Voor de meeste mensen zijn taken, zoals tas inpakken etc makkelijk en doen dat op automatische piloot. Zo ook huishouden en dergelijke.
Ik ben zo chaotisch als het maar zijn kan, raak snel verward en met dexamfetamine gaan de processen die ik moet doen vele malen eenvoudiger en beter. Zo kom ik er aan toe en kan ik het bijhouden. Hoe dit precies werkt heb ik geen idee van. Ik heb ook geen concentratie, overzicht en planning. Alle drie gaan altijd fout in m'n hoofd waardoor ik altijd achter de feiten aanloop.
Dexamfetamine verhoogt het dopamine gehalte in de hersenen. Bij mensen met AD(H)D wordt het op die manier gereguleerd naar het niveau van de ‘normale’ mens.
Je haalt voldoening uit bv. helder denken, dingen plannen en taken uitvoeren. Deze voldoening die vrijgegeven wordt door dopamine - wat het beloningsmechanisme is in je hersenen - zorgt ervoor dat je je aandacht langer bij dergelijke zaken kan houden. Je bent meer in het hier en nu dan overal en nergens.
De chaos, verstrooidheid, snelle afleiding komt door het tekort aan deze dopamine. Daarom zoekt je hoofd naar andere dingen die interessant kunnen zijn maar dat is meestal van korte duur.
ADHD staat letterlijk voor Attention deficit hyperactivity disorder, oftewel aandacht tekort hyperactiviteit stoornis. Deze hyperactiviteit manifesteert zich niet altijd lichamelijk. Dit kan ook constante mentale onrust zijn wat de chaos en verstrooidheid kan verklaren.
Hoop dat dit ergens logisch klinkt.
Het is niet fijn en heeft zeker een impact op je leven. Het is heel overweldigend waardoor ik persoonlijk vaak totaal blokkeer en m’n hoofd helemaal vast draait in een error. Twee uur geleden heb ik een capsule dexamfetamine genomen en voel me zo rustig in m’n hoofd; echt een wereld van verschil.
Heb je momenteel een psychiater die je hierin begeleidt? Misschien kan je samen met hem/haar overwegen om lisdexamfetamine te proberen als de rebound en comedown zo’n zware tol op je hebben.