#1
De drinkcultuur hier is echt bizar. Ben er zelf ook middenin opgegroeid in Friesland, dus dacht eerst dat het normaal was. Iedereen laveloos helemaal naar de kloten, elk weekend weer. Kwam zelf een keer zo dronken thuis dat ik niet meer aanspreekbaar was. Zat gewoon op de stoel in de woonkamer, kots uit mijn mond druipend. Pa moest me onder de douche zetten. Ouders hadden bijna het ziekenhuis gebeld. Even later kwam de trend om je met opzet in een coma te zuipen.Blijft bizar ja, de redenatie van mensen die uit de overlevering hebben geleerd dat alcohol vrij onschuldig is...
Een tijdje terug op een verjaardag bij één van mijn beste/oudste vrienden. Dochter was 17 geworden en zij vinden het ok als ze uitgaat en aangeschoten thuiskomt, maar dronken zijn is uit den boze. En wiet is helemaal verboden.
Toen ik aangaf dat ze beter af en toe een jointje kan roken ipv om de week aangeschoten thuiskomen moest ik heel gauw mijn mond houden, een boze reactie. Zij keuren het dan ook sterk af dat ik wiet rook (puur uit pijpje of vape), van de rest weten ze niets en dat houd ik dan ook maar zo. Maar op een verjaardag of tijdens het uitgaan je lam zuipen is prima.
Wat ik gek vind, is dat ouders zoals de mijne, die hele gewone nette mensen zijn, dat blijkbaar iets vonden van "ach dat hoort erbij, het is de leeftijd". Niet het coma zuipen, maar het echt flink dronken worden elk weekend wel. Ik vind dat eigenlijk verre van normaal. En het is ook lompe tijdsbesteding. Zelfs op het vlak van drugs zelf kun je veel gezondere, veiligere en ook leukere dingen doen.
Maar dat is gewoon de cultuur niet. Maar stel je nou eens voor dat drank niet bestond en dat er een nieuwe drug uit werd gevonden in pilvorm bijvoorbeeld, waar je zo wasted van werd als laat ik zeggen... 15 biertjes. Dat je daar net zo ongecoördineerd van werd, draaierig, agressief, lallend, kotsend en omvallend op straat... Iedereen zou dan denken, mijn god wat voor vreselijke drug is dat!?
Al dat is wat alcohol doet, maar het is maar drank dus het is oké.
