Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDagelijks Ghb gebruik, tot nu toe geen afkick..

Dagelijks Ghb gebruik, tot nu toe geen afkick..

84 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
r
roesjunkieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Chr0nic zei:
Hebben benzo's (gaba-a) en GHB/Phenibut (gaba-b) eigenlijk cross tollerance? Doen benzo's uberhaupt iets met de Gaba-b receptoren?
Heb trouwens ook meerdere stukken gelezen waarbij er wordt gezegd dat hoge dosissen taurine en glycine de afkickverschijnselen kunnen verminderen en dus daarbij ook je slaapkwaliteit verbeteren. Klopt dit?
Klik om te vergroten...

Nee, benzo's (en alcohol) doen niks met de B receptoren. Niet eens met alle A receptoren. Daarom kan een zware GHB verslaafde ook niet cold turkey op alleen diazepam overgaan en is afkicken met alcohol zo'n slecht idee, maar als iemand onder een bepaalde threshold nog zit qua gebruik dan is dat wel mogelijk met hogere dosissen diazepam.

Maar ook om beide receptoren aan te spreken hebben we middeltjes: lyrica en gabapentine.

En die taurine en glycine hoor ik voor het eerst. Heb je daar een bron van?
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#2
roesjunkie zei:
Nee, benzo's (en alcohol) doen niks met de B receptoren. Niet eens met alle A receptoren. Daarom kan een zware GHB verslaafde ook niet cold turkey op alleen diazepam overgaan en is afkicken met alcohol zo'n slecht idee, maar als iemand onder een bepaalde threshold nog zit qua gebruik dan is dat wel mogelijk met hogere dosissen diazepam.

Maar ook om beide receptoren aan te spreken hebben we middeltjes: lyrica en gabapentine.

En die taurine en glycine hoor ik voor het eerst. Heb je daar een bron van?
Klik om te vergroten...

Bron heb ik niet zo snel, was een reddit thread die ik in de gaten hield op de GHB subreddit.

Maar lyrica (Pregabaline) en Gabapentine spreken dus beide de GABA-A en B receptoren aan? Ik lees tegenwoordig veel over deze twee middelen. Ik weet toevallig dat mijn ma gabapentine voorgeschreven krijgt van de huisarts. Misschien wel handig om een doosje te bemachtigen mocht dit ooit nodig zijn.

Los van het bovenstaande heb ik in de afgelopen twee dagen in totaal 6ml GHB gehad. Ook ben ik van de etizolam overgestapt op de lorazepam ivm de langere werkingstijd. Dit heb ik kunnen afbouwen tot een kwart pil (0,25mg) per avond voor het slapen gaan. Hiermee slaap ik de hele nacht door terwijl ik van de etizolam rond 05.00 klaarwakker was. Het probleem is dan wel weer dat ik in de ochtend extreem veel moeite heb met opstaan en op gang komen, mede door de langere werkingstijd van Lorazepam ten opzichte van Etizolam denk ik. Wel hou ik dit aan voor nog een week ongeveer.
Wat is eigenlijk wijsheid om te doen straks? Compleet stoppen met de 0,25mg of om de dag nemen om vervolgens er compleet vanaf te stappen? Geen idee wat gebruikelijk is in de laatste stappen van de afbouw..
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Chr0nic zei:
Bron heb ik niet zo snel, was een reddit thread die ik in de gaten hield op de GHB subreddit.

Maar lyrica (Pregabaline) en Gabapentine spreken dus beide de GABA-A en B receptoren aan? Ik lees tegenwoordig veel over deze twee middelen. Ik weet toevallig dat mijn ma gabapentine voorgeschreven krijgt van de huisarts. Misschien wel handig om een doosje te bemachtigen mocht dit ooit nodig zijn.

Los van het bovenstaande heb ik in de afgelopen twee dagen in totaal 6ml GHB gehad. Ook ben ik van de etizolam overgestapt op de lorazepam ivm de langere werkingstijd. Dit heb ik kunnen afbouwen tot een kwart pil (0,25mg) per avond voor het slapen gaan. Hiermee slaap ik de hele nacht door terwijl ik van de etizolam rond 05.00 klaarwakker was. Het probleem is dan wel weer dat ik in de ochtend extreem veel moeite heb met opstaan en op gang komen, mede door de langere werkingstijd van Lorazepam ten opzichte van Etizolam denk ik. Wel hou ik dit aan voor nog een week ongeveer.
Wat is eigenlijk wijsheid om te doen straks? Compleet stoppen met de 0,25mg of om de dag nemen om vervolgens er compleet vanaf te stappen? Geen idee wat gebruikelijk is in de laatste stappen van de afbouw..
Klik om te vergroten...
Het beste kan je compleet stoppen.
Een benzoverslaving ontregelt je eigen systeem om zelf in slaap te vallen. Maar...
Dit 'systeem' bestaat niet enkel uit stofjes waarvan Word beweerd dat benzo's dit systeem zodanig beïnvloeden dat het de benodigde stoffen niet.meer afgeeft.

In slaap vallen word voornamelijk door je psyche gevormd.

Als.je een.benzo.neemt.weet je dat je slaapt,.en met dat zelfvertrouwen stap je in bed en geef je jezelf over.

Dit zelfvertrouwen kan je kwijtraken door benzo's
Je stapt onzekerheid in bed en je gedachten beginnen tegen je te werken...val je wel.in.slaap..gaat het lukken zonder benzo...wat als.het niet.lukt.. zal.je toch niet nog 1 x pakken en zoja hoe lang wil.je dan wachten...


Het is dus heel normaal dat.je.een korte periode hebt dat je daar.doorheen.moet.

Uiteindelijk.lukt het slapen,.je.krijgt er weer wat vertrouwen in, en ondanks wat ups and downs kom je weer in die positieve vicieuze cirkel!

Door om.de dag.lorazepam.te nemen help je het afbouwen absoluut niet!
Je schrijft dat lorazepam een lange werkingsduur heeft, maar ik deel die mening niet.
Baseer je dat op het doorslapen?

Zeker met jou geringe dosering komt de sufheid in de ochtend niet door de werkingsduur van de.lorazepam.

Het komt wel door het gebruik van benzo's an sich. Het is een logische bijwerking en komt ook omdat je slaapkwaliteit door de benzo beïnvloedt word.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Chr0nic zei:
Bron heb ik niet zo snel, was een reddit thread die ik in de gaten hield op de GHB subreddit.

Maar lyrica (Pregabaline) en Gabapentine spreken dus beide de GABA-A en B receptoren aan? Ik lees tegenwoordig veel over deze twee middelen. Ik weet toevallig dat mijn ma gabapentine voorgeschreven krijgt van de huisarts. Misschien wel handig om een doosje te bemachtigen mocht dit ooit nodig zijn.

Los van het bovenstaande heb ik in de afgelopen twee dagen in totaal 6ml GHB gehad. Ook ben ik van de etizolam overgestapt op de lorazepam ivm de langere werkingstijd. Dit heb ik kunnen afbouwen tot een kwart pil (0,25mg) per avond voor het slapen gaan. Hiermee slaap ik de hele nacht door terwijl ik van de etizolam rond 05.00 klaarwakker was. Het probleem is dan wel weer dat ik in de ochtend extreem veel moeite heb met opstaan en op gang komen, mede door de langere werkingstijd van Lorazepam ten opzichte van Etizolam denk ik. Wel hou ik dit aan voor nog een week ongeveer.
Wat is eigenlijk wijsheid om te doen straks? Compleet stoppen met de 0,25mg of om de dag nemen om vervolgens er compleet vanaf te stappen? Geen idee wat gebruikelijk is in de laatste stappen van de afbouw..
Klik om te vergroten...
Lyrica en Gabapentine zijn trouwens prima.medicatie die een positieve invloed hebben op.je (in)slaapprobleem.

De pest van benzo's zijn dat ze direct werken en hierdoor kan je al na eenmalig gebruikt psychisch verslaafd raken.
r
roesjunkieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Chr0nic zei:
Bron heb ik niet zo snel, was een reddit thread die ik in de gaten hield op de GHB subreddit.

Maar lyrica (Pregabaline) en Gabapentine spreken dus beide de GABA-A en B receptoren aan? Ik lees tegenwoordig veel over deze twee middelen. Ik weet toevallig dat mijn ma gabapentine voorgeschreven krijgt van de huisarts. Misschien wel handig om een doosje te bemachtigen mocht dit ooit nodig zijn.

Los van het bovenstaande heb ik in de afgelopen twee dagen in totaal 6ml GHB gehad. Ook ben ik van de etizolam overgestapt op de lorazepam ivm de langere werkingstijd. Dit heb ik kunnen afbouwen tot een kwart pil (0,25mg) per avond voor het slapen gaan. Hiermee slaap ik de hele nacht door terwijl ik van de etizolam rond 05.00 klaarwakker was. Het probleem is dan wel weer dat ik in de ochtend extreem veel moeite heb met opstaan en op gang komen, mede door de langere werkingstijd van Lorazepam ten opzichte van Etizolam denk ik. Wel hou ik dit aan voor nog een week ongeveer.
Wat is eigenlijk wijsheid om te doen straks? Compleet stoppen met de 0,25mg of om de dag nemen om vervolgens er compleet vanaf te stappen? Geen idee wat gebruikelijk is in de laatste stappen van de afbouw..
Klik om te vergroten...

Ze doen er wel iets mee, maar ik had het verkeerd geformuleerd. Excuus. Dit vond ik erover op farmacotherapeutisch compas:

Anti-epilepticum dat analogon is van de neurotransmitter GABA. Het grijpt niet aan op GABA-receptoren en wordt niet omgezet in een GABA-agonist. Hoewel het exacte werkingsmechanisme niet duidelijk is, vermindert het de neuronale gevoeligheid via binding aan een auxiliaire subeenheid (α2-δ) van spanningsafhankelijke calciumkanalen op centrale neuronen. Verder vermindert het de afgifte van verschillende neurotransmitters, zoals glutamaat, noradrenaline en substance-P.

En vooral die laatste zin is belangrijk, want die stoffen worden verstoord door ghb of benzo gebruik. Voor mij werkt het super als ik in de afkick zit en moet slapen. Maar ook lyrica en gabapentine zijn verslavend, dus daar moet ook voorzichtig mee om worden gegaan.

Verder zou je misschien cetirizine kunnen proberen nu je al zover afgebouwd hebt. Dat is een anti-histamine die je gewoon in de kruidvat of supermarkt kunt vinden. Veel voormalige benzo gebruikers hebben daar baat bij om in slaap te vallen, omdat het je ook versuft.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."