Ja ik denk ook dat dat vaak voor een groot deel uit sociaal-culturele opvattingen komt. Ik ben me er trouwens heel bewust van dat een persoon - zelfs al is het je partner - nooit "van jou" kan zijn. Maar het is meer dat ik dat intellectueel gezien weet. Gevoelsmatig is een heel ander verhaal bij mij. Ik ben denk ik iemand, die als ik ooit weer eens zou beginnen aan een relatie (moet er niet aan denken nu...), echt gewoon wil kiezen voor iemand die gevoelsmatig ook die exclusiviteit wil. Misschien dat ik het mis heb, maar ik denk dat het mogelijk is om dat te hebben, zonder dat het per se voortkomt uit angst. Maar meer uit kiezen voor elkaar, niet de behoefte hebben om nog iets te zoeken bij een ander. Zelf heb ik die behoefte totaal niet, dus dan zou een eventuele partner dat ook niet "moeten" hebben, anders komen daar problemen uit voort.
Ik denk dat het heel normaal is dat je ratio/intellect zo kan verschillen van je gevoel. Zijn genoeg voorbeelden te noemen waarbij je het één denkt en het ander voelt (en soms nog weer wat anders doet). Heel menselijk. Uiteindelijk gaat het erom dat je als mens doet wat goed voelt voor jóú ongeacht wat een ander daar van vindt, of dat nou monogaam is of non-monogaam maakt dan niks uit. Zeker als je de behoefte niet hebt om nog dingen met anderen te doen, dan brengt het je verder ook niets om je relatie te openen. Ik snap dan ook dat je liever niet wil dat je partner die behoefte wel zou hebben. Is dat wel zo, dan kan dat inderdaad best ingewikkeld zijn.
Het is misschien mogelijk. Ik heb dan ook wel weer verhalen gehoord dat er mensen naderhand toch achterkwamen dat ze ergens niet oké mee waren en dat het hun hele relatie heeft verwoest... Je moet echt heel zeker weten wat je wilt denk ik.
(...) Het kan zoals je zegt, uiteindelijk angst zijn dat mijn partner me zou verlaten. En aan de ene kant is die angst ook niet compleet ongegrond, want het komt dus geregeld voor dat relaties verwoest worden op deze manier.
Zeker weten wat je wil, en dat ook communiceren naar de ander, is sowieso heel belangrijk. Als je niet van elkaar weet welke verlangens, grenzen en gevoelens er spelen, wordt het denk ik heel moeilijk om een niet-monogame relatie te laten slagen. Het is soms eindeloos praten over wat je wil, waar je naar verlangt, wat je fantasieën zijn, welke grenzen je hebt, welke afspraken je maakt, of je de huidige afspraken wil herzien, etc etc. Die gesprekken vinden bij mij soms zelfs op vooraf afgesproken tijden plaats; dat voelt soms heel klinisch en niet-organisch, maar is naar mijn idee wel heel belangrijk om zeker te weten dat je op één lijn ligt. Ik zie soms ook wel mensen met een open relatie waarbij die communicatie/openheid volledig ontbreekt en het eerder een "opvulling" is dan een aanvulling en dan kan het inderdaad mis gaan.
Daarnaast denk ik dat heel veel mensen ook bewust (willen) kiezen voor één partner omdat het een gevoel van veiligheid en zekerheid met zich meebrengt. Relaties kunnen al complex genoeg zijn, laat staan als er anderen in het spel komen. Dat vergt nog meer werk en kan een zekere mate van onzekerheid met zich meebrengen.
Ik zal heel eerlijk zijn. Ik voel er tegelijk een bewondering voor dat iemand in staat is het mooi te vinden als zijn/haar partner geniet van intiem zijn/zelfs seks hebben met een ander, maar tegelijk ook een soort walging dat iemand dat toelaat. En ja, ik ben me ervan bewust dat veel daarvan waarschijnlijk projectie is, van hoe ik me zou voelen als iemand bezig zou zijn met mijn partner.
Altijd goed om eerlijk te zijn en jouw gevoel daarin is niet minder valide omdat andere mensen het wel mooi vinden. Het is al heel wat dat je ook kunt zeggen dat het waarschijnlijk voortkomt uit je eigen projectie.
Voor mij voelt het eigenlijk niet als iets wat ik toelaat of waar ik toestemming voor geef. Het komt bij mij voort uit verschillende diepgewortelde overtuigingen.
Allereerst de overtuiging dat mensen hun geluk en verlangens achterna moeten gaan en dat ik daarin nooit een belemmering zou willen zijn voor een ander. En andersom wil ik me ook niet belemmerd voelen door een ander om datzelfde te doen. Als ik een bepaalde klik voel met een persoon, hetzij intellectueel, emotioneel, seksueel, spiritueel, dan zou ik het heel jammer vinden als ik die klik niet verder kan onderzoeken of uitdiepen. Het brengt me namelijk heel veel om verschillende soorten relaties met mensen aan te kunnen gaan zonder dat ik me daarin beperkt hoef te voelen omdat ik al andere relaties heb. Datzelfde gun ik mijn relaties ook.
Daarnaast heb ik de overtuiging dat mensen niet perfect zijn en ook niet perfect hoeven zijn. Ik zal nooit één partner vinden met wie ik 100% overeenkom en die 100% in mijn verlangens en behoeftes kan voorzien, maar dat hoeft ook niet. Daarom werkt het voor mij heel goed om relaties met anderen aan te kunnen gaan. Elke relatie geeft weer een andere dynamiek, houdt me een andere spiegel voor, en leert me daarom nog meer over mezelf. Het feit dat ik ook niet perfect hoef te zijn voor de ander, zorgt bij mij ook voor een gevoel van opluchting.
Tot slot werd ik als kind al verliefd op meerdere personen tegelijk: man, vrouw, het maakte allemaal niet uit. Maar als kind wordt je geleerd dat dat niet hoort en dat je moet kiezen wie je "leuker" vindt. Maar dat was precies het probleem: ik kón niet kiezen. Ik vond ze echt even leuk. Mijn vorige relaties zijn helaas juist stukgelopen, omdat ik dacht dat ik moest kiezen. Het heeft dan ook best wel lang geduurd voordat ik dat wat ik geleerd had als kind kon loslaten en kon inzien dat het ook iets heel moois kan zijn als je van meerdere mensen op die manier kunt houden en alle betrokken daar hetzelfde over denken. Het is bij mij nooit zo geweest dat ik minder van iemand hield of minder verliefd was op iemand, omdat ik ook bepaalde gevoelens (seksueel, intellectueel, emotioneel of spiritueel) had voor een ander. Het was altijd én-én en nooit of-of. Liefde kan voor mij niet opraken. Het wordt juist alleen maar groter als ik het met meer mensen deel.
Overigens is dit natuurlijk allemaal heel persoonlijk. Wat iemand ook kiest: monogaam, swingen, open relatie, polyamorie: doe wat goed voelt voor jou en je partner(s) dan kan het nooit verkeerd zijn ❤️