Lappenpopje zei:
Ook zo lekker te vergelijken, een kof koffie en pep.
Ik maak de vergelijking omdat pep en koffie niet alleen erg veel overeenkomsten hebben, maar de redenen om het te gebruiken ook veel overeenkomen. Pep en koffie behoren beiden tot de wekaminen wat betekend dat ze stimulerend werken op het centrale zenuwstelsel.
Jij zegt dat je het gebruik van speed als functioneel hulpmiddel belachelijk vind. Amfetamine en caffeïne hebben niet alleen veel overeenkomsten in de effecten ervan (het zijn allebij wekaminen wat betekend dat ze stimulerend werken op het centrale zenuwstelsel) maar ook de redenen waarom mensen amfetamine of caffeïne gebruiken komen redelijk sterk overeen.
Om een voorbeeld te noemen; hoeveel mensen drinken er wel niet redbull (of koffie) voordat ze naar een discotheek gaan en hoeveel mensen nemen een lijntje speed voordat ze naar een discotheek gaan?
in beide gevallen worden de beide drugs voor dezelfde reden gebruikt, voor wat extra energie om gemakkelijker te kunnen feesten of gemakkelijker te praten. Kortom allemaal redenen om met behulp van één van deze middelen een leukere avond te hebben, recreatief gebruik dus.
In beide gevallen is de reden van gebruik hetzelfde, alleen gebruiken ze een ander middel om dit te bereiken.
Een ander voorbeeld; hoeveel mensen drinken koffie om caffeïne als recreatie middel te gebruiken en hoeveel mensen drinken koffie voor extra concentratie tijdens studeren / werken of hier langer mee door te kunnen gaan?
Het overgrote deel van alle koffie die gedronken word dient niet als recreatief middel maar als een zetje in de rug, dus effectief gebruik. Dit betekend dat caffeïne vooral als prestatie middel dient. Een gemiddeld koffie verslaafde drinkt het meestal niet om zich beter te vermaken maar om beter te kunnen presteren op werk of school.
Bij speed ligt dit deels anderzom, men begint bijna altijd om het als recreatief middel te gebruiken. Deels door de heftige inbreng van de amfetamine in je dopamine systeem waardoor een avond al snel gezellig en leuk is maar vooral omdat speed in het maatschappelijk oogpunt een hard-drug is. Daardoor staat het in elke opvoeding te boek als een enorm verslavend en lichaamsvernietigend middel waar je nooit en te nimmer mee in aanraking moet komen. Koffie daarentegen groeit elk kind mee op, opgroeiende kinderen ontwikkelen beeld van koffie dat het normaal is, er bij hoort en veilig is. Dit gebeurt deels onbewust (bijv. zo goed als iedereen heeft een koffiezetapparaat zichtbaar in huis en bijna ieder kind heeft een ouder die dagelijks (veel) koffie drinkt) en deels bewust (bijv. ouders vertellen kinderen wat koffie doet en wat het effect / gevaren ervan is / zijn).
Speed is een drug en caffeïne is een drug. De werking van beide drugs komt redelijk overeen met elkaar alleen staat speed bekend als een drug en koffie als een eerste levensbehoefte. Caffeïne word in zeer kleine dosis met een wettelijk geregeld maximum hoeveelheid overal in de maatschappij verkocht. Speed daarentegen word geleverd in poedervorm met een grote hoeveelheid van de stof waardoor het aan de gebruiker is om het te doseren. Daardoor kan je de hoeveelheid zo groot maken als je wil alleen is het heel moeilijk om het te houden bij een kleine dosis zoals je bij caffeïne in een kop koffie krijgt, voor caffeïne is het weer heel moeilijk om een hoge dosis te nemen omdat je de dosis enkel kan verhogen door een drankje te drinken waar een kleine hoeveelheid in verwerkt zit. Natuurlijk is het mogelijk caffeïne in poedervorm te kopen in een smartshop maar ik heb hier het alleen over een algemene koffie drinker, die weten niet eens dat je caffeïne in poedervorm kunt kopen.. De meesten weten waarschijnlijk niet eens dat het bestaat..
Ik heb het idee dat ik misschien hier en daar een klein beetje doorgedraafd ben, maar beter teveel informatie dan te weinig! xD