Phreakingout zei:
Is sterker als normale Speed, en werd ( wordt? ) nog weleens voorgeschreven als een betere vervanger van Ritalin.
Het is in zekere zin sterker als normale speed. Amfetamine is er in twee vormen, rechts draaiend en links draaiend. Bij het produceren van amfetamine krijg je van allebij ongeveer 50%. Normale speed bestaat dan ook uit een mix van rechts en links draaiende amfetamine.
In je hersenen zitten verschillende receptoren waar de amfetamine aanhecht en zijn werk doet. Het is denk ik goed te vergelijken met een schoen, als voorbeeld nemen we een rechter schoen. Als je de rechter schoen aan doet aan je rechter voet dan past hij goed, gaat hij gemakkelijk aan en loopt het ook gemakkelijk. Doe je hem aan je linker voet dan gaat hij moeilijker aan, past het eigenlijk niet om de voet en loopt het kut. In de hersenen werkt het ongeveer op dezelfde manier. Eigenlijk zijn alle receptoren rechts. Rechts draaiende amfetamine 'past' daardoor goed op de receptor, de links draaiende amfetamine is eigenlijk hetzelfde verhaal als de rechter schoen aan de linker voet, het kan wel maar het 'past' eigenlijk niet.
Om dexedrine te produceren moet alle links draaiende amfetamine van de rechts-draaiende amfetamine gescheiden worden. Bij dit proces gaat alle links draaiende amfetamine verloren. Dit betekend dat de productie van dexedrine een stuk duurder is aangezien eerst normale speed geproduceerd moet worden en daarna komen de kosten van het scheidingsproces en het verlies van 50% van de amfetamine nog boven op.
Dexedrine word niet voorgeschreven als 'betere vervanger' maar word voor geschreven bij zware ADHD patiënten, ik meen alleen volwassenen. Door de negatieve bijwerkingen van ritalin in vergelijking met amfetamine op mensen zonder ADHD schrijven ze zo lang het kan alleen ritalin voor, om misbruik zo klein mogelijk te houden.
Het effect van dexedrine vind ik persoonlijk niet te vergelijken met die van normale speed. Ik zie het zelf als een andere drug. Doordat het zo goed aan de receptoren hecht slaat dexedrine hard in, maar alleen in je kop. Normale speed (benzedrine) slaat duidelijk in je hoofd en lichamelijk, bij dex verdwijnt het lichamelijke zo goed als helemaal maar deze krijg je er 4x bij in je hoofd.
Voor adhd patiënten betekend dit dat de medicijnen 5 keer sterker zijn en dus 5 keer effectiever in dezelfde dosis. (rechts draaiende amfetamine heeft 5 keer zoveel effect op een receptor.) Amfetamine werkt naast mentaal ook lichamelijk, lichamelijk is er niks mis bij een ADHD patiënt. Dit lichamelijke effect is dan ook de oorzaak van de meeste bijwerkingen van ritalin, hoe hoger de dosis hoe groter de kans op een bijwerking. Doordat zware ADHD patiënten ook een 'zware' dosis ritalin nodig hebben word de kans op bijwerkingen veel te groot (bijvoorbeeld de druk op het hart). Daarom word aan deze groep mensen Dextro-amfetamine / dexedrine voorgeschreven.
Mensen zeggen altijd dat dexedrine gewoon 5x sterkere speed is, maar daar ben ik het niet mee eens. Het knalt misschien 5x sterker in je hoofd, maar doordat het 5x minder sterk op je lichaam werkt (je gebruikt immers 5x minder amfetamine voor hetzelfde effect) vind ik het effect niet met die van benzedrine te vergelijken.