van je benzoverslaving af. En volgens mij eventueel net zo vatbaar of wellicht zelfs meer vatbaar voor weer een nieuwe verslaving. Dus ik weet van verslaving, je dient altijd iets te doen aan het onderliggend probleem waarom je aan die verslaving "hooked" bent geraakt.

Snelle afbouw van benzodiazepine verslaving

Er is een mogelijkheid om binnen een week van een benzodiazepine af te komen. Dit kan met een infuus met Flumazenil. Dat gaat veel van de effecten tegen die je krijgt als je ‘cold turkey’ stopt met een benzodiazepine. De GABA-receptor herstelt zich – vooral bij hoge doseringen van een benzodiazpine- slechts langzaam van de zware schade die de receptor hierdoor heeft opgelopen. Onderzoeken die gaan over afbouwen met flumazenil staven dit ook.

Supplementen ter bevordering afbouwen benzo’s
  • L-theanine (250 milligram per dag, 1 of 2 maal daags). Het is een bijzonder aminozuur dat bijna alleen voorkomt in de theeplant Camellia Sinensis. L-theanine staat vooral bekend om zijn kalmerende werking. Het verhoogt de activiteit van de neurotransmitters serotonine, dopamine en GABA in de hersenen. Het geeft ontspanning en vermindert stress en angst.’
  • Magnesium Citraat: altijd citraat of gecheleerd nemen, die neemt je lichaam het beste op.
    Ongeveer 330 tot 550 mg voor het slapen gaan. Versterkt je botten, geeft ontspannen gevoel zowel in je spieren als in je hoofd.
  • Taurine (1 gram per dag), dat zou dan gaan waarschijnlijk omdat taurine qua structuur erg lijkt op GABA denk ik.
Zorgt ervoor dat de magnesium beter wordt opgenomen. Daarnaast kun je nog kijken naar de alfaliponzuur, melatonine, en 5-HTP en een vitamine-B complex in het speciaal vitamines B3 en B6.

Stappenplan voor het afbouwen van een benzodiazepine
Stap1. Schakel over naar een benzodiazepine met een lange halveringstijd zoals diazepam. Het overschakelen moet geleidelijk gebeuren. Indien je jouw benzodiazepine meerdere keren per dag nam, neem je nu 1 dosis voor het slapen gaan. oor de overschakeling naar een langwerkende benzo moet je de dosis van je huidige benzo omzetten naar het equivalent ervan in diazepam.

Er zijn genoeg hulpmiddelen op internet om dat zelf uit verder uit te zoeken. Eentje kun je hier vinden. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_benzodiazepines. Ga op zoek naar een behandeling van je probleem en schrijf je zelf al in. Dat kan gedragstherapie zijn, een lotgenotentherapie, yogacursus, een versiercursus of een nieuwe activiteit, of een reis waarin je bezig bent. Regel dat er voor je benzogewoonte er iets anders in de plaats komt.

Stap 2. Om de twee weken minder je met één achtste van je oorspronkelijke dosis. Afbouwen met 1/8 per 2 weken duurt 14 weken. Zulke kleine afbouw stappen zijn vaak niet mogelijk omdat er geen benzo’s in de juiste kleine dosis beschikbaar zijn. Vraag aan de apotheker of ze speciaal voor jou de juiste capsules kunnen maken.

Stap 3. Wanneer je nog slechts 0,5 mg diazepam, norflurazepam of diclazepam (of iets wat erop lijkt) per dag neemt, dien je volledig te stoppen. Nu komt de moeilijke tijd. Accepteer dat, en accepteer ook dat het weer overgaat. Dwing jezelf in het gezelschap van mensen te begeven. Wees open over je probleem. Schaamte kun je nu niet gebruiken. Lukt het niet om open te zijn, zie dat ook niet als een mislukking. Je kan niet meer dan je best doen. Je bent in ieder geval al bezig om weer jezelf te worden. Daarover mag je van jezelf al trots zijn. Een eventuele terugval bij je verslaving is niet gelijk een reden om helemaal weer te stoppen met afbouwen.


Hoop dat ik iedereen die verslaafd is of raakt aan benzo's een beetje ermee geholpen is. Ook al ben ik zelf sceptisch over makkelijke oplossingen. Denk best dat een flumazenil infuus je in ieder geval kan helpen. Echter degene die je het beste kan helpen, is jezelf met een beetje help van je friends. Veel succes!
B
BowsermanLid
01-01-2024, 00:00
#9
John Trap zei:
Met vallen en opstaan is het eindelijk gelukt, ik sta op 0!

In twee weken afgebouwd van 0,5 mg clonazolam, naar 0,25 mg, uiteindelijk naar 0,125 mg en daarna naar 0 mg. Dit was wel snel, maar ik was geestelijk goed voorbereid en heb de lichamelijke ongemakken volledig geaccepteerd.

Maar nu dus eindelijk (lichamelijk) bevrijd!
Klik om te vergroten...

Hi John,

Heel blij om jouw verhaal te lezen. Dit zijn hele bemoedigende woorden. Ik bevind me in een vergelijkbare situatie als jij je destijds bevond (zelfs in het verleden uppers gebruikt op werk en daarna RC benzo's om weer in slaap te komen), totdat de slaap niet meer wilde komen zonder gebruik van deze benzo's en ik alle verschrikkelijke ontwenningsverschijnselen begon te ervaren waar je over internet op leest. Ik had eerst niet in de gaten waar dit door kwam en nam daarna de ernst van een benzo verslaving niet serieus genoeg, waardoor ik meerdere malen hevige withdrawals mee heb gemaakt toen m'n "stash" op was (dat van die ezel en die steen). Het is me nu overduidelijk waar het probleem ligt en ik wil er dan ook zo snel mogelijk vanaf. 3/4 nachten doorhalen zonder slaap is echt onmenselijk zwaar en fucked je gemoedstoestand en bewustzijn volledig op, en dan heb ik het nog niet over de koortsachtige verschijnselen en buikklachten..

Ik heb heel even met diclazepam geprobeerd te taperen maar daar merkte ik dus echt helemaal niets van, ik kreeg net zo hard ontwenningsverschijnselen, maar wie weet wat de RC vendor me heeft geleverd natuurlijk... Ik weet wel dat de clonazolam van hun top notch is altijd dus ik ga het ook hier nu ook mee proberen. En als het jou lukt om binnen een MAAND van je benzo verslaving af te zijn na TIEN JAAR gebruik, dan geeft mij dat een enorme hoop!!

Kun je vertellen wat vertellen over de mate/ernst van de ontwenningsverschijnselen met deze snelle taper?

Ook ik ben mentaal voorbereid en vastberaden om hier voor eens en voor altijd een punt achter te zetten. Bedankt voor je post John, ik heb hier veel aan. Omdat ik de mate van gebruik verberg voor mijn omgeving (inclusief vriendin) lucht het ook op om hier mijn verhaal even te kunnen doen...

Gebruik je nu incidenteel overigens nog weleens een benzo of is het nu voorgoed gedaan?
[edit] Lees net dat je dit dus in noodgevallen nog wel eens doet maar niet recreatief, heel goed. Het is de ontwenning zó niet waard.. [/edit]

De schrik zit er hier nu in ieder geval goed in, dus denk dat een verslaving niet zo snel meer zal gebeuren, maar ik ben vast niet de eerste die dat zegt. Probleem is wel dat ik na drugs op een feestje ook praktisch niet slaap en hier zou ik het dan nog eventueel voor willen gebruiken sporadisch.
Maar eerst maar eens volkomen clean worden!

Thanks!!
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bowserman zei:
Hi John,

Heel blij om jouw verhaal te lezen. Dit zijn hele bemoedigende woorden. Ik bevind me in een vergelijkbare situatie als jij je destijds bevond (zelfs in het verleden uppers gebruikt op werk en daarna RC benzo's om weer in slaap te komen), totdat de slaap niet meer wilde komen zonder gebruik van deze benzo's en ik alle verschrikkelijke ontwenningsverschijnselen begon te ervaren waar je over internet op leest. Ik had eerst niet in de gaten waar dit door kwam en nam daarna de ernst van een benzo verslaving niet serieus genoeg, waardoor ik meerdere malen hevige withdrawals mee heb gemaakt toen m'n "stash" op was (dat van die ezel en die steen). Het is me nu overduidelijk waar het probleem ligt en ik wil er dan ook zo snel mogelijk vanaf. 3/4 nachten doorhalen zonder slaap is echt onmenselijk zwaar en fucked je gemoedstoestand en bewustzijn volledig op, en dan heb ik het nog niet over de koortsachtige verschijnselen en buikklachten..

Ik heb heel even met diclazepam geprobeerd te taperen maar daar merkte ik dus echt helemaal niets van, ik kreeg net zo hard ontwenningsverschijnselen, maar wie weet wat de RC vendor me heeft geleverd natuurlijk... Ik weet wel dat de clonazolam van hun top notch is altijd dus ik ga het ook hier nu ook mee proberen. En als het jou lukt om binnen een MAAND van je benzo verslaving af te zijn na TIEN JAAR gebruik, dan geeft mij dat een enorme hoop!!

Kun je vertellen wat vertellen over de mate/ernst van de ontwenningsverschijnselen met deze snelle taper?

Ook ik ben mentaal voorbereid en vastberaden om hier voor eens en voor altijd een punt achter te zetten. Bedankt voor je post John, ik heb hier veel aan. Omdat ik de mate van gebruik verberg voor mijn omgeving (inclusief vriendin) lucht het ook op om hier mijn verhaal even te kunnen doen...

Gebruik je nu incidenteel overigens nog weleens een benzo of is het nu voorgoed gedaan?
[edit] Lees net dat je dit dus in noodgevallen nog wel eens doet maar niet recreatief, heel goed. Het is de ontwenning zó niet waard.. [/edit]

De schrik zit er hier nu in ieder geval goed in, dus denk dat een verslaving niet zo snel meer zal gebeuren, maar ik ben vast niet de eerste die dat zegt. Probleem is wel dat ik na drugs op een feestje ook praktisch niet slaap en hier zou ik het dan nog eventueel voor willen gebruiken sporadisch.
Maar eerst maar eens volkomen clean worden!

Thanks!!
Klik om te vergroten...
Hoi Bowserman!

Ook dat deed ik.. pep op werk, clona erin en om 22:00 uur naar bed!

De afkickverschijnselen zijn heftig. Maar het enige waar je op moet letten is je lichaam. Zodra je oorsuizen en druk in je kop krijgt, moet je wat nemen. Dit duidt volgens mij op een te hoge bloeddruk. Al de psychische verschijnselen en het niet slapen moet je voor lief nemen. Dit moet je wel kunnen en eigenlijk ben je niet in staat om in het dagelijkse leven te functioneren.

Praat jezelf kalm, ga wandelen (niet intensief sporten i.v.m. bloeddruk) en zoek afleiding. Zoek acceptatie in het niet slapen (6 uurtjes liggen is ook prima). Na een week wordt het echt beter, ook na 10 jaar gebruiken. Hersenen zijn heel goed in staat om weer terug in de juiste balans te komen.

Eerst clean worden en daarna heel veel discipline houden. Wees je bewust dat je na een keer ontwennen weer een stuk snellen hooked bent. Succes!
B
BowsermanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bedankt voor de tips John, echt top!

Ben al blij dat ik weet wat er mis is en hoe ik het aan kan pakken. Ben al een paar dagen bezig en merk inderdaad dat het zoeken is naar de juiste balans/doseringen en tijdstippen van inname gezien de relatief korte halfwaarde tijd van clona (al vind ik de werkingsduur zeker voldoende om mee te taperen). Doel is om de ontwenning overdag in ieder geval tot een dragelijk niveau terug te brengen en ik besef me goed dat ik op slaap zal moeten inleveren. Maar door af te bouwen zullen de cold turkey koortsachtige nachten zonder slaap en opeenvolgende dagen in zombie modus me bespaard blijven hopelijk. Ik zal hier laten weten hoe het is gegaan zodat dit hopelijk ook anderen kan helpen die in hetzelfde schuitje verkeren. Mijn startpunt is overigens ongeveer 2mg per dag, wat ik mezelf even heb gegund na meerdere episodes van onbedoelde en vreselijke ontwenning.

Groet!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."