Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGHB of GBL gekregen ?

GHB of GBL gekregen ?

14 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dat is ook een mooie :sunglasses: Dus als ik een bommetje natronloog drop, kan het ook geen kwaad: natronloog mag dan wel een zwaar basische stof zijn, er zit geen water in dus boeiuh :rock:

Of GBL nu zuur of neutraal is weet ik niet, heb geen verstand van de chemische eigenschappen van lactonen. Zal er eens achteraan gaan.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#2
J0rrit zei:
Maar het heeft geen ph! PH= concentratie H3O+ in water, in gbl zit geen water--> dus geen ph
Klik om te vergroten...

Dat is inderdaad een feit. :grin:
S
ScralemonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Onlangs een potje van iemand gekregen die ik enkel van op feesjes ken en waar ik af en toe eens 5 minuten met praat. We komen goed overweg maar zijn altijd te druk bezig met feesten ipv praten.

Nu onlangs gaf hij mij een potje met, volgens hem, ghb in omdat hij door moest op een feesje.
Ik heb besloten het toen niet te nemen aangezien het al vrij laat was.

Nu wat later merk ik toch enkele vreemde dingen op:

- Het is lopiger als mijn normale kennis over ghb. GBL noemt dat dan zeker ? Over gbl zelf weet ik heel weinig. Is dit gewoon de goedkopere/schadelijkere variant van ghb?

- Het zat in een flesje waar ethanol in zat. Kan dit kwaad ? Het spul kan er ook al meer dan 6 maand inzitten, is dat erg?

Peace
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat is de kleur van de vloeistof?
Hoe ruikt het?
Is het licht stroperig of echt een "dunne" vloeistof?

Mocht het kleurloos en een erg "dunne" vloeistof zijn dan heb je een grote kans dat het gbl is.
Wat ik je overigens niet aanraad om tot je te nemen.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Oom Klaas zei:
Wat is de kleur van de vloeistof?
Hoe ruikt het?
Is het licht stroperig of echt een "dunne" vloeistof?

Mocht het kleurloos en een erg "dunne" vloeistof zijn dan heb je een grote kans dat het gbl is.
Wat ik je overigens niet aanraad om tot je te nemen.
Klik om te vergroten...

GBL en GHB zijn allebij kleurloos, mits we natuurlijk spreken over fatsoenlijke kwaliteit. De geur verschilt ook niet zo heel veel. GBL ruikt naar GHB, ik vraag me af of je dat verschil echt kunt ruiken. Misschien als je de twee veel geroken hebt, maar anders denk ik van niet.
De viscositeit van de vloeistof wil ook niks zeggen, GHB kan net zo goed zo sterk verdund zijn dat je een "dunne" vloeistof hebt.

Je kunt normaal gezien wel het verschil aantonen m.b.v. de pH-waarde.
De pH van GBL ligt tussen de 3 en de 4, de pH van GHB is 7. Zo zou je het verschil al kunnen aantonen.

Het beste is nog, als je twijfelt, om het gewoon te laten testen.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#6
Okee, ik heb ook niet veel ervaring met ghb maar dat van mij was meestal wat stroperig en een beetje gelig.
Die ph test is wel het beste middel inderdaad!
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#7
Stroperig of niet hangt af van de concentratie. De gele kleur kan ontstaan door "aanbranden" van de GHB (wat vervelend maar niet per se schadelijk is) maar ook door het op een neutrale pH-waarde brengen met citroenzuur, wat vrij algemeen schijnt voor te komen.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Oom Klaas zei:
Okee, ik heb ook niet veel ervaring met ghb maar dat van mij was meestal wat stroperig en een beetje gelig.
Die ph test is wel het beste middel inderdaad!
Klik om te vergroten...

GHB hoort stroperig te zijn, maar niet geel. Gele GHB is niet de GHB die je wilt hebben.
S
SpiderwebLid
01-01-2024, 00:00
#9
GBL heeft geen ph.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Spiderweb zei:
GBL heeft geen ph.
Klik om te vergroten...

En waarom niet ? :rolleyes:
S
SpiderwebLid
01-01-2024, 00:00
#11
Een veel gemaakte vergissing is de volgende: GHB maak je met GBL en natriumhydroxide, waarvan het hydroxide de base is. Dus dan zal GBL logischerwijs wel een zuur zijn. Dit is niet zo: GBL heeft van zichzelf geen groepen die protonen doneren of accepteren. Gooi je GBL in water, dan zal de pH van je water niet dalen, noch stijgen. Sterker nog, GBL heeft geen pH.
Klik om te vergroten...
quote van partyflock

In andere woorden als je een ph strip in je GBL stopt verkleurt hij dus niet, gebeurd dit wel heb je dus ook geen GBL.
S
SpiderwebLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het is een lacton, een cyclische ester. (dus GEEN zuur)

Maar jij zal wel gelijk hebben.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Spiderweb zei:
Een veel gemaakte vergissing is de volgende: GHB maak je met GBL en natriumhydroxide, waarvan het hydroxide de base is. Dus dan zal GBL logischerwijs wel een zuur zijn. Dit is niet zo: GBL heeft van zichzelf geen groepen die protonen doneren of accepteren. Gooi je GBL in water, dan zal de pH van je water niet dalen, noch stijgen. Sterker nog, GBL heeft geen pH.
Klik om te vergroten...
quote van partyflock

In andere woorden als je een ph strip in je GBL stopt verkleurt hij dus niet, gebeurd dit wel heb je dus ook geen GBL.
Klik om te vergroten...

GBL is en blijft een zuur, daar kun je toch moeilijk iets aan veranderen ? :rolleyes:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het is een lacton, een cyclische ester.
Klik om te vergroten...

Dan is het toch een zure stof ?

Maar jij zal wel gelijk hebben.
Klik om te vergroten...

Oh, dat is zo flauw...
J
J0rritLid
01-01-2024, 00:00
#15
Maar het heeft geen ph! PH= concentratie H3O+ in water, in gbl zit geen water--> dus geen ph

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."