Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsacathisie

acathisie

31 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
F
FlowriderLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als psychiater kan ik het volgende hierover zeggen:
1. Acathisie is een bekende bijwerking van antipsychotica (ook van sommige antidepressiva overigens). Switchen kan een verschil maken, verlagen overigens ook. Er wordt wel eens biperideen (akineton) voorgeschreven hiervoor, maar vaak werkt dit meer tegen bijv. spierstijfheid en minder tegen de innerlijke onrust en beweegdrang. Ik probeer het wel eens als mensen er om vragen als proefbehandeling. Heel soms zeggen mensen wel eens dat het helpt, maar uiteindelijk is een medicijn om een bijwerking van een ander medicijn te verminderen niet echt ideaal en wil je liever gewoon toewerken naar bijv. een lagere dosering of een ander middel dat die bijwerking niet heeft. Vaak zie je acathisie ook bij het combineren van verschillende medicatie soorten.
2. Niet de nicotine maar de andere producten in de rook veroorzaken snellere afbraak van medicatie in de lever (het versnelt leverenzymen). Stoppen met roken kan bij een aantal medicatiesoorten ervoor zorgen dat je ook in dosering van het medicijn omlaag kan gaan. Afbouwen van nicotine pleisters heeft dus geen invloed op de medicatie spiegel. Minder/meer roken wel. Uiteraard kan afbouwen van nicotine pleisters wel weer andere klachten veroorzaken, oa onrust die je krijgt hiervan.

Mijn advies: ga eens met je psychiater om tafel zitten, probeer voor jezelf op te schrijven waar je precies last van hebt, waar je denkt dat het van komt en wat jouw idee over de oplossing is. Maak met elkaar een plan om je klachten aan te pakken en spreek met elkaar af wanneer je dat dan weer gaat evalueren. Alle opties hebben uiteraard voordelen, nadelen en risico's. Je kan stapsgewijs met elkaar opties uitproberen om te zien wat er bij je past en of de klachten wat minder worden. Als je het gevoel hebt dat je hierin niet serieus genomen wordt, kan het helpen om iemand uit je omgeving mee te nemen. Binnen GGZ-instellingen werken ook altijd patiënten-vertrouwenspersonen, je zou die eventueel ook kunnen vragen om je te steunen in zo'n gesprek (mocht je dat willen uiteraard!).

Heel veel succes!
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#2
Toen ik begon met Risperidon had ik ook beweeg drang. Dat werd na een tijd minder, en zo weinig dat ik moeite kreeg met lopen/optillen van benen, waardoor ik bij een klein stoepje al meteen op m'n muil viel. Toen ben ik gaan afbouwen en sinds dien neem ik het niet meer. Heb het wel in huis voor zo nodig.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Heb je al eens kratom geprobeert? Schijnt net zo goed of zelfs beter te werken als nicotine voor die klachten. Werkt net als een opiaat dus
Farmaceutical Inc zei:
In de praktijk krijgen oudere patienten bijna allemaal opiaten zoals morfine tegen de Akathesie. Je bent daarvoor nog niet oud genoeg denk ik.
Klik om te vergroten...
Zal het heel effectief zijn. Maar let op: kratom is verslavinend dus is geen elke dag oplossing maar kan op momenten wel goed helpen !
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Don Draper zei:
Maandag heb ik een afspraak met de huisarts hierover. :) Ga kijken of ik dan aan de serequel kan
Klik om te vergroten...
Seroquel is net zo erg mab
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Waarvoor wil je die seroquel eigenlijk nemen?
Seroquel heeft een aantal vervelende bijwerkingen zoals restless legs....maar om te kunnen slapen is het ideaal en veel beter dan een benzo!
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#6
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om dit aan te pakken. En het was me soms ook gelukt.

Maar ik ben achtergekomen waarom mijn lichaam heeft besloten om dit te doen. Wanneer het me lukt om rustig te zijn, voornamelijk voor een langere tijd, dan komen er andere klachten naar boven. Angst komt naar boven en lichamelijke onrust gaat naar innerlijke onrust. Dit is dus mijn uitlaatklep om het maar goed te hebben. Want ik ken mezelf uit het verleden, dat gaat van kwaad naar erger.

Ik ben blij dat er dingen op z'n plek komen. Ik zat een tijdje zo fanatiek mijn onrust te tempen dat ik op gegeven moment een dag had dat ik met iemand was en dus niks van kalmerende middelen nam. Erna nadat ik hem zag was ik weer mijn onrustige zelf en ik vond het eigenlijk wel fijn!

Dag in dag uit onrustig zijn doet veel voor me. Maar altijd rustig zijn is ook niet wat werkt.

Dus uiteindelijk moet ik mezelf gewoon laten zijn en af en toe een dagje wel mij laten kalmeren. Ik vind het lastig want meestal ga ik helemaal voor het ene en dan voor het andere. Maar lerend met vallen en opstaan kom ik er wel.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Don Draper zei:
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om dit aan te pakken. En het was me soms ook gelukt.

Maar ik ben achtergekomen waarom mijn lichaam heeft besloten om dit te doen. Wanneer het me lukt om rustig te zijn, voornamelijk voor een langere tijd, dan komen er andere klachten naar boven. Angst komt naar boven en lichamelijke onrust gaat naar innerlijke onrust. Dit is dus mijn uitlaatklep om het maar goed te hebben. Want ik ken mezelf uit het verleden, dat gaat van kwaad naar erger.

Ik ben blij dat er dingen op z'n plek komen. Ik zat een tijdje zo fanatiek mijn onrust te tempen dat ik op gegeven moment een dag had dat ik met iemand was en dus niks van kalmerende middelen nam. Erna nadat ik hem zag was ik weer mijn onrustige zelf en ik vond het eigenlijk wel fijn!

Dag in dag uit onrustig zijn doet veel voor me. Maar altijd rustig zijn is ook niet wat werkt.

Dus uiteindelijk moet ik mezelf gewoon laten zijn en af en toe een dagje wel mij laten kalmeren. Ik vind het lastig want meestal ga ik helemaal voor het ene en dan voor het andere. Maar lerend met vallen en opstaan kom ik er wel.
Klik om te vergroten...
Mooi inzicht. Heb je ook therapie bij een psycholoog o.i.d.? Misschien goed om uit te diepen waar die angsten vandaan komen.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Brakka Mang zei:
Klopt er is een link ook tussen roken en schizofrenie.
Klik om te vergroten...
Is dit de titel van je nieuwe moppenboekje?
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#9
Don Draper zei:
Ik heb flink gegoogled vandaag erop en ik lees over de link van psychoses, antipsychotica en nicotine. Het afgelopen maand was ik ermee aan het stoppen en op de 14 mg nicotine pleisters was ik vrij veel rustig geweest. Lag toen hele dagen in bed. Ik dacht dat het was omdat ik aan het afkicken was en dus zat te rusten maar misschien is het de continu nicotine overdracht.

Hier is in 1997 ook onderzoek naar gedaan: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9399378/

Ik ga morgen weer 14 mg nicotinepleisters kopen en kijken of de pleisters echt zo helpen. Het is misschien gek maar ik vind het wel okay als dit me echt helpt. Ik heb nog een 7 mg pleister in huis en dat helpt me nu ook. Maar misschien heb ik even een rustige moment. Ik kom er op terug een keer. :)
Klik om te vergroten...
Ik heb sinds deze post veel tijd geïnvesteerd in het onderzoeken naar wat nicotine kan doen bij acatishie, ADHD en autisme. Bij autisme is er nog niet bijster veel bekend behalve dat het helpt met woedeuitbarstingen. In ADHD en nootropic kringen wordt Nicotine (in andere vormen dan roken) wel erkend als iets dat erg kan helpen waar reguliere medicatie tekort kan komen. Wat betreft mijn onuitputbare drang om te bewegen is dat met het gebruiken van een 21 mg Nicotine pleister vrijwel weg. Mocht ik wel energie hebben kan ik nu wel joggen en lopen waarbij er een voldoening gevoel uit gehaald wordt. Ook uit mijn vrolijkheid nu wat normaler. Zo dans ik wel eens om het te uiten. Veel fijner dan hoe het toen ging.

Toen ik deze topic opende was nog niet lang teruggevallen in het reguliere tabak en vape gebruik waardoor mijn klachten terugkwamen. Ervoor zat ik op een 14 mg nicotine pleister voor heel wat weken die afgebouwd is met 7 mg en eventjes ook geen pleister. Maar mijn autistische klachten kwamen wel meer en harder terug als ik me weerhield van de nicotine pleisters.

Tegenwoordig zie ik dit steeds meer in, nu ik meerdere stoppogingen met sigaretten en vapen heb gehad en de onderzoeken en ervaringen op internet laten zien dat het niet tussen mijn oren zit. Breder dan acatishie lijken de nadelen van mijn autisme te verdwijnen en worden de positieve kanten omarmt doormiddel van het chronisch dragen van een nicotinepleister.

Het probleem is dat chronische Nicotine pleisters plakken niet goedkoop is en verder ook bijwerkingen hebben. Maar ik neem het op de koop toe. Mijn benzo gebruik kan erdoor heel vaak laag zijn of hoeft er niet te zijn. De drang naar andere middelen is er ook veel minder. En verder ben ik ook in staat om gewoon een redelijk normaal leventje te leiden. Ik kan vrij makkelijk een game opstarten, iets kijken of een boek lezen. Zonder de nicotine pleisters moest ik toch een middel ervoor gebruiken met het resultaat dat ik dan niet nuchter het zat te doen. Het hartstikke druk bewegen in combinatie met een activiteit doen werkt ook. Klinkt leuk maar is het niet.

Hoop dat dit een oplossing is die ik ook echt lang kan blijven gebruiken. Want ik heb weinig andere oplossingen meer over. Niemand die me hiermee echt kan helpen verder.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#10
Afgelopen jaar had ik langduriger periodes waarin de akathisie er niet was! Daar heb ik echt gebruik van gemaakt en lekker boeken gelezen!

Wat er echter ook is, voornamelijk als ik aan een nicotine pleister zit, is dat zonder de akathisie m'n angst en stress hoger is. En ook een enorme verveling.

Dat heeft mijn ogen geopend. Verder twijfel ik of het echt akathisie is en niet dat het gewoon een ernstige vorm is van autistisch stimmen. Ten tijdje van het posten hier had ik er enkele jaren elke dag last van wat me tot waanzin dreef. Maar ik heb nu geleerd dat het ook nut heeft. Het is ook een heerlijke manier van prikkelverwerking waardoor ik dingen kan kijken en luisteren. Zonder deze akathisie/stimming is het veel beperkter mogelijk.

Zal er vanaf nu anders naar kijken. Ik ben gewoon zo en heb ervan geleerd. Liever dit dan door angst en pijn leven! Want dit is tenminste een leven. Andere manieren om het op te lossen helaas niet. Wel even rust, maar op de langere termijn is het niks.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#11
HappyMind zei:
Ik ben geen arts maar de bijwerkingen kunnen inderdaad passen bij het gebruik antipsychotica, het is een veelvoorkomend verschijnsel. Ik ben geen voorstander van nog meer medicatie; maar als de lorazepam niet behulpzaam is in jouw situatie, zou je ook (samen met je behandelaar) naar akineton kunnen kijken.
Klik om te vergroten...
Deze post ben ik vergeten. Misschien weer eens over hebben met mijn huisarts.

Edit: ik zie echter ook dat het een contra indicatie heeft met psychoses. Misschien daarom dat dit niet als oplossing is geboden eerder.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Don Draper zei:
Afgelopen jaar had ik langduriger periodes waarin de akathisie er niet was! Daar heb ik echt gebruik van gemaakt en lekker boeken gelezen!

Wat er echter ook is, voornamelijk als ik aan een nicotine pleister zit, is dat zonder de akathisie m'n angst en stress hoger is. En ook een enorme verveling.

Dat heeft mijn ogen geopend. Verder twijfel ik of het echt akathisie is en niet dat het gewoon een ernstige vorm is van autistisch stimmen. Ten tijdje van het posten hier had ik er enkele jaren elke dag last van wat me tot waanzin dreef. Maar ik heb nu geleerd dat het ook nut heeft. Het is ook een heerlijke manier van prikkelverwerking waardoor ik dingen kan kijken en luisteren. Zonder deze akathisie/stimming is het veel beperkter mogelijk.

Zal er vanaf nu anders naar kijken. Ik ben gewoon zo en heb ervan geleerd. Liever dit dan door angst en pijn leven! Want dit is tenminste een leven. Andere manieren om het op te lossen helaas niet. Wel even rust, maar op de langere termijn is het niks.
Klik om te vergroten...
Je moet ons wel even uitleg en context geven, Don.

Acathisie (Grieks kathisis = het zitten) is een onvermogen enige tijd eenzelfde (zittende of liggende) houding te handhaven: een onvrijwillige, continue motorische onrust.

Dit heb ik ook super vaak. Vreselijk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."