Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNa GHB ontwenning - hoe lang 0,0 G nemen?

Na GHB ontwenning - hoe lang 0,0 G nemen?

11 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
N
NastyGrinsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik gebruik al langer dan een jaar G in de weekenden. Soms 1 nacht, soms het hele weekend. Nog nooit had ik last van ontwenning als ik stopte. In de periode tussen 10 en 16 maart heb ik m'n gezonde verstand nét ff te lang opzij gezet, waardoor ik gedurende 5,5 dag had gebruikt. Basically elke 2 uur een buisje van 3,5-4 ml. Tussendoor ben ik, na 2 dagen, even gedurende 8 a 9 uur gestopt. Daarna het buizen hervat. Ik heb in deze periode ongeveer 1/4 l in m'n eentje weggebuisd.

Op de 6e dag dacht ik bij mezelf: ja waar ben je nou helemaal mee bezig man, dit gaat te ver, je moet meteen stoppen. Dat heb ik toen ook gedaan. Het nagenoeg 24/7 gebruik had echter na die 5,5 dag al te lang geduurd, en ik kreeg ontwenningsverschijnselen. Niet zo vreselijk als mensen die het weken of maandenlang gebruiken, maar toch. Ik ben verder niet gaan afbouwen, ik wou het gewoon dragen om zo snel mogelijk weer er af te zijn. Ik was toen ik kapte met de G al bijna een week wakker (minus outgaan en korte slaapjes) maar kon toch die eerste nacht helemaal niet slapen. De tweede nacht lukte het om 4 uurtjes slaap te pakken nadat ik in een uur tijd een fles bier en 3 shots whisky naar binnen had geslingerd. De eerste dagen was ik opgefokt, kapot, zweette als een otter, onrustig, angstig, niet in staat om onder de mensen te komen. Na een kleine week voelde ik me weer ongeveer de oude. Vooral het slaapprobleem was erg vervelend.

Ik wil hier ook beamen: voordat je het weet, is het te laat. Ik had zelf maar 1 of 2 momentjes gehad dat ik dacht van 'is het niet verstandiger om te stoppen - aahh fuck it' Het daarop volgende momentje van 'helderheid' kreeg ik al ontwenning.

Dan nu naar de vraag: Ik heb wel eens gehoord dat als je lichaam eenmaal is omgeschakeld naar de gewenning (dat is dus het moment waarna je ontwenning krijgt als je stopt), dat het daarna veel makkelijker weer naar die gewenningstoestand kan omslaan dan voorheen. Ik heb gehoord, maar weet niet of het klopt, dat mensen na een ontwenning een paar weken clean waren, en daarna een paar buisjes deden op een avond en vervolgens weer een paar nachten niet konden slapen en weer ontwenning kregen, alsof ze een week bezig waren geweest.

Ik heb nu 3 weken 0,0 G gebruikt en ben doodsbenauwd dat als ik nu weer een buisje tik, dat ik weer een nacht (of meer) volledig wakker doorbreng.

1 Is het zo dat je, een paar weken na een (hele korte) 'verslaving' - ik kreeg ontwenning - na één buisje direct weer ontwenningsverschijnselen krijgt?

2 Of is het zo dat je wel één buisje kan doen, maar niet meer een paar op één avond?

3 Ook al verschilt dit per persoon, hoe lang zou ik nu aan de buis kunnen, zonder direct weer last te krijgen van ontwenning?

4 Hoe lang na een ontwenning is het het beste om helemaal 0,0 G te nemen?

5 Wanneer mag ik weer met mate genieten van een buis? :wink:
j
joopxivLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vraag me af of je een goed antwoord gaat krijgen op deze specifieke vragen. De meeste "echte" verslaafden zullen je denk ik niet aanraden om binnen 3 weken weer te beginnen, maar zoals je zelf al aangeeft is jouw geval misschien anders. Hoe dan ook:

1) Ik denk niet dat de ontwenning zo binair is: of wel, of niet. Ik kan me niet voorstellen dat je na één buisje meteen volledige afkickverschijnselen krijgt.

2) Door het voorval dat je beschrijft zijn je grenzen misschien anders gaan liggen. Doe dus als een beginner, en zoek ze rustig weer op. Neem als je denkt dat je er aan toe bent om te beginnen één buisje, de volgende week 2, daarna 3.

3) Nogmaals, zoek je eigen grenzen op. Ik weet van mezelf dat als ik 4 keer op een avond neem, ik slecht slaap, dus ik hou het liever bij 3. Maar dat betekent niet ik als ik 5 keer neem, ik een week lang zwetend in bed lig. Als je zelf merkt dat je teveel genomen hebt en lichte ontwenningsverschijnselen krijgt, dan weet je dat je in het vervolg net iets minder lang door moet gaan.

4 & 5) Het beste is om nooit G te nemen, de vraag is wanneer het voordeel (genieten) opweegt tegen de nadelen. Ik denk dat je wel rustig kan proberen hoe het er voor staat, maar bedenk ook: als je binnen 3 weken na een toch behoorlijk vervelende ervaring alweer staat te popelen is het misschien niet onverstandig om jezelf wat beperkingen op te leggen, bijvoorbeeld naar 1 dag per twee weken, in plaat van elk weekend het hele weekend.

Succes er meer, laat even horen wat je gedaan hebt en hoe het is bevallen.
R
RealitiesLid
01-01-2024, 00:00
#3
Na GHB ontwenning vind ik dat je permanent geen G meer hoeft/mag nemen.


Er zijn genoeg medicijnen die craving naar G kunnen verlichten ( baclofen, pregabaline).

Ik vind het een heel tegenstrijdige en ietwat domme vraag van je eigenlijk :flushed: .
N
NastyGrinsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Er is geen sprake van 'craving'. Ik heb af en toe zin in een buisje, maar ik heb bijvoorbeeld ook af en toe zin in een biertje. Ik ben geen alcoholist (nooit geweest).
Het type zin in een buisje dat ik af en toe heb, zal ik zeker niet bestrijden met baclofen of pregabaline. Dan maar niks.
Joopvix bedankt voor je reactie. Ik heb tot nu toe nog steeds 0,0 gedaan en ik heb zoiets van hoe langer ik dat volhoud, hoe beter sowieso. Het voordelen/nadelen verhaal begint trouwens al te werken voordat je in de gewenningsfase zit, vind ik. Ver voordat ik die ontwenning kreeg, constateerde ik dat na een buisje of 3, 4 de volgende buisjes meer nadelen dan voordelen met zich meebrachten. Zoals verwarring, de hele tijd alles kwijt zijn, zoveel dom lullen dat ik me aan mezelf ga irriteren en meer van dat soort dingen. Het weerhield me er helaas niet altijd van om toch buisjes 5, 6 enz te tikken. Overigens was het ook wel zo dat als ik die buisjes wat meer aan de milde kant hield, dat dan die nadelen ook minder zwaar gingen werken. (maar de voordelen volgens mij ook)
D
Dirk1975Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik zit een beetje in hetzelfde verhaal. Maar dan, vanaf wanneer is het weer verstandig om weer een keer een biertje te pakken?

Ik ben juist bang als ik een paar biertjes pak, dat ik dezelfde receptoren aanspreek en dan eventueel weer last krijg.

Iemand een idee?
N
NastyGrinsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nou, ik heb de verleiding weer eens niet weerstaan en niet afgelopen weekend, maaar het weekend daarvoor weer eens 'een buisje' gedaan. Opmerkingen:

- lichtere dosis dan vroeger maakte me aardig leip
- ik was al 2 dagen wakker toen ik begon, daarna op de g nog ongeveer 48 uur doorgegaan. Was ik niet van plan, maar had ook met mezelf geen harde eindtijd afgesproken of zo
- was wederom at times zo in de war en kapot dat ik me afvroeg waarom
- Na iets minder dan 48 uur gestopt. Geen ontwenning.

Vorig weekend geen G gehad. Blijkbaar kan het wel, af en toe weer aan de buis, hoewel ik denk dat het feit dat ik meteen weer 48 uur door ging wel verontrustend genoemd mag worden.
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#7
de GABA-A en GABA-B receptoren en ghb kunnen je goed verpesten als je er te lang mee aanklooit,
ik denk dat het verstandig is om alle stoffen die gaba agonisten zijn te vermijden.
Dit doe ik zelf ook (8 jaar 24/7 verslaafd aan ghb) en ben in een klniek nu 7 maand clean vd ghb
en ik merk dat het steeds beter word ook al krijg je altijd een depressie erachteraan en terugvallen ligt dan op de loer
D
Dirk1975Lid
01-01-2024, 00:00
#8
pammetje82 zei:
de GABA-A en GABA-B receptoren en ghb kunnen je goed verpesten als je er te lang mee aanklooit,
ik denk dat het verstandig is om alle stoffen die gaba agonisten zijn te vermijden.
Dit doe ik zelf ook (8 jaar 24/7 verslaafd aan ghb) en ben in een klniek nu 7 maand clean vd ghb
en ik merk dat het steeds beter word ook al krijg je altijd een depressie erachteraan en terugvallen ligt dan op de loer
Klik om te vergroten...
Maakt natuurlijk wel verschil hoe lang iemand verslaafd is. Ik was het maar enkele weken (3), en heb totaal geen last van een depressie. Ik was dan ook binnen 2/3 dagen van de ergste klachten verlost. Voel me nu gewoon weer prima, totaal geen depressies niks. Ben nu ook alweer bijna 3 weken van de G af.

Gister trouwens maar weer eens een biertje gedronken, geen problemen mee gekregen (voelde de alcohol alleen al erg snel). Voel me nu de dag erna ook wel weer prima.
J
JaimeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hi, ik wil hier ook wel even op reageren.
Ik ben 6 jaar 24/7 verslaafd geweest aan GHB en inmiddels sinds november 2009 clean. Dankzij een langdurig programma die ik heb gevolgd, anders was het me nooit gelukt!! In die periode probeerde ik vaak zelf te stoppen en heb vele diverse afkickperiodes meegemaakt. Sommige vielen mee, maar de meeste waren een hel! Pfff, als ik er weer aan terug denk, lopen de rillingen over mijn lijf. Brrr .. Maar goed, ik wist toen heel weinig van GHB, de ontwenning, de gevaren ... Zelfs de huisarts en de verslavingszorg wist bijna niks tot helemaal niks. Bizar! Gelukkig is dat nu veranderd en raden ze het juist af om zelf thuis af te kicken omdat het gewoon gevaarlijk is. In 2009 heb ik 3 weken in de detox doorgebracht en ik mocht niet stoppen met het middel totdat ik bij de detox aankwam. De eerste dag van opname daar kwam ik dus onder invloed aan en had ik GHB bij me. Dat moest en dat wilde ze ook hebben om het verder te kunnen testen. Daarna werd ik volgestopt met pammetjes en de allerlaatste afkick in mijn leven kon beginnen ... Ik was er zo bang voor, vanwege de vreselijke ervaringen ervoor, maar het viel onwijs mee. Dus tja, het is dus nooit hetzelfde en verschilt per persoon. Ik was toen nog eens de laatste `patiënt` die ze lieten afkicken in een detox. Daarna werden de andere GHB verslaafde doorgestuurd naar de kliniek in Hoofddorp, waar wordt afgebouwd met door hun gefabriceerde GHB. Gelukkig heb ik dat niet mee hoeven maken, dat lijkt me echt geen pretje. Nu zijn er meerdere GHB klinieken geloof ik, maar toen dus nog niet. Bij mij was het niet alleen stoppen met het middel, maar ook nieuw gedrag aanleren, anders leren denken en doen. Cognitieve gedragstherapie heeft mij enorm geholpen.

Dus tja.... Mijn vraag is, als je heel eerlijk bent naar jezelf .. Heb je een probleem of kan je gewoon normaal gedisciplineerd gebruiken en zou je zelfs maanden van het middel af kunnen blijven? Als dat niet zo is en je merkt dat je snel last heb van ontwenning en toch ook stiekem snakt naar een gtje, dan zou ik toch maar goed nadenken... Ik heb het ook onwijs onderschat. Ik vind het echt knap als mensen op een verantwoordelijke manier GHB kunnen gebruiken en het heel af en toe doen. Ik kende genoeg mensen om mij heen die er aan verslaafd waren, aan overleden zijn en die helemaal niet meer kunnen stoppen.

Als je vragen heb of wat dan ook, kan je me gewoon een berichtje sturen! Ik help graag :)
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Goed zo Jaime!
Als je eenmaal problemen hebt gekregen met het gebruik van ghb/gbl kun je er beter maar helemaal vanaf blijven nu het nog kan!
Je hersenen 'onthouden' eerdere problemen met het middel waardoor je steeds sneller terugvalt in ontwenningsverschijnselen na herhaaldelijk stoppen en weer gebruiken. Je tolerantie neemt na een tijdje niet gebruiken weer af maar verslaving ligt steeds sneller op de loer!
s
stevenbelgiumLid
01-01-2024, 00:00
#11
Idd mensen, eens verslaafd altijd verslaafd. Toch met G afblijven en ook van grote hoeveelheden benzo's slaappillen of alcohol wegblijven.
Heb het zelf ondervonden , eens zwaar voor enkele jaren aan de g en je kan een pak aan voor je op de grond ligt hoor. Meermaals thuisgekomen dat ik toch het gevoel van een buisje wou en dan maar op een zuipen zetten met wat benzo's. Niet doen dus...
b
bruuk83Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik denk dat het probleem van TS m er meer in zat dat je je lichaam de tijd hebt gegeven (5dagen) om zich aan de g aan te passen. Denk dat als je op een avond g gaat doen, het geen drol uit maakt of je er 1 of veel meer doet, zolang je na een bepaald aantal uur er maar mee op houdt. Je grens daarin is denk ik wat natuurlijk is. En dat is na een dag op zijn geweest ga je een nacht slapen. Je lichaam kan meer hebben, dus een 2e nacht ook wel, maar 5 dagen was je nooit gelukt zonder middelen, dat is onnatuurlijk. Je lichaam past zich in die tijd aan de g aan denk ik. En dan bedoel ik dan natuurlijk niet dat je het na goed slapen de dag erna weer kan doen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."