Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGBL (pas op: schokkende afbeeldingen)

GBL (pas op: schokkende afbeeldingen)

39 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Heey allemaal,

Ik zet de discussie in het topic hiervoor even aan de kant, want ik wil iedereen waarschuwen voor GBL.

Ik zal het uitleggen. GBL staat voor gamma-butyrolactone. Dit is een prodrug van GHB. Dat wil zeggen dat GHB een metaboliet is van GHB. GBL doet psychoactief niks maar wordt sneller opgenomen door de maag en lever dan GHB. In de lever wordt 1 ml 100% GBL(=1.13 gram) omgezet in 1.65 gram GHB. Voor degenen die niet goed weten hoeveel dit is. Gemiddeld zit er in illegaal gemaakte GHB in Nederland 350 mg GHB per ml. Dit is dus +/- 5 ml GHB. GBL werkt sneller in en ook uit. Na 2 min voelde ik vaak al effect. Zelfs op volle maag. En is hierdoor verslavender dan GHB en afkick is heftiger. GBL is zuur dus dient altijd verdund te worden. Daarnaast is het zeer bijtend. Het doet verschrikkelijk veel pijn in de slokdarm. Mijn tong stuk gemaakt. En puur deed dit verschrikkelijk veel pijn in wondjes op mijn hand. Het heeft een pen zwaar aangetast. Pasjes in portemonnee gecorrodeerd.

Daarmaast ben ik op de spoedeisende hulp beland, mijn pink gesneden en zenuw en pees doorgesneden onder invloed van GBL. Convulsies en spasmen. Word vrijdag geopereerd.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gamma-Butyrolactone
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#2
De beelden liegen er niet om. GBl, ik zou het nooit nemen, nieteens durven. Maar dit slaat de spijker op zijn kop! Ik heb eens gelezen van iemand die het is gelukt om dmv lyrica en baclofen te stoppen. Maar zelf dokteren in dit geval lijkt me verre van verstandig. Drie weken gbl? Vandaag operatie? Sterkte ermee en ik hoop dat je vlug hersteld. Daar gaat het nu om, de rest niet zo relevant.. Ja, een flinke waarschuwing misschien om er vanaf te blijven
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#3
Waarom ben je uberhaupt ooit begonnen met het nemen van dit spul? Dit is gewoon puur vergif, zit je dan zo diep dat je gewoon niets meer om je leven geeft, maar alles aan doet voor een klein beetje euforie? Sorry maar ik kan hier gewoon echt niet met de kop bij dat mensen dit slikken.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@Tevil19
Heftig hoor!

Ik probeer een beetje te begrijpen waarom mensen zich zulks aandoen, mag ik vragen wat je nou uberhaupt bezielde om 3 weken non stop aan de velgenreiniger te gaan? Gewoon wakker geworden op een dag met de gedachte 'kom, laat ik eens een lading GBL in huis halen en misbruiken? Tygo in de GHB gezien en dan denken 'dat wil ik ook'? Heeft je liefdesverdriet er iets mee van doen? Of wellicht geen budget of connecties om echte drugs in huis te halen?

Volgens mij zag ik 3 weken geleden een topic over GBL van je waarin iedereen het je zwaar afraadde. Waarom dan toch doen?

edit;
Koffieboon is me net voor en heeft dezelfde vragen zie ik.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Mensen, Ik deel dit met jullie vanwege de gevaren ervan. Dit is onzelfzuchtig van me, en geprobeerd een gedetailleerde uitleg te geven. Alcohol is ook puur vergif en heel veel mensen nemen dit. Geen argument voor mij om ook vergif te nemen inderdaad, maar zo gaat het met verslaving. Alles nemen waar je je aan kunt binden.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#6
acht.zes zei:
@Tevil19
Heftig hoor!

Ik probeer een beetje te begrijpen waarom mensen zich zulks aandoen, mag ik vragen wat je nou uberhaupt bezielde om 3 weken non stop aan de velgenreiniger te gaan? Gewoon wakker geworden op een dag met de gedachte 'kom, laat ik eens een lading GBL in huis halen en misbruiken? Tygo in de GHB gezien en dan denken 'dat wil ik ook'? Heeft je liefdesverdriet er iets mee van doen? Of wellicht geen budget of connecties om echte drugs in huis te halen?

Volgens mij zag ik 3 weken geleden een topic over GBL van je waarin iedereen het je zwaar afraadde. Waarom dan toch doen?

edit;
Koffieboon is me net voor en heeft dezelfde vragen zie ik.
Klik om te vergroten...

We kunnen het hier over hebben. Ik kan je zoveel redenen geven voor mijn gebruik. Liefdesverdriet is hier een van, maar nog veel ergere dingen.
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik las dat je binnenkort de kliniek in duikt. Dit vind ik een hele goeie stap van je. Ik heb zelf geen ervaring met de kliniek of behandelingen, maar als ik jouw situatie zo beoordeel, denk ik dat je je volledig op je herstel moet gaan focusen. Hoelang dit traject ook is. Sorry maar ik kan hier verder weinig aan toevoegen.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Geen dankbaarheid voor mijn misbruik, dankbaarheid voor het delen van de feiten en gevaren.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@Tevil19
Ik bedoel eigenlijk: waarom heb je juist voor velgenreiniger gekozen als drug of choice? Er is zo veel ander spul dat een stuk minder destructief is. Ik kan er niet bij in ieder geval.

Trouwens, en weer moet er rekening gehouden worden met je gevoelens.

Ik heb je 3 weken geleden nog gewaarschuwd, je hebt t dan toch gedaan, t is niet goed gegaan zoals voorspeld, en dat heb je hier gemeld.
Geef mij nou 1 goede reden waarom ik je zou moeten bedanken.

Er zit iets helemaal scheef bij jou qua EQ/emotie, ik zou daar ook eens gaan kijken of daar iets aan te doen is als ik hou was.

Het klinkt allemaal vrij hard, die reacties op je berichten. Maar er wordt geprobeerd om je bepaalde dingen bij te brengen met de hoop dat je er wat van opsteekt.
En daar heb je echt meer aan als medelijden en respect en dergelijke.

We bedoelen het goed hoor, echt waar!
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#10
acht.zes zei:
@Tevil19
Ik bedoel eigenlijk: waarom heb je juist voor velgenreiniger gekozen als drug of choice? Er is zo veel ander spul dat een stuk minder destructief is. Ik kan er niet bij in ieder geval.

Trouwens, en weer moet er rekening gehouden worden met je gevoelens.

Ik heb je 3 weken geleden nog gewaarschuwd, je hebt t dan toch gedaan, t is niet goed gegaan zoals voorspeld, en dat heb je hier gemeld.
Geef mij nou 1 goede reden waarom ik je zou moeten bedanken.

Er zit iets helemaal scheef bij jou qua EQ/emotie, ik zou daar ook eens gaan kijken of daar iets aan te doen is als ik hou was.
Klik om te vergroten...

Jullie zouden allemaal rekening moeten houden met iedereens gevoelens. Waarom zou je dat niet doen? En bedanken voor het waarschuwen van de gevaren. Ik wil niet dat anderen dit zal overkomen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Jij bekijkt het alleen maar vanuit jezelf, dat bedoel ik met scheef. Je kan niet zo maar van alles eisen zonder zelf rekening te houden met. Er dient een bepaalde balans te zijn en die is er bij jou niet.

Denk daar nou eens eerst over na voor je reageert.

Overigens geven de meesten hier gratis advies zonder daar iets terug voor te verwachten.
Ik hoef niet bedankt te worden in ieder geval.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#12
acht.zes zei:
Jij bekijkt het alleen maar vanuit jezelf, dat bedoel ik met scheef. Je kan niet zo maar van alles eisen zonder zelf rekening te houden met. Er dient een bepaalde balans te zijn en die is er bij jou niet.

Denk daar nou eens eerst over na voor je reageert.

Overigens geven de meesten hier gratis advies zonder daar iets terug voor te verwachten.
Ik hoef niet bedankt te worden in ieder geval.
Klik om te vergroten...


Laatst was er een topic over speed dat iemand gevallen was. En toen was iedereen hem zo dankbaar voor het delen. En dit raakt weer totaal off topic. Ik wil dat dit nu stopt.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tevil19 zei:
Laatst was er een topic over speed dat iemand gevallen was. En toen was iedereen hem zo dankbaar voor het delen. En dit raakt weer totaal off topic. Ik wil dat dit nu stopt.
Klik om te vergroten...

Nu wordt het wel een beetje onrealistisch hoor Tevil. Ik bedoel, helemaal prima dat je een topic aanmaakt om ons te waarschuwen voor GBL. Mij lijkt het echt rotzooi, staat niet op de to do list hier. De foto's zien er pijnlijk uit, wil je alvast veel succes wensen met de operatie vrijdag!

Maar mensen gaan vragen of ze dankbaar willen zijn voor wat jij deelt is natuurlijk niet echt nodig. Bovendien vind ik de reacties hierboven ook niet off-topic. Kritisch, maar goed bedoeld. Lees ze nog eens na als je nuchter bent.

Ik weet niet precies wat je nu binnen hebt, maar het komt niet over alsof je je heel lekker voelt, ga even iets ontspannends doen, even geen topics lezen, iets totaal anders, buiten het forum om. Nu ga je alles op een bepaalde manier lezen die het voor jezelf ook niet echt leuker gaat maken.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik snap op zich wel dat als je al echt 'down' zit en dit deelt om mensen te waarschuwen, je je aangevallen voelt door negatieve reacties, omdat je juist het idee hebt iets goed te doen (en dat ook doet!). Helaas kun je dankbaarheid niet opeisen of afdwingen, en hoef je het ook niet altijd verwachten. Ik vind dat (bijna) elk topic op DF een bepaalde waarde heeft, maar we bedanken eigenlijk heel weinig - dan zou elke topic bedolven worden onder 'bedankt voor het delen's. Dat gebeurt gewoon niet. Dus, cheer up, het is niets persoonlijks. Maar ik snap dat je het wel vervelend vindt. In elk geval: ik ben je dankbaar voor het maken van dit topic met deze waarschuwing, dat had ik normaal gezien niet specifiek uitgesproken, maar bij deze: bedankt!

Ik ben het btw heel erg met je eens dat de wereld leuker zou zijn als iedereen meer rekening zou houden met elkaars gevoelens en vind het eigenlijk ook wel goed dat je dat hier noemt. Echt. Maar probeer ook realistische verwachtingen te hebben van anderen, en je niet direct down of niet gewaardeerd te voelen als het niet gaat zoals je misschien voor ogen had.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
KropSla zei:
Ik snap op zich wel dat als je al echt 'down' zit en dit deelt om mensen te waarschuwen, je je aangevallen voelt door negatieve reacties, omdat je juist het idee hebt iets goed te doen (en dat ook doet!). Helaas kun je dankbaarheid niet opeisen of afdwingen, en hoef je het ook niet altijd verwachten. Ik vind dat (bijna) elk topic op DF een bepaalde waarde heeft, maar we bedanken eigenlijk heel weinig - dan zou elke topic bedolven worden onder 'bedankt voor het delen's. Dat gebeurt gewoon niet. Dus, cheer up, het is niets persoonlijks. Maar ik snap dat je het wel vervelend vindt. In elk geval: ik ben je dankbaar voor het maken van dit topic met deze waarschuwing, dat had ik normaal gezien niet specifiek uitgesproken, maar bij deze: bedankt!

Ik ben het btw heel erg met je eens dat de wereld leuker zou zijn als iedereen meer rekening zou houden met elkaars gevoelens en vind het eigenlijk ook wel goed dat je dat hier noemt. Echt. Maar probeer ook realistische verwachtingen te hebben van anderen, en je niet direct down of niet gewaardeerd te voelen als het niet gaat zoals je misschien voor ogen had.
Klik om te vergroten...

Wat een toffe reactie. :)
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Roze olifant zei:
Wat een toffe reactie. :)
Klik om te vergroten...

Ik zal afstand doen. Dankbaarheid opeisen is ook niet de juiste weg. Ik zal komende tijd even niet op DF komen. Ik hoop dat jullie dit begrijpen en respecteren.
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hoe heftig deze situatie is, is duidelijk. Maar ik vraag me echt met belangstelling af hoe het nu met TS gaat. @Tevil19 heb ik het goed begrepen dat je nu in de kliniek zit? En hoe is je operatie verlopen? Ik zie dat je niet meer online bent geweest. Ik hoop oprecht dat je aan de beterende hand bent. Beterschap en sterkte met het achterlaten van die verschrikkelijke verslaving
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Tevil19 Hoe gaat het met je? Ik maak mij zorgen joh!
M
Marcel TripLid
01-01-2024, 00:00
#19
Aan GHB, methadon, butaangas heroïne gaan relatief de meeste gebruikers dood. GHB is ook superverslavend, goedkoop en makkelijk te maken waardoor het echt een gevaarlijk iets is. GHB is het niet het proberen waard!

T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Coffeecup zei:
@Tevil19 Hoe gaat het met je? Ik maak mij zorgen joh!
Klik om te vergroten...

Heey, sorry dat ik even niet op DF ben geweest. Ik merkte heel erg dat ik te heftig reageerde op iedereen en ook zag ik alleen de negatieve delen in alle berichten. En nu ik alles teruglees zie ik dat velen het goed bedoelden en ze gaven gewoon kritiek. Ik kon dat niet goed hebben op dat moment, dus vandaar dat het me beter leek om even afstand te doen.

Nu gaat het heel goed met me. Ik ben nu 8 dagen volledig clean. Was heel snel al overgestapt op baclofen en ik moet toegeven dat het meeviel. Wel veel moeite met in slaap vallen en doorslapen, maar dat gaat nu wel redelijk goed. Hartslag en bloeddruk zijn weer normaal. Ik ga weer naar school toe en beetje sporten ook weer. En de operatie was trouwens helemaal geslaagd. Moet wel komende weken nog 3 keer per week naar de fysiotherapeut.

Nu ik weer nuchter ben, krijg ik steeds het besef hoe destructief ik bezig ben geweest. En ik laat dit echt een wijze les zijn. Ik ben er nog lang niet, want onthouden gaat nu makkelijk omdat alle ellende nog zo vers is. Ik ga ook naar de GGZ voor onderzoeken. Wellicht heb ik daar iets aan.

Dus ik wil iedereen hier nog bedanken. We hebben verhitte discussies gehad, maar jullie bedoelden het goed. En ik reageerde veel te heftig op alles.

@Coffeecup
@KropSla
@Fenrir
@Zwijgrecht
@Mindless
@acht.zes @Roze olifant @Rebell @Rayyar @Ghbeetje @Elke :thumbsup1:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."