Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDexamfetamine ervaringen

Dexamfetamine ervaringen

25 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bigvloei zei:
Dus als je het om 8 uur inneemt werkt het door tot 10 uur savonds? Dat is misschien iets teveel van het goede, zeker omdat ik ook een bipolaire stoornis heb.

Heb je ook ervaring met langwerkende dexamfetamine van de Regenboog Apotheek? (Wat ik begreep is dat de enigste apotheek die langwerkende dexamfetamine heeft). Daar had mijn psychiater het ook over. Denk dat ik dat dan liever probeer als lisdexamfetamine omdat ik dus wel goede ervaringen heb met dexamfetamine.
Klik om te vergroten...
Regenboog Apotheek is voor mij de enige apotheek waar ik m'n zuivere dexamfetamine zonder gekke ingrediënten kan krijgen. En ze hebben een zeer ruime keuze, openlijk over de prijs en kosten. Ze hebben een pdf bestand die je kunt downloaden om te kijken met welke verzekeringen zij afspraken hebben dus ik zou sowieso aan raden om met deze apotheek in zee te gaan.

Het enige nadeel vind ik, dat ze alleen met taperingstrips werken, en vind dat enorm verspilling van plastics. Ik kan wèl goed omgaan met m'n dexamfetamine en knip ze altijd meteen uit elkaar. Je kunt niet zonder taperingstrips bestellingen laten plaatsten. Ik vertel niet de kosten maar t gaat voor mij als je van paar honderd in de maand leeft zijn het geen leuke extra kosten
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bigvloei zei:
Dus als je het om 8 uur inneemt werkt het door tot 10 uur savonds? Dat is misschien iets teveel van het goede, zeker omdat ik ook een bipolaire stoornis heb.

Heb je ook ervaring met langwerkende dexamfetamine van de Regenboog Apotheek? (Wat ik begreep is dat de enigste apotheek die langwerkende dexamfetamine heeft). Daar had mijn psychiater het ook over. Denk dat ik dat dan liever probeer als lisdexamfetamine omdat ik dus wel goede ervaringen heb met dexamfetamine.
Klik om te vergroten...
Woah ik heb nog nooit van die langwerkende dexamfetamine van de regenboog apotheek gehoord, retard, lees ik nu.
Toch zie ik de voordelen ervan tov lisdex niet echt…503A21C1-67AE-4877-B348-D2F966435CA9.jpeg
Het duurt evengoed pokkelang. Ik neem mijn lisdex meestal rond 9:00 en merk meestal dat het rond 18:00-19:00 wel weer uitwerkt. Dus ik slaap er prima mee (áls ik eenmaal ga liggen… das weer een ander verhaal maar ligt niet aan mijn medicatie). Ik slik 30 mg en voel me daar persoonlijk heel fijn bij omdat het niet zo als een “bom” valt en minder artificieel aanvoelt dan (kortwerkende) dex. Het is overigens gelijk aan ongeveer 12,9mg dex over een hele dag: niet zo heel veel dus en dat vind ik ook een prettig idee!
Volgens mij is het een kwestie van uitproberen wat jou het beste werkt! Maar zou dat wel onder toeziend oog van een professional doen.
Dex slik ik overigens soms nog wel in weekeinden, 5 mg als ik laat wakker ben en wel nog shit te doen heb!
B
BigvloeiLid
01-01-2024, 00:00
#3
Thanks voor de info. Heb gister met de psychiater gesproken en toen tot de conclusie gekomen dat ik naar 4x 10mg ga. Dit ga ik nu nog 2 weken slikken en daarna weer bespreken met de psychiater.
B
BigvloeiLid
01-01-2024, 00:00
#4
Goeiemorgen mensen,

Ik ben heel nieuwschierig naar jullie dexamfetaminegebruik functioneel en voorgeschreven door een arts.

Hoe vaak en om hoe laat nemen jullie dexamfetamine? En hoeveel milligram slikken jullie dan? Last van een rebound tussen de doseringen in?

En hebben jullie bijwerkingen? Zo ja, welke.

Ik zit zelf nu op 3x10mg maar zit te denken het te verhogen naar 3x20mg of 4x 15mg.
H
Hebbenze?Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Bigvloei zei:
Goeiemorgen mensen,

Ik ben heel nieuwschierig naar jullie dexamfetaminegebruik functioneel en voorgeschreven door een arts.

Hoe vaak en om hoe laat nemen jullie dexamfetamine? En hoeveel milligram slikken jullie dan? Last van een rebound tussen de doseringen in?

En hebben jullie bijwerkingen? Zo ja, welke.

Ik zit zelf nu op 3x10mg maar zit te denken het te verhogen naar 3x20mg of 4x 15mg.
Klik om te vergroten...
Rebound niet, 4/5x 5mg soms neem ik 10 mg in een keer maar merk dat ik soms meer neem om te proberen en geeft niet meer / beter effect.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dagelijks 1-3 capsules van 20mg afhankelijk van hoe de dag verloopt. Maar 3x20mg is al echt heel veel hoor. In het begin voelde ik inderdaad de comedown nogal hard tussen de dosissen heen maar ondertussen went dat wel (zit er 1 jaar op).

Een rebound is er niet echt maar ik voel me veel minder aanwezig zonder dex. Het enige wat soms nog wat moeilijk blijft is het lichaamsgewicht op peil houden en af en toe wat duizelig/misselijk worden maar dat los ik dan op met een cheeseburger of bapao.
H
Hebbenze?Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Bigvloei zei:
Thanks voor de info. Heb gister met de psychiater gesproken en toen tot de conclusie gekomen dat ik naar 4x 10mg ga. Dit ga ik nu nog 2 weken slikken en daarna weer bespreken met de psychiater.
Klik om te vergroten...
Goed bezig!💪🏻
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik merk nu ik jammer genoeg een behoorlijke pauze met dit medicijn heb gehad ruim 20 maanden dat het nu weer erg wennen is geworden.

Dosissen zijn 7.5 2x en voor de rebound 2.5 als laatst.

Ik merk nu weer behoorlijk omdat ik nu net weer in de start zit. Rebound is echt verschrikkelijk op het moment, maar wanneer het werkt ga ik als een speer! Daarmee doe ik dan weer te veel omdat ikzelf nog moet zoeken wanneer te stoppen met iets. En het eten gaat heel slecht, maar dat heeft met comorbide problematiek te maken.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bigvloei zei:
Thanks voor de info. Heb gister met de psychiater gesproken en toen tot de conclusie gekomen dat ik naar 4x 10mg ga. Dit ga ik nu nog 2 weken slikken en daarna weer bespreken met de psychiater.
Klik om te vergroten...
Lijkt me een verstandige beslissing, veel succes!
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Wat merk jij in je rebound dan?
Klik om te vergroten...
Pfoe. Ja het contrast, en ik kan niet zo heel goed tegen veranderingen en als je van orde, concentratie en geen afleiding terug naar je soep hoofd dan ook lukken m'n taken niet meer, en kan ook geen sociaal contact verdragen.

Ik woon in Nederland. Ik ga ook met POH en desnoods weer de HA erover hebben dat ik echt met de psychiater samen het wil uitzoeken want merk wel verschillen tussen 2 jaar terug en nu met de medicatie. Is natuurlijk omdat ik in gewicht ben toegenomen en met meer dingen bezig moet zijn. Deze HA heeft klakkeloos het recept overgenomen zonder mij te wegen/controleren op bloeddruk hartslag etc. Dusja, wat voor betrokkenheid en kennis moet ik dan van hem verwachten.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ei-Salade zei:
Ik merk nu ik jammer genoeg een behoorlijke pauze met dit medicijn heb gehad ruim 20 maanden dat het nu weer erg wennen is geworden.

Dosissen zijn 7.5 2x en voor de rebound 2.5 als laatst.

Ik merk nu weer behoorlijk omdat ik nu net weer in de start zit. Rebound is echt verschrikkelijk op het moment, maar wanneer het werkt ga ik als een speer! Daarmee doe ik dan weer te veel omdat ikzelf nog moet zoeken wanneer te stoppen met iets. En het eten gaat heel slecht, maar dat heeft met comorbide problematiek te maken.
Klik om te vergroten...
Wat doet het dan specifiek voor je?
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#12
Snuffelaar zei:
Wat doet het dan specifiek voor je?
Klik om te vergroten...
Voor de meeste mensen zijn taken, zoals tas inpakken etc makkelijk en doen dat op automatische piloot. Zo ook huishouden en dergelijke.

Ik ben zo chaotisch als het maar zijn kan, raak snel verward en met dexamfetamine gaan de processen die ik moet doen vele malen eenvoudiger en beter. Zo kom ik er aan toe en kan ik het bijhouden. Hoe dit precies werkt heb ik geen idee van. Ik heb ook geen concentratie, overzicht en planning. Alle drie gaan altijd fout in m'n hoofd waardoor ik altijd achter de feiten aanloop.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ei-Salade zei:
Voor de meeste mensen zijn taken, zoals tas inpakken etc makkelijk en doen dat op automatische piloot. Zo ook huishouden en dergelijke.

Ik ben zo chaotisch als het maar zijn kan, raak snel verward en met dexamfetamine gaan de processen die ik moet doen vele malen eenvoudiger en beter. Zo kom ik er aan toe en kan ik het bijhouden. Hoe dit precies werkt heb ik geen idee van. Ik heb ook geen concentratie, overzicht en planning. Alle drie gaan altijd fout in m'n hoofd waardoor ik altijd achter de feiten aanloop.
Klik om te vergroten...
Dexamfetamine verhoogt het dopamine gehalte in de hersenen. Bij mensen met AD(H)D wordt het op die manier gereguleerd naar het niveau van de ‘normale’ mens.

Je haalt voldoening uit bv. helder denken, dingen plannen en taken uitvoeren. Deze voldoening die vrijgegeven wordt door dopamine - wat het beloningsmechanisme is in je hersenen - zorgt ervoor dat je je aandacht langer bij dergelijke zaken kan houden. Je bent meer in het hier en nu dan overal en nergens.

De chaos, verstrooidheid, snelle afleiding komt door het tekort aan deze dopamine. Daarom zoekt je hoofd naar andere dingen die interessant kunnen zijn maar dat is meestal van korte duur.
ADHD staat letterlijk voor Attention deficit hyperactivity disorder, oftewel aandacht tekort hyperactiviteit stoornis. Deze hyperactiviteit manifesteert zich niet altijd lichamelijk. Dit kan ook constante mentale onrust zijn wat de chaos en verstrooidheid kan verklaren.

Hoop dat dit ergens logisch klinkt.

Het is niet fijn en heeft zeker een impact op je leven. Het is heel overweldigend waardoor ik persoonlijk vaak totaal blokkeer en m’n hoofd helemaal vast draait in een error. Twee uur geleden heb ik een capsule dexamfetamine genomen en voel me zo rustig in m’n hoofd; echt een wereld van verschil.

Heb je momenteel een psychiater die je hierin begeleidt? Misschien kan je samen met hem/haar overwegen om lisdexamfetamine te proberen als de rebound en comedown zo’n zware tol op je hebben.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#14
Snuffelaar zei:
Dexamfetamine verhoogt het dopamine gehalte in de hersenen. Bij mensen met AD(H)D wordt het op die manier gereguleerd naar het niveau van de ‘normale’ mens.

Je haalt voldoening uit bv. helder denken, dingen plannen en taken uitvoeren. Deze voldoening die vrijgegeven wordt door dopamine - wat het beloningsmechanisme is in je hersenen - zorgt ervoor dat je je aandacht langer bij dergelijke zaken kan houden. Je bent meer in het hier en nu dan overal en nergens.

De chaos, verstrooidheid, snelle afleiding komt door het tekort aan deze dopamine. Daarom zoekt je hoofd naar andere dingen die interessant kunnen zijn maar dat is meestal van korte duur.
ADHD staat letterlijk voor Attention deficit hyperactivity disorder, oftewel aandacht tekort hyperactiviteit stoornis. Deze hyperactiviteit manifesteert zich niet altijd lichamelijk. Dit kan ook constante mentale onrust zijn wat de chaos en verstrooidheid kan verklaren.

Hoop dat dit ergens logisch klinkt.

Het is niet fijn en heeft zeker een impact op je leven. Het is heel overweldigend waardoor ik persoonlijk vaak totaal blokkeer en m’n hoofd helemaal vast draait in een error. Twee uur geleden heb ik een capsule dexamfetamine genomen en voel me zo rustig in m’n hoofd; echt een wereld van verschil.

Heb je momenteel een psychiater die je hierin begeleidt? Misschien kan je samen met hem/haar overwegen om lisdexamfetamine te proberen als de rebound en comedown zo’n zware tol op je hebben.
Klik om te vergroten...
Momenteel geen begeleiding van psychiater omdat deze huisarts dat niet nodig vind. Terwijl ik meerdere malen heb gemeld dat ik daar wèl baat bij heb. Hij begreep al niet waarom ik DMB Dexamfetamine wilde i.p.v Tentin/Amfexa.
Los daarvan weet ik van mijn medicijnen vaak net zo veel als hem en wederzijds ook af en toe meer. Ik heb nu ook ineens 7.5mg pillen i.p.v alleen 2.5mg. dus ik kan niet goed doseren wat er die dag nodig is. Vind dit ook al vervelend. Of hyperfocus en niks eten, of niet nemen.

Ik heb lisdexamfetamine aantal weken geprobeerd omdat ik last had van de rebound. Toch haal ik niet het juiste gewenste effect bij dat middel helaas.


En erg bedankt voor de uitleg!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Snuffelaar zei:
maar dat los ik dan op met een cheeseburger of bapao
Klik om te vergroten...
😂
Dit zou bij mij 100% tegengestelde werking hebben.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ei-Salade zei:
Ik merk nu ik jammer genoeg een behoorlijke pauze met dit medicijn heb gehad ruim 20 maanden dat het nu weer erg wennen is geworden.

Dosissen zijn 7.5 2x en voor de rebound 2.5 als laatst.

Ik merk nu weer behoorlijk omdat ik nu net weer in de start zit. Rebound is echt verschrikkelijk op het moment, maar wanneer het werkt ga ik als een speer! Daarmee doe ik dan weer te veel omdat ikzelf nog moet zoeken wanneer te stoppen met iets. En het eten gaat heel slecht, maar dat heeft met comorbide problematiek te maken.
Klik om te vergroten...
Wat merk jij in je rebound dan?

Ik heb er meestal maar weinig last van, ténzij ik op de bank lig/zit. Nog meer disassociatie dan als ik geen pillen neem. Nou wil het zo zijn dat ik meestal rond die tijd onderweg ben, en anders probeer ik t op te vangen met sporten.

Snuffelaar zei:
Heb je momenteel een psychiater die je hierin begeleidt? Misschien kan je samen met hem/haar overwegen om lisdexamfetamine te proberen als de rebound en comedown zo’n zware tol op je hebben.
Klik om te vergroten...
Dit was voor mij ook een werold van verschil in algehele bijwerkingen @Ei-Salade!

Ei-Salade zei:
Momenteel geen begeleiding van psychiater omdat deze huisarts dat niet nodig vind. Terwijl ik meerdere malen heb gemeld dat ik daar wèl baat bij heb. Hij begreep al niet waarom ik DMB Dexamfetamine wilde i.p.v Tentin/Amfexa.
Los daarvan weet ik van mijn medicijnen vaak net zo veel als hem en wederzijds ook af en toe meer. Ik heb nu ook ineens 7.5mg pillen i.p.v alleen 2.5mg. dus ik kan niet goed doseren wat er die dag nodig is. Vind dit ook al vervelend. Of hyperfocus en niks eten, of niet nemen.
Klik om te vergroten...
Wat vervelend hey! Is dit BE of NL? In Nederland zijn veel instanties waar je zonder doorverwijzing heen kan!

Ei-Salade zei:
Ik heb lisdexamfetamine aantal weken geprobeerd omdat ik last had van de rebound. Toch haal ik niet het juiste gewenste effect bij dat middel helaas.
Klik om te vergroten...
Want dit snap ik wel, als je huisarts weinig weet van de medicatie… het kost zowel met dex als met lisdex best wat tijd en moeite om een juiste dosering voor jou persoonlijk te vinden. Ik had dat niet gekund zonder de juiste begeleiding. En eigenlijk ook niet zonder ook andere psychische hulp te krijgen om mezelf en de werking van de medicatie goed te begrijpen.
B
BigvloeiLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nu ben ik benieuwd naar langwerkende dexamfetamine en lisdexamfetamine. Mijn psychiater geeft aan dat langwerkende dexamfetamine of lisdexamfetamine de voorkeur heeft gezien mijn verslavings verleden, langwerkende zou minder snel te misbruiken zijn.

Nu gaat het al een 2tal weken heel erg goed op de tentin 4x daags 10mg. De psychiater laat de keuze bij mij en heb over 2 weken een vervolggesprek over hoe het nu gaat. Ik merk dat ik vergeet te eten, simpel opgelost door wekkers te zetten op bepaalde tijden om toch iets te eten. Verder valt mij op dat ik helemaal geen lorazepam 2,5mg slik behalve 2 stuks voor het slapen gaan. (Ik krijg er 6 per dag na een zware overdosis rc benzo's en een psychose). Ik denk er gewoon niet aan en neem het ook dus niet in. Het verbaast me want ik moest die 6 tabletten echt hebben vanwege afkickverschijnselen en vaak was ik eerder door me voorraad heen dan voorgeschreven.

Nu over de langwerkende dexamfetamine en lisdexamfetamine. Red je het echt een hele dag op 1 tablet? Van tentin vond ik de werkingsduur al niet kloppen, ze zeggen 4-8 uur. Op 5mg werkte het 2 uur bij mij en op 10mg 3,5 uur ongeveer. Ik ben een beetje sceptisch over die werkingsduur. Die 4x 10mg om de 3 uur is precies goed om de hele dag door te komen. Ik denk nu al over dat die langwerkende net als concerta veel korter werkt bij mij en ik dus al in de middag een 'rebound' ga krijgen. Ik hoor daarom graag van mensen die de langwerkende dexamfetamine of lisdexamfetamine slikken wat hun doseringen zijn en vooral hoelang het middel zijn werk doet en verschillen met de kortwerkende dexamfetamine.

Wat zou voor mij een goede startdosering zijn? Kijkende naar dat 10mg 4x daags tentin wel voldoet aan mijn wensen.

Heb ook helemaal niet de behoefte om meer dan 10mg in te nemen nu ik de afgelopen 2 weken dit heb mogen uitproberen. Voor mij heeft het een hele zware depressie met cuicidale gedachten "aangepakt". Ik ga vanaf morgen weer naar de groene werkplaats uit eigen initiatief (tuinieren en dagbesteding). Ik heb afgelopen 2 weken zoveel goeds gedaan dankzij dexamfetamine na ruim 1,5 jaar helemaal van de kaart te zijn geweest. Mijn behandelaar geloofde niet wat ze zag toen ze me vandaag na haar vakantie voor het eerst weer zag. Ik was alleen maar positief en ze zag echt aan me dat er iets is veranderd in goede zin. Tuurlijk zijn er nog stressmomenten, heb op 5 maart een kort geding tegen mijn ex partner over een omgangsregeling van mijn zoontje (bijna 3) want die heb ik al zeker 3 maanden niet gezien. Maar ik kan dit nu allemaal veel beter verwerken. Ipv in bed liggen of gebruiken om te verdoven. Heb sinds de start van dexamfetamine totaal geen zucht of behoefte gehad om mezelf nog verder te verdoven. Het heeft me zelfs geholpen om te stoppen met blowen. Heb een cocaïne party afgewezen, drank nee tegen gezegd en zie nu heel goed wat risico gevallen zijn en kan daar naar handelen door te plannen. (bijvoorbeeld in het weekend niet naar mijn neef toe gaan want dan drinkt en snuift hij). Ik heb ze verjaardag voorbij laten gaan (wel gefeliciteerd natuurlijk🥳) omdat ik dat in zag. Dat is me het hele jaar niet eerder gebeurd zo impulsief als ik was (ben).

Lang verhaal kort: wat zijn de voor en nadelen van langwerkende dexamfetamine en/of lisdexamfetamine tov de kortwerkende variant (tentin). En kan er eventueel bijvoorbeeld als het al uitgewerkt is om 4 uur een kortwerkende dex bij ingenomen worden of heeft dat wisselwerking op elkaar? Nu neem ik tussen 4 en 5 mijn laatste dexamfetamine in en kan dan rond 10/11 heerlijk slapen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ei-Salade zei:
Pfoe. Ja het contrast, en ik kan niet zo heel goed tegen veranderingen en als je van orde, concentratie en geen afleiding terug naar je soep hoofd dan ook lukken m'n taken niet meer, en kan ook geen sociaal contact verdragen.

Ik woon in Nederland. Ik ga ook met POH en desnoods weer de HA erover hebben dat ik echt met de psychiater samen het wil uitzoeken want merk wel verschillen tussen 2 jaar terug en nu met de medicatie. Is natuurlijk omdat ik in gewicht ben toegenomen en met meer dingen bezig moet zijn. Deze HA heeft klakkeloos het recept overgenomen zonder mij te wegen/controleren op bloeddruk hartslag etc. Dusja, wat voor betrokkenheid en kennis moet ik dan van hem verwachten.
Klik om te vergroten...
Ja klinkt echt super meh als ik eerlijk ben. Bij mij is meteen gezegd dat het heel normaal is om regelmatig in te checken voor je medicatie en of die nog goed is afgestemd!
Gewoon door dauwe en anders bij een GGZ instantie aanbellen hoor!!! You deserve that.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Ja klinkt echt super meh als ik eerlijk ben. Bij mij is meteen gezegd dat het heel normaal is om regelmatig in te checken voor je medicatie en of die nog goed is afgestemd!
Gewoon door dauwe en anders bij een GGZ instantie aanbellen hoor!!! You deserve that.
Klik om te vergroten...
Ben ermee bezig! Alleen duurt even. Vind het ook belangrijk maar heb eerst anderen dingen te doen voor num
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ei-Salade zei:
Ben ermee bezig! Alleen duurt even. Vind het ook belangrijk maar heb eerst anderen dingen te doen voor num
Klik om te vergroten...
Ah nee bedoelde meer meh van je arts niet van jou joh! Tis al heul wat om die ballen hoog te houden terwijl je hoofd (én je meds) niet meewerken. Hang in there, ik herken het zeer. You got this💕

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."