#1
To say the least.Wakker worden uit een nachtmerrie? Dat is dus een positieve uitkomst.
Er zijn in mijn ogen zoveel misverstanden over ego-dood. Met name op Amerikaanse forums zie ik altijd terug komen dat een ego-dood ervaring vreselijk kan zijn. Maar dat is pre- of after- ego-dood. Als je ego er niet is, is er namelijk niemand om te lijden.
Zoals hierboven gezegd: zonder ego geen lijden. Het ego is weerstand tegen dat wat is. Is er geen weerstand, dan is er geen probleem. Maar het gaat zelfs verder dan dat. Goed én kwaad worden ontstegen, waardoor een groter/hoger Goed verschijnt.De machteloosheid, lijkt me inderdaad pijnlijk. Maar zou het dan kunnen zijn dat ook al ga je er volop in mee, zonder tegenstribbelen, dat het alsnog een negatieve uitkomst heeft? Je wekt namelijk de indruk dat het mits je niet tegenstribbeld en je laat meevoeren altijd een positieve ervaring wordt.
Probleem is alleen dat het in de praktijk vaak moeilijk is om geen weerstand te bieden. Behalve als bijvoorbeeld een drug je heel snel een breakthrough ervaring geeft of wanneer iemand (dmv meditatie/mindfulness) veel ervaring heeft met de controle uit handen geven/geen weerstand bieden.