Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet verhaal van een speedjunkie....

Het verhaal van een speedjunkie....

47 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
L
LappenpopjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ook zo lekker te vergelijken, een kof koffie en pep.
S
SupervliegLid
01-01-2024, 00:00
#2
Geeft een prestatie die je bereikt hebt dmv speed je een voldaan gevoel?

Ik zou maar eens goed nadenken over wat jouw doelen zijn in het leven en wat je nou daadwerkelijk gelukkig maakt....
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Lappenpopje zei:
Ook zo lekker te vergelijken, een kof koffie en pep.
Klik om te vergroten...

Ik maak de vergelijking omdat pep en koffie niet alleen erg veel overeenkomsten hebben, maar de redenen om het te gebruiken ook veel overeenkomen. Pep en koffie behoren beiden tot de wekaminen wat betekend dat ze stimulerend werken op het centrale zenuwstelsel.

Jij zegt dat je het gebruik van speed als functioneel hulpmiddel belachelijk vind. Amfetamine en caffeïne hebben niet alleen veel overeenkomsten in de effecten ervan (het zijn allebij wekaminen wat betekend dat ze stimulerend werken op het centrale zenuwstelsel) maar ook de redenen waarom mensen amfetamine of caffeïne gebruiken komen redelijk sterk overeen.

Om een voorbeeld te noemen; hoeveel mensen drinken er wel niet redbull (of koffie) voordat ze naar een discotheek gaan en hoeveel mensen nemen een lijntje speed voordat ze naar een discotheek gaan?
in beide gevallen worden de beide drugs voor dezelfde reden gebruikt, voor wat extra energie om gemakkelijker te kunnen feesten of gemakkelijker te praten. Kortom allemaal redenen om met behulp van één van deze middelen een leukere avond te hebben, recreatief gebruik dus.
In beide gevallen is de reden van gebruik hetzelfde, alleen gebruiken ze een ander middel om dit te bereiken.

Een ander voorbeeld; hoeveel mensen drinken koffie om caffeïne als recreatie middel te gebruiken en hoeveel mensen drinken koffie voor extra concentratie tijdens studeren / werken of hier langer mee door te kunnen gaan?
Het overgrote deel van alle koffie die gedronken word dient niet als recreatief middel maar als een zetje in de rug, dus effectief gebruik. Dit betekend dat caffeïne vooral als prestatie middel dient. Een gemiddeld koffie verslaafde drinkt het meestal niet om zich beter te vermaken maar om beter te kunnen presteren op werk of school.
Bij speed ligt dit deels anderzom, men begint bijna altijd om het als recreatief middel te gebruiken. Deels door de heftige inbreng van de amfetamine in je dopamine systeem waardoor een avond al snel gezellig en leuk is maar vooral omdat speed in het maatschappelijk oogpunt een hard-drug is. Daardoor staat het in elke opvoeding te boek als een enorm verslavend en lichaamsvernietigend middel waar je nooit en te nimmer mee in aanraking moet komen. Koffie daarentegen groeit elk kind mee op, opgroeiende kinderen ontwikkelen beeld van koffie dat het normaal is, er bij hoort en veilig is. Dit gebeurt deels onbewust (bijv. zo goed als iedereen heeft een koffiezetapparaat zichtbaar in huis en bijna ieder kind heeft een ouder die dagelijks (veel) koffie drinkt) en deels bewust (bijv. ouders vertellen kinderen wat koffie doet en wat het effect / gevaren ervan is / zijn).

Speed is een drug en caffeïne is een drug. De werking van beide drugs komt redelijk overeen met elkaar alleen staat speed bekend als een drug en koffie als een eerste levensbehoefte. Caffeïne word in zeer kleine dosis met een wettelijk geregeld maximum hoeveelheid overal in de maatschappij verkocht. Speed daarentegen word geleverd in poedervorm met een grote hoeveelheid van de stof waardoor het aan de gebruiker is om het te doseren. Daardoor kan je de hoeveelheid zo groot maken als je wil alleen is het heel moeilijk om het te houden bij een kleine dosis zoals je bij caffeïne in een kop koffie krijgt, voor caffeïne is het weer heel moeilijk om een hoge dosis te nemen omdat je de dosis enkel kan verhogen door een drankje te drinken waar een kleine hoeveelheid in verwerkt zit. Natuurlijk is het mogelijk caffeïne in poedervorm te kopen in een smartshop maar ik heb hier het alleen over een algemene koffie drinker, die weten niet eens dat je caffeïne in poedervorm kunt kopen.. De meesten weten waarschijnlijk niet eens dat het bestaat..


Ik heb het idee dat ik misschien hier en daar een klein beetje doorgedraafd ben, maar beter teveel informatie dan te weinig! xD
L
LanaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Supervlieg zei:
Geeft een prestatie die je bereikt hebt dmv speed je een voldaan gevoel?

Ik zou maar eens goed nadenken over wat jouw doelen zijn in het leven en wat je nou daadwerkelijk gelukkig maakt....
Klik om te vergroten...

Wel een interessante vraag eigenlijk.. Ik ben benieuwd hoe mensen hier over denken.
Mij geeft een prestatie die ik op de pep heb behaald zeker zo´n voldaan gevoel als wanneer ik nuchter zou zijn geweest. Je bent het toch allemaal zelf, aan de pep of niet. Een kwaliteit die je totaal niet in je hebt, komt er op de pep ook niet uit.
Net als bijv. een examen, om maar wat simpels te noemen. Gehaald is gehaald.
S
SupervliegLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lana zei:
Supervlieg zei:
Geeft een prestatie die je bereikt hebt dmv speed je een voldaan gevoel?

Ik zou maar eens goed nadenken over wat jouw doelen zijn in het leven en wat je nou daadwerkelijk gelukkig maakt....
Klik om te vergroten...

Wel een interessante vraag eigenlijk.. Ik ben benieuwd hoe mensen hier over denken.
Mij geeft een prestatie die ik op de pep heb behaald zeker zo´n voldaan gevoel als wanneer ik nuchter zou zijn geweest. Je bent het toch allemaal zelf, aan de pep of niet. Een kwaliteit die je totaal niet in je hebt, komt er op de pep ook niet uit.
Net als bijv. een examen, om maar wat simpels te noemen. Gehaald is gehaald.
Klik om te vergroten...
Nee, je behaald een prestatie die je nuchter niet zou kunnen halen, je hebt pep dus NODIG om op een bepaald niveau te komen wat ertoe kan leiden dat je nuchter onzeker wordt..
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Lana zei:
Supervlieg zei:
Geeft een prestatie die je bereikt hebt dmv speed je een voldaan gevoel?

Ik zou maar eens goed nadenken over wat jouw doelen zijn in het leven en wat je nou daadwerkelijk gelukkig maakt....
Klik om te vergroten...

Wel een interessante vraag eigenlijk.. Ik ben benieuwd hoe mensen hier over denken.
Mij geeft een prestatie die ik op de pep heb behaald zeker zo´n voldaan gevoel als wanneer ik nuchter zou zijn geweest. Je bent het toch allemaal zelf, aan de pep of niet. Een kwaliteit die je totaal niet in je hebt, komt er op de pep ook niet uit.
Net als bijv. een examen, om maar wat simpels te noemen. Gehaald is gehaald.
Klik om te vergroten...

Sluit ik me helemaal bij aan.

Om als voorbeeld een verslag te nemen:
Als je op speed een verslag schrijft dan tik je een lap tekst in mum van tijd, welke na enige opmaak en zinsopbouw correcties verbazingwekkend lijkt. Maar dat betekend niet dat je zonder speed geen formele brief kunt schrijven of een verslag kunt schrijven alsof je er verstand van hebt. De formele woorden die je in een tekst op speed uit je mouw klopt ken je nuchter ook. Je verzint die dure taal immers niet ter plekke..

De reden dat je nuchter niet zo'n tekst in zulke taal op papier spuwd is enkel omdat het gewoon een andere manier van schrijven en denken is. Een nuchter persoon die normaalgesproken als een gemiddelde scholier schrijft moet bewust een knop omzetten om bijvoorbeeld een brief in nette taal te schrijven. Je gebruikt hiervoor een hele andere schrijfstijl, zinsopbouw en als belangrijkste hele andere woorden als dat je een informeel verslagje zou schrijven.

Wat mensen altijd denken is dat teksten die m.b.h.v. speed geschreven zijn door diegene nuchter niet geschreven had kunnen worden. Toch kan iedereen dezelfde taal uitslaan op papier, je moet alleen bewust een knop omzetten en natuurlijk een woordenschat die het toelaat maar deze is bij iedereen een stuk groter als je zelf denkt!
L
LappenpopjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ten eerste vind ik ook niet je koffie/red bull nodig moet hebben om je dag door te komen..
Ten tweede vind ik het nog steeds een belachelijke vergelijking.
End of discussion for me..
S
SupervliegLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik herhaal: Ik wil pep niet nodig hebben om tot een bepaalde prestatie te komen, ik ben onafhankelijk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."