Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe zit het nou?

Hoe zit het nou?

14 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
s
spacekonijnLid
01-01-2024, 00:00
#1
25 glazen bier?
G
GabberFreak17Lid
01-01-2024, 00:00
#2
is dat lui zijn voor mij bedoeld?
M
MarcelLid
01-01-2024, 00:00
#3
Even nog wat extra info over hersenschade en alcohol.

Uit onderzoek blijkt dat als je meer dan 25 glazen per week drinkt, je een risico loopt op hersenschade. Je hersenen werken minder goed (je denkt langzamer, je geheugen wordt minder, je kunt je minder goed aanpassen aan nieuwe situaties). Ook het volume van de hersenen kan bij overmatige drinkers tot 15% krimpen.

Als je jarenlang te veel drinkt, kan dit leiden tot onherstelbare hersenschade (Korsakov is een voorbeeld hiervan). Minder ernstige hersenschade KAN zich tot het 40ste levensjaar herstellen als je stopt met drinken.
J
JellerLid
01-01-2024, 00:00
#4
idd maar wekelijks speed of xtc gebruik zal veel schadelijker zijn (en niet alleen voor je hersens) dan wekelijks zat zijn
G
GabberFreak17Lid
01-01-2024, 00:00
#5
ik gebruik nu ongeveer al een jaar.. zo een beetje van alles speed/coke/xtc
nu vroeg k me af.. van xtc word je bijvoorbeeld depresief de week na gebruik door te weinig serotoine in j Synaps.. maar zodra je een tijd stopt met je drugs gebruik en je elk weekend gewoon alcohol drinkt? krijgen je hersenen dan de kans om te genezen ? noem hier bij je dopamine/serotoine hoeveelheden?
want van drugs ondervind je hersenen schade.. maar worden deze bij alcohol gewoon onderdrukt en is genezing uitgesloten? of hoe zit dit.. kom balon geef is een goeie post :stoned:
s
spacekonijnLid
01-01-2024, 00:00
#6
ja ik snap dat ook niet echt

3 van de 4 keer ben ik de dag na xtc hardstikke vrolijk alleen een beetje moe en als ik dr bij ga zuipen dan word ik hardstikke normaal dronken en totaal niet chagrijnig ofzo

conclusie : alcohol en vrolijkheid heeft niks met je serotonine te maken?
M
MarcelLid
01-01-2024, 00:00
#7
spacekonijn zei:
25 glazen bier?
Klik om te vergroten...

Yep, of wodka of wat dan ook. 25 glazen alcohol.
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#8
Precies zou ik het niet weten, maar je serotonine en dopamine systeem zullen iig stukken sneller genezen dan wanneer je doorgaat met gebruiken.

Je moet niet vergeten dat alcohol ook heel erg veel hersenschade doet, hé. Geen specifieke schade, voor zo ver ik weet, maar het sloopt wel hersencellen. Ik heb me ooit eens laten vertellen dat er 40.000 cellen stuk gaan als je dronken ben. Wat er van waar is weet ik niet :(.
G
GabberFreak17Lid
01-01-2024, 00:00
#9
dus als ik het goed snap is het naar verhouding gezonder om te zuipen? dan gebruik van speed en xtc.. heb t nie over combi want meestal drink ik geen drank als ik drugs op heb?
C
ColaiutaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Duh, speed is de grootste troep van allemaal XTC is ook niet bepaald gezond kan je inderdaad beter een biertje pakken en misschien een jointje roken.


Daan
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#11
GabberFreak17 zei:
dus als ik het goed snap is het naar verhouding gezonder om te zuipen? dan gebruik van speed en xtc.. heb t nie over combi want meestal drink ik geen drank als ik drugs op heb?
Klik om te vergroten...

Ligt geheel aan de hoeveelheid en de regelmaat.. Je lichaam bestaat ook niet alleen uit serotonine en dopamine he, je heb ook nog organen en andere hersencellen die stuk kunnen gaan. Zo is alcohol zo ongeveer slecht voor alles :wink:.
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#12
allemaal zo negatief over speed, tss


:wink:
b
boyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bal0n zei:
Precies zou ik het niet weten, maar je serotonine en dopamine systeem zullen iig stukken sneller genezen dan wanneer je doorgaat met gebruiken.

Je moet niet vergeten dat alcohol ook heel erg veel hersenschade doet, hé. Geen specifieke schade, voor zo ver ik weet, maar het sloopt wel hersencellen. Ik heb me ooit eens laten vertellen dat er 40.000 cellen stuk gaan als je dronken ben. Wat er van waar is weet ik niet :(.
Klik om te vergroten...

Alcohol is dé drug die chemisch gezien als vergif kan worden gezien, het doodt werkelijk hersencellen. Het drinken van alcohol heeft verder geen directe invloed op de opbouw van je neurotransmitterpeil voor zover ik weet.

Verder hangt het er natuurlijk gewoon vanaf hoe vaak je xtc en/of speed gebruikt. Elke week aan de pep is natuurlijk slechter voor je dan elke week wat drinken tijdens het uitgaan. Het hangt allemaal van de regelmaat en hoeveelheid af. Bij xtc is het bijvoorbeeld aangeraden om tussenpozen van ruim een maand tot twee maanden te houden om je serotonine-voorraad weer aan te vullen.
M
MarcelLid
01-01-2024, 00:00
#14
Alcohol is idd de ENIGE drug die hersencellen echt af laat sterven. Allerlei andere drugs beschadigen overigens wel hersencellen.

Alcohol veroorzaakt effecten op je lichaam door het beïnvloeden van verschillende neurotransmittersystemen: dopamine, serotonine, opiaat, GABA en glutamaat. GABA werkt remmend op andere neuronen, dit heeft als gevolg dat je bepaalde delen van de hersenen langzamer gaan werken. Ook kan de afgifte van allerlei neurotransmitters geremd worden.

Als je XTC en speed hebt gebruikt en tijdens dit gebruik of erna (veel) alcohol drinkt dan wordt het steeds moeilijke voor je hersenen om alles weer netjes op het oude niveau te krijgen.

Zie voor meer info over werking van o.a. alcohol op je hersenen:
http://www.jellinek.nl/brain/index.html.
t
tsLid
01-01-2024, 00:00
#15
Marcel zei:
Alcohol is idd de ENIGE drug die hersencellen echt af laat sterven. Allerlei andere drugs beschadigen overigens wel hersencellen.

Alcohol veroorzaakt effecten op je lichaam door het beïnvloeden van verschillende neurotransmittersystemen: dopamine, serotonine, opiaat, GABA en glutamaat. GABA werkt remmend op andere neuronen, dit heeft als gevolg dat je bepaalde delen van de hersenen langzamer gaan werken. Ook kan de afgifte van allerlei neurotransmitters geremd worden.

Als je XTC en speed hebt gebruikt en tijdens dit gebruik of erna (veel) alcohol drinkt dan wordt het steeds moeilijke voor je hersenen om alles weer netjes op het oude niveau te krijgen.

Zie voor meer info over werking van o.a. alcohol op je hersenen:
http://www.jellinek.nl/brain/index.html.
Klik om te vergroten...

dank, zeer interessant en ja idd gewoon te lui om daar zelf wat onderzoek naar te doen!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."