Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe keerzijde van zelfhulp ( met interessante video)

De keerzijde van zelfhulp ( met interessante video)

37 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1
LucidLucy zei:
Vaak is luiheid geen luiheid, maar angst. Bij mij in elk geval wel. Voor velen hoor ik terug vanuit angst om te falen. Bij mezelf vooral vaak vanuit angst dat ik niet weet hoe te beginnen en te koppig ben om daarbij helpt te vragen. Angst om toe te geven dat ik iets niet kan of weet.
Klik om te vergroten...
klopt ook helemaal
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
Dat maakt trippen dan dus ook gewoon overbodig haha
Klik om te vergroten...
Niet alleen overbodig maar soms ook in de weg staand van verbetering denk ik.

Het was een tijd lang ergens echt een soort strategie van mezelf/mijn hoofd om te gaan trippen om inzichten op te doen voor het leven, maar eigenlijk juist om het echte doen/actie uit te stellen. Om lekker in mijn comfortzone te kunnen blijven.

En achteraf gezien wist ik dit allemaal destijds ook: dat ik zat uit te stellen. Maar dat kunnen we als mensen: de waarheid in zo'n mate voor onszelf verbergen zodat we kunnen blijven liegen tegen onszelf. En tja, zo komt er dus nooit echte verandering.

Mede hierom ben ik zeer sceptisch geworden voor trippen voor zelfverbetering.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Vaak is luiheid geen luiheid, maar angst. Bij mij in elk geval wel. Voor velen hoor ik terug vanuit angst om te falen. Bij mezelf vooral vaak vanuit angst dat ik niet weet hoe te beginnen en te koppig ben om daarbij helpt te vragen. Angst om toe te geven dat ik iets niet kan of weet.

Dan is uitstellen makkelijker haha
Klik om te vergroten...
Dit is echt zo.

En als mensen er nou ook eens bij stil zouden staan hoeveel energie "luiheid" eigenlijk kost. Want in werkelijkheid is het inderdaad vaak angst en dus weerstand: constant tegen jezelf vechtend: dingen uitstellen en dan weer teleurgesteld zijn in jezelf dat je dat doet. Heel uitputtend.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Het was een tijd lang ergens echt een soort strategie van mezelf/mijn hoofd om te gaan trippen om inzichten op te doen voor het leven, maar eigenlijk juist om het echte doen/actie uit te stellen. Om lekker in mijn comfortzone te kunnen blijven.

En achteraf gezien wist ik dit allemaal destijds ook: dat ik zat uit te stellen. Maar dat kunnen we als mensen: de waarheid in zo'n mate voor onszelf verbergen zodat we kunnen blijven liegen tegen onszelf. En tja, zo komt er dus nooit echte verandering.

Mede hierom ben ik zeer sceptisch geworden voor trippen voor zelfverbetering.
Klik om te vergroten...
Heel mooi omschreven en ik herken mezelf helemaal in wat je hier zegt.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Mede hierom ben ik zeer sceptisch geworden voor trippen voor zelfverbetering.
Klik om te vergroten...
Als ik erover nadenk is de keren dat ik ging trippen met als bewust doel zelfverbetering in veruit de meeste gevallen op niks uitgelopen. De keren dat ik er echt iets aan gehad heb zijn op één hand te tellen en elke keer kwam het als totale verassing, wanneer ik echt met volle overtuiging en zonder verwachting de trip in ging.

Het is bijna alsof het “weet” wat je intenties zijn. En wanneer je te veel wilt, dan het een paar tandjes omlaag doet.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dirkdirk zei:
Als ik erover nadenk is de keren dat ik ging trippen met als bewust doel zelfverbetering in veruit de meeste gevallen op niks uitgelopen. De keren dat ik er echt iets aan gehad heb zijn op één hand te tellen en elke keer kwam het als totale verassing, wanneer ik echt met volle overtuiging en zonder verwachting de trip in ging.

Het is bijna alsof het “weet” wat je intenties zijn. En wanneer je te veel wilt, dan het een paar tandjes omlaag doet.
Klik om te vergroten...
Herkenbaar. Zelf met meditatie. Als ik een bepaalde kant op wil gebeurt het 9 van de 10 keer niet, en als ik geen doel heb dan kom ik 50/50 iets interessants tegen. Gek hoe het brein / de geest wat dat betreft werkt :)
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#7
_shikantaza zei:
Herkenbaar. Zelf met meditatie. Als ik een bepaalde kant op wil gebeurt het 9 van de 10 keer niet, en als ik geen doel heb dan kom ik 50/50 iets interessants tegen. Gek hoe het brein / de geest wat dat betreft werkt :)
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar. Zelfs met meditatie kan het alle kanten uitgaan. Wat ik wel opvallend vind en apart is dat mijn meditatie ervaringen in de eerste jaren een stuk intenser waren. Als ik nu mediteer voel ik me daarna vrijwel altijd erg kalm en minder eenzaam. Maar daar blijft het ook bij. Een hele enkele keer als ik zonder intenties aan een meditatie begin, gebeurt er soms wel iets maar dat komt zelden voor. Ik heb precies dezelfde ervaringen met trippen.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb nog een zakje magic truffels liggen en ik wil hoe dan ook deze week eindelijk weer eens trippen. Meestal bereid ik een trip wel voor met een wandeling in de natuur en meditatie vooraf. Die voorbereidingen laat ik deze keer achterwege.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Deadwing zei:
Heel herkenbaar. Zelfs met meditatie kan het alle kanten uitgaan. Wat ik wel opvallend vind en apart is dat mijn meditatie ervaringen in de eerste jaren een stuk intenser waren. Als ik nu mediteer voel ik me daarna vrijwel altijd erg kalm en minder eenzaam. Maar daar blijft het ook bij. Een hele enkele keer als ik zonder intenties aan een meditatie begin, gebeurt er soms wel iets maar dat komt zelden voor. Ik heb precies dezelfde ervaringen met trippen.
Klik om te vergroten...
Merkt jij 't ook als je vergeet te mediteren? Als ik dat 's ochtends niet doe heb ik er eigenlijk de hele dag last van. Dan ga ik heel snel mee met m'n emoties.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#10
_shikantaza zei:
Merkt jij 't ook als je vergeet te mediteren? Als ik dat 's ochtends niet doe heb ik er eigenlijk de hele dag last van. Dan ga ik heel snel mee met m'n emoties
Klik om te vergroten...
Ja, maar ik heb daar niet altijd last van moet ik zeggen. Ik heb bijvoorbeeld gisteren niet gemediteerd en ik merkte er gisteren en vandaag weinig van (gelukkig). Ik ben de laatste dagen dan weer wel erg chagrijnig door het slechte weer en dan helpt meditatie ook niet altijd. De aanhoudende regen had deze week meer invloed op me dan het niet mediteren. Een buitje af en toe vind ik echt niet erg, maar de afgelopen zeven/acht maanden heeft het vrijwel constant geregend. Maar goed, iedereen heeft daar wel last van neem ik maar aan..
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#11
Afgelopen maandag trouwens Tool gezien in Ziggo Dome en dat was bijna een trip ervaring op zichzelf zonder drugs of alcohol vooraf. Ik ben er nog erg vol van. Je moet volgens mij Tool wel goed vinden om dat te begrijpen :blush:. Sommige fans beweren online dat een Tool concert een spirituele ervaring is. Beetje overdreven misschien maar ik vond het ook echt iets bijzonders en ik ben in de loop der jaren naar aardig wat concerten geweest.

Misschien wel leuk voor een aparte topic. Spirituele ervaringen tijdens concerten of festivals (vooral dan zonder drugs).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Deadwing zei:
Ja, maar ik heb daar niet altijd last van moet ik zeggen. Ik heb bijvoorbeeld gisteren niet gemediteerd en ik merkte er gisteren en vandaag weinig van (gelukkig). Ik ben de laatste dagen dan weer wel erg chagrijnig door het slechte weer en dan helpt meditatie ook niet altijd. De aanhoudende regen had deze week meer invloed op me dan het niet mediteren. Een buitje af en toe vind ik echt niet erg, maar de afgelopen zeven/acht maanden heeft het vrijwel constant geregend. Maar goed, iedereen heeft daar wel last van neem ik maar aan..
Klik om te vergroten...
Ik liet het laatst ook even tot me komen.

Maar ja "ik liet".

We doen het allemaal zelf. Er is niets in de regen zelf dat verkeerd is
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Ik liet het laatst ook even tot me komen.

Maar ja "ik liet".

We doen het allemaal zelf. Er is niets in de regen zelf dat verkeerd is
Klik om te vergroten...
Ik zal eens ophouden met zeuren over het weer in Nederland:). Want als er iets is wat we niet kunnen veranderen in ons leven dan is het dat wel.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik zag gisteren op Youtube deze video die ik erg mooi en interessant vond. Alles bij elkaar heb ik een keer of 10 getript op magic truffels en een keer op lsd en ik heb nooit ervaren wat zij in de video beschrijft. Toch de moeite van het bekijken waard. Dit weekend ga ik weer voor High Haiwaien truffels.

D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zelfhulp? Wat bestaat er nog meer dan, andermans zelfhulp?

Je moet het zelf doen. Zelfhulp bestaat niet, het is slechts een ander woord voor informatie die je zelfkennis verschaft.

Dat is het leven. Zelfkennis. Hoe meer je jezelf leert kennen, hoe meer je het leven leert kennen, hoe meer je het leven begrijpt.

Allen.Carr heeft me laten stoppen met roken. Omdat ik de filosofie in mijn leven heb verwerkt.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#16
Manu76 zei:
Ok, en wat is je trauma en wat was je conclusie? Of is je enige conclusie, dat je meer van dergelijke theorieën wilt zien 😅
Klik om te vergroten...
Ik denk het laatste. Zoeken naar de theorie die alles verklaart en oplost! Dus blijven kijken, boeken kopen ,enz, enz...Precies wat in de video wordt uitgelegd.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#17
Als tiener heb ik vrij veel zelfhulp boeken gelezen en ik kan me echt niet een boek of zelfs titel nog herinneren (jaren 90). Dus blijkbaar heeft geen boek mijn leven veranderd. Ik ben al een tijdje thuis (ziektewet) en betrap mezelf erop dat ik weer veel video's opzoek van oa Jordan Peterson, Garbore Mate, Allan Watts, enz. En ik heb nooit echt het gevoel dat ik er iets aan heb, net als in de jaren 90 toen ik nog jong was. En toch....blijven zoeken en kijken..

De onderstaande video vind ik erg herkenbaar en interessant. Ik zou graag willen of iemand hier op het forum ook zelfhulpboeken koopt. En of je leven echt is veranderd door het lezen van dit soort boeken. In grote lijnen ben ik het wel eens met James Jani (video). Deel je ook zijn mening of ben je positiever over de big business dat zelfhulp toch is?

Dank voor je input.

M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Deadwing zei:
Garbore Mate
Klik om te vergroten...
Ok, en wat is je trauma en wat was je conclusie? Of is je enige conclusie, dat je meer van dergelijke theorieën wilt zien 😅
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik herken het eindeloos videos kijken van verscheidene mensen heel goed. Heb het jaren gedaan.

Eigenlijk waren dat ook gewoon meestal vluchten van het leven en was het ook verslavend (voor mij).

Je kunt er ook zeker dingen van leren/het kan goede informatie en wijsheid bevatten, maar als je leven al niet op orde is kan het ook makkelijk ontaarden in vluchten van die realiteit denk ik. Op een gegeven moment moet je gewoon van je kont af en dingen gaan doen.

Nu ik erbij stil sta: ik kijk het amper (of nooit?) meer.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Deadwing zei:
Ik denk het laatste. Zoeken naar de theorie die alles verklaart en oplost! Dus blijven kijken, boeken kopen ,enz, enz...Precies wat in de video wordt uitgelegd.
Klik om te vergroten...
Ik was wel tevreden met een gedachtegang van die Mate. Iets van: "Je ouders kopiëren in principe ook maar de manier van zijn van hun ouders en weten ook niet beter. Ze doen hun best om je voor te bereiden, zodat je onafhankelijk verder kunt. En that is it"

Daarmee kon ik plots veel verklaren en was ik tevreden. No need for more stories.

Ik zoek even 4 min video van die gedachte erbij: Deze vond ik een eye opener en genoeg voor vele jaren :sunglasses:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."