#1
Maandag heb ik een afspraak met de huisarts hierover.
Ga kijken of ik dan aan de serequel kan
Klopt er is een link ook tussen roken en schizofrenie.Ik heb flink gegoogled vandaag erop en ik lees over de link van psychoses, antipsychotica en nicotine. Het afgelopen maand was ik ermee aan het stoppen en op de 14 mg nicotine pleisters was ik vrij veel rustig geweest. Lag toen hele dagen in bed. Ik dacht dat het was omdat ik aan het afkicken was en dus zat te rusten maar misschien is het de continu nicotine overdracht.
Hier is in 1997 ook onderzoek naar gedaan: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9399378/
Ik ga morgen weer 14 mg nicotinepleisters kopen en kijken of de pleisters echt zo helpen. Het is misschien gek maar ik vind het wel okay als dit me echt helpt. Ik heb nog een 7 mg pleister in huis en dat helpt me nu ook. Maar misschien heb ik even een rustige moment. Ik kom er op terug een keer.![]()
Roken maakt dopamine vrij en antipsychotica blokkeert het weer, het is dus even verlost willen zijn van de blokkade op de dopamine receptoren. Na het starten van dit type medicijnen zie je patienten al gauw pakjes per dag weg gaan roken, dan wordt de medicatie verhoogd, wordt er nog meer gerookt.Klopt er is een link ook tussen roken en schizofrenie.
Die typische beweging van autisme zoals met het lichaam van voor naar achter gaan, maar ook met het hoofd tegen een deur of muur slaan komt helaas inderdaad vrijwel altijd door medicijnen die Akathesie veroorzaken.Ik slik Risperidon die vanwege de onrust die ik heb steeds verder verhoogd werd tot 4 mg. De laatste tijd bij het Googlen kom ik achter op de term acathisie. Dat betekent dat je onrustig in je lichaam (voornamelijk benen) bent en dat je moet bewegen met je benen. Hier heb ik last van. Mijn behandelaar noemt dit mijn autisme maar voor mijn anti psychotica gebruik was ik veel meer in staat om hobby's te kunnen uitvoeren dan nu. Nu zit ik de hele tijd te ijsberen en lijkt er geen stop te komen met dat ik beweeg. Dit blijf ik doen tot ik mezelf in situaties begeef waar ik dit niet kan doen (die ontwijk ik dan ook regelmatig) of tot wanneer ik laat in de nacht ga slapen door uitputting. Ter compensatie gebruik ik lorazepam. Dat is dan ook voorgesteld door de psychiater om dat te gebruiken voor m'n slaap en bewegingen.
Maar ik vroeg me af of iemand dit eerder heeft meegemaakt met anti psychotica of andere medicatie. En klopt het dat het switchen naar andere anti psychotica het heeft verminderd? Zo ja, welke?
Akatishia is niet het zelfde als Restless Legs Syndrome. Bij Akathisia komt vaak nog pijn bij kijken en beperkt zich niet alleen tot de benen. Ik heb filmpjes gezien van mensen die er erger aan toe zijn dan de mensen in dit fimpjes. Je kan Akathisia krijgen van medicijnen, maar ook de ontwenning er van.Ik heb het zelf niet meegemaakt maar volgensmij is dit wel een bekend fenomeen inderdaad. 'Restless Legs Syndrome (RLS)'. Vrij irritant lijkt me..
Zal het heel effectief zijn. Maar let op: kratom is verslavinend dus is geen elke dag oplossing maar kan op momenten wel goed helpen !In de praktijk krijgen oudere patienten bijna allemaal opiaten zoals morfine tegen de Akathesie. Je bent daarvoor nog niet oud genoeg denk ik.
Seroquel is net zo erg mabMaandag heb ik een afspraak met de huisarts hierover.Ga kijken of ik dan aan de serequel kan
Mooi inzicht. Heb je ook therapie bij een psycholoog o.i.d.? Misschien goed om uit te diepen waar die angsten vandaan komen.De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om dit aan te pakken. En het was me soms ook gelukt.
Maar ik ben achtergekomen waarom mijn lichaam heeft besloten om dit te doen. Wanneer het me lukt om rustig te zijn, voornamelijk voor een langere tijd, dan komen er andere klachten naar boven. Angst komt naar boven en lichamelijke onrust gaat naar innerlijke onrust. Dit is dus mijn uitlaatklep om het maar goed te hebben. Want ik ken mezelf uit het verleden, dat gaat van kwaad naar erger.
Ik ben blij dat er dingen op z'n plek komen. Ik zat een tijdje zo fanatiek mijn onrust te tempen dat ik op gegeven moment een dag had dat ik met iemand was en dus niks van kalmerende middelen nam. Erna nadat ik hem zag was ik weer mijn onrustige zelf en ik vond het eigenlijk wel fijn!
Dag in dag uit onrustig zijn doet veel voor me. Maar altijd rustig zijn is ook niet wat werkt.
Dus uiteindelijk moet ik mezelf gewoon laten zijn en af en toe een dagje wel mij laten kalmeren. Ik vind het lastig want meestal ga ik helemaal voor het ene en dan voor het andere. Maar lerend met vallen en opstaan kom ik er wel.
Is dit de titel van je nieuwe moppenboekje?Klopt er is een link ook tussen roken en schizofrenie.
Ik heb sinds deze post veel tijd geïnvesteerd in het onderzoeken naar wat nicotine kan doen bij acatishie, ADHD en autisme. Bij autisme is er nog niet bijster veel bekend behalve dat het helpt met woedeuitbarstingen. In ADHD en nootropic kringen wordt Nicotine (in andere vormen dan roken) wel erkend als iets dat erg kan helpen waar reguliere medicatie tekort kan komen. Wat betreft mijn onuitputbare drang om te bewegen is dat met het gebruiken van een 21 mg Nicotine pleister vrijwel weg. Mocht ik wel energie hebben kan ik nu wel joggen en lopen waarbij er een voldoening gevoel uit gehaald wordt. Ook uit mijn vrolijkheid nu wat normaler. Zo dans ik wel eens om het te uiten. Veel fijner dan hoe het toen ging.Ik heb flink gegoogled vandaag erop en ik lees over de link van psychoses, antipsychotica en nicotine. Het afgelopen maand was ik ermee aan het stoppen en op de 14 mg nicotine pleisters was ik vrij veel rustig geweest. Lag toen hele dagen in bed. Ik dacht dat het was omdat ik aan het afkicken was en dus zat te rusten maar misschien is het de continu nicotine overdracht.
Hier is in 1997 ook onderzoek naar gedaan: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9399378/
Ik ga morgen weer 14 mg nicotinepleisters kopen en kijken of de pleisters echt zo helpen. Het is misschien gek maar ik vind het wel okay als dit me echt helpt. Ik heb nog een 7 mg pleister in huis en dat helpt me nu ook. Maar misschien heb ik even een rustige moment. Ik kom er op terug een keer.![]()
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."