Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMethadon versus oxycodon

Methadon versus oxycodon

40 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#1
Coco.nuts zei:
Jawel. Mijn huisarts heeft mij gewoon naar de pleuris geholpen door eerst Fentanyl en later Oxy voor te schrijven, zonder begeleiding te geven en totaal geen informatie wat voor middelen dit eigenlijk waren. Ik kon bij de apotheek gewoon op herhaalrecept ophalen wat ik wilde en wanneer ik wilde op geleide van pijn. Had werkelijk geen idee wat voor (zwaar) spul dit eigenlijk was (ook mijn fout overigens. Normaal verdiep ik me er altijd wel in. Dit keer was ik zo opgelucht dat ik voor het eerst in 13 jaar weer een beetje een leven terug kreeg zonder al te veel pijn dat ik het wel best vond zo). Had geen idee van de tolerantie opbouw.
Niemand keek ernaar om. Huisarts niet en apotheek niet.

Je kunt wel begrijpen dat dit fors mis is gegaan. Binnen no-time zat ik op 75 ugl pleisters en 20 doses instantyl per dag. Vier flesjes per week.
Pas toen ik na een jaar de docu van Michael Jackson zag en doorkreeg wat voor spul dit was schrok ik me dood. Heb alle Fentanyl in één keer laten staan (het domste wat je kunt doen, little did I know) en ging in een keiharde cold turkey afkick. Wist ik veel.
Twee weken lang doodziek geweest. Wel geprobeerd uit te zitten. Toen toch maar besloten dat dit niet zo handig is en naar de huisarts gestapt met de hulpvraag dat ik van deze rotzooi af met begeleiding. Toen begon de ellende pas echt. Heb hiervoor een traject van ruim 2 jaar afgelegd. Was een emotioneel superwrak. Meerdere keren opgenomen geweest (ik was uiteindelijk zowel lichamelijk als mentaal op). Uiteindelijk in het RadboudUMC wel heel goed geholpen en met hun begeleiding omgezet op Buprenorfine temgesic.
Het is voor mij geen verslaving geweest maar puur een medisch probleem en fysieke afhankelijkheid. Maar de lichamelijke ontwenning maakt je best instabiel en heeft gewoon veel impact. Zelfs als er geen verslaving onder zit. Ben echt een emotionele ravage geweest deze periode.

Ik heb in mijn leven best wat medicatie op- en afgebouwd. Ook regelmatig de benzo’s en andere middelen die als ‘moeilijk’ te boek staan. Hier nooit problemen mee gehad. De opiaten vond ik echter wel echt een heel pittige klus. Tot het moment dat ik het in het radboud met Buprenorfine kon afmaken. Vanaf dat moment was het easy en ook nergens meer last van gehad. Ik heb zelfs nog de benzo’s tegelijkertijd mee afgebouwd in het Radboud wat echt geen probleem was. Radboud wilde het eigenlijk na elkaar doen want ze waren bang dat ik er last van zou krijgen en dit te veel was. Maar omdat het zo makkelijk ging en ik er gewoon snel doorheen wilde, hebben ze het maar gewoon tegelijkertijd gedaan. Dus ik heb gewoon 50ugl Fentanyl omgezet naar Buprenorfine, 30 mg themazepam gestopt en dagelijks 40 mg Midazolam omgezet naar als ik me goed herinner ongeveer 22mg diazepam (om en nabij) en dat per 2-4 mg per week afgebouwd. Alles tegelijkertijd. Bijna nul klachten gehad. Had alle bovenstaande medicatie om medische redenen.

Ben blij dat dit alles nu achter de rug is. Nu bijna een jaar ‘clean’ en emotioneel voel ik me sindsdien eindelijk weer een beetje mezelf. Hoewel ik fysiek wel echt naar de klote ben. Nog steeds.
Natuurlijk had ik zelf ook beter moeten inlezen in de medicatie die ik kreeg. Maar ik neem het mijn toenmalige huisarts wel kwalijk dat ze dit zo makkelijk voorgeschreven heeft en dit nooit is begeleid. En het ergste van alles vind ik nog dat ik uiteindelijk als medicatiejunk te boek kwam te staan. Radboud heeft deze diagnose uiteindelijk gelukkig wel aangepast naar Iatrogene Stoornis (fout door medisch handelen).
Want die voorschriften zijn zo moeilijk niet. Maar als je vervolgens begeleiding wilt zoeken om er vanaf te komen, kun je letterlijk nergens meer terecht. Althans, niet als het dan blijkbaar ook weer niet onder de noemer verslaving weg te schrijven is maar het puur een lichamelijke afhankelijkheid is tgv een medische indicatie. Niemand doet er dan nog iets mee. Want de verslavingsklinieken heb ik ook wel gecontact, maar die konden er niets mee
omdat het geen verslaving was.
Pas na letterlijk 2 jaar lang en heel NL rondbellen, bleek alleen het Radboud dit te begeleiden met expertise.
Klik om te vergroten...
Wat een kut doctor heb je zou als ik jou was switchen naar een andere docter..

Succes!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben het met @Tijdloos eens, wat een slechte dokter is dat....die je de zwaarste middelen zo voorschrijft, zonder begeleiding!
Zijn spreekuur zal wel overvol gepland zijn met mensen die afhankelijk zijn geworden....
Ik zou, als ik zo'n arts had, toch naar een andere gaan zoeken.
Deze arts in kwestie helpt je alleen maar verder de shit in...
R
RandoflipLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo allemaal,

Ik verbaas me er over welke informatie sommige mensen van hun huisarts krijgen mbt de gevaren en afhankelijkheid mbt oxycodon en methadon. Ook kom ik erg twijfelachtige verhalen tegen mbt de redenen waarom men het een of het andere krijgt voorgeschreven.

Methadon kan als pijnstiller genomen worden maar is in principe bedoeld om afkickverschijnselen te verzachten,!of in het geheel weg te nemen. Over het algemeen krijgen alleen heroïne verslaafden dit door een verslavingsarts voorgeschreven. Een huisarts die dit voorschrijft weet in mijn ogen niet voldoende over verslaving en de werking van methadon.

Oxycodon is een pijnstiller op morfine basis en wordt voorgeschreven aan personen die hevige pijnen hebben ivm een ziekte.

Oxycodon kan de grootste pijn die bij de afkick optreden verzachten.

Oxycodon is gewoon net zo verslavend als welk ander middel waar een opiaat in zit.

Afkicken van methadon is in het begin van de afbouw niet zo zwaar. De moeilijkheid is om van de lastdier 10 a 20 mg naar de 0 mg te gaan.
Het beste is om je lucht als het ware vóór de gek te houden door op het laatst te wisselen.
Bijvoorbeeld: vanaf 10mg naar 3 dagen 8; mg; 3 dagen 5 mg; 2 dagen 4; weer naar 5; dan naar 4; verder maar 3; weer maar 5 etc etc totdat je op 0 mg bent.

Plotseling stoppen met een hoge dosis methadon kan erg gevaarlijk zijn omdat je in je slijm, dat je kunt krijgen, zou kunnen stikken.
Je lichaam krijgt tijdens het afkijken een enorme klap. Goede voeding is essentieel daarbij.

Afkicken van methadon is moeilijker dan van heroïne.

Dat je geen roes zou kunnen krijgen is onzin. Je hebt er alleen veel meer dan wat je gewend bent voor nodig.

Aan degene die pas aan het experimenteren zijn zou ik willen meegeven:

Vergis je niet in de effecten die een verslaving kunnen geven.
Verslaving kost veel geld en je verlegd steeds je grenzen. Ook de tolerante neemt razendsnel toe.
Voor je het weet zit je wegens criminele activiteiten in de bajes. Je raakt je vrienden, familie, werk, en je woning kwijt.

Geloof me!!!!
Ik ben zelf al 35 jaar verslaafd en Jan er pas enkele jaren relatief goed mee omgaan.
8 jaar gevangenisstraf, en 2 jaar op straat geleefd.

Plus de gezondheidsproblemen zoals COPD, kapotte aders, gebitsproblemen, mentale problemen, em sterfgevallen om je heen zijn “normale verschijnselen” bij een verslaving.

Laat je goed informeren ipv leken te geloven.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Huisartsen weten ook veeeel te weinig betreffende het voorschrijven van oxcycodon.
Het is tenenkrommend soms met welk gemak deze zeer verslavende pijnstiller voorgeschreven wordt...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hebben ze daar nou echt een goede reden voor?
Zo niet, dan wordt het met de vuist op tafel.
Zo ja, dan wordt het erg, erg lastig om toch iets geregeld te krijgen...
Ikzelf zou net zolang naar eenvarts zoeken, totdat deze eindelijk eens doet, wat ik wil...
s
shoreline oxyLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
Huisartsen weten ook veeeel te weinig betreffende het voorschrijven van oxcycodon.
Het is tenenkrommend soms met welk gemak deze zeer verslavende pijnstiller voorgeschreven wordt...
Klik om te vergroten...
moet toch maar eens zo'n doktertje vinden want niks in mijn omgeving wil me onder geen enkele voorwaarde of welke reden dan ook maar 1 pil geven.......
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#7
shoreline oxy zei:
moet toch maar eens zo'n doktertje vinden want niks in mijn omgeving wil me onder geen enkele voorwaarde of welke reden dan ook maar 1 pil geven.......
Klik om te vergroten...
Misschien hebben ze hier zoals De Zandman al vraagt een goede reden voor? Het is fucked om met ernstige pijn te moeten leven maar aan de andere kant zijn het wel goede dokters dat ze je niet zomaar oxy geven! Farmaceutische heroïne waar je goed over na moet denken voor je het gaat gebruiken. Als je het krijgt dan tenminste. :wink:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het is overigens verbazingwekkend, hoe makkelijk sommige artsen die oxcycodon voorschrijven.
En dan nog erg lang, ook.
Terwijl dit middel voor een paar dagen in wezen, het beste is, als het al nodig mocht zijn om dit te geven.
Bij bosjes komen er narigheden van.
Mijn laatste operatie was goed voor 3 dagen!
Met een gbp zit je helaas meteen in deze categorie pijnstillers, omdat vrijwel alle andere niet meer mogen...
F
Fighter1980Lid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Huisartsen weten ook veeeel te weinig betreffende het voorschrijven van oxcycodon.
Het is tenenkrommend soms met welk gemak deze zeer verslavende pijnstiller voorgeschreven wordt...
Klik om te vergroten...
Maar Please zeg me dat methadon echt heftiger is om af te bouwen. Ik ben echt geen watje. Maar oxy gaat toch gewoon lukken?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat hangt van je wilskracht af...en je dagelijkse dosis...
Theorie zegt, dat dit uiteraard kan. Ja.
Maar dat geldt niet voor iedereen..
D
DonnaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Fighter1980 zei:
Maar Please zeg me dat methadon echt heftiger is om af te bouwen. Ik ben echt geen watje. Maar oxy gaat toch gewoon lukken?
Klik om te vergroten...
Hoe zit dat dan in jouw geval? Zit je aan de oxy vast? Voor pijn of voor de lol? Via huisarts of illegaal? Ik heb zo'n 8 jaar 180mg per dag gebruikt en ja het is goed af te bouwen. Laatste stukje het lastigst omdat ze het niet in lage doseringen hebben. Maar dan schijn je nog een opïodrotatie te kunnen maken naar morfine wat half zo sterk is voor de laatste loodjes.
Maar het ligt er allemaal aan hoe je gebruikt en hoe je eraan komt.
Als ik dat weet kan ik je vertellen hoe af te bouwen en dan heb je alsnog huisarts nodig waarschijnlijk voor juiste doseringen.✌
L
Lid 153090Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik krijg oxynorm voorgeschreven, 20 mg en dat is de enige keer in mijn leven geweest dat ik verslaafd was; uiteindelijk nam ik een doosje in 1 keer in. Ik heb dat zonder problemen kunnen afbouwen en nu gebruik ik dat nog is enkele keren op een jaar.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben zelf allang van de oxcycodon af.
M
MercedeszLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik ben nu 5 jaar een methadon gebruiker en heb wel eens een paar oxy's er bij genomen.. geloof me.. Van die oxy merk je helemaal niets.. je kan beter Methadon dan Oxycodon gebruiken. Oxycodon na jaren gebruik, kan hersenschade geven en andere lichamelijke klachten. Methadon is een schoon opiaat en kan je je hele leven lang op leven zonder enige problemen
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Het is overigens verbazingwekkend, hoe makkelijk sommige artsen die oxcycodon voorschrijven.
En dan nog erg lang, ook.
Terwijl dit middel voor een paar dagen in wezen, het beste is, als het al nodig mocht zijn om dit te geven.
Bij bosjes komen er narigheden van.
Mijn laatste operatie was goed voor 3 dagen!
Met een gbp zit je helaas meteen in deze categorie pijnstillers, omdat vrijwel alle andere niet meer mogen...
Klik om te vergroten...
Ik weet een huisarts tijdens me oxycodone verslaving en die schreef met gemak 6-8dozen per week van 80mg 60pillen + de benzos erbij.
Dit was heel goedkoop voor mij de komen 3-4 jaar.

Maar me huisarts die ik al heel me leven ken en heb die is er achter gekomen omdat ik het hem uitendelijk zei en heeft klacht ingediend want die huisarts stond ervoor bekend dat hij makkelijk voorschreef.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Goed om te weten, dank je
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#17
Fighter1980 zei:
Maar Please zeg me dat methadon echt heftiger is om af te bouwen. Ik ben echt geen watje. Maar oxy gaat toch gewoon lukken?
Klik om te vergroten...
Methadon is echt een kutmiddel maar werkt goed. Om af te bouwen gewoon heel langzaam doen ook al duurt het maanden of een jaar.
Ik ken nu iemand die Methadon afbouwt en die zit op 45mg in een capsule 1x per dag. Als hij tegen de 5mg zit dan ga ik me plan aan de apotheker uitleggen wat de huisarts ook weet en in het verleden ook gewerkt had en dat is het placebo effect. De apotheek geeft ze capsules mee zonder dat de patient weet dat er niks inzit en dan achter een paar weken of een maand zeggen we dat je al niks meer neemt. Dan heeft de persoon geen afkick of niks. Het was gewoon puur placebo effect.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Ik ben zelf allang van de oxcycodon af.
Klik om te vergroten...
Ik geloof niet maar daar zeg ik op amen broeder🙌
Ik ben er ook van alleen heel zelden nog eens gebruikt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Blijf er maar beter vanaf... dat is veel beter voor je !
M
MercedeszLid
01-01-2024, 00:00
#20
transformated zei:
Methadon is echt een kutmiddel maar werkt goed. Om af te bouwen gewoon heel langzaam doen ook al duurt het maanden of een jaar.
Ik ken nu iemand die Methadon afbouwt en die zit op 45mg in een capsule 1x per dag. Als hij tegen de 5mg zit dan ga ik me plan aan de apotheker uitleggen wat de huisarts ook weet en in het verleden ook gewerkt had en dat is het placebo effect. De apotheek geeft ze capsules mee zonder dat de patient weet dat er niks inzit en dan achter een paar weken of een maand zeggen we dat je al niks meer neemt. Dan heeft de persoon geen afkick of niks. Het was gewoon puur placebo effect.
Klik om te vergroten...
Wat een bullshit.. methadon afbouwen is geeft zeker geen PlaceBo effect met afkicken.. je weet niet waar je over praat.. ik weet hoe het voelt en dat is absoluut geen PlaceBo effect..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."