Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsaantal vragen m.b.t. afbouwen

aantal vragen m.b.t. afbouwen

36 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi Camiel,

Sorry, het is niet mijn bedoeling om mensen bang te maken, ik wil alleen maar waarschuwen.
Daarbij is de duur en intensiteit van deze post-acute ontwenningsverschijnselen afhankelijk van de duur en mate waarin je hebt gebruikt.
Iedereen is anders en reageert daarom anders, maar ik zou er vanuit gaan dat bij 24/7 gebruik de klachten ongeveer net zo lang kunnen aanhouden als de duur die je hebt gebruikt.

Als je angstig en depressief bent dan is de verleiding groot om weer naar de ghb te grijpen, want na één buisje verdwijnen je klachten onmiddelijk als sneeuw voor de zon. Pas daar voor op! Maar als je Lyrica of baclofen slikt dan verdwijnen deze klachten ook. Ik vind alleen dat baclofen hier geschikter voor is omdat het minder verslavend is dan Lyrica.

Dus om een terugval vanwege depressies/angsten te voorkomen blijf je na je afkick nog een periode baclofen slikken. Als je receptoren weer hersteld zijn van hun mishandeling door de ghb dan bouw je de baclofen ook weer af. Bij jarenlang 24/7 gebruik kan het zijn dat de receptoren blijvend zijn beschadigd en er daarom levenslang een onderhoudsdosering baclofen nodig is. Vergelijk het maar met jarenlang heroïnegebruik, daar is ook vaker sprake van levenslange subsitutiebehandeling met methadon of buprenorfine.
Maar in jouw en ddg zijn geval zal dat zeker niet nodig zijn.
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ps. Als je huisarts geen Lyrica/baclofen wil voorschrijven dan kun je hem om een benzo vragen om de klachten terug te brengen. Valium wordt hier vaak voor gebruikt omdat het langwerkend is, slapen gaat dan ook beter. Maar pas op, benzo's zijn ook weer verslavend en zo kom je misschien weer van de regen in de drup. Het afkicken van benzo's is ook bepaald geen walk in the park! De voorkeur gaat uit naar baclofen. Lyrica werkt minstens zo goed, zo niet beter, maar kun je qua verslavingspotentieel met benzo's vergelijken.
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Lees onderaan de lijst met onderwerpen maar eens de topic "informatie over ghb" van ghbaddiction, die beschrijft wat ik bedoel.
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hoi ddg,

Ik lees tegenstrijdige berichten over het afbouwen van ghb wat de twee slaapdoses betreft.
Als je over goede slaapmedicatie kan beschikken dan is het misschien ook mogelijk om die twee nachtelijke doseringen om te slapen achterwege te laten, in dat geval heb je natuurlijk veel gewonnen. Zeker de moeite waard om te proberen lijkt me.
Maar als het ff kan zou ik toch contact opnemen met de verslavingszorg want thuis afkicken zonder medische begeleiding is best zwaar en heeft niet vaak tot blijvend succes geleid.
Zelfs afbouwen in klinieken schijnt niet mee te vallen, ontwennen in klinieken die met baclofen/Lyrica werken is daarentegen goed te doen.

Ik wil je niet ontmoedigen en het is zeker de moeite waard om er zelf een keer voor te gaan, zeker omdat je nog niet zo lang hooked bent. Laat eens horen wat je plannen zijn en hoe het met je gaat.
C
CamielLid
01-01-2024, 00:00
#5
someone zei:
Ps. Als je huisarts geen Lyrica/baclofen wil voorschrijven dan kun je hem om een benzo vragen om de klachten terug te brengen. Valium wordt hier vaak voor gebruikt omdat het langwerkend is, slapen gaat dan ook beter. Maar pas op, benzo's zijn ook weer verslavend en zo kom je misschien weer van de regen in de drup. Het afkicken van benzo's is ook bepaald geen walk in the park! De voorkeur gaat uit naar baclofen. Lyrica werkt minstens zo goed, zo niet beter, maar kun je qua verslavingspotentieel met benzo's vergelijken.
Klik om te vergroten...

Wie zegt, dat het leven beter is om na een afkickperiode, zonder alcohol en benzo's verder te gaan? We hebben allemaal (lees meer als een miljoen nederlanders!) wel iets nodig van bezo's, alcohol of anti-depressiva's om verder te kunnen.
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat het prettiger is om zonder verslavende middelen een beetje lekker in je vel te zitten. Ik realiseer me echter ook dat dit niet voor iedereen is weggelegd en dat benzo's dan een uitkomst kunnen bieden. In dat opzicht zou je alcohol dan ook als een stukje zelfmedicatie kunnen beschouwen. Iedereen is natuurlijk vrij in zijn/haar eigen keuze.
C
CamielLid
01-01-2024, 00:00
#7
Someone, jij loopt hier te verkondigen dat Baclofen met Lyrica het beste middel is om van GHB verslaving af te komen. Dus volgens jou is het dan beter om dan maar een baclofen verslaving aan te gaan? Ook al zou je gestopt zijn met de g, moeten sommigen ook voor lange duur aan de baclofen. Ik vind jouw reactie nogal erg denigrerend. Laten we dit verder via PB uitdiscussieren svp
d
d.d.g.Lid
01-01-2024, 00:00
#8
someone zei:
Je moet niet de interval tussen je dosering gaan verlengen maar de doseringen zelf langzaam verlagen. Doe dat om de 2 a 3 dagen met een halve ml. Je voelt vanzelf wanneer je te snel gaat. Als je je slecht voelt dan ga je te hard en ga je desnoods weer een paar dagen die laatste halve ml terug omhoog. Doe rustig aan want het komt in het totaal gezien echt niet op een weekje aan. Zaak is dat je het volhoudt.

Met baclofen en/of Lyrica ben je zo clean, maar zoals je zelf al zegt zijn er niet veel huisartsen die hieraan meewerken omdat ze onbekend zijn met deze materie.
Krijg je deze middelen niet dan kan een benzo je klachten tijdens je ontwenning verlichten.

Als je na een poosje je dagelijkse dosering helemaal hebt afgebouwd dan begin je aan je nachtelijke doseringen. Ik zou nadat je overdag op 0 staat een poosje pauze nemen om te stabiliseren. Dan 'snachts hetzelfde verhaal als overdag; langzaam afbouwen. Hierbij kan inderdaad een slaapmiddeltje ter ondersteuning helpen, zoals Camiel schrijft.
Klik om te vergroten...
Heey someone,
bedankt voor het delen van je kennis hier heb ik veel aan ! ik heb voor mezelf een aardige manier bedacht (denk ik:tongueout:)om af te bouwen . ik probeer iedere dag 0.8 ml af te bouwen. en aan het einde van de week (vrijdag zaterdag zondag) bouw ik doormiddel van phenibut 0.5 af . en zodra het maandag is bouw ik weer normaal af zonder phenibut. gebruik inmiddels nog 2.2 ml per 2 uur en snachts gebruik ik 2x 4.5 ipv 2x5ml. Het zijn kleine stapjes maar dat geeft niet haha
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoi ddg,

Ja, kleine stapjes zijn heel belangrijk! Het maakt niet uit hoe klein ze zijn, en het kan zelfs geen kwaad om een poosje te stabiliseren zonder af te bouwen, maar uiteindelijk kom je er zo wel.
Kijk uit met phenibut. Je zal dan inderdaad in staat zijn om sneller af te bouwen in het weekend, maar als je het op maandag weglaat dan zou je dat wel eens een beetje koud op je dak kunnen vallen. De werking van Phenibut kun je vergelijken met die van Lyrica.

Succes!
s
stevenbelgiumLid
01-01-2024, 00:00
#10
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 jan 2013 17:23
Totaal verkeerd bezig hoor. Met die hoeveelheden had je gewoon de helft van je dosis moeten nemen voor een dag. De phenibut is bedoeld om in vooravond en savonds in te nemen en daar neem je geen g bij he want de bedoeling is dat je slaapt zonder g. Dan ben je ineens meer dan 12 uur clean. Phenibut en g mengen, strak plan!! Moest ik jou zijn ik naam 10u aan een stuk 1 ml per uur, dat neemt de meeste afkick ook al weg. Om 18u 1 gram phenibut en je laatste dosis g om 19u (phenibut komt laat op) om 21u 3gram phenibut en je bed in als je moe word. Dag erna geen g meer!! 1gram phenibut smiddags en klaar. :wink:
C
CamielLid
01-01-2024, 00:00
#11
stevenbelgium zei:
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 jan 2013 17:23
Totaal verkeerd bezig hoor. Met die hoeveelheden had je gewoon de helft van je dosis moeten nemen voor een dag. De phenibut is bedoeld om in vooravond en savonds in te nemen en daar neem je geen g bij he want de bedoeling is dat je slaapt zonder g. Dan ben je ineens meer dan 12 uur clean. Phenibut en g mengen, strak plan!! Moest ik jou zijn ik naam 10u aan een stuk 1 ml per uur, dat neemt de meeste afkick ook al weg. Om 18u 1 gram phenibut en je laatste dosis g om 19u (phenibut komt laat op) om 21u 3gram phenibut en je bed in als je moe word. Dag erna geen g meer!! 1gram phenibut smiddags en klaar. :wink:
Klik om te vergroten...

Beste steven,

Ik heb een potje phenibut van 250mg per pil. Je hebt het hier wel over grote hoeveelheden. Bij 1mg phenibut (4 pillen) val ik na een uurtje al in slaap. Waarom dan 12 pillen nemen (3gram!) nemen? Op het potje staat dat je maar max. 6 pillen per keer mag nemen. Ik gebruik nu 5mg diazepam met een dubbele dosis GHB en kan daar heerlijk ruim 5 uur op slapen. En als ik wakker word, voel ik me heerlijk en heb ik helemaal geen afkickverschijnselen nog. Vaak wacht ik dan nog een half uurtje voor ik weer m'n GHB neem. Heb Lyrica 150mg geprobeerd s'nachts, maar dat werkt niet. Word na 5 uur wakker met hartkloppingen, voel me duf en depressief. Over een paar dagen krijg ik Baclofen en ga ik dat samen eens proberen. Hopelijk gaat dat wel goed samen. In ieder geval zullen de hartkloppingen wel stoppen, maar wil me ook niet depressief en moe voelen. Dit is de tip van someone. Als het niet werkt, ga ik het doen met diazepam en phenibut. Maar begrijp ik goed, dat je het hebt over 12 pillen in 1 keer nemen?
s
stevenbelgiumLid
01-01-2024, 00:00
#12
De mijne waren 500mg per pil. Dit was voor mij toch het geval maar nam dan ook al lang en zeer veel ghb. Maar als minder werkt zoveel te beter en niet langer dan dag of 3 doen e. Tolerantie bouwt veel te snel op. Met phenibut moet je toch genoeg tijd kunnen overbruggen om helemaal te stoppen?? Met die 3 gram sliep ik wel goed lang. En was op 3 dagen van zware verslaving af. Succes
d
d.d.g.Lid
01-01-2024, 00:00
#13
hallo iedereen
heb een tijdje niet meer gepost, maar wilde jullie toch nog even op e hoogte houden hoe het met me gaat. het is me gelukt om te stoppen met de g :grin: d.m.v. phenibut. heb nu sinds vorige week vrijdag geen druppel g meer op en t gaat best goed nu. 1e 2 a 3 dagen nauwlijks geslapen maar naar verloop van tijd gaat het beetje bij beetje beter. ik heb alle g die ik nog had wegegeooid en ook de phenibut is het huis uit.

verder wil ik iedereen die heeft gereageerd op dit topic bedanken voor zijn tijd, moeite en advies, ik heb er veel aan gehad!

grtz d.d.g.
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#14
wow ddg, wat goed!

Hopelijk hou je het vol om clean te blijven. Mocht je in de verleiding komen om toch weer te gaan gebruiken vanwege craving, angstklachten en/of depressies overweeg dan eerst om baclofen te nemen i.p.v. ghb. Baclofen rekent af met deze klachten.

Sterkte!
C
CamielLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ben nu ook begonnen met afbouwen van de GHB. Heb nu afgelopen nachten 1500mg Phenibut gebruikt samen met 1 temazepam en 1,5 dosis GHB en slaap heerlijk ruim 7 uur aan een stuk door! :) Overdags neem ik dan 500mg Phenibut tegen de ontwenning van de Phenibut. Helaas voel ik me overdag nog wel depressief, maar dan ga ik maar weer aan de drank.
Houd jullie op de hoogte.

groet,
Camiel
C
CamielLid
01-01-2024, 00:00
#16
someone zei:
wow ddg, wat goed!

Hopelijk hou je het vol om clean te blijven. Mocht je in de verleiding komen om toch weer te gaan gebruiken vanwege craving, angstklachten en/of depressies overweeg dan eerst om baclofen te nemen i.p.v. ghb. Baclofen rekent af met deze klachten.

Sterkte!
Klik om te vergroten...

Moet de baclofen eerst nog uitproberen. Drank en baclofen gaan niet samen. Maar zal het zeker nog even uitstellen met drinken en eerst eens aanzien hoe baclofen bij me valt en hoop dat het voor een groot gedeelte m'n depressie wegneemt. Lyrica werkt niet bij me.
s
stevenbelgiumLid
01-01-2024, 00:00
#17
Camiel pas echt op met Phenibut en drank te combineren.
Jezelf wat kut voelen is niet t.o.v. zware afkick e dus bijt door als je er vanaf wil.
En tegen craving, gewoon niets nemen. Breek desnoods met de mensen die het wel doen,
dat laat ik volledig aan jou over. Hangt af hoe graag je het wil.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."