Heb net een paar tripreports gelezen en dacht dat het misschien leuk was om mijn eerste ervaring met XTC te beschrijven. Het is wat langer geworden dan gedacht maar misschien hebben andere starters hier wat aan
![:)]()
.
We waren voor een lang-weekend in Ibiza met 6 vrienden. Johan is de enige uit de groep die ooit drugs heeft gebruikt. De rest gebruikt alleen alcohol. Ik ben zelf tegen drugs. Heb het nooit gemist en heb absolute topavonden gehad onder invloed van een paar biertjes en goede muziek, dus waarom zou ik? Als ik met Johan een gesprek heb vertel ik hem dat ik ooit wel drugs zou willen proberen, maar dan moet ik eerst op sterven liggen en niets meer te verliezen hebben. Tot die tijd vind ik het niet nodig en ben ik er ook een beetje bang voor. Vooral omdat je niet meer terug kunt. Wat als het verkeerd valt? Wat als ik allergisch ben?
En als ik het al zou doen dan zou ik me eerst heel goed inlezen en alles driedubbel laten testen.
21:00 Die avond staan we op een waanzinnig feest: ANTS in Ushuaia. Johan tikt me aan en zegt "hier, een kwartje XTC". Hij heeft het die avond gekocht bij een meisje op het feest en had zelf al een halfje op. "Dit is top spul". Ik kijk naar het piepklein bruine brokje in mijn hand en vraag me af welk effect zo'n mini-stukje uberhaupt kan hebben op mijn 78 kilo. Johan geeft me een flesje water en voordat ik het weet heb ik het kwartje ingenomen.
21:30 Zoals verwacht voel ik er niets van. Johan houdt me als een havik in de gaten en vraagt me of ik al "op de 7e verdieping ben". Voor de beleefdheid zeg ik "ja" en verzin er ook een verhaal bij dat de muziek zo veel intenser klinkt. Hij heeft dat pilletje immers betaald, dus ik voel me een beetje schuldig dat ik er 0,0% van voel.
21:45 Nog geen kwartier later merk ik opeens dat ik mijn voeten lichter worden. In tegenstelling tot alcohol komt deze pil met een noodgang binnen. Ik verzin een smoes om onder Johan's supervisie uit te komen. Het voelt alsof ik ieder moment kan flauwvallen. Een heel vervelend gevoel. Ik ben de controle kwijt en dat is precies waar ik bang voor was. Er gaan duizend dingen door mijn hoofd. Wat heb ik
IN GODSNAAM gedaan? Hoe kan ik iets slikken dat niet getest is en van een wildvreemde dealer kwam? Ik heb al mijn principes en voornemens geschonden. Eikel. Kan je eigenlijk wel XTC nemen als je net twee paracetamols op hebt?
Ik ben lichtelijk in paniek en door de drukte is Google onbereikbaar.
21:50 Ik besluit dat het mooi is geweest en loop zo goed als het kan terug naar ons hotel dat naast Ushuaia ligt, ondertussen druk Googlend naar mogelijke risico's van de combinatie van XTC en paracetamol. Eenmaal aangekomen in de lobby heb ik het gevoel dat ik echt van m'n stokje ga en en plof neer op een leren bank, middenin de lobby. Het interesseert me niet hoe ik op andere overkom, ik ben in overlevingsmodus.
21:55 Het gaat weer ietsje beter en ik sta op om terug te lopen naar mijn kamer. Deze avond is voorbij. Ik ben blij dat ik het overleefd heb en wil gaan slapen. Maar onderweg naar m'n kamer voel ik me van het ene op het andere moment
FANTASTISCH. De dip is als sneeuw voor de zon verdwenen en ik heb opeens een gigantische hoeveelheid energie!
22:00 Ik krijg een soort warme gloed over me heen. Ik ben euforisch. Voel me echt helemaal
PERFECT. Ik doe beide vuisten triomfantelijk in de lucht terwijl ik helemaal alleen in een lange gang sta. Ik heb me nog nooit in m'n leven zo goed gevoeld. Ik keer om en ga terug naar Ushuaia. In de rij praat ik met iedereen om me heen. Ik vind iedereen oprecht aardig. Aan een gozer voor me laat ik een foto van mijn kinderen zien en hij doet hetzelfde. Ik voel een soort band met iedereen die ik spreek. Bizar. Zodra ik weer binnen ben in Ushuaia komen de harde beats extra binnen. Het lijkt wel of die pil daardoor 300% aanstaat. Het gevoel is niet in woorden te beschrijven. Ik ben intens gelukkig en heb enorm zin om te dansen. Ben ook opgelucht dat dat ellendige kwartiertje voorbij is.
23:00 De DJ draait harde, droge beats en ik heb overal kippenvel. Ik vind m'n vrienden terug en kan me niet bedwingen om ze te vertellen hoe fantastisch ik me voel. Helaas is ANTS vroeg afgelopen en gaan we naar een rooftop bar in de buurt. De muziek staat hier zachter en ik heb het gevoel dat de pil iets is uitgewerkt. Ik merk wel dat ik heel snel en heel veel praat, met iedereen.
01:00 We verlaten de rooftop bar en gaan we naar Pasha. Ik ben superscherp. Kan supersnel denken en ben heel alert en gevat. Bij de beats van Pasha gaat de pil weer vol "aan" en voel ik me perfect. Ik ben zielsgelukkig. Alles klopt.
02:00 De tijd vliegt voorbij. Ik ben met een meisje aan het praten als ik het effect letterlijk voel afnemen. Een heel ontnuchterend gevoel. Voor ik het goed en wel besef ben ik gewoon weer de oude 'ik'. Als ik in het toilet in de spiegel kijk dan schrik ik van mijn pupillen die zo groot zijn als knikkers. Kennelijk is het nog niet helemaal uitgewerkt. Ik kan niets bijnemen want ik had niets bij me, en inmiddels ben ik verstandig geworden om niet nog iets van een vreemde te kopen.
WAT EEN ERVARING!
Na deze eerste keer heb ik nog 3 keer XTC genomen. Alle keren waren fantastisch al zal het nooit meer zo mooi en bijzonder zijn als die eerste keer. Misschien omdat alles dan nog nieuw, spannend en onbekend is. De gezonde spanning voor het slikken blijf ik houden en ik word nog altijd duizelig en draaierig na 30 minutenen en moet dan even zitten met m'n hoofd omlaag. Het blijft een klote gevoel maar omdat ik weet dat "
heaven"
![:hearteyes:]()
na 15 minuten intreedt heb ik het er graag voor over.
Vreemd genoeg ben ik me pas na de 3e keer echt gaan verdiepen in de materie. Ik heb
alles gelezen op Drugsforum, YouTube bekeken (Drugslab is een aanrader!), pil getest bij Jellinek en dosering precies aangepast op mijn gewicht. Dat zou ik eigenlijk al vanaf het begin gedaan moeten hebben. Als je de details leest over MDMA dan blijft het een potentieel gevaarlijke harddrug maar ik ben er van overtuigd dat het veiliger, leuker en "gezonder" is dat legale drugs zoals alcohol, mits je er goed mee omgaat.
Ik ben 48 jaar en baal dat ik dit nu pas ontdek. Heb nooit de moeite genomen om me te verdiepen in de materie in plaats van iemand gelijk te veroordelen. Maar beter laat dan nooit. Deze ervaring heeft mijn leven verrijkt en ik had dit
voor geen goud willen missen.