#1
Bedankt voor je uitgebreide reply ooscaar.
Ik zal niet op alles reageren, maar op dat wat ik het interessantst vind. Anders zit ik hier vanavond nog.![:wink:]()
De perceptie, de sensatie, de emotie, de gedachte worden niet gezien door iets wat wij hébben genaamd "bewustzijn", het is bewustzijn zelf die de vorm aanneemt van deze "dingen". Als je kijkt naar je hand, dan kijk je niet met 'bewustzijn' naar een 'hand'. De perceptie (van de hand) ís bewustzijn.
Een object heeft geen bestaan van zichzelf, het ontleend zijn bestaan aan niets (niet de niets van het verstand, maar: niet-iets/het ondefinieerbare). Een subject heeft net zo goed geen bestaan van zichzelf: het ontleent ook zijn bestaan aan het niets. De gemene deler is het niets. Het niets creëert object en subject tegelijk (door zichzelf te vergeten/negeren en zelf (kleine zelf) en wereld dmv oneindig voorstellingsvermogen/creativiteit in bestaan te dromen). Vanaf het standpunt van het subject bestaat het universum uit het subject (zichzelf), andere subjecten en objecten. Dat dingen anders lijken ten opzichte van elkaar is gezien vanaf het standpunt van het subject (de ik).
Binnen de droom heeft alles zijn eigen rol.
https://drugsforum.nl/threads/ald-52-trip-report-hello-darkness-my-old-friend.60189/
Meer denken, meer analyseren, meer verklaren is uitstel van die vernietiging. Maar in werkelijkheid is de vernietiging al gebeurd. Elk moment is een wedergeboorte en een sterven tegelijk.
In tegenstelling tot (dode) kennis, is wijsheid levend. Intens springlevend en liefdevol. Ieder heeft onder de lagen van zijn identiteit zijn eigen originele wijs/waarheid en moet die zelf ontdekken op zijn eigen spirituele pad. En wijsheid is wat je bent, niet wat je hebt. Het is een onlosmakelijk aspect van onszelf, maar wordt niet opgemerkt zolang men zichzelf negeert en zich bezighoudt met de illusionaire identiteit en wereld.
Ik denk trouwens dat ik weleens Heidegger wil proberen.
Ik ben toch wel benieuwd naar zijn opvattingen. Het is altijd leuk om iemand anders' opvattingen tegenover die van jezelf te zetten en te herevalueren. Kijk alleen wel op tegen dat jargon dus. Is er een boek wat je aan zou raden voor iemand die nieuw is met zijn werk?
Ik zal niet op alles reageren, maar op dat wat ik het interessantst vind. Anders zit ik hier vanavond nog.
Probleem is dat er het geloof is dat wij een bewustzijn hébben. Dat bewustzijn is echter een concept, een abstractie van het verstand, een gedachte, wat een tijdelijke modulatie is van het echte bewustzijn zelf (wat je bent, niet hebt). Wezens hebben geen bewustzijn. Bewustzijn heeft wezens.We kunnen juist proberen dit 'zijn' te analyseren. Een meest natuurlijk startpunt is dan ons bewustzijn, omdat dit het dichtste bij is en voor ons ook het meest zekere. Wij wezens met bewustzijn hebben een zijnsverstaan, intuïtief hebben wij een idee van zijn. Maar erzijn (ofwel bewustzijn) is duidelijk iets anders dan het zijn van een ding.
Een object heeft geen bestaan van zichzelf, het ontleend zijn bestaan aan niets (niet de niets van het verstand, maar: niet-iets/het ondefinieerbare). Een subject heeft net zo goed geen bestaan van zichzelf: het ontleent ook zijn bestaan aan het niets. De gemene deler is het niets. Het niets creëert object en subject tegelijk (door zichzelf te vergeten/negeren en zelf (kleine zelf) en wereld dmv oneindig voorstellingsvermogen/creativiteit in bestaan te dromen). Vanaf het standpunt van het subject bestaat het universum uit het subject (zichzelf), andere subjecten en objecten. Dat dingen anders lijken ten opzichte van elkaar is gezien vanaf het standpunt van het subject (de ik).
Hier speelt het niets een stoel, daar speelt het niets een mens.Een mens mag ik niet omgooien, een stoel wel. Als mens en stoel dezelfde zijnsaard hadden, hoe verklaar ik dit onderscheid in behandelingswijze dan?
Gedachten komen uit het niets en verdwijnen (na hun zeer korte leven) weer in datzelfde niets. Kijk voor jezelf in je eigen ervaring dat dit gebeurd. Wat je hierboven zegt, is dat gedachten datgene willen begrijpen waarin ze sterven. Hoe is dat mogelijk? Gedachten hebben het niets nooit gekend, ook al zijn ze ervan gemaakt. Alleen het niets kent het niets (zichzelf). De gedachtenwereld is de horizontale dimensie van tijd. Het niets (wij dus) is de verticale dimensie van Zijn. Het Nu: eeuwigheid, oneindigheid.En juist die verschillende lagen kun je proberen te verklaren. Waar komen die lagen vandaan, waarom ontstaan ze, en hoe kunnen wij analytisch tot het eigenlijke, oorspronkelijke bewustzijn komen?
Heb het even opgezocht:Oh wat heftig! Ik wist niet dat jij hier zelf ervaring mee gehad hebt. Heb jij een link naar het desbetreffende topic/report daarvan? Ik ben wel benieuwd eigenlijk. Ik zal heel goed op de signalen letten komende trips inderdaad. Trippen is risico nemen maar komende maanden sowieso wat voorzichtiger dan normaal denk ik.
https://drugsforum.nl/threads/ald-52-trip-report-hello-darkness-my-old-friend.60189/
Eens. Wij hebben taal nodig op die manier. Maar er is een inherente onwaarheid in taal/gedachten. Het is slechts beschrijvend/conceptueel. Al mijn gelul over dit onderwerp is niet wijsheid zelf. Het zijn slechts hopeloze pogingen om mijn "ontmoetingen" met wijsheid uit te drukken middels taal.Heel basaal: alles wat we nu bespreken, vatten wij in de taal. De taalconstructie kun je zien als een sociale afspraak. Wij spreken af dat hetgene dat terhand is als een tafel, dat wij dat een tafel noemen. Zonder deze taal, die ons overgeleverd is, kunnen wij een dergelijk gesprek niet eens voeren.
Uiteraard niet nee. Binnen taal moet je met concepten werken.Sterker gezegd, zonder de taal kun je zelf waarschijnlijk niet eens gedachtes over het bestaan en over de tijd vatten. Gevoelens kunnen tot je komen zonder taal, gedachtes daarentegen niet. Kun je dan zeggen dat die gedachtes oorspronkelijk zijn als de taal niet oorspronkelijk is?
Alle kennis/geloof/indoctrinatie (door onderwijs, ouders, peers) kan niet blijven staan in het licht van ons echte wezen. We zijn allemaal geïndoctrineerd in dit leven natuurlijk. Maar je moet een ego hebben om het te kunnen ontstijgen. Het ego-bewustzijn is geen fout van het universum, maar ook geen fase om in te blijven hangen zoals we tegenwoordig doen. Zo goed en zo kwaad als het kan zal het universum er voor zorgen dat deze fase ontstegen wordt. Als we kiezen om mee te werken aan de vernietiging van het ego, zullen we vrijwillig bekend moeten raken met onze eigen aard van niets zijn. Hoe dichter bij het niets, hoe meer overtuigingen en identificaties vernietigt zullen worden. Voor langere tijd geen gedachten geloven/in je eigen stilte zijn zal de opgebouwde identiteit én de wereld als een kaartenhuis ineen laten storten. Alleen dat wat blijft, is echt.En zelfs dan, kun je stellen dat je ooit jouw huidige levensvisie behaald zou kunnen hebben zonder jezelf in te lezen in bepaalde spirituele boeken, door dergelijke filmpjes te bekijken van 'grootmeesters'? En had je deze filmpjes ooit kunnen begrijpen zonder onderwijs, en zonder beïnvloed te worden met bepaalde gedachten van bijvoorbeeld je ouders?
Meer denken, meer analyseren, meer verklaren is uitstel van die vernietiging. Maar in werkelijkheid is de vernietiging al gebeurd. Elk moment is een wedergeboorte en een sterven tegelijk.
Ik kan zeggen liefde, maar ook daar maken we weer een concept van.Wat is dan de oorspronkelijke wijsheid, en tot wat is deze dan is staat
Ik denk trouwens dat ik weleens Heidegger wil proberen.
