Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst 5-APB geprobeerd. Ik kreeg er flink energie van, maar had ook zin om lekker weg te dromen op de bank.
Ik moest tot 20.00 uur werken. Vlak nadat ik klaar was nam ik een capsule met 70 milligram 5-APB. Het poeder is lichtbruin en ruikt een beetje raar chemisch, zelfs door het zakje heen. Ik weet niet precies welke zoutvorm ik te pakken heb (.HCl, .Fumaraat, of .succinate). Dus er kan een verschil zitten in de sterkte van andere batches.
Eerste effecten
Het duurde ongeveer een half uur voordat ik de eerste effecten voelde. Een van de eerste dingen die ik merkte was dat mijn been rusteloos op en neer wipte. Mijn zicht werd iets waziger, waarschijnlijk omdat mijn pupillen wat werden vergroot. Ik voel een warme gloed in mijn lichaam, maar ik ben ook een beetje misselijk. Het voelt alsof ik een steen heb ingeslikt.
Hoewel de eerste effecten zich al na een half uur kwamen opborrelen, duurde het daarna nog een tijdje voordat de piekeffecten opkwamen. Volgens Psychonautwiki duurt het ongeveer 1,5 uur voordat je de volledige effecten van een dosis voelt. Bij mij duurde het nog iets langer.
Toch ben ik ongeduldig en maak ik de klassieke fout van te snel een nieuwe dosis nemen. Ik ben nog wel een beetje voorzichtig met het supplement dat ik neem: 40 milligram extra, waardoor de totale dosis op 110 mg 5-APB komt; een hoge dosis.
Spontaan naar Amsterdam
Een half uur later besluit ik spontaan dat ik zin heb om naar Amsterdam te gaan. Ik heb toch een weekendabonnement dus een tripje kost me niks extra. Ik spring gelijk op en loop naar de trein. Ongeveer een half uur later sta ik in het centrum en loop ik een rondje. Ik merk dat ik prateriger ben dan normaal. Op het station hoorde ik achter me een toerist praten over dat hij zijn ID-kaart niet bijheeft, wat een probleem kan zijn omdat hij bier bij zich heeft. Een van zijn biertjes is open, zie ik, dus ik leg hem meteen uit dat het drinken van alcohol op straat sowieso verboden is, ook als je 18 jaar of ouder bent. "There's a fine of about 80 euro's", vertel ik hem uit het niks.
Ik ga verder met mijn rondje. Een beetje doelloos loop ik een standaard toeristenrondje over het Damrak, de Dam, de Kalverstraat en vervolgens het Leidseplein.
Ik duik even een cafeetje in om een biertje te drinken. Mijn mond is zo droog als de Saharawoestijn, wat best raar is want behalve tegen de toerist heb ik eigenlijk mijn mond niet opengedaan. Ik kies alleen niet echt het juiste café uit om een biertje te drinken. Ik bestel een Cornet van de tap. Ik graai wat munten in mijn portemonnee, maar dan zegt de barkeeper dat het glas 6,50! kost. Jezus, wat een toeristenval. Toch doe ik net alsof ik niet schrik van de prijs en pak dan enigszins mokkend een briefje van 20 uit mijn portemonnee.
In een periode van een half uurtje drink ik het biertje op. Ik zit aan de bar een beetje rond me heen te kijken, maar ik spreek verder niemand aan. Als het biertje op is pak ik snel weer de tram naar het station. Amsterdam is wel weer leuk geweest zo.
Ongeveer twee uur nadat ik ben vertrokken ben ik weer terug thuis. Ik rook even een klein bowltje wiet in mijn bong. De wiet gaat een aangename synergie aan met de 5-APB. Maar ik word wel gelijk een stuk dromeriger en in mezelf gekeerd. Mijn ogen trillen zachtjes heen en weer, en blijven dat ook met vlagen doen de hele nacht.
Radio luisteren met ogen dicht
Ik herinner me dat er een radio-uitzending is met Ans Boersma, de journaliste die in Turkije werkte en beschuldigd wordt van het helpen van haar ex-vriend, die volgens het OM een terrorist is, naar Nederland te komen. Ik ben heel geïnteresseerd in de zaak, omdat ik weet dat terrorismewetgeving ontzettend vaag is. Bovendien heeft de 'terrorist' deelgenomen aan verzetsbeweging Al-Nusra in Syrië, een groepering die (natuurlijk onofficieel) ook door de Nederlandse staat is gesteund in de strijd tegen Syrië. Inmiddels is Nederland weer van mening veranderd en steunt dictator Assad weer, waardoor ze Al-Nusra als terroristische organisatie zijn gaan beschouwen. In de tijd dat Ans Boersma haar ex hielp, werd Al-Nusra nog niet officieel als terroristische organisatie beschouwd.
Ik ga op de bank zitten met mijn ogen dicht terwijl ik luister naar het gesprek tussen Ans Boersma en Özcan Akyol. Een beetje dromerig zit/lig ik op de bank te spacen maar tegelijkertijd aandachtig te luisteren.
Porno
Na een half uurtje vind ik het wel weer best geweest. Ik ga even kijken hoe porno het doet, altijd interessant om even de seksuele stimulatie van stimulanten / entactogenen te vergelijken. Ik heb geen problemen om een erectie te krijgen. Maar mijn pik is wel een beetje overgevoelig. Ik kan er alleen een beetje zachtjes over wrijven want anders wordt het te veel. Ik probeer niet klaar te komen, maar dat zou ook niet lukken.
Ik heb helaas geen vriendin, want 5-APB zou wel meer geschikt zijn om een beetje intieme half-seks te hebben. Liefdevol knuffelen en zoenen en een beetje zachtjes penetreren zou optimaal zijn, denk ik. Mogelijk ook wel een beetje frusterend van de overgevoeligheid zodat je geen hoogtepunt kunt bereiken.
Na een uurtje raak ik het een beetje beu. Ik ga maar weer Breaking Bad kijken. Ik rook nog wat meer wiet. Verder op de avond wissel ik een beetje tussen twee afleveringen Breaking Bad en weer terug porno kijken en weer opnieuw Breaking Bad. In een nachtje jaag ik er zo een heel seizoen doorheen.
Ondertussen begin ik een beetje hoofdpijn te krijgen. Ik ben ook nog steeds een beetje misselijk.
Slapen en na-effecten
Rond een uurtje of 8 vind ik het wel weer best. Ik begin een beetje moe te worden en ga slapen. Dat houd ik, met af en toe wakker worden tussendoor, vol tot 16.30 uur.
De kater valt reuze mee. Ik ben wel een beetje gaar vanwege het slaaptekort en slapen op rare uren. Maar ik kan wel wat eten en ik voel me niet helemaal uitgeblust of depressief. De kater van speed is echt vele erger als ik dezelfde uren op zou zijn gebleven.
Rond 18.00 uur ga ik weer verder slapen, dit keer tot 4.30 uur in de ochtend. Dan heb ik echt te veel geslapen en word ik wakker.
Op maandag ben ik weer redelijk vrolijk en heb ik genoeg energie om dingen te doen.
Conclusie
5-APB is een entactogene stimulant. Het middel geeft je wel wat energie, maar die moet je actief aanboren. Als je op de bank gaat zitten niks doen dan kun je ook gewoon lekker wegdromen en dat prima vinden. 5-APB gaat met wiet een fijne synergie aan, maar maakt de space wel domeriger en meer naar binnen gekeerd. Ik was bijna de hele tijd een beetje misselijk van de 5-APB. Aan het einde van de nacht kreeg ik ook een beetje hoofdpijn maar niet heel ernstig. Een groot deel van de nacht hebben mijn ogen getrild. De kater valt gelukkig wel mee.
5-APB lijkt me heel geschikt voor een (thuis)feestje of een langdurige intieme date met een partner.
Vergelijking met andere middelen
MDMA is wat stimulerender dan 5-APB. Het geeft ook een meer magische emotionele openheid die ik met 5-APB niet heel erg heb gemerkt.
Het verschil tussen 5-APB en 6-APB zou ik niet zomaar kunnen herkennen. Maar ik heb ook maar één keer een gemiddelde dosering 6-APB gedaan, twee jaar terug. Dus misschien zou ik na wat meer experimenten wel wat meer nuances kunnen herkennen.
4-MMC geeft een veel sterkere en plezieriger 'rush' dan 5-APB. Maar 4-MMC geeft ook flinke cravings waarvan ik bij 5-APB geen last heb gehad.
In vergelijking met amfetamine geeft 5-APB maar heel weinig energie. Ook de seksuele functie wordt veel minder gestimuleerd door 5-APB. Als ik speed op heb kan ik echt de hele nacht doorgaan. Sommige mensen klagen over moeite met erectie maar daar heb ik met speed niet zoveel last van. De kater van 5-APB is stukken minder dan van speed.