Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFlauwvallen door XTC

Flauwvallen door XTC

27 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Denk dat de combinatie van de eerste keer xtc, meteen een forse dosis als inslag en roken in een benauwde ruimte je de das om hebben gedaan.
S
SymoenLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo allemaal,
Ik heb laatst voor mijn eerste keer XTC geprobeerd op een hardstyle/hardcore festival. Voordat ik begin wil ik even zeggen dat als ik terug denk ik echt heel stom ben geweest en niet snap hoe ik zo naïef heb kunnen zijn, maar goed. Ik begon de avond met het nemen van 1 kwart (in de pillen zat 170mg MDMA). Ik heb het keer en keer gehoord: je kan altijd meer nemen, maar je kan niet minder nemen. Met deze mindset ging ik er ook in, gewoon lang wachten en niet bijnemen todat ik iets voelde. Na ongeveer 1 uur heb ik (heel stom) toch bijgenomen maarja, ik voelde er nog niks van en was erg benieuwd. Na 2 uur voelde ik nogsteeds niks, terwijl mijn vrienden om mij heen (die evenveel hadden genomen) al flink hard gingen. Nou, nog maar een keer bijnemen. Uiteraard elke keer 1 kwart. Weer een uur verder, nogsteeds geen euforisch gevoel, knarsende tanden etc. Terwijl mijn vrienden het allemaal geweldig vonden. Toen kreeg ik het gevoel dat ik misschien te weinig had genomen en gooide nog maar een kwart naar binnen. En toen kwam het in een keer, enkele minuten na de 3e keer alweer bijnemen excl het eerste kwartje. Ik voelde mij echt geweldig voor ongeveer een uur, waarna we even zijn gaan roken (er zat inmiddels dus al 170mg MDMA in mijn lichaam en ik weeg rond de 80kg en het was mijn eerste keer) maar op het moment dacht ik daar niet aan. Tijdens het roken merkte ik al een heel draaierig gevoel. hoort erbij, dacht ik. Een paar minuten later werd ik enorm draaierig en slap. “Wel rechtop blijven staan hé” riep een vriend waarop ik lachte en een duim opstak. Ik werd even enorm draaierig en toen werd ik opeens wakker in de armen van een vriend en een beveiliger die “EHBO” riep. Ik kon het gewoon niet geloven, ik was knock out gegaan in de smoking erea. Mijn vriend vertelde dat ik niet meer reageerde, moest overgeven en vervolgens flauwviel. Ik ben wel (met ondersteuning) zelf naar de EHBO gelopen.Bij de EHBO kreeg ik thee met suiker en was ik al een stuk meer opgeknapt, ik bleef maar herhalen hoe ik het gewoon niet kon geloven. Tijdens het bad gaan had ik helemaal geen angstige gevoelens en was ik eigenlijk volledig in verbazing, hoe het zo snel had kunnen gaan. Uiteindelijk ben ik weer terug gegaan en voelde ik me weer top en heb ik van de rest van de avond genoten.

Echt extreem dom om zoveel bij te nemen en ik heb er ook een enorm grote les uit gehaald.

Nu kom ik op mijn tweede punt:
Het is nu ongeveer een week later, en elke keer als ik terug denk aan dit moment of zelfs als ik terug denk aan het gevoel van de XTC, merk ik een enorme stress reactie van mijn lichaam: hoge hartslag, trillingen, zweten.
ik was hierdoor erg in de war omdat ik voor mijn gevoel helemaal niet angstig was tijdens deze ervaring en ik echt een enorm leuke avond het gehad waar ik mij voor het grootste deel super goed voelde.
Ik denk dat mijn lichaam het toch een traumatische ervaring vond en ik hierdoor ook deze symptomen ondervind. Nu ben ik alleen bang dat als ik nog een keer XTC gebruik (uiteraard niet nog een keer zo bijnemen en gewoon een normale dosering nemen), ook zo angstig word. Ik heb gelezen dat je erg angstig kan worden door het gebruik van XTC en dat dit het dus versterkt.
ik vraag mij af of iemand hier een soortgelijke ervaring heeft gehad, met name het tweede deel, en wat ik het beste kan doen.



alvast bedankt dat jullie mijn hele verhaald hebben gelezen
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat klinkt als een beangstigende ervaring en ik denk dat het inderdaad een beetje traumatisch voor je was. Het zal wel even duren voor je dit hebt verwerkt, geef het wat tijd. Logisch dat je lichaam zo reageert met hartkloppingen en zweten als je aan de ervaring terug denkt.
Ik denk dat je zo laat pas iets voelde omdat je maag waarschijnlijk niet leeg was. Hoe lang van tevoren had je gegeten? En was het een zware maaltijd? Beste is om minstens 4 uur tussen het slikken en de laatste maaltijd te laten.

Ik zou nu eerst 3 maanden pauze houden, en voor de tweede keer beginnen met een halfje. Bij xtc is het belangrijk dat de startdosis juist is, die zet de toon voor de avond.
Thuis, lekker in een vertrouwde omgeving, met mensen waar je een goede band mee hebt.
Bereid je goed voor, door de handleiding xtc op het forum goed door te lezen, goed eten en slapen de week vooraf, en op de dag zelf goed uitgerust zijn.

Xtc kan supermooi zijn. Vooral de eerste paar keren is superintens, daarna wordt het nooit meer zoals die eerste keren. Make it count!

Edit: meestal zijn mensen niet angstig op xtc en voel je je keigoed. Als je goed voorbereid bent en weet waar je mee bezig bent, zal je ook minder angstig zijn.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
FredKroket zei:
Denk dat de combinatie van de eerste keer xtc, meteen een forse dosis als inslag en roken in een benauwde ruimte je de das om hebben gedaan.
Klik om te vergroten...

Dit. Je bent niet zozeer ‘bad gegaan’ (ik associeer dit zelf iets meer met (ook) mentaal slecht gaan, hoewel lichaam en geest natuurlijk verbonden zijn), het klinkt vooral als een te intense ‘inslag’ die je met name fysiek de das omdeed. XTC kan een forse inslag geven bij de come-up die - zeker beginners - kan overweldigen. Duizeligheid en overgeven komen daarbij best frequent voor. Meestal komt het niet tot flauwvallen, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat het gebeurt, zeker als je dan ook nog een sigaret opsteekt (nicotine kan ook wat duizelig maken).

Je bent ervan geschrokken en je lichaam reageert nu met een stress-respons op de herinnering aan het voorval. Geef het de tijd. Volgende keer een iets hogere startdosis, minder bijnemen, om boven al genoemde redenen: de eerste dosis is vrij bepalend. Is die te laag, is het lastig nog op een prettige manier te compenseren.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Roze Olifant zei:
Dit. Je bent niet zozeer ‘bad gegaan’ (ik associeer dit zelf iets meer met (ook) mentaal slecht gaan, hoewel lichaam en geest natuurlijk verbonden zijn), het klinkt vooral als een te intense ‘inslag’ die je met name fysiek de das omdeed. XTC kan een forse inslag geven bij de come-up die - zeker beginners - kan overweldigen. Duizeligheid en overgeven komen daarbij best frequent voor. Meestal komt het niet tot flauwvallen, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat het gebeurt, zeker als je dan ook nog een sigaret opsteekt (nicotine kan ook wat duizelig maken).

Je bent ervan geschrokken en je lichaam reageert nu met een stress-respons op de herinnering aan het voorval. Geef het de tijd. Volgende keer een iets hogere startdosis, minder bijnemen, om boven al genoemde redenen: de eerste dosis is vrij bepalend. Is die te laag, is het lastig nog op een prettige manier te compenseren.
Klik om te vergroten...
Dit is wat je moet weten. Geen zorgen maken maar lekker genieten. Probeer wel de 3 maand pauze na te leven, zo hou je het leuk!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb dit ook wel eens gehad van MDMA. Vrienden van me toen ook. Waren getest en zuivere MDMA.

Had je ook dat je een suis in je oor hoorde en dat je t ineens heel warm kreeg? Ik kan me dat nog goed herinneren. Dat was ook nadat ik opstond.
S
SymoenLid
01-01-2024, 00:00
#7
Raver zei:
Ik heb dit ook wel eens gehad van MDMA. Vrienden van me toen ook. Waren getest en zuivere MDMA.

Had je ook dat je een suis in je oor hoorde en dat je t ineens heel warm kreeg? Ik kan me dat nog goed herinneren. Dat was ook nadat ik opstond.
Klik om te vergroten...
De piep in mijn oor klinkt bekend, net nadat ik wakker werd. Heel warm kreeg ik het niet. Ik merkte sowieso niet dat er iets fout ging, ik werd eigenlijk opeens wakker en kon mij niks herinneren.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoe lang is het nu geleden?
Kan je wel lekker slapen?
C
CeeCeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoop dat je inmiddels voor zover mogelijk van de schrik bekomen bent. Zowel fysiek als mentaal 👍🏽
S
SymoenLid
01-01-2024, 00:00
#10
Natozlato zei:
Hoe lang is het nu geleden?
Kan je wel lekker slapen?
Klik om te vergroten...
Is inmiddels precies een week geleden. Ik kon de afgelopen dagen niet goed slapen door de adrenaline rush die soms opkwam.
S
SymoenLid
01-01-2024, 00:00
#11
CeeCee zei:
Hoop dat je inmiddels voor zover mogelijk van de schrik bekomen bent. Zowel fysiek als mentaal 👍🏽
Klik om te vergroten...
Mentaal wel, zoals ik zei had ik het namelijk niet heel eng ervaren en was het meer gewoon gebeurd. Fysiek dus nogsteeds wat problemen maar het is al een stuk minder dus dat gaat wel weg met tijd denk ik.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Dan is het toch nog met een sisser afgelopen.
m
mitchieeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Oei wat naar dat zoiets gebeurd is…

mijn eerste x xtc bij een festival kickte pas na 2n half uur in ,

als je xtc inneemt kickt die in wat er ook gebeurd hij zal komen!!
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Mijn derde keer had ik een zware maaltijd gegeten en 2 uur later xtc, 1/3e. Hij kwam maar niet, had iets van 5 uur gewacht. Toen meerdere keren bijgepakt, teveel natuurlijk. Had echt vet gehallicureerd die nacht!
C
ChefCurryLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hoop dat je er weer een beetje bovenop komt.
Vooral de eerste keer kan behoorlijk heftig inslaan.
A
AnkyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het is al wat maanden terug naar wilde toch nog even reageren. Ik heb vorig jaar zomer een klote ervaring gehad. Paniek en ja was mega rot. Nog maandenlang kwam de paniek opzetten. Bv als ik er aan terug dacht en op plekken waar t heel druk was. Dat jij paniek voelt is toch omdat de gebeurtenis stress oproept. Dat je out bent gegaan heeft misschien weliswaar onbewust indruk gemaakt. Al heb je je toen niet angstig gevoeld, achteraf ben je waarschijnlijk van de verhalen van anderen geschrokken. Vandaar het trillen, zweten en hardkloppingen als je er aan denkt of als iets dat weer Triggert. Dat is wat angst doet. Wat helpt is er veel over praten. Vertel je ervaring aan iedereen die t horen wil of die drugs gebruikt hebben en dat je er over kan blijven praten, want feit is je blijft nieuwsgierig. Dus praat over drugs, lees over drugs, lees allerlei forums na. Dat helpt echt bij de verwerking. (Hoop dat je inmiddels al aardig plekje hebt kunnen geven) en ga dan een x gebruiken in een thuis situatie met een paar of 1 ander vertrouwd persoon. En neem weinig en laat dat zijn werk doen. Dan kan je altijd evalueren en iets meer doseren de keer erop. Zo komt t vertrouwen dat je goed kan doseren en veiliger kan gebruiken terug. Laat nog even weten of je van je angst af bent. Met mij gaat t stukken beter.
S
SymoenLid
01-01-2024, 00:00
#17
Anky zei:
Het is al wat maanden terug naar wilde toch nog even reageren. Ik heb vorig jaar zomer een klote ervaring gehad. Paniek en ja was mega rot. Nog maandenlang kwam de paniek opzetten. Bv als ik er aan terug dacht en op plekken waar t heel druk was. Dat jij paniek voelt is toch omdat de gebeurtenis stress oproept. Dat je out bent gegaan heeft misschien weliswaar onbewust indruk gemaakt. Al heb je je toen niet angstig gevoeld, achteraf ben je waarschijnlijk van de verhalen van anderen geschrokken. Vandaar het trillen, zweten en hardkloppingen als je er aan denkt of als iets dat weer Triggert. Dat is wat angst doet. Wat helpt is er veel over praten. Vertel je ervaring aan iedereen die t horen wil of die drugs gebruikt hebben en dat je er over kan blijven praten, want feit is je blijft nieuwsgierig. Dus praat over drugs, lees over drugs, lees allerlei forums na. Dat helpt echt bij de verwerking. (Hoop dat je inmiddels al aardig plekje hebt kunnen geven) en ga dan een x gebruiken in een thuis situatie met een paar of 1 ander vertrouwd persoon. En neem weinig en laat dat zijn werk doen. Dan kan je altijd evalueren en iets meer doseren de keer erop. Zo komt t vertrouwen dat je goed kan doseren en veiliger kan gebruiken terug. Laat nog even weten of je van je angst af bent. Met mij gaat t stukken beter.
Klik om te vergroten...
Ook een tijdje geleden maar zal toch nog even reageren. Ik was na deze ervaring gestopt met het gebruiken van alle middelen (xtc, wiet maar ook alcohol en nicotine) omdat dit allemaal niet een fijn gevoel opwekte. Ik ben momenteel in behandeling bij een psycholoog ivm met een (waarschijnlijk hierdoor opgewekte) angst/paniekstoornis. Ik denk dat ik uiteindelijk door vermeiden tot dit punt ben gekomen. Verder ben ik nu wel actief bezig met mijn gezondheid en doe ik mijn best om het beste hiermee om te gaan. Het zal niet allemaal te maken hebben gehad met deze ervaring maar meer een combinatie van ongelukkige factoren. Ik wil geïnteresseerde mensen niet afraden om een keer drugs te proberen, maar post dit wel om ook de andere kant te laten zien van onverantwoord omgaan met middelen.
V
Visser95Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Symoen zei:
Ook een tijdje geleden maar zal toch nog even reageren. Ik was na deze ervaring gestopt met het gebruiken van alle middelen (xtc, wiet maar ook alcohol en nicotine) omdat dit allemaal niet een fijn gevoel opwekte. Ik ben momenteel in behandeling bij een psycholoog ivm met een (waarschijnlijk hierdoor opgewekte) angst/paniekstoornis. Ik denk dat ik uiteindelijk door vermeiden tot dit punt ben gekomen. Verder ben ik nu wel actief bezig met mijn gezondheid en doe ik mijn best om het beste hiermee om te gaan. Het zal niet allemaal te maken hebben gehad met deze ervaring maar meer een combinatie van ongelukkige factoren. Ik wil geïnteresseerde mensen niet afraden om een keer drugs te proberen, maar post dit wel om ook de andere kant te laten zien van onverantwoord omgaan met middelen.
Klik om te vergroten...
Vervelend dat je een angst/paniekstoornis hebt ontwikkeld.. even een vraagje.

Ik heb tijdens (2e keer) gebruik van 4mmc kort een bad trip gehad en hier PTSS en een paniekstoornis aan over gehouden. Wat voor behandeling ga je volgen? Mij raden ze EMDR aan om de trip te verwerken en me minder angstig te maken voor m'n lichamelijke sensaties. Want daar heb ik namelijk erg last van. Hier een aantal voorbeelden:

-(draai)duizeligheid
- snel schrikken
- de hele dag piekeren en denken aan de klachten
- paniekaanvallen krijgen in drukke ruimtes
- tintelingen in armen

Heb jij ook last van lichamelijke klachten buiten de angsten en paniekaanvallen?
J
JeyeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jeye zei:
slechte xtc pil blijbaar 170mg voel ik zelf veel eerder goede dosis heb je de pil al getest na 2 uur nog niks voelen is bijnemen niet handig 130/140mg zelfs goed merkbaar
Klik om te vergroten...
S
SymoenLid
01-01-2024, 00:00
#20
Visser95 zei:
Vervelend dat je een angst/paniekstoornis hebt ontwikkeld.. even een vraagje.

Ik heb tijdens (2e keer) gebruik van 4mmc kort een bad trip gehad en hier PTSS en een paniekstoornis aan over gehouden. Wat voor behandeling ga je volgen? Mij raden ze EMDR aan om de trip te verwerken en me minder angstig te maken voor m'n lichamelijke sensaties. Want daar heb ik namelijk erg last van. Hier een aantal voorbeelden:

-(draai)duizeligheid
- snel schrikken
- de hele dag piekeren en denken aan de klachten
- paniekaanvallen krijgen in drukke ruimtes
- tintelingen in armen

Heb jij ook last van lichamelijke klachten buiten de angsten en paniekaanvallen?
Klik om te vergroten...
Hey vervelend dat je hier zoveel last van hebt, maar goed dat je aan de bel hebt getrokken en om hulp hebt gevraagd.
Om je eerste vraag te beantwoorden: Aan mij was EMDR, cognitieve gedragstherapie en misschien het starten van een SSRI (dit is een antidepressivum die ook gebruikt kan worden tegen ptss en angststoornissen) aangeraden. Ik heb zelf ervaring in de psychiatrie als verpleegkundige en de ene psycholoog/psychiater is de ander nou eenmaal niet. Ik zou je specifiek kunnen vertellen wat er bij mij gebeurd, maar het vergelijken hiervan met jouw behandeling levert verder niks op. Op basis van je klachten lijkt mij EMDR inderdaad een goede behandeling omdat deze ook enorm goed werkt en goed bewezen is, maar ik zou vooral vertrouwen op jouw eigen behandelaar.
Om je tweede vraag te beantwoorden: Ik heb hier zelf weinig lichamelijke klachten naast de paniek en angst en de fysieke klachten die hiermee samen gaan. Ik heb echter wel last van orthostatische hypotensie (duizelig worden bij opstaan). Hierdoor word ik elke keer angstig en denk ik dat ik flauw ga vallen. Ik denk alleen niet dat dit ontwikkeld is door deze ervaring. Het belangrijkste is dat ik vaak uitgeput ben door bijvoorbeeld weinig slaap, en omdat je lichaam nou eenmaal super moe word van constante alertheid in bijvoorbeeld sociale ruimtes.
Ik wens je succes met jouw behandeling en ik hoop dat je succes hebt. Laat het gerust weten als je nog vragen hebt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."