Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums5-MAPB: zoek de verschillen met MDMA

5-MAPB: zoek de verschillen met MDMA

23 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
E
ExtaseLid
01-01-2024, 00:00
#1
wapboy zei:
Wil het vanavond proberen.....wat zou het beste zijn.....90 kg ......80 of 100mg afgewogen? Heb een hekel aan een net niet ervaring en ben wel wat gewend
Klik om te vergroten...

In my opinion is het bijna 2x zo potent als mdma.
Als je normaal dus 90kg * 1,5x = 135mg mdma pakt zou ik rond de 75a80mg gaan zitten.


Laat je ons weten hoe het was?
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Eik zei:
Zo niet dan vraag ik me wel af wat de meerwaarde ten opzichte van het bekendere en meer onderzochte mdma is...
Klik om te vergroten...
Altijd een terechte vraag denk ik.

Als je naar de molecuulstructuur kijkt zijn de overeenkomsten met MDMA in ieder geval moeilijk te missen.
Spoiler

5-APB heeft in ieder geval een methylgroep minder en komt dus sterker overeen met de amfetamine variant MDA. Van MDA wordt vaak gezegd dat deze veel op MDMA lijkt qua subjectieve effecten maar een duidelijk psychedelisch randje heeft die MDMA niet heeft. 6-APB staat ook bekend om een psychedelisch randje maar deze komt door de '3 positie op de bezeenring' minder snel op in effecten waardoor deze minder aanwezig is. Ik acht de kans aanwezig dat 5-APB dus met een relatief sterk psychedelisch randje aan subjectieve effecten. Maar ik dwaal een beetje af.

Een voor de hand liggend voordeel is natuurlijk dat 5-MAPB niet op de opiumlijst staat en daarom legaal is om te bezitten en online besteld kan worden. Dit zorgt er ook voor dat er vaak geen tussenpersoon nodig is om het product te bekomen wat risico op gesjoemel met het product vermindert. Een tweede voordeel kan wezen met oog op duurzaamheid. Het meest lastige component bij MDMA synthese is waarschijnlijk de twee zuurstof atomen aan de molecuulstructuur, deze laten het snelst los van de molecuulstructuur lijkt mij. Om deze reden wordt er vaak methylenedioxfenethylamine uit plantaardig product geextraheert voor de synthese van MDMA. Bij synthese van MDMA zonder methylenedioxyfenethylamine zal er dan ook hoogstwaarschijnlijk veel meer ongewenst bijproduct / afval ontstaan dan bij de synthese van 5-MAPB. Met oog op duurzaamheid kan 5-MAPB zeker meerwaarde bieden op MDMA.

Van wat ik online las beschrijven de meeste mensen 5-MAPB als een MDMA kloon wat mij wel logisch lijkt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
wapboy zei:
Wil het vanavond proberen.....wat zou het beste zijn.....90 kg ......80 of 100mg afgewogen? Heb een hekel aan een net niet ervaring en ben wel wat gewend
Klik om te vergroten...
Ik zou voorzichtig beginnen met 80 milligram. Dit spul is nog wel wat potenter dan MDMA. Sowieso kan je met nieuwe psychoactieve stoffen beter wat voorzichtiger beginnen omdat je niet weet hoe je (lichaam) erop gaat reageren :wink:
w
wapboyLid
01-01-2024, 00:00
#4
wapboy zei:
Wil het vanavond proberen.....wat zou het beste zijn.....90 kg ......80 of 100mg afgewogen? Heb een hekel aan een net niet ervaring en ben wel wat gewend
Klik om te vergroten...

Gaat helaas niet lukken vanavond....uitstel over 2 weken nu denk ik
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
wapboy zei:
Gaat helaas niet lukken vanavond....uitstel over 2 weken nu denk ik
Klik om te vergroten...
Dat is juist top! Op het allerlaatste moment bereid zijn om het drugsplan te annuleren. Respect :sunglasses:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Op de laatste avond van Psy-Fi zat ik aan de 5-MAPB. Het lijkt echt extreem veel op MDMA. Ik voelde me energiek, uitzinnig liefdevol, en ik werd me toch een partij geil....

Ik schrijf dit report een week na mijn ervaring. Daardoor zijn wat details weggevallen.

Van te voren had ik een capsule met precies 80 milligram 5-MAPB afgewogen. Dat zou een hoge dosis moeten zijn. Eigenlijk is het beter om wat minder 5-MAPB te nemen. Maar ik neem ook altijd 80 milligram MDMA, dus ik vond het wel een mooie gelijkvloerse vergelijking: even kijken hoeveel potenter 5-MAPB nou eigenlijk is.

Ongeveer een half uur na inname van de capsule begonnen er wat warme gevoelens door mijn lichaam heen te golven. Ik voel me fijn, gelukzalig, liefdevol en ik ga lekker op in de muziek. De tijd vliegt als een malle voorbij. In mijn geheugen lijkt het net alsof ik maar een uurtje bij de mainstage heb staan stampen, maar dat zijn er zeker vier geweest.

Ondertussen loop ik steeds naar mensen die ik op het festival heb ontmoet om te vertellen hoe leuk ze zijn. Ze reageren verbaasd maar opgewekt. Ik heb van mezelf wel door dat ik een beetje té enthousiast ben, dus ik houd mijn liefdesspraak kort. Maar het moet er wel echt uit. Ik kan het niet voor mezelf houden.

Tijdens het dansen wordt mijn oog constant getrokken naar de knappe dames die er allemaal op de dansvloer hun ding staan te doen. Ik moet af en toe echt even tegen mezelf zeggen dat ik ergens anders aan moet denken, want ik begin een flinke erectie te krijgen en dat is ook niet helemaal gepast op de dansvloer.

Op dit punt is het echt zoeken met een lampje naar de verschillen met MDMA! Ik zou zeggen dat 5-MAPB iets energieker is dan MDMA. Maar verder is het echt heel vergelijkbaar. Ik ga wel wat harder dan ik van 80 milligram MDMA zou gaan. Maar ik heb nog geen last van trillende ogen.

Na een uurtje of drie begint de liefdevolle roes af te zwakken, maar ik wil nog niet dat het stopt! Ik had me eigenlijk voorgenomen om te stoppen na die 80 milligram, omdat 5-MAPB zo'n onbekende research chemical is. Maar de cravings zijn te sterk. Ik heb (expres) niet meer 5-MAPB meegenomen naar het festival, maar ik heb nog wel een xtc-pil die ik eigenlijk voor een vriend had meegenomen. Ik loop even naar mijn tent om de pil in tweeën te hakken met een pillensnijder. Ongeveer 90 milligram zou het moeten zijn. Ik gooi het halfje naar binnen en ik ga, hup, weer terug naar de dansvloer.

Bij de mainstage kom ik de ex tegen van een vriend van mij. Een belachelijk knap meisje. We staan een tijdje te praten over hoe we elkaar nu ookalweer hadden leren kennen. Dat was al voordat die vriend van mij een relatie met haar aanknoopte, herinneren we ons. Tijdens het praten schuurt ze heel zachtjes met haar grote borsten langs mijn arm. Enorme golven van warm plezier schieten door mijn lijf. De geilheid in mij is bijna niet meer binnen te houden. Ik moet.. nu...
Maar nee. Niet met haar. Hoe graag ik ook zou willen. Ik denk niet dat zij echt geïnteresseerd is in mij. Maar belangrijker: we zijn écht geen match. Dus ik kan nu wel denken dat ik dolgraag de kleren van haar lijf wil rukken, maar ik weet dat ik er spijt van ga krijgen. Gelukkig weet ik me (nog net) in te houden. Na een kwartier met haar prompte voorgevel tegen me aanwrijven, gaat ze even wat eten, mij intens geil achterlatend.

Het is op dat moment dat ik een ander meisje tegenkom op de dansvloer met wie ik wel eens gedate heb. Destijds heeft het nergens toe geleid, vooral omdat ik de boot afhield. Ik twijfelde te veel wat ik nou wilde, dus ik vond dat ik haar tijd verder niet moest verspillen.

Daar heb ik nu in ieder geval geen last van. Ik geef haar een knuffel en.... ja. Dit voelt ook een beetje te goed. Voor de gebruikelijke bezwaren is nu geen ruimte. Ik kijk haar even aan en zeg: 'zullen we straks even bij de tent gaan chillen?'

Het is al heel lang geleden dat ik zoiets heb gedaan, maar ik denk niet meer. Ik leef in het moment en laat me volledig leiden door mijn gevoelens. Als we bij de tent aankomen zeg ik dat ik haar heel graag wil zoenen. Ze is geschokt en kijkt weg, maar zegt na een paar seconde toch 'okee'.

Het duurt niet lang voordat we in de tent belanden. Kleren vliegen in het rond, condooms worden afgestroopt. Pas drie uur later komen we de tent weer uit. Dan hebben we nog één uur om van de muziek te genieten. Zij wil graag naar de chillout, ik naar de mainstage. Op het kruispunt geef ik haar nog een zoen en ik duik de menigte in. Daar staan mijn vrienden me op te wachten.

'Waar was jij toch de hele avond?!' Vraagt een vriendin. 'In mijn tent', antwoord ik kortaf terwijl ik stiekem breed grijns. Verder vertel ik niks. Deze ervaring was voor het moment, voor onszelf, en okee, voor in dit tripreport.
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Leuk rapport! Klinkt alsof je het erg naar je zin hebt gehad

Neo-Shulginist zei:
Ik zou zeggen dat 5-MAPB iets energieker is dan MDMA.
Klik om te vergroten...
Interessant, wat ik meestal hoorde was dat 5-MAPB juist een stuk chiller en wat meer een couch locker zou zijn. Dat was ook de voornaamste reden er een kleine dosis 2-FMA in de 'Borax' combo zit. Weet je zeker dat het echt 5-MAPB was en niet gewoon 5-APB? 5-APB staat namelijk erom bekend dat het een stuk stimulerender en euforischer is dan de meeste benzofurans.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
gomega zei:
Leuk rapport! Klinkt alsof je het erg naar je zin hebt gehad


Interessant, wat ik meestal hoorde was dat 5-MAPB juist een stuk chiller en wat meer een couch locker zou zijn. Dat was ook de voornaamste reden er een kleine dosis 2-FMA in de 'Borax' combo zit. Weet je zeker dat het echt 5-MAPB was en niet gewoon 5-APB? 5-APB staat namelijk erom bekend dat het een stuk stimulerender en euforischer is dan de meeste benzofurans.
Klik om te vergroten...

Ik heb wel eens 5-APB gedaan en dit voelde heel anders. Ja, dit was 5-MAPB.

Om goed de vergelijking met MDMA te maken zou ik het nog een keer moeten nemen. Ze liggen echt heel dicht bij elkaar. Met MDMA heb ik vaak een soort emotioneel-kalmerende roes: alles voelt zo fijn dat ik het liefst in een kussentje zou verdwijnen ofzo. Met 5-MAPB had ik iets minder van zo'n plezierige roes. Van een couch-lock heb ik zeker niks gemerkt. Ik heb de hele tijd staan dansen. Maar ik moet wel zeggen dat ik niet uitzinnig stond te dansen inderdaad. Als ik MDMA op heb en de sfeer en muziek zijn goed dan sta ik soms echt letterlijk te springen. Maar dat heb ik nu niet gehad, vooral omdat ik de hele tijd best wel geil was.

Ik denk dat het beide kanten op kan gaan. Met MDMA heb je de ene keer dat je in je stoel verdwijnt, en de andere keer dat je uitzinnig staat te springen. Ik denk dat het met 5-MAPB net zo is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
OlderPsyEr zei:
Super leuk rapport en interessante stof, ik zet hem op mijn wensenlijstje :)

Waar ik nog benieuwd naar ben is of je er ook (voor mij) typische andere bijverschijnselen van kreeg? Zoals een droge mond, kaak-schaatsen en problemen met het krijgen van een erectie? Als ik je verslag zo lees was dat laatste bij jou geen probleem, zelfs niet met een halfje xtc.
Klik om te vergroten...

Ik had geen last van een malende kaak, wel een beetje een droge mond. Een erectie krijgen was niet zo'n probleem, maar mijn penis was wel iets minder gevoelig. Klaarkomen was lastig (ook niet gelukt). Na ongeveer drie kwartier seks weigerde hij dienst en toen zijn we opgehouden. Ik moet ook zeggen dat ik bij MDMA ook niet zoveel problemen heb een erectie te krijgen.

De kater viel ook mee: ik had niet een sterke dip, was niet emotioneel of prikkelbaar ofzo.
O
OlderPsyErLid
01-01-2024, 00:00
#10
Super leuk rapport en interessante stof, ik zet hem op mijn wensenlijstje :)

Waar ik nog benieuwd naar ben is of je er ook (voor mij) typische andere bijverschijnselen van kreeg? Zoals een droge mond, kaak-schaatsen en problemen met het krijgen van een erectie? Als ik je verslag zo lees was dat laatste bij jou geen probleem, zelfs niet met een halfje xtc.
F
FenneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Leuk report en interessant stofje.

Heb je ergens links of informatie waar ik mij kan inlezen?

Hoe zat het met de werkingsduur bij jou? Vergelijkbaar met MDMA?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Fenne zei:
Leuk report en interessant stofje.

Heb je ergens links of informatie waar ik mij kan inlezen?

Hoe zat het met de werkingsduur bij jou? Vergelijkbaar met MDMA?
Klik om te vergroten...

De werkingsduur kan ik niet precies zeggen ik heb niet op de tijd gelet. Naar wat ik las op Psychonautwiki zou het iets langer moeten duren dan MDMA maar voor mijn gevoel was het ongeveer net zo kort als bij MDMA.

De meeste tripreports vind je op Erowid :wink:

https://erowid.org/experiences/subs/exp_5MAPB.shtml
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#13
Leuk verslag en heerlijke ervaring opgedaan dus.
Maar waar ik nog benieuwd naar ben is wat is het verschil dan tussen dit en 6APB? Weet alleen dat 6APB een stuk langer duurt qua effect dan MDMA en wat "geleidelijker" is.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#14
Leuk reportje hoor! Wist helemaal niet dat jij ook op Psy-Fi was...

Interessant om een report te lezen over een, voor mij, onbekend stofje! Klinkt als een potentere (per mg) versie van MDMA als ik het zo lees... Had je nu ook nog bijzondere effecten die je bij mdma normaal gesproken niet had? Zo niet dan vraag ik me wel af wat de meerwaarde ten opzichte van het bekendere en meer onderzochte mdma is...

Neo-Shulginist zei:
Het duurt niet lang voordat we in de tent belanden. Kleren vliegen in het rond, condooms worden afgestroopt. Pas drie uur later komen we de tent weer uit.
Klik om te vergroten...
Oh my god! Ben ik nou daadwerkelijk de enige die geen sex heeft gehad op Psy Fi?! :flushed:
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
De werkingsduur kan ik niet precies zeggen ik heb niet op de tijd gelet. Naar wat ik las op Psychonautwiki zou het iets langer moeten duren dan MDMA maar voor mijn gevoel was het ongeveer net zo kort als bij MDMA.

De meeste tripreports vind je op Erowid :wink:

https://erowid.org/experiences/subs/exp_5MAPB.shtml
Klik om te vergroten...
Volgens Psychonautwiki is de duratie van 5-mapb 5-8 uur met een piek van 2-4 uur. 6-apb volgens de wiki een duratie van 7-10 met een piek van 3-4 uren. Niet een wezelijk verschil, dat terwijl de meeste kiezen voor 6-apb tegenover mdma is omdat het een pak langer werkt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Eik zei:
Leuk reportje hoor! Wist helemaal niet dat jij ook op Psy-Fi was...
Klik om te vergroten...

Jazeker! Ik wilde nog naar de meeting komen maar toen gebeurde het festival en lette ik helemaal niet op mijn telefoon. Dus helaas. Volgende keer wel!


Eik zei:
Leuk reportje hoor! Wist helemaal niet dat jij ook op Psy-Fi was...
Klik om te vergroten...
Oh my god! Ben ik nou daadwerkelijk de enige die geen sex heeft gehad op Psy Fi?! :flushed:[/QUOTE]

Nee, zeker niet. Sowieso doe ik dit soort dingen eigenlijk nooit. Het is in ieder geval mijn eerste hook-up op een psy-festival.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rc-newbie zei:
Leuk verslag en heerlijke ervaring opgedaan dus.
Maar waar ik nog benieuwd naar ben is wat is het verschil dan tussen dit en 6APB? Weet alleen dat 6APB een stuk langer duurt qua effect dan MDMA en wat "geleidelijker" is.
Klik om te vergroten...

6-APB vond ik niet zo dwingend liefdevol. MDMA en 5-MAPB zijn allebei heel diep emotioneel, maar dus ook een beetje dwingend. Allerlei gevoelens komen naar boven en je MOET ze uiten. 6-APB duurt ook nog wel een stukje langer. Met 5-MAPB leek de tijd te vliegen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Welaan, ik had een kleine hoeveelheid 5MAPB liggen, eea met de bedoeling deze te nemen tijdens mijn jaarlijkse bezoek aan de mega mega discotheca Number One, gelegen in dorpje Erbusco in Italië.
Ik heb er uiteindelijk toch voor gekozen om deze rc niet mee te nemen naar het buitenland. Ook al zie je vaker de carabinieri staan toekijken als zo'n avond daar begint, terwijl een flink aantal gasten stevig staan te blowen, niet ver van deze politiesoort vandaan.
Ongelooflijk. Met deze politie dienst valt niet te spotten, maar dat ze gewoon blijven staan kijken vind ik merkwaardig.
Anyway. De rc dus thuisgelaten.
Eergisteren heb ik er 2 x een hoeveelheid van in totaal 100 mg van in genomen.
Uit nieuwsgierigheid.
Eerste inname 60 mg, de tweede 3 1/2 uur later, van 40 mg.
Het triprreport kan kort zijn, want...behalve bijna 2 nachten wakker liggen, gebeurde er domweg hele maal niets euforisch. Noppes, nada. Helemaal niks, dus.
De dag erna gebeurde er des te meer, namelijk een stevig depressief gevoel.
Zelfs nu ik dit hier neerzet, ben ik nog niet de oude.
Ergo: deze serotonine bewerkende stof is klaarblijkelijk niet voor mij een match.
IjIk heb niet bij genomen eergisteren, en ik denk dat dit maar goed is, óók.
Zeer waarschijnlijk zou de after kater zwaarder zijn geweest.
En nu ben ik dankzij een topic hier op DF erachter gekomen, dat ik, vanwege ander medicatie gebruik, simpelweg niet meer deze soort drugs moet/mag/kan nemen.
Omdat die medicatie onder de SSRI groep valt ( Thnx, Tijdloos!!) werken deze middelen gewoon niet....behalve klaarblijkelijk de giga koppijn, en de depressie die ik dus gekregen heb.ijn fout in deze is, dat ik niet ver genoeg gegaan ben met info inwinnen over deze middelen icm medicijnen gebruik.
Ik zet dit hier beer, wellicht is deze post interessant voor andere leden van DF.
Eerst onderzoeken, dan pas doen!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik ben er uit.
Ik heb een beslissing genomen aangaande mijn gebruik van rc's, die ook maar iets aangaande serotonine spiegels .
Dit is :definitief te gaan stoppen m er de,e zooi.
Bij mij werken ze domweg averechts.
Ze blijken juist datgene te bewerkstelligen bij mij, wat ik juist n i e t wil.
Namelijk enkele kutdagen in het verschiet. .
Hier zit ik niet op te wachten, sterker nog, ik wil ze gewoon niet meer. Dwz niet in deze specifieke vorm.
Ik kap met deze produkten.
Daar kunnen deze rc's zelf niks aan doen, want ze accorderen gewoon niet met het helaas! noodzakelijke gebruik van andere medicatie .
Het is welletjes. Basta. Finito.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Op zich is het interessant om te bezien, dat er klaarblijkelijk wanneer er ssri medicatie wordt gebruikt,, die er voor zou moeten zorgen dat er stemmingsverbetereringen komen, juist de groep van serotonine beïnvloedende middelen hun werk niet naar wens laat doen.
In zoverre dat bij mij er niet merkbaar serotonine vrijkomt/ geremd opgenomen wordt, maar juist zéér merkbaar er een hoop serotonine is verdwenen. En dus moet worden aangevuld, kenmerkend door dagen lang een stevig depressieve stemming.
Dus: afblijven in mijn geval. Simpele conclusie.
En eens goed nadenken of, en welk stofje wél een meerwaarde heeft.
Sssjjjaaa.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."