Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerste keer Acid: Nothing gold can stay

Eerste keer Acid: Nothing gold can stay

37 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wie: vrouw 36
Wat: Acid (1 blotter van een vriend van een vriend van een vriend die het zelf gemaakt had. Echt geen idee wat de dosis was. Maar hij was goed!!
Set: Chill. Leuk spannend
Setting: Extreem relaxed! Met een vriend buiten op het gras aan het water, in een hot tub en in een onwijs bizar creatief mooi ingericht huisje.

Report:

Dit wordt geen logisch verhaal. Ik ging zoooo hard, vooral in het begin. Dus ik schrijf flarden van wat ik nog weet.

Mijn trip was in ieder geval net als mijn vorige trip (op truffels) doordrenkt met regenboogjes, sterretjes, krulletjes, fluorescerende lichtgevende dingen en bellenblaasbelletjes. Dit keer zag ik ook veel vloeibaar glinsterend zilver, zoals soldeertin (vorige keer zag ik zuiver goud). Super tof uiteraard. Volgende keer zou ik best eens een ander thema willen zien.

Hij kickte enorm in toen ik zag dat de bewegende massa van mijn tripmaat alle deeltjes van het universum verplaatste.

We lagen op het gras onder het riet te kijken naar de lucht en de wolken. We zagen dat onze handen een trace achter liet. Er groeiden fluwelen krulletjes uit de wolken en als special effect lieten ze fluffy mist los. Die wolken waren sowieso super 3d. Heel gelaagd met veel diepte.

Ik zei tegen mijn tripmaat: "Wow! Moet je kijken joh, super veel vliegtuigen ineens!" Maar dat bleek er maar 1 te zijn. Eén van die vliegtuigen vloog trouwens ook verticaal naar de aarde toe, hihi.

Ineens fladderde een witte vlinder voorbij, precies voor mijn neus! Wooooow! Ik zag een trace alsof er tientallen vlinders voorbij vlogen.

Ik kreeg honger en probeerde een banaan te eten, wat ik niet voor elkaar kreeg omdat ik dacht dat hij niet in mijn mond zou passen.

Alle bomen, planten en bloemen wiegden synchroon heen en weer, zoooo liefdevol!

De badkamer had een deur van OSB hout en telkens als ik naar de wc ging en mijn plas liet gaan, stroomde de deur ook vol met bewegende Afrikaanse/Egyptische/grotschilderachtige figuren.

Ik legde de sup in het water en ging er op mijn rug op liggen. Ik liet me lekker wegglijden naar waar het water wilde dat ik heen zou gaan. Ineens knabbelde er een eendje aan mijn vinger. Super schattig en lekker!

Ik had zin om te suppen. Jezus zeg! Wat had ik mezelf overschat! Ik kan surfen, dus ik dacht dat ik ook wel kon suppen op Acid. Ik probeerde op de plank te staan, maar man! Ik had echt 0, maar dan ook echt 0,0000 controle over wat daar gebeurde hahaha Jezus Christus. Het was alsof ik op het water probeerde te staan op een onderzetter ofzo. Ik flikkerde echt METEEN in het water, zoooo gênant. We lagen helemaal in een deuk. Toen probeerde ik op mijn knieën terug naar de kant te suppen, maar ook daar had ik totaal geen controle over! Wtf man. Dat ding draaide telkens helemaal de verkeerde kant op. Voelde me echt een mongool eigenlijk. Uiteindelijk is het me somehow toch gelukt via de achteruitstand ofzo, echt weird. Heb dus 5 seconde gesupt, damn it. Ik had me dit echt zooo anders voorgesteld.

Dus toen koos ik er maar voor om te zwemmen en nam ik een duik in de plas. Ik was bang dat het water te koud zou aanvoelen en terwijl ik dat dacht veranderde het water in écht warm water. Ik kon me maar niet bedenken hoe dat in godsnaam mogelijk was en ik genoot.

Ik zwom achter een eend aan die gigantisch mooi gekleurd was. De eend was in contact met een andere eend ergens verderop die we niet zagen. Ik vond het leuk om me voort te bewegen in de zwemsporen van de eend, maar ik zag na een tijdje zijn/haar achterdocht, waarop ik het beest respectvol de ruimte gaf en weer terug zwom naar het huisje.

Ik zwom de diepte van het water in en toen ik weer boven kwam, voelde ik ineens de verbondenheid met vrienden van mij. Het is een gezin waarbij een baby is gestorven door een aangeboren ziekte. Ook hebben ze een kind met kanker. Eerst zag ik het kind voor me. Ze zag er sprankelend mooi en vrolijk uit. Daarna zag ik de moeder als pure vorm van liefde. Uiteindelijk zag ik ook de vader als bron van compassie, behulpzaamheid en wijsheid. Het kwam in mij op dat dit gezin het leven écht begrepen heeft en dat kwam emotioneel hard binnen. Zij belichaamden de versmelting van leed en liefde. Ik huilde van inspiratie dankbaarheid.

Ik kwam terug bij de waterkant en liet me drogen door de zon. Mijn tripmaat had zich goed voorbereid door een playlist samen te stellen en het viel me ineens op hoe perfect de muziek samenviel met mijn trip. Of ik met de muziek. Dat weet ik niet precies, maar in elk geval resoneerden de klanken. Er was geen kramp of ongemak tussen mij en de muziek.

Mijn tripmaat kon verrassend scherp zijn en logische dingen zeggen wat mij helemaal omver blies. Het was eigenlijk jammer dat ik daar zelf onzeker van werd. Ik ging erover nadenken waarom ik zo visueel en zintuiglijk was ingesteld en zo weinig met woorden deed. Ik vond het extreem moeilijk om gedachten in woorden uit te drukken en realiseerde me dat ik deze gedachte vaker over mezelf heb gehad. Mijn tripmaat ging liedjes meezingen terwijl het mij soms moeite kostte om het liedje überhaupt te herkennen en voelde ik me een beetje dom. Achteraf is het misschien wel logisch aangezien hij zelf de playlist had samengesteld, maar ik baalde wel van mezelf dat ik zo weinig met woorden bezig was en nam mezelf voor dat ik meer moet lezen. Eigenlijk lees ik op het moment best veel. Misschien is het nog iets onbewust van mijn moeder die er altijd op hamerde dat ik meer moest lezen, zodat ik geen fouten meer zou maken in taal. Ik denk het.

Ik weet niet meer hoe het gebeurde, maar we staarden op een bepaald moment samen naar een IXXI boven een stapelbed waar een giraffe op afgebeeld was. Eerst zagen we de platen golven. Daarna zagen we de nopjes naar buiten en naar binnen bewegen. Toen verkleurden de kastanjebruin/oranje vlekken van de giraffe naar sprankelend goud dat zich bewoog als kinetisch zand. Later zag ik het hele leven in deze giraffe. Het ene moment was het een opa dan weer een oma giraffe, dan weer een kind, een vrouw een man giraffe. Ineens zei mijn tripmaat: "En hij blaast ook nog eens een roze bel." Wat ook echt zo was, maar wat ik kennelijk als heel normaal had aangenomen, dus ik lag helemaal in een deuk. Ik vond sowieso echt álles hilarisch wat er uit zijn mond kwam rollen en kwam met name niet meer bij wanneer hij krom lag om zijn eigen grappen.

Mijn tripmaat wilde weten of hij onderin het stapelbed zou passen en was volkomen verbaasd om de hoeveelheid ruimte die er nog overbleef. Ik ging ernaast liggen en we ontdekten hoe dit perfect paste. Hoe we samen perfect pasten op dat moment in dat bed. We zagen het matras boven ons pulseren en ik zag uiteraard ook weer regenboogjes, sterretjes en fluorescerende lichtjes.

Mijn tripmaat nodigde me uit om in de hot tub te zitten. We konden er maar niet aan wennen dat we in de vormpjes van de hot tub moesten zitten. Dat deden we dan ook per definitie niet. Ook omdat het gewoonweg niet lukte! Waarom zitten er in godsnaam vormpjes in een hot tub! Wie verzint dat?!

De hot tub was overweldigend en zinnenstrelend. De bubbels, de warmte. Mijn tripmaat besloot aan mijn haren te plukken. Bij elke streling van een pluk zag hij mijn haar verkleuren in dan weer paars en dan weer groen of blauw. Ik had mijn ogen dicht en genoot van deze aanraking. Zijn vingers gleden fluweelzacht over mijn gezicht, oor, hals en schouder. Ik had mijn ogen dicht en bij elke nieuwe aanraking ontsprong er een nieuwe heldere kleur. Mijn ogen hield ik gesloten, omdat zich daar een rijkelijk leven afspeelde. Ik zag krachtige wulpse vrouwen, overvloedig met melk gevulde ronde borsten en dikke baby's. Er was een waterval aan oneindige vruchtbaarheid en erotiek. Dat werd me op een gegeven moment te veel en ik opende mijn ogen. Op het gezicht van mijn tripmaat groeiden van soldeertin gemaakte krulletjes met fluorescerende kleuren.

Daarna bespraken we onze vrienden van vroeger. Met name één persoon. We kwamen tot het inzicht dat die desbetreffende persoon en ik iets moeilijks in elkaar herkenden waardoor we sympathie voor elkaar voelden.

We verplaatsten ons naar de bank in de woonkamer en keken naar een super coole gouden eendenlamp aan de muur. Ik zag hoe zijn veren pulseerden en in en uit elkaar bewogen. Ook zijn vriendelijke kop knikte me bemoedigend toe en ineens ademende het hele huisje van liefde. Met mijn tripmaat keek ik in het introductieboekje naar een foto van de man en de vrouw die samen dit paleisje met zoveel liefde hebben opgebouwd. Daarna kropen we weer terug op de bank en mijn tripmaat las een prachtig gedicht voor uit een boek van Robert Frost. Hier komt ie:

Nature’s first green is gold,
Her hardest hue to hold.
Her early leaf’s a flower;
But only so an hour.
Then leaf subsides to leaf.
So Eden sank to grief,
So dawn goes down to day.
Nothing gold can stay.

Ik vond het práchtig!!!! Ik moest denken aan wat @Mindless mij leerde: "Het is niet vasthouden, maar een loslaten. Zolang je vast wilt houden aan positieve gedachten/emoties, zul je negatieve gedachten/emoties proberen te weren."

En ook Panta Rhei. 'Alles Stroomt, niets blijft hetzelfde'. Alles om ons heen verandert, wij worden daarmee geconfronteerd en veranderen daarin mee.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat een prachtig tripreport!!

Heel mooi hoe je de schoonheid in de mooie én in de minder mooie dingen zag! Dat kan soms een grote uitdaging zijn...

En ja, je weet het soms niet of je motoriek door LSD nou zal verbeteren of verslechteren... Wat betreft het moeilijk dingen in woorden uit kunnen drukken tijdens je trip: maak je er geen zorgen over. Je bent duidelijk heel goed met woorden in dit report! En het heel visueel ingesteld zijn tijdens een trip kun je ook zien als een gave hè. :) Hoeveel mensen ik wel niet teleurgesteld heb horen zeggen dat hun trips nooit erg visueel zijn...

Dat gedicht is echt prachtig! Doet me ook denken aan mijn LSD trips waar alles werd gezien in een gouden licht. En dan vervolgens leek dat licht dan helemaal te verdwijnen en met zich daarna alle kleur. Ik denk dat dit ook in het alledaagse leven gebeurt middels onze stemming, maar dat het vaak te subtiel en geleidelijk gebeurt om dit op te merken. LSD kan dit fenomeen enorm versterkt uitbeelden, zodat het heel erg 'in your face' waarneembaar is.

Als er iets is waar je je aan kunt vasthouden, is het het weten dat je je nergens aan kunt vasthouden. :wink: Dat lijkt de herhaaldelijke boodschap te zijn die trips (en het leven zelf) over willen brengen.
D
DeerandeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat een mooie ervaring en wat prachtig beschreven! ❤️
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ongelofelijk mooi geschreven en ik krijg er zelf ook weer zo’n zin in ❤️.
Dank je wel voor het delen.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Wat een prachtig tripreport!!

Heel mooi hoe je de schoonheid in de mooie én in de minder mooie dingen zag! Dat kan soms een grote uitdaging zijn...

En ja, je weet het soms niet of je motoriek door LSD nou zal verbeteren of verslechteren... Wat betreft het moeilijk dingen in woorden uit kunnen drukken tijdens je trip: maak je er geen zorgen over. Je bent duidelijk heel goed met woorden in dit report! En het heel visueel ingesteld zijn tijdens een trip kun je ook zien als een gave hè. :) Hoeveel mensen ik wel niet teleurgesteld heb horen zeggen dat hun trips nooit erg visueel zijn...
Klik om te vergroten...
Echt lief berichtje van je! Dankjewel, vind ik leuk om te lezen 😀!

Mindless zei:
Dat gedicht is echt prachtig! Doet me ook denken aan mijn LSD trips waar alles werd gezien in een gouden licht. En dan vervolgens leek dat licht dan helemaal te verdwijnen en met zich daarna alle kleur. Ik denk dat dit ook in het alledaagse leven gebeurt middels onze stemming, maar dat het vaak te subtiel en geleidelijk gebeurt om dit op te merken. LSD kan dit fenomeen enorm versterkt uitbeelden, zodat het heel erg 'in your face' waarneembaar is.
Klik om te vergroten...
Wow!!! Dat is bijzonder zeg! Daar past dat gedicht idd ontzettend bij.
Mindless zei:
Als er iets is waar je je aan kunt vasthouden, is het het weten dat je je nergens aan kunt vasthouden. :wink: Dat lijkt de herhaaldelijke boodschap te zijn die trips (en het leven zelf) over willen brengen.
Klik om te vergroten...
Een heel waardevolle boodschap ♥️ Nogmaals thnx voor alle uitgebreide informatie. Echt cool!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Gemberthee zei:
Wow!!! Dat is bijzonder zeg! Daar past dat gedicht idd ontzettend bij.
Klik om te vergroten...
Ik moest hem even een paar keer lezen tot het klikte. En toen dacht ik, hee dat is het precies! Een hele mooie omschrijving van de directe perceptie van het leven, van onze 'val' van hemel naar aarde, van het verlies van de gouden kwaliteit van perceptie/licht.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb niet alles verteld wat er is gebeurd tijdens de trip. Dat komt door het ongemak dat ik erbij voel, maar omdat het wringt ga ik het van me afschrijven als jullie het niet erg vinden.

Gedurende de trip voelde ik zo nu en dan een vibe vanuit mijn tripmaat, een soort verlangen om bij mij in de buurt te zijn. Het leek een mix van angst/ongemak om alleen te zijn enerzijds en sensuele verlangens naar mij toe anderzijds. (Kan zijn dat ik me het heb ingebeeld. Ik schrijf het vanuit mijn eigen ervaring, en met respect voor hem.) Daardoor hing er wat spanning in de lucht waarbij ik door mijn gevoeligheid niet altijd wist hoe erin te bewegen.
Dat gezegd hebbende heb ik in de hot tub een zwakke poging gedaan om aan zijn sensuele verlangens te ontsnappen. Maar ik was gevoelig voor zijn intense ademhaling en het verrukkelijke strelen. Al snel ging het over op knuffelen, kussen en vozen. Dat voelde zo waanzinnig dat ik me afvroeg hoe een orgasme zou zijn tijdens een Acid trip. Gelukkig kon ik het zodanig remmen dat we niet verder zijn gegaan.
Anyway, later in de trip zag ik heel levendig de afkeurende walgende blikken van mijn schoonmoeder, schoonvader en schoonzusje, mijn vader, moeder en mijn vriend voor me. Ik baalde gewoon heel erg van mijn eigen zwakte, ondanks dat mijn vriend en ik heel goed begrijpen dat we ook maar gewone mensen zijn van vlees en bloed met hormonen die op een doodnormale manier hun functie vervullen. Oftewel: it's okey when something happens.
Misschien was het ook vooral zo dat ik het zelf totaal niet heb zien aankomen, waardoor ik me niet kon voorbereiden. Ik zei dat ook tegen hem tijdens de trip: "Ik wist niet dat dit de opzet was." Ik had een andere voorstelling. De afkeurende blikken voelden moeilijk. Heb een goede band met mijn schoonfamilie dus die ingebeelde afkeuring kwam wel binnen. Tegelijkertijd heb ik ook echt een gevoel van voldoening uit de trip gehaald. Het is zeker geen verwijt, wel zelfverwijt. En het is dubbel. Dat moest ik even kwijt, zonder te dramatiseren, want dat is ook weer niet nodig. Het is wat het is.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Ik moest hem even een paar keer lezen tot het klikte. En toen dacht ik, hee dat is het precies! Een hele mooie omschrijving van de directe perceptie van het leven, van onze 'val' van hemel naar aarde, van het verlies van de gouden kwaliteit van perceptie/licht.
Klik om te vergroten...
Interessante kijk schets je daar. Ik had zelf nog niet gedacht aan 'de val van hemel naar aarde'. Ik heb op een katholieke basisschool gezeten, ben gedoopt, gevormd, de hele mikmak. Geloof was voor mij het stampen van informatie, zoals ik de tafels stampte. Ik heb er nooit enige bezieling uit gehaald en veel van de info is daardoor verloren gegaan. Lang verhaal kort. Wat ik wil zeggen is dat ik me, door je post, wat ben gaan inlezen over de val van de mens en merk dat het mij maar niet wil pakken. Ik vermoed omdat de onderdrukking van het geloof te veel schuurt om de schoonheid ervan in te kunnen zien, maar het blijft toch ergens wel intrigerend. Bv als je zoiets zegt als het verlies van de gouden kwaliteit van perceptie/licht... mooi :) vind ik.

Blijft dat voldane, ontspannen, rustige gevoel na de trip eigenlijk? Want hij zit er nog steeds.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Gemberthee zei:
Interessante kijk schets je daar. Ik had zelf nog niet gedacht aan 'de val van hemel naar aarde'. Ik heb op een katholieke basisschool gezeten, ben gedoopt, gevormd, de hele mikmak. Geloof was voor mij het stampen van informatie, zoals ik de tafels stampte. Ik heb er nooit enige bezieling uit gehaald en veel van de info is daardoor verloren gegaan. Lang verhaal kort. Wat ik wil zeggen is dat ik me, door je post, wat ben gaan inlezen over de val van de mens en merk dat het mij maar niet wil pakken. Ik vermoed omdat de onderdrukking van het geloof te veel schuurt om de schoonheid ervan in te kunnen zien, maar het blijft toch ergens wel intrigerend. Bv als je zoiets zegt als het verlies van de gouden kwaliteit van perceptie/licht... mooi :) vind ik.
Klik om te vergroten...
Ik ben hervormd Christelijk opgevoed en net als jij heb ik niets met religie in de zin van doctrine van één of andere religieuze leer.

Met "val van de hemel" bedoelde ik het niet zoals in dergelijke religies de val uit de hemel wordt beschreven: Als dat wij éérst zonder zonde zouden zijn geweest in één of andere verheven 'realm' en nu zijn geboren mét zonde. Nee, ik ben absoluut tegen dat idee en vind het zelfs een verderfelijke gedachtengang. Je zadelt er mensen met een inherent schuldgevoel mee op. Je geeft mensen het idee dat er in de kern als mens iets mis met ze is en dus gaan ze zich ook zo voelen en uiteindelijk gedragen.

Met "val van de hemel" bedoel ik slechts de 'disconnect' van onszelf. Het kwijtraken van de verbinding met onze kern en daardoor het proberen te vinden van onszelf in de wereld (en daarin onherroepelijk falen). Wanneer die verbinding weer wordt gemaakt, weerspiegelt de wereld die kern/essentie als het gouden licht. Wanneer de verbinding wordt verloren, verdwijnt dat. Dat is hoe ik de "val van de hemel" zie en zou beschrijven.

Maar ik zie nu dat ik dat eigenlijk uit had moeten leggen, want uiteraard heerst het meer klassieke religieuze idee van de val van de hemel nog steeds het meest.

Gemberthee zei:
Blijft dat voldane, ontspannen, rustige gevoel na de trip eigenlijk? Want hij zit er nog steeds.
Klik om te vergroten...
Bij mij is er vaak wel een afterglow ja. Zo wordt dat tenminste wel vaak genoemd. Het ding met gevoelens is wel: ze komen en ze gaan ook weer. :wink:
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Prachtig report! Heel mooi beschreven :hearteyes:
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoi @Gemberthee

Ik was nog niet toegekomen aan reageren... maar ben het helemaal met @Zinnentuimel eens:
Zinnentuimel zei:
Prachtig report! Heel mooi beschreven :hearteyes:
Klik om te vergroten...

Gemberthee zei:
Ik zwom achter een eend aan die gigantisch mooi gekleurd was. De eend was in contact met een andere eend ergens verderop die we niet zagen. Ik vond het leuk om me voort te bewegen in de zwemsporen van de eend, maar ik zag na een tijdje zijn/haar achterdocht, waarop ik het beest respectvol de ruimte gaf en weer terug zwom naar het huisje.
Klik om te vergroten...
Wat een heerlijk stukje dit. Kan het me helemaal voorstellen. En dan te bedenken dat veel mensen LSD als gevaarlijk en slecht zien. Sommige mensen vinden het zelfs "duivels". En dat terwijl je tijdens je trip zelfs respect toont voor deze eend. Ik denk dat de maatschappij iets van dit respect zou kunnen leren. De manier waarop wij omgaan met dieren is namelijk niet altijd even respectvol...

Gemberthee zei:
Mijn tripmaat kon verrassend scherp zijn en logische dingen zeggen wat mij helemaal omver blies. Het was eigenlijk jammer dat ik daar zelf onzeker van werd.
Klik om te vergroten...
Gemberthee zei:
en voelde ik me een beetje dom.
Klik om te vergroten...
Interessant dat je dit zo ervaren hebt. Ik ken jou natuurlijk helemaal niet. Maar als je zo'n mooi en gevoelig tripreport kan schrijven kan ik moeilijk voorstellen dat je dom bent. Lijkt mij alsof je een rijke beleving en een gevoelige persoonlijkheid hebt. Volgens mij heb je dan veel te bieden aan de mensen om je heen en zou je niet zo onzeker hoeven zijn :sweatsmile:

Gemberthee zei:
Mijn tripmaat wilde weten of hij onderin het stapelbed zou passen en was volkomen verbaasd om de hoeveelheid ruimte die er nog overbleef. Ik ging ernaast liggen en we ontdekten hoe dit perfect paste.
Klik om te vergroten...
Zo herkenbaar! Ik heb me ooit op paddo's verbaasd over het feit dat mijn trui in mijn kamer paste... :tearsofjoy:

Gemberthee zei:
De hot tub was overweldigend en zinnenstrelend. De bubbels, de warmte. Mijn tripmaat besloot aan mijn haren te plukken. Bij elke streling van een pluk zag hij mijn haar verkleuren in dan weer paars en dan weer groen of blauw. Ik had mijn ogen dicht en genoot van deze aanraking. Zijn vingers gleden fluweelzacht over mijn gezicht, oor, hals en schouder. Ik had mijn ogen dicht en bij elke nieuwe aanraking ontsprong er een nieuwe heldere kleur. Mijn ogen hield ik gesloten, omdat zich daar een rijkelijk leven afspeelde. Ik zag krachtige wulpse vrouwen, overvloedig met melk gevulde ronde borsten en dikke baby's. Er was een waterval aan oneindige vruchtbaarheid en erotiek.
Klik om te vergroten...
In een hot tub zitten en gestreeld worden tijdens je LSD trip.... kan het leven nog mooier worden?!

Gemberthee zei:
Dat gezegd hebbende heb ik in de hot tub een zwakke poging gedaan om aan zijn sensuele verlangens te ontsnappen. Maar ik was gevoelig voor zijn intense ademhaling en het verrukkelijke strelen. Al snel ging het over op knuffelen, kussen en vozen.
Klik om te vergroten...
Op zich niet zo gek dat er sensuele verlangens kunnen ontstaan tijdens een lsd trip. Waren jullie er op dat moment beide gelukkig mee of had je het idee dat hij over jouw grenzen ging?

Gemberthee zei:
Dat voelde zo waanzinnig dat ik me afvroeg hoe een orgasme zou zijn tijdens een Acid trip.
Klik om te vergroten...
:hearteyes: zegt genoeg denk ik....

Gemberthee zei:
Anyway, later in de trip zag ik heel levendig de afkeurende walgende blikken van mijn schoonmoeder, schoonvader en schoonzusje, mijn vader, moeder en mijn vriend voor me. Ik baalde gewoon heel erg van mijn eigen zwakte, ondanks dat mijn vriend en ik heel goed begrijpen dat we ook maar gewone mensen zijn van vlees en bloed met hormonen die op een doodnormale manier hun functie vervullen. Oftewel: it's okey when something happens.
Klik om te vergroten...
Jeetje wat een hoop negativiteit omtrent die intimiteit zeg. Kan me voorstellen dat het je overviel overigens... en het is inderdaad een taboe onderwerp in onze samenleving. Toch snap ik niet zo goed wat al die anderen er mee te maken hebben. Het gaat er volgens mij om wat jij en je vriend er van vinden. Als jij het prettig vond en je vriend er okay mee is, dan zou het toch geen probleem moeten zijn of wel?

Gemberthee zei:
Blijft dat voldane, ontspannen, rustige gevoel na de trip eigenlijk? Want hij zit er nog steeds.
Klik om te vergroten...
Die blijft bij mij ook vaak wel een aantal dagen (soms meer dan een week) hangen na een mooie liefdevolle trip.

Anyways... nogmaals dank voor het delen van dit mooie report. Ik heb er echt van genoten!
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Ja ik denk ook dat dat vaak voor een groot deel uit sociaal-culturele opvattingen komt. Ik ben me er trouwens heel bewust van dat een persoon - zelfs al is het je partner - nooit "van jou" kan zijn. Maar het is meer dat ik dat intellectueel gezien weet. Gevoelsmatig is een heel ander verhaal bij mij. Ik ben denk ik iemand, die als ik ooit weer eens zou beginnen aan een relatie (moet er niet aan denken nu...), echt gewoon wil kiezen voor iemand die gevoelsmatig ook die exclusiviteit wil. Misschien dat ik het mis heb, maar ik denk dat het mogelijk is om dat te hebben, zonder dat het per se voortkomt uit angst. Maar meer uit kiezen voor elkaar, niet de behoefte hebben om nog iets te zoeken bij een ander. Zelf heb ik die behoefte totaal niet, dus dan zou een eventuele partner dat ook niet "moeten" hebben, anders komen daar problemen uit voort.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het heel normaal is dat je ratio/intellect zo kan verschillen van je gevoel. Zijn genoeg voorbeelden te noemen waarbij je het één denkt en het ander voelt (en soms nog weer wat anders doet). Heel menselijk. Uiteindelijk gaat het erom dat je als mens doet wat goed voelt voor jóú ongeacht wat een ander daar van vindt, of dat nou monogaam is of non-monogaam maakt dan niks uit. Zeker als je de behoefte niet hebt om nog dingen met anderen te doen, dan brengt het je verder ook niets om je relatie te openen. Ik snap dan ook dat je liever niet wil dat je partner die behoefte wel zou hebben. Is dat wel zo, dan kan dat inderdaad best ingewikkeld zijn.

Mindless zei:
Het is misschien mogelijk. Ik heb dan ook wel weer verhalen gehoord dat er mensen naderhand toch achterkwamen dat ze ergens niet oké mee waren en dat het hun hele relatie heeft verwoest... Je moet echt heel zeker weten wat je wilt denk ik.

(...) Het kan zoals je zegt, uiteindelijk angst zijn dat mijn partner me zou verlaten. En aan de ene kant is die angst ook niet compleet ongegrond, want het komt dus geregeld voor dat relaties verwoest worden op deze manier.
Klik om te vergroten...
Zeker weten wat je wil, en dat ook communiceren naar de ander, is sowieso heel belangrijk. Als je niet van elkaar weet welke verlangens, grenzen en gevoelens er spelen, wordt het denk ik heel moeilijk om een niet-monogame relatie te laten slagen. Het is soms eindeloos praten over wat je wil, waar je naar verlangt, wat je fantasieën zijn, welke grenzen je hebt, welke afspraken je maakt, of je de huidige afspraken wil herzien, etc etc. Die gesprekken vinden bij mij soms zelfs op vooraf afgesproken tijden plaats; dat voelt soms heel klinisch en niet-organisch, maar is naar mijn idee wel heel belangrijk om zeker te weten dat je op één lijn ligt. Ik zie soms ook wel mensen met een open relatie waarbij die communicatie/openheid volledig ontbreekt en het eerder een "opvulling" is dan een aanvulling en dan kan het inderdaad mis gaan.

Daarnaast denk ik dat heel veel mensen ook bewust (willen) kiezen voor één partner omdat het een gevoel van veiligheid en zekerheid met zich meebrengt. Relaties kunnen al complex genoeg zijn, laat staan als er anderen in het spel komen. Dat vergt nog meer werk en kan een zekere mate van onzekerheid met zich meebrengen.

Mindless zei:
Ik zal heel eerlijk zijn. Ik voel er tegelijk een bewondering voor dat iemand in staat is het mooi te vinden als zijn/haar partner geniet van intiem zijn/zelfs seks hebben met een ander, maar tegelijk ook een soort walging dat iemand dat toelaat. En ja, ik ben me ervan bewust dat veel daarvan waarschijnlijk projectie is, van hoe ik me zou voelen als iemand bezig zou zijn met mijn partner. :wink:
Klik om te vergroten...
Altijd goed om eerlijk te zijn en jouw gevoel daarin is niet minder valide omdat andere mensen het wel mooi vinden. Het is al heel wat dat je ook kunt zeggen dat het waarschijnlijk voortkomt uit je eigen projectie.

Voor mij voelt het eigenlijk niet als iets wat ik toelaat of waar ik toestemming voor geef. Het komt bij mij voort uit verschillende diepgewortelde overtuigingen.

Allereerst de overtuiging dat mensen hun geluk en verlangens achterna moeten gaan en dat ik daarin nooit een belemmering zou willen zijn voor een ander. En andersom wil ik me ook niet belemmerd voelen door een ander om datzelfde te doen. Als ik een bepaalde klik voel met een persoon, hetzij intellectueel, emotioneel, seksueel, spiritueel, dan zou ik het heel jammer vinden als ik die klik niet verder kan onderzoeken of uitdiepen. Het brengt me namelijk heel veel om verschillende soorten relaties met mensen aan te kunnen gaan zonder dat ik me daarin beperkt hoef te voelen omdat ik al andere relaties heb. Datzelfde gun ik mijn relaties ook.

Daarnaast heb ik de overtuiging dat mensen niet perfect zijn en ook niet perfect hoeven zijn. Ik zal nooit één partner vinden met wie ik 100% overeenkom en die 100% in mijn verlangens en behoeftes kan voorzien, maar dat hoeft ook niet. Daarom werkt het voor mij heel goed om relaties met anderen aan te kunnen gaan. Elke relatie geeft weer een andere dynamiek, houdt me een andere spiegel voor, en leert me daarom nog meer over mezelf. Het feit dat ik ook niet perfect hoef te zijn voor de ander, zorgt bij mij ook voor een gevoel van opluchting.

Tot slot werd ik als kind al verliefd op meerdere personen tegelijk: man, vrouw, het maakte allemaal niet uit. Maar als kind wordt je geleerd dat dat niet hoort en dat je moet kiezen wie je "leuker" vindt. Maar dat was precies het probleem: ik kón niet kiezen. Ik vond ze echt even leuk. Mijn vorige relaties zijn helaas juist stukgelopen, omdat ik dacht dat ik moest kiezen. Het heeft dan ook best wel lang geduurd voordat ik dat wat ik geleerd had als kind kon loslaten en kon inzien dat het ook iets heel moois kan zijn als je van meerdere mensen op die manier kunt houden en alle betrokken daar hetzelfde over denken. Het is bij mij nooit zo geweest dat ik minder van iemand hield of minder verliefd was op iemand, omdat ik ook bepaalde gevoelens (seksueel, intellectueel, emotioneel of spiritueel) had voor een ander. Het was altijd én-én en nooit of-of. Liefde kan voor mij niet opraken. Het wordt juist alleen maar groter als ik het met meer mensen deel.

Overigens is dit natuurlijk allemaal heel persoonlijk. Wat iemand ook kiest: monogaam, swingen, open relatie, polyamorie: doe wat goed voelt voor jou en je partner(s) dan kan het nooit verkeerd zijn ❤️
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#13
Eik zei:
Jeetje wat een hoop negativiteit omtrent die intimiteit zeg. Kan me voorstellen dat het je overviel overigens... en het is inderdaad een taboe onderwerp in onze samenleving. Toch snap ik niet zo goed wat al die anderen er mee te maken hebben. Het gaat er volgens mij om wat jij en je vriend er van vinden. Als jij het prettig vond en je vriend er okay mee is, dan zou het toch geen probleem moeten zijn of wel?
Klik om te vergroten...
Had het zelf niet beter kunnen zeggen.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Eik zei:
Hoi @Gemberthee

Ik was nog niet toegekomen aan reageren... maar ben het helemaal met @Zinnentuimel eens:
Wat een heerlijk stukje dit. Kan het me helemaal voorstellen. En dan te bedenken dat veel mensen LSD als gevaarlijk en slecht zien. Sommige mensen vinden het zelfs "duivels". En dat terwijl je tijdens je trip zelfs respect toont voor deze eend. Ik denk dat de maatschappij iets van dit respect zou kunnen leren. De manier waarop wij omgaan met dieren is namelijk niet altijd even respectvol...
Interessant dat je dit zo ervaren hebt. Ik ken jou natuurlijk helemaal niet. Maar als je zo'n mooi en gevoelig tripreport kan schrijven kan ik moeilijk voorstellen dat je dom bent. Lijkt mij alsof je een rijke beleving en een gevoelige persoonlijkheid hebt. Volgens mij heb je dan veel te bieden aan de mensen om je heen en zou je niet zo onzeker hoeven zijn :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Dat is echt een super lief compliment! Dankjewel. Lichtelijk verbaasd ook aangezien het precies klopt wat betreft rijke beleving en gevoelige persoonlijkheid. Ik weet eigenlijk niet wat anderen (muv kinderen) hebben aan mijn rijke belevingswereld, maar voor mij is het idd wel leuk ja :grin:.

Dat 'dom voelen met woorden' lijkt een ding. Het komt zo ongeveer iedere trip terug, terwijl ik objectief bekeken niet écht een probleem met taal heb. Het komt niet geheel uit de lucht vallen trouwens, maar het matcht idd niet met de realiteit. En al was het wel zo: Lekker boeiend ook. Wie weet ga ik het vanzelf een keer los(ser) laten.
Eik zei:
Zo herkenbaar! Ik heb me ooit op paddo's verbaasd over het feit dat mijn trui in mijn kamer paste... :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
🤣 hahaha hoe werkt dat dan? Leek je kamer ineens zo klein ofzo?
Eik zei:
In een hot tub zitten en gestreeld worden tijdens je LSD trip.... kan het leven nog mooier worden?!
Klik om te vergroten...
Ja die was echt intens :grin: ! Het grappige was nog wel dat we twee dagen later allemaal blauwe plekken op onszelf ontdekten, omdat we ons zo vaak aan de vormpjes van de hot tub gestoten hebben. Ik zat dus echt onder de blauwe plekken, maar ik kan me helemaal geen pijn herinneren, zo maf!
Eik zei:
Op zich niet zo gek dat er sensuele verlangens kunnen ontstaan tijdens een lsd trip. Waren jullie er op dat moment beide gelukkig mee of had je het idee dat hij over jouw grenzen ging?
Klik om te vergroten...
Serieus? Wist ik echt niet joh. Vermelden ze ook niet even op de standaard informatie sites ofzo...!

Nee hij ging zeker geen grenzen over. Maar ik moest hem wel begrenzen, terwijl ik in de tussentijd dacht: meer! Meer!! (Streling bedoel ik dan he.) Ik vond het ook echt bizar om de tedere aanraking niet alleen te voelen, maar ook te zien met gesloten ogen, als een schouwspel aan intense kleurschakeringen.
Eik zei:
Jeetje wat een hoop negativiteit omtrent die intimiteit zeg. Kan me voorstellen dat het je overviel overigens... en het is inderdaad een taboe onderwerp in onze samenleving. Toch snap ik niet zo goed wat al die anderen er mee te maken hebben. Het gaat er volgens mij om wat jij en je vriend er van vinden. Als jij het prettig vond en je vriend er okay mee is, dan zou het toch geen probleem moeten zijn of wel?
Klik om te vergroten...
Ik zou daar graag wel hetzelfde over willen denken als jij hoor. Blijkbaar durf ik de "relatieve openheid" in onze relatie nog niet écht uit te dragen, uit angst om afgewezen te worden door mijn omgeving. Geen idee of het nog uitmaakt dat ik een vrouw ben, maar idd raar taboe... lijkt net of vreemdgaan meer geaccepteerd wordt in die zin.
Eik zei:
Die blijft bij mij ook vaak wel een aantal dagen (soms meer dan een week) hangen na een mooie liefdevolle trip.

Anyways... nogmaals dank voor het delen van dit mooie report. Ik heb er echt van genoten!
Klik om te vergroten...
:grin: jij ook bedankt voor je fijne reactie. Daardoor ben ik opnieuw naar de trip en mezelf gaan kijken en heb ik er weer nieuwe waardevolle dingetjes uitgepakt!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ben oprecht een beetje jaloers op hoe mensen oké zijn met dat hun partner intiem is met een ander iemand. Tijdens een relatie ben ik eigenlijk best jaloers en zou ik het vreselijk vinden als mijn partner iets deed met een ander... Strelen/zoenen zou ik misschien nog wel erger vinden dan all the way, omdat het voor mij aanvoelt als emotioneel vreemdgaan.

Hoop niet dat je dit verkeerd opvat. Jullie hebben immers andere opvattingen hierover. Ergens bewonder ik het ook wel dat iemand dat kan, maar zelf heb ik er echt moeite mee. Ik merk wel dat mensen hier op DF eerder wat "los" zijn op dat gebied, dan de mensen die ik IRL ken en er precies zo over denken als ik.

Het is nu gelukkig toch sowieso geen issue voor me, omdat ik single ben. :tonguewink:
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#16
Gemberthee zei:
Ik weet eigenlijk niet wat anderen (muv kinderen) hebben aan mijn rijke belevingswereld, maar voor mij is het idd wel leuk ja :grin:.
Klik om te vergroten...
Hahaha... fijn dat je er zelf van geniet! Ik vermoed dat er wel meer mensen in jouw omgeving zijn die jouw rijke belevingswereld kunnen waarderen als je ze meeneemt daarin.

Gemberthee zei:
🤣 hahaha hoe werkt dat dan? Leek je kamer ineens zo klein ofzo?
Klik om te vergroten...
Nee de kamer was niet extra klein ofzo... maar ik vond mijn trui echt waanzinnig groot. Zo groot dat ik verbaasd was dat hij uberhaupt in mijn kamer paste. En ik had destijds best een ruime studentenkamer :sweatsmile:

Gemberthee zei:
Serieus? Wist ik echt niet joh. Vermelden ze ook niet even op de standaard informatie sites ofzo...!
Klik om te vergroten...
Als ze ooit een bijsluiter voor LSD maken mogen ze daarin "Risico op een geile bui" wel in opnemen ja :tonguewink:

Gemberthee zei:
Nee hij ging zeker geen grenzen over. Maar ik moest hem wel begrenzen, terwijl ik in de tussentijd dacht: meer! Meer!! (Streling bedoel ik dan he.) Ik vond het ook echt bizar om de tedere aanraking niet alleen te voelen, maar ook te zien met gesloten ogen, als een schouwspel aan intense kleurschakeringen.
Klik om te vergroten...
Ja dat is nou net zo interessant aan alle ervaringen op LSD. Alles voelt meer verbonden en alles loopt meer in elkaar over. Dat kan dus zowel met visuele aspecten en audio die elkaar beinvloeden maar dat kan dus ook met sex of intimiteit.

Gemberthee zei:
Blijkbaar durf ik de "relatieve openheid" in onze relatie nog niet écht uit te dragen, uit angst om afgewezen te worden door mijn omgeving. Geen idee of het nog uitmaakt dat ik een vrouw ben, maar idd raar taboe... lijkt net of vreemdgaan meer geaccepteerd wordt in die zin.
Klik om te vergroten...
Dat begrijp ik wel. Er is in de samenleving een enorm taboe op seksuele vrijheid. Dat taboe geldt nog eens extra sterk voor vrouwen. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen net zo'n hoge sexdrive hebben als mannen. Vrouwelijke seksualiteit wordt alleen al eeuwen lang onderdrukt. Hierdoor rust er een groter taboe op en komen vrouwen er minder voor uit. Overigens is er niemand die jou oplegt om jullie "relatieve openheid" uit te dragen toch? Dat kun je ook lekker tussen jou en je vriend laten. Als je verwacht dat mensen daar niet open-minded genoeg voor zijn waarom zou je ze dan deelgenoot maken van jullie keuze?

Mindless zei:
Hoop niet dat je dit verkeerd opvat. Jullie hebben immers andere opvattingen hierover. Ergens bewonder ik het ook wel dat iemand dat kan, maar zelf heb ik er echt moeite mee. Ik merk wel dat mensen hier op DF eerder wat "los" zijn op dat gebied, dan de mensen die ik IRL ken en er precies zo over denken als ik.
Klik om te vergroten...
Er is toch niets mee dat dat voor jou anders voelt. Volgens mij zijn er heel veel mensen die gelukkiger zijn met een monogame relatie. Dat is volgens mij helemaal prima. Wat ik zo jammer vind is dat er zo'n taboe heerst op mensen die niet dat monogame stramien willen volgen. Als ook blijkt uit de angst voor afwijzing die Gemberthee ervaren heeft tijdens haar trip.

Dat er op DF wat meer mensen zijn die er wat "losser" instaan verbaasd me niet. Ik denk dat het vrij evident is dat mensen van nature niet monogaam zijn. Monogamie is volgens mij primair een maatschappelijk construct. Op DF lopen nu eenmaal meer mensen rond die de "normale' maatschappelijke normen aan hun laars lappen en een eigen pad kiezen. Als je te conformistisch bent richting maatschappij zou je waarschijnlijk al niet trippen/drugs gebruiken toch?
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Ben oprecht een beetje jaloers op hoe mensen oké zijn met dat hun partner intiem is met een ander iemand. Tijdens een relatie ben ik eigenlijk best jaloers en zou ik het vreselijk vinden als mijn partner iets deed met een ander... Strelen/zoenen zou ik misschien nog wel erger vinden dan all the way, omdat het voor mij aanvoelt als emotioneel vreemdgaan.

Hoop niet dat je dit verkeerd opvat. Jullie hebben immers andere opvattingen hierover. Ergens bewonder ik het ook wel dat iemand dat kan, maar zelf heb ik er echt moeite mee. Ik merk wel dat mensen hier op DF eerder wat "los" zijn op dat gebied, dan de mensen die ik IRL ken en er precies zo over denken als ik.

Het is nu gelukkig toch sowieso geen issue voor me, omdat ik single ben. :tonguewink:
Klik om te vergroten...
Nee super fijn dat je gewoon eerlijk bent en precies zegt wat je denkt en hoe het voor jou is. Kan ik enorm waarderen.

Het was in alle eerlijkheid niet mijn idee om meer te tolereren binnen de relatie. Het voorstel kwam vanuit hem, drie jaar geleden inmiddels. Hij was sowieso nooit jaloers, dus ik was er al gewend om meer ruimte te krijgen.
Echter heb ik alleen daadwerkelijk iets gedaan hierin. Die disbalans vind ik dan weer super vervelend. Maw ik vind het zo gemakkelijk nog niet.... maar een relatie is per definitie geloof ik niet "gemakkelijk" te noemen :wink:.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Eik zei:
Er is toch niets mee dat dat voor jou anders voelt. Volgens mij zijn er heel veel mensen die gelukkiger zijn met een monogame relatie. Dat is volgens mij helemaal prima. Wat ik zo jammer vind is dat er zo'n taboe heerst op mensen die niet dat monogame stramien willen volgen. Als ook blijkt uit de angst voor afwijzing die Gemberthee ervaren heeft tijdens haar trip.

Dat er op DF wat meer mensen zijn die er wat "losser" instaan verbaasd me niet. Ik denk dat het vrij evident is dat mensen van nature niet monogaam zijn. Monogamie is volgens mij primair een maatschappelijk construct. Op DF lopen nu eenmaal meer mensen rond die de "normale' maatschappelijke normen aan hun laars lappen en een eigen pad kiezen. Als je te conformistisch bent richting maatschappij zou je waarschijnlijk al niet trippen/drugs gebruiken toch?
Klik om te vergroten...
Nee goed punt. :) Het is ook niet zo dat ik hierin per se wil veranderen, maar meer dat het me ergens wel bevrijdend zou lijken om ook zo te denken. Maar precies, als het zo voelt, voelt het gewoon zo en daar is op zich niets mis mee. :)

Ja, te conformistisch ben ik zeker niet, gezien alle drugs die ik heb gedaan haha!


Gemberthee zei:
Nee super fijn dat je gewoon eerlijk bent en precies zegt wat je denkt en hoe het voor jou is. Kan ik enorm waarderen.

Het was in alle eerlijkheid niet mijn idee om meer te tolereren binnen de relatie. Het voorstel kwam vanuit hem, drie jaar geleden inmiddel. Hij was sowieso nooit jaloers, dus ik was er al gewend om meet ruimte te krijgen.
Echter heb ik alleen daadwerkelijk iets gedaan hierin. Die disbalans vind ik dan weer super vervelend. Maw ik vind het zo gemakkelijk nog niet....
Klik om te vergroten...
Kun je wat meer zeggen over die disbalans? Die begrijp ik niet helemaal.

Edit: oh wacht, ik denk dat je simpelweg bedoeld dat jij echt intiem bent geweest met een ander en je vriend niet(?)

En hij was dus nooit jaloers, maar jij ook niet? En was het voorstel tot echt een open relatie, of dat niet?

Ik vind het bijzonder hoe erg dit verschilt per persoon. Het idee dat op het moment je partner met een ander intiem ligt te zijn... brrr... Nee, op dit moment kan ik me niet voorstellen dat ik daar ooit oké mee zou zijn. Maar wel erg interessant hoe anderen daar wel compleet oké mee zijn. Het doet me in ieder geval nadenken over relaties, jaloezie, emotionele connectie, etc.

Gemberthee zei:
maar een relatie is per definitie geloof ik niet "gemakkelijk" te noemen :wink:.
Klik om te vergroten...
Nou inderdaad zeg...
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Ik vind het bijzonder hoe erg dit verschilt per persoon. Het idee dat op het moment je partner met een ander intiem ligt te zijn... brrr... Nee, op dit moment kan ik me niet voorstellen dat ik daar ooit oké mee zou zijn. Maar wel erg interessant hoe anderen daar wel compleet oké mee zijn. Het doet me in ieder geval nadenken over relaties, jaloezie, emotionele connectie, etc
Klik om te vergroten...
Dit herken ik wel van “vroeger”. Ik denk dat een groot deel hiervan toch ook wel voortkomt uit onze sociaal-culturele opvattingen over relaties en monogamie. Onze hele cultuur is erop gestoeld, kijk maar naar liedjes en films over “the one and only”. De gedachte dat een persoon “van jou” is en daarom niet meer met anderen mag zoenen, seksen of zelfs knuffelen. Overigens is het prima als mensen daar heel bewust voor kiezen. Voor sommige mensen werkt dat heel goed. Voor een groot gedeelte van de mensen is het echter niet houdbaar (zoveel mensen gaan vreemd) en werkt het soms zelf verstikkend.

Persoonlijk heb ik gemerkt dat jaloezie een complexe emotie is en eigenlijk altijd voortkomt uit andere emoties zoals angst. De angst dat jouw partner het misschien leuker heeft met een ander en daarom bij jou weggaat. Maar datgene wat mijn vriend en ik met anderen doen staat verder los van wat wij voor elkaar voelen. Dat gevoel verandert ook niet als we seks hebben met anderen. Of relaties aangaan met anderen. Sterker nog: het is juist een aanvulling op wat we voor elkaar voelen en onze relatie is daar alleen maar sterker door geworden. We weten precies wat we aan elkaar hebben. Ik voel dan ook geen enkele jaloezie als ik mijn vriend met iemand anders seks zie hebben of weet dat hij dat doet. Ik vind het juist heel mooi (om te zien) dat hij ook intiem met anderen kan zijn, want ik zie en merk dat hij daarvan geniet en hem blij en gelukkig zien, maakt mij ook heel gelukkig. En andersom geldt dat natuurlijk ook.

Ik sluit me ook aan bij wat @Eik hierover zegt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zinnentuimel zei:
Dit herken ik wel van “vroeger”. Ik denk dat een groot deel hiervan toch ook wel voortkomt uit onze sociaal-culturele opvattingen over relaties en monogamie. Onze hele cultuur is erop gestoeld, kijk maar naar liedjes en films over “the one and only”. De gedachte dat een persoon “van jou” is en daarom niet meer met anderen mag zoenen, seksen of zelfs knuffelen. Overigens is het prima als mensen daar heel bewust voor kiezen. Voor sommige mensen werkt dat heel goed. Voor een groot gedeelte van de mensen is het echter niet houdbaar (zoveel mensen gaan vreemd) en werkt het soms zelf verstikkend.
Klik om te vergroten...
Ja ik denk ook dat dat vaak voor een groot deel uit sociaal-culturele opvattingen komt. Ik ben me er trouwens heel bewust van dat een persoon - zelfs al is het je partner - nooit "van jou" kan zijn. Maar het is meer dat ik dat intellectueel gezien weet. Gevoelsmatig is een heel ander verhaal bij mij. Ik ben denk ik iemand, die als ik ooit weer eens zou beginnen aan een relatie (moet er niet aan denken nu...), echt gewoon wil kiezen voor iemand die gevoelsmatig ook die exclusiviteit wil. Misschien dat ik het mis heb, maar ik denk dat het mogelijk is om dat te hebben, zonder dat het per se voortkomt uit angst. Maar meer uit kiezen voor elkaar, niet de behoefte hebben om nog iets te zoeken bij een ander. Zelf heb ik die behoefte totaal niet, dus dan zou een eventuele partner dat ook niet "moeten" hebben, anders komen daar problemen uit voort.

Zinnentuimel zei:
Persoonlijk heb ik gemerkt dat jaloezie een complexe emotie is en eigenlijk altijd voortkomt uit andere emoties zoals angst. De angst dat jouw partner het misschien leuker heeft met een ander en daarom bij jou weggaat. Maar datgene wat mijn vriend en ik met anderen doen staat verder los van wat wij voor elkaar voelen. Dat gevoel verandert ook niet als we seks hebben met anderen. Of relaties aangaan met anderen. Sterker nog: het is juist een aanvulling op wat we voor elkaar voelen en onze relatie is daar alleen maar sterker door geworden. We weten precies wat we aan elkaar hebben. Ik voel dan ook geen enkele jaloezie als ik mijn vriend met iemand anders seks zie hebben of weet dat hij dat doet. Ik vind het juist heel mooi (om te zien) dat hij ook intiem met anderen kan zijn, want ik zie en merk dat hij daarvan geniet en hem blij en gelukkig zien, maakt mij ook heel gelukkig. En andersom geldt dat natuurlijk ook.
Klik om te vergroten...
Het is misschien mogelijk. Ik heb dan ook wel weer verhalen gehoord dat er mensen naderhand toch achterkwamen dat ze ergens niet oké mee waren en dat het hun hele relatie heeft verwoest... Je moet echt heel zeker weten wat je wilt denk ik.

Ik zal heel eerlijk zijn. Ik voel er tegelijk een bewondering voor dat iemand in staat is het mooi te vinden als zijn/haar partner geniet van intiem zijn/zelfs seks hebben met een ander, maar tegelijk ook een soort walging dat iemand dat toelaat. En ja, ik ben me ervan bewust dat veel daarvan waarschijnlijk projectie is, van hoe ik me zou voelen als iemand bezig zou zijn met mijn partner. :wink: Het kan zoals je zegt, uiteindelijk angst zijn dat mijn partner me zou verlaten. En aan de ene kant is die angst ook niet compleet ongegrond, want het komt dus geregeld voor dat relaties verwoest worden op deze manier.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."