Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums5-APB: stimulerend en kalmerend tegelijkertijd

5-APB: stimulerend en kalmerend tegelijkertijd

16 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Koffieboon zei:
Wat ik van 6-APB heb begrepen is dat je daar echt behoorlijk hard van gaat spacen (vaag in je dak), het knetterlang doorwerkt en de kater bruut is.
Klik om te vergroten...
Vond ik juist niet. Ik bleef er altijd vrij helder mee. Dat was o.a. wat er anders aan was dan MDMA. Ik heb alleen rond de 100 mg gedoseerd en dat zo'n 4 keer geloof ik. De katers waren inderdaad vrij vervelend.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Haha, ja ik heb een beetje een verzamelwoede gehad en nu heb ik allerlei RC's liggen die ik nog 'moet' uitproberen. Het is een beetje een bucketlistdingetje en een beetje een highscore nastreven ofzo xD
Dat vind ik zelf echt heel slechte redenen maar het is wel waar. Zo weet ik dat ik bijna 50 verschillende middelen heb gebruikt en wil ik dan dat getal verhogen. Deels uit nieuwsgierigheid, maar ook deels omdat ik onder invloed wil zijn.

Ik had niet echt een feestje in de planning staan. Sowieso zijn maar een paar vrienden een beetje into RC's zijn maar niet veel, en degenen die het wel leuk vinden zijn best wel druk.

Ik heb de afgelopen anderhalf jaar ongeveer elke maand een nieuwe drug gebruikt. De enige drugs die ik vaker dan 1 keer heb gebruikt zijn cannabis, LSD en paddo's. Maar meestal al ik ga spacen neem ik wat nieuws omdat ik dus een hele trits middelen heb xD
(In kleine hoeveelheden alleen voor mezelf)

Wat 5-APB betreft ben ik niet zo snel met conclusies hoor. De vorige keer dat ik 6-APB had genomen had ik 100 mg genomen en dat werd volledig overschafuwd dooe het effect van wiet (toen hadden we ook een joint van een meter lang gerold ofzo, hele avond alleen maar blowen).

Ik heb wel elders gelezen dat 5-APB iets speedier is. Mijn ervaringen vind ik niet heel vergelijkbaar. Het verschil in dosering kan dat ook zijn. 5-APB is iets potenter per milligram dan 6-APB.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Vond ik juist niet. Ik bleef er altijd vrij helder mee. Dat was o.a. wat er anders aan was dan MDMA.
Klik om te vergroten...

Ja, het is wel wat minder emotioneel dwingend. Van MDMA heb je vaak van die buien dat je opborrelende emoties echt eruit moet gooien.

Ook van MDMA kan je best dromerig worden, maar dan moet je wel (te) hoog doseren. Ik vind het niet meer de moeite waard als je ogen gaan trillen, want dan wordt sociale interactie, empathie en emotionele openheid juist verlaagd en dat vind ik nu juist de magie van MDMA.

Ik vind eigenlijk dat de meeste andere entactogenen (3-MMC, 4-MMC, 4-FA, 6-APB, MDAI, MDA) op rationeel vlak veel helderder zijn maar daardoor ook veel minder therapeutische middelen zijn. Op die manier wel wat meer geschikt als 'partymiddelen' omdat ze wat sociaal wenselijker zijn en wat meer van de kaart. Maar dat hangt ook een beetje af van wat voor feestje je houdt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
MDMA is bij mij ook altijd vrij golvend qua effect. 6-APB daarentegen was heel constant. Er was een stabiel steeds aanwezig gevoel (dat meer subtiel was dan dat van M). Dit had op mij denk ik het effect dat ik meer gewend raakte aan het gevoel en minder bezig was met dat gevoel zodat het meer op de achtergrond raakte.

Ik blijf de high beter geschikt vinden voor thuis dan die van M. Heerlijk om zo'n super lange avond constant dat gevoel te hebben en compleet ontspannen te zijn, maar toch helder na te kunnen denken. En dan die lange geleidelijke comedown waamee je rustig kunt wennen aan nuchter zijn (in tegenstelling tot die van MDMA). Maar helaas, die kater... Dat wil ik eigenlijk niet weer meemaken.
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Van MDMA heb je vaak van die buien dat je opborrelende emoties echt eruit moet gooien.
Klik om te vergroten...
Haha ja ik ben zelf al niet zn prater en al helemaal niet over gevoelens maar de enkele keren dat ik M had gebruikt gooide ik echt alles dr uit :flushed:
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik zit dit reportje en de reacties nog eens met verbazing te lezen. Ik kan niet begrijpen waarom mensen entactogenen thuis in hun eentje gaan nemen, eigenlijk. Geen oordeel, eerder een verbazing en een oprechte interesse in de beweegredenen hiertoe. Kan iemand dit toelichten?

Kijk, als ik dit soort middelen elke weekend zou kunnen doen, dan zou ik het ook gerust een keer alleen thuis doen, maar op deze manier lijkt het me echt een waste van die spaarzame plusminus 4-6 keer per jaar die je dergelijke middelen verantwoord kunt gebruiken.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Dunne zei:
Ik ga al 2 jaar niet naar festivals etc. Dus ik gebruik mdma juist thuis. Zalig, relax, dromerig, warm, liefdevol, knus, in mijn eigen bubbel!
Neemt niet weg dat ik het op festivals ook leuk vind!
Klik om te vergroten...
Snap ik, maar komt het dan optimaal tot z'n recht? Is het dan niet alsof je naar een Michelin-restaurant gaat en alleen friet besteld?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Psilocyloner zei:
Snap ik, maar komt het dan optimaal tot z'n recht? Is het dan niet alsof je naar een Michelin-restaurant gaat en alleen friet besteld?
Klik om te vergroten...
Dat zal heel persoonlijk zijn denk ik. Ik vind van wel.
A
AtwaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Psilocyloner zei:
Snap ik, maar komt het dan optimaal tot z'n recht? Is het dan niet alsof je naar een Michelin-restaurant gaat en alleen friet besteld?
Klik om te vergroten...

Ik gebruik eigenlijk altijd thuis drugs. Nooit buiten de deur. Ik snap juist niet dat mensen entactogenen willen gebruiken op feesten of festivals. Ik wil juist puur genieten van de aanwezigheid van mijn partner samen op de bank, onder de douche, of liggend op bed. Dat moment puur geluk wil ik zo puur mogelijk houden.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Atwa zei:
Ik gebruik eigenlijk altijd thuis drugs. Nooit buiten de deur. Ik snap juist niet dat mensen entactogenen willen gebruiken op feesten of festivals. Ik wil juist puur genieten van de aanwezigheid van mijn partner samen op de bank, onder de douche, of liggend op bed. Dat moment puur geluk wil ik zo puur mogelijk houden.
Klik om te vergroten...

MDMA vind ik inderdaad beter tot zijn recht komen met een partner thuis. De emotionele openheid zorgt ervoor dat je dingen kunt bespreken die je ergens wel wist, maar eigenlijk nooit hardop hebt durven zeggen of denken. Zo kun je een heel constructieve en uiteraard liefdevolle ervaring meemaken. Veel beter dan hard gaan op een feestje.

Met andere empathogenen vind ik dat wel wat minder. Middelen zoals 5-APB, 6-APB en MDAI zijn niet zo emotioneel dwingend. Er komen niet ineens allerlei gedachten en gevoelens opborrelen waar je iets mee MOET, op dat moment, zoals MDMA wel heeft. Van 6/6-APB en MDAI word je wat vrolijker, wat energieker, wat prateriger en wat socialer. Maar het blijft allemaal wat meer binnen de perken. Qua effect vind ik dat dus eigenlijk best goed passen een in feestsetting.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Maar het blijft allemaal wat meer binnen de perken.
Klik om te vergroten...
Piekt net iets minder hard ook als MDMA gok ik. :grimacing:
Neo-Shulginist zei:
Qua effect vind ik dat dus eigenlijk best goed passen een in feestsetting.
Klik om te vergroten...
Denk dat de setting ook wel veel invloed kan hebben op hoe de effecten ervaren worden, maar kan allebei erg leuk wezen denk ik in de juiste omstandigheden. Persoonlijk vind ik het echter een beetje zonde om een serotonine releaser te gebruiken in een setting waarin ik mij niet enigszins 'liefdevol kan opstellen'. Beetje mogelijkheid tot sociaal contact kan wel prettig wezen inderdaad. ^^
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
MDMA vind ik inderdaad beter tot zijn recht komen met een partner thuis. De emotionele openheid zorgt ervoor dat je dingen kunt bespreken die je ergens wel wist, maar eigenlijk nooit hardop hebt durven zeggen of denken. Zo kun je een heel constructieve en uiteraard liefdevolle ervaring meemaken. Veel beter dan hard gaan op een feestje.

Met andere empathogenen vind ik dat wel wat minder. Middelen zoals 5-APB, 6-APB en MDAI zijn niet zo emotioneel dwingend. Er komen niet ineens allerlei gedachten en gevoelens opborrelen waar je iets mee MOET, op dat moment, zoals MDMA wel heeft. Van 6/6-APB en MDAI word je wat vrolijker, wat energieker, wat prateriger en wat socialer. Maar het blijft allemaal wat meer binnen de perken. Qua effect vind ik dat dus eigenlijk best goed passen een in feestsetting.
Klik om te vergroten...

Vind ik ook, kan zelfs therapeutisch werken aangezien je zo sociaal en je mede gebruiker erg interessante en diepe gesprekken kunnen ontstaan.

De magie van MDMA :hearteyes:

Mooi geschreven report kudo's!
Dank voor het delen :wink:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Psilocyloner zei:
Ik zit dit reportje en de reacties nog eens met verbazing te lezen. Ik kan niet begrijpen waarom mensen entactogenen thuis in hun eentje gaan nemen, eigenlijk. Geen oordeel, eerder een verbazing en een oprechte interesse in de beweegredenen hiertoe. Kan iemand dit toelichten?

Kijk, als ik dit soort middelen elke weekend zou kunnen doen, dan zou ik het ook gerust een keer alleen thuis doen, maar op deze manier lijkt het me echt een waste van die spaarzame plusminus 4-6 keer per jaar die je dergelijke middelen verantwoord kunt gebruiken.
Klik om te vergroten...
Ik ga al 2 jaar niet naar festivals etc. Dus ik gebruik mdma juist thuis. Zalig, relax, dromerig, warm, liefdevol, knus, in mijn eigen bubbel!
Neemt niet weg dat ik het op festivals ook leuk vind!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst 5-APB geprobeerd. Ik kreeg er flink energie van, maar had ook zin om lekker weg te dromen op de bank.

Ik moest tot 20.00 uur werken. Vlak nadat ik klaar was nam ik een capsule met 70 milligram 5-APB. Het poeder is lichtbruin en ruikt een beetje raar chemisch, zelfs door het zakje heen. Ik weet niet precies welke zoutvorm ik te pakken heb (.HCl, .Fumaraat, of .succinate). Dus er kan een verschil zitten in de sterkte van andere batches.

Eerste effecten

Het duurde ongeveer een half uur voordat ik de eerste effecten voelde. Een van de eerste dingen die ik merkte was dat mijn been rusteloos op en neer wipte. Mijn zicht werd iets waziger, waarschijnlijk omdat mijn pupillen wat werden vergroot. Ik voel een warme gloed in mijn lichaam, maar ik ben ook een beetje misselijk. Het voelt alsof ik een steen heb ingeslikt.

Hoewel de eerste effecten zich al na een half uur kwamen opborrelen, duurde het daarna nog een tijdje voordat de piekeffecten opkwamen. Volgens Psychonautwiki duurt het ongeveer 1,5 uur voordat je de volledige effecten van een dosis voelt. Bij mij duurde het nog iets langer.

Toch ben ik ongeduldig en maak ik de klassieke fout van te snel een nieuwe dosis nemen. Ik ben nog wel een beetje voorzichtig met het supplement dat ik neem: 40 milligram extra, waardoor de totale dosis op 110 mg 5-APB komt; een hoge dosis.

Spontaan naar Amsterdam

Een half uur later besluit ik spontaan dat ik zin heb om naar Amsterdam te gaan. Ik heb toch een weekendabonnement dus een tripje kost me niks extra. Ik spring gelijk op en loop naar de trein. Ongeveer een half uur later sta ik in het centrum en loop ik een rondje. Ik merk dat ik prateriger ben dan normaal. Op het station hoorde ik achter me een toerist praten over dat hij zijn ID-kaart niet bijheeft, wat een probleem kan zijn omdat hij bier bij zich heeft. Een van zijn biertjes is open, zie ik, dus ik leg hem meteen uit dat het drinken van alcohol op straat sowieso verboden is, ook als je 18 jaar of ouder bent. "There's a fine of about 80 euro's", vertel ik hem uit het niks.

Ik ga verder met mijn rondje. Een beetje doelloos loop ik een standaard toeristenrondje over het Damrak, de Dam, de Kalverstraat en vervolgens het Leidseplein.

Ik duik even een cafeetje in om een biertje te drinken. Mijn mond is zo droog als de Saharawoestijn, wat best raar is want behalve tegen de toerist heb ik eigenlijk mijn mond niet opengedaan. Ik kies alleen niet echt het juiste café uit om een biertje te drinken. Ik bestel een Cornet van de tap. Ik graai wat munten in mijn portemonnee, maar dan zegt de barkeeper dat het glas 6,50! kost. Jezus, wat een toeristenval. Toch doe ik net alsof ik niet schrik van de prijs en pak dan enigszins mokkend een briefje van 20 uit mijn portemonnee.

In een periode van een half uurtje drink ik het biertje op. Ik zit aan de bar een beetje rond me heen te kijken, maar ik spreek verder niemand aan. Als het biertje op is pak ik snel weer de tram naar het station. Amsterdam is wel weer leuk geweest zo.

Ongeveer twee uur nadat ik ben vertrokken ben ik weer terug thuis. Ik rook even een klein bowltje wiet in mijn bong. De wiet gaat een aangename synergie aan met de 5-APB. Maar ik word wel gelijk een stuk dromeriger en in mezelf gekeerd. Mijn ogen trillen zachtjes heen en weer, en blijven dat ook met vlagen doen de hele nacht.

Radio luisteren met ogen dicht

Ik herinner me dat er een radio-uitzending is met Ans Boersma, de journaliste die in Turkije werkte en beschuldigd wordt van het helpen van haar ex-vriend, die volgens het OM een terrorist is, naar Nederland te komen. Ik ben heel geïnteresseerd in de zaak, omdat ik weet dat terrorismewetgeving ontzettend vaag is. Bovendien heeft de 'terrorist' deelgenomen aan verzetsbeweging Al-Nusra in Syrië, een groepering die (natuurlijk onofficieel) ook door de Nederlandse staat is gesteund in de strijd tegen Syrië. Inmiddels is Nederland weer van mening veranderd en steunt dictator Assad weer, waardoor ze Al-Nusra als terroristische organisatie zijn gaan beschouwen. In de tijd dat Ans Boersma haar ex hielp, werd Al-Nusra nog niet officieel als terroristische organisatie beschouwd.

Ik ga op de bank zitten met mijn ogen dicht terwijl ik luister naar het gesprek tussen Ans Boersma en Özcan Akyol. Een beetje dromerig zit/lig ik op de bank te spacen maar tegelijkertijd aandachtig te luisteren.

Porno

Na een half uurtje vind ik het wel weer best geweest. Ik ga even kijken hoe porno het doet, altijd interessant om even de seksuele stimulatie van stimulanten / entactogenen te vergelijken. Ik heb geen problemen om een erectie te krijgen. Maar mijn pik is wel een beetje overgevoelig. Ik kan er alleen een beetje zachtjes over wrijven want anders wordt het te veel. Ik probeer niet klaar te komen, maar dat zou ook niet lukken.

Ik heb helaas geen vriendin, want 5-APB zou wel meer geschikt zijn om een beetje intieme half-seks te hebben. Liefdevol knuffelen en zoenen en een beetje zachtjes penetreren zou optimaal zijn, denk ik. Mogelijk ook wel een beetje frusterend van de overgevoeligheid zodat je geen hoogtepunt kunt bereiken.

Na een uurtje raak ik het een beetje beu. Ik ga maar weer Breaking Bad kijken. Ik rook nog wat meer wiet. Verder op de avond wissel ik een beetje tussen twee afleveringen Breaking Bad en weer terug porno kijken en weer opnieuw Breaking Bad. In een nachtje jaag ik er zo een heel seizoen doorheen.

Ondertussen begin ik een beetje hoofdpijn te krijgen. Ik ben ook nog steeds een beetje misselijk.

Slapen en na-effecten

Rond een uurtje of 8 vind ik het wel weer best. Ik begin een beetje moe te worden en ga slapen. Dat houd ik, met af en toe wakker worden tussendoor, vol tot 16.30 uur.

De kater valt reuze mee. Ik ben wel een beetje gaar vanwege het slaaptekort en slapen op rare uren. Maar ik kan wel wat eten en ik voel me niet helemaal uitgeblust of depressief. De kater van speed is echt vele erger als ik dezelfde uren op zou zijn gebleven.

Rond 18.00 uur ga ik weer verder slapen, dit keer tot 4.30 uur in de ochtend. Dan heb ik echt te veel geslapen en word ik wakker.

Op maandag ben ik weer redelijk vrolijk en heb ik genoeg energie om dingen te doen.

Conclusie

5-APB is een entactogene stimulant. Het middel geeft je wel wat energie, maar die moet je actief aanboren. Als je op de bank gaat zitten niks doen dan kun je ook gewoon lekker wegdromen en dat prima vinden. 5-APB gaat met wiet een fijne synergie aan, maar maakt de space wel domeriger en meer naar binnen gekeerd. Ik was bijna de hele tijd een beetje misselijk van de 5-APB. Aan het einde van de nacht kreeg ik ook een beetje hoofdpijn maar niet heel ernstig. Een groot deel van de nacht hebben mijn ogen getrild. De kater valt gelukkig wel mee.

5-APB lijkt me heel geschikt voor een (thuis)feestje of een langdurige intieme date met een partner.

Vergelijking met andere middelen

MDMA is wat stimulerender dan 5-APB. Het geeft ook een meer magische emotionele openheid die ik met 5-APB niet heel erg heb gemerkt.

Het verschil tussen 5-APB en 6-APB zou ik niet zomaar kunnen herkennen. Maar ik heb ook maar één keer een gemiddelde dosering 6-APB gedaan, twee jaar terug. Dus misschien zou ik na wat meer experimenten wel wat meer nuances kunnen herkennen.

4-MMC geeft een veel sterkere en plezieriger 'rush' dan 5-APB. Maar 4-MMC geeft ook flinke cravings waarvan ik bij 5-APB geen last heb gehad.

In vergelijking met amfetamine geeft 5-APB maar heel weinig energie. Ook de seksuele functie wordt veel minder gestimuleerd door 5-APB. Als ik speed op heb kan ik echt de hele nacht doorgaan. Sommige mensen klagen over moeite met erectie maar daar heb ik met speed niet zoveel last van. De kater van 5-APB is stukken minder dan van speed.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
@Koffieboon speciaal voor jou :wink:
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#16
Top report Neo! :thumbsup1:

Heb je 5-APB in je eentje getest, puur om de effecten te leren kennen? Ik kan me voorstellen dat als je dit op een huisfeestje had gedropt je een hele andere vibe had gehad.

De manier hoe jij solo drugs gebruikt doet me echt aan mezelf denken. In de tijden dat ik in mn eentje aan de harddrugs ging haha. Heb zelf een keer een heel sporadisch miauw en sos gehaald en alleen lopen spacen. Nadat ik wat op had zo uit het niets ineens op de trein gestapt en last minute nog naar bevrijdingsfestival gegaan. Terwijl het al bijna afgelopen was. Uiteindelijk een mega gezellig nacht gehad en pas de volgende ochtend in mn bed beland.

En dan wanneer je niet kan pitten, maar weer helemaal waps aan de porno xd. Blijft een mooi tijdsverdrijf.

Toch gek dat 5-APB weer heel anders is dan 6-APB is. Wat ik van 6-APB heb begrepen is dat je daar echt behoorlijk hard van gaat spacen (vaag in je dak), het knetterlang doorwerkt en de kater bruut is. Uit je report haal ik het tegenovergestelde. Je blijft redelijk helder, kunt uiteindelijk wel slapen en nauwelijks een kater. Conclusie: 5-APB boven 6-APB?
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Jmths zei:
Denk dat de setting ook wel veel invloed kan hebben op hoe de effecten ervaren worden, maar kan allebei erg leuk wezen denk ik in de juiste omstandigheden. Persoonlijk vind ik het echter een beetje zonde om een serotonine releaser te gebruiken in een setting waarin ik mij niet enigszins 'liefdevol kan opstellen'. Beetje mogelijkheid tot sociaal contact kan wel prettig wezen inderdaad. ^^
Klik om te vergroten...
Dat idee heb ik ook en daarom snap ik ook niet helemaal waarom mensen dat in hun eentje thuis op de bank nemen. Echter, als je even verder denkt... je kunt je ook liefdevol opstellen naar jezelf. Zou best eens helend kunnen zijn als je je daar echt op richt. Onze kwetsbare innerlijke kindjes willen ook wel eens liefde! :grinning:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."