Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOverdosis of paniekaanval, fysiek of psychisch?

Overdosis of paniekaanval, fysiek of psychisch?

9 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
e
eshaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Psychose neeh zo zou ik het niet noemen , para ja dat wel
V
VeelvragerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo allen,

Een vaste lezer, dit is echter mijn eerste post.

Sinds een half jaar gebruik ik af en toe speed. Met af en toe bedoel ik heel onregelmatig, soms een maand niet, soms 1-2 keer in week. Ik koop het via een kennis, die het aan meerdere mensen verkoopt. Ik koop altijd maximaal een gram (minder verkoopt hij ook niet), dit verbruik ik gedeeltelijk of helemaal binnen 24 uur. Indien ik niet helemaal op heb of niet meer wil (meer later erover) gooi ik het weg.

Mijn grootste probleem is dat ik zeer aangename sessies met zeer slechte sessies afwissel. Ik heb hier echt talloze artikels, onderzoeken en ervaringen over op het internet gelezen maar de informatie is zeer tegenstrijdig of onvolledig. De vraag is simpel, reageert mijn geest of mijn lichaam soms zo slecht op speed?

Laat ik maar het hele proces doorlopen:

- De aankoop. Stom ding nummer 1, ik heb de speed die ik koop nooit laten testen, gedeeltelijk omdat een testpunt vrij veraf is, ten tweede echter omdat ik aanneem dat de persoon die het verkoopt wel enigszins voor de kwaliteit zorgt. Er komen regelmatig veel mensen bij hem langs, veel vaste klanten, hij doet dit al meerdere jaren en gebruikt zelf ook. Aangezien hij altijd een forse zak met tientallen enveloppen tevoorschijn haalt, hij het over omzet en marges heeft, lijkt me dan sterk dat hij enorm versneden of gevaarlijk spul verkoopt.

- Het gebruik. Ik snuif het meestal, verdeeld over de avond en nacht. Als het te nat is, neem ik oraal in, maar ook verdeeld over de avond. Ik ga altijd de avond erna slapen, dus meer dan 24 uur doorhalen doe ik niet. Ik drink er soms alcohol bij, 1-4 halve liters bier, ook verdeeld over de avond. Ik gebruik wel benzo's tegen angstklachten, de dosis is altijd gelijk en ik heb een vrij hoge tolerantie.

- Doel van gebruik. Ik gebruik het bijna altijd thuis, recreatief. Ik ga dan gamen, muziek luisteren, films kijken etc.

- Effecten. Hier komt het probleem, deze zijn erg verschillend of ik vat ze steeds anders op. Soms gaat het op de manier zoals het hoort, ik krijg meer energie, de muziek komt beter aan, ik voel me opgewekt, daarna ebt het effect langzaam weg, de speedkater komt langzaam op, ik raak vermoeid en uiteindelijk slaap ik in.

Soms gaat het echter slecht. Ik ga dan gelijk denken aan een overdosis, slechte kwaliteit, interactie met alcohol of benzo's, speedpsychose, nierfalen, hartstoringen etc.

Iemand die tussen de regels leest, heeft inmiddels door dat ik hypochondrisch ben, dwz. ik denk vaak dat er iets mis is met mijn lichaam en vat signalen vanuit mijn lichaam verkeerd op. Ik kan geen onderscheid maken tussen de effecten van speed en een mogelijke overdosis. Deze zijn immers hetzelfde: hoge hartslag, verhoogde bloeddruk, trillen, spierspanning etc.

Een paar voorbeelden: ik zit iets van 10 uur achter de computer onder invloed van speed. Daarna merk ik dat mijn rug pijn begint te doen. Ik meet even mijn pols, rond de 100. Daarna voel ik wat pijn bij de borststreek en herinner mij opeens dat ik die nacht ook 3 halve liters op dronk. De paniekknop gaat aan: alle kenmerken en symptomen voor een overdosis zijn aanwezig.

Maar als ik achteraf alles analyseer, is het vrij eenvoudig te verklaren. Als je 10 uur, met slechts kleine pauzes, zit en ook nog eens krom door de speed, ga je last krijgen van je rug. Hetzelfde geldt voor de pijn in de borst, de hoge hartslag is logisch. Ik heb geen extreme hoeveelheid gebruikt, ben niet nachtenlang doorgegaan en heb geen nier/hart/leverziekte. In principe kon ik evengoed een paniekaanval gehad hebben.

En dat is eigenlijk mijn vraag, hoe herken ik dat? Is er iets waardoor je jezelf kan overtuigen dat dit gewone effecten zijn? Net zoals bij hyperventilatie in een papieren zakje blazen? :wink:

Want op deze manier is speed de volgende recreatieve drug die ik af kan schrijven. Wint ook hier de psyche van het lichaam?
D
DDeeJayLid
01-01-2024, 00:00
#3
volgens mij gwn een psychose(of para ik weet niet hoe julie het hier noemen), iedereen maakt het anders mee

heb het zelf gelukkig nog niet gehad
a
atbboyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ga van speed ook altijd mijn hart voelen, ben soms ook wel eens bang dat ik in een keer dood neer val.. boem pats dood. Maar ja toch gebruik ik het elke keer weer.
a
alcoholistLid
01-01-2024, 00:00
#5
had ik ook altijd, tot het ineens omsloeg in een lage hartslag, en daarmee bedoel ik dat je zo gek wordt dat je je heletijd zit te stressen of je hart nog wel klopt,en op dat moment droom je van hartkloppingen,zodat je weet dat je leeft! tis moeilijke te bevatten,die golven van angst zijn heel erg,maar zolang je hart klopt,dan klopt ie,probeer die helpende gedachte bij je te dragen
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#6
De speed versterkt jouw angstgevoelens gewoon. Als je al benzo's neemt om angstgevoelens te onderdrukken en hypochondrisch bent lijkt me speed niet zo een goede keuze. Als je in het dagelijkse leven al benzo's nodig hebt om je angstgevoelens te onderdrukken lijkt het me niet aangenaam om speed te nemen. Die angstgevoelens worden 10 x versterkt.
Als je dat niet onder controle krijgt en de negatieve effecten zwaarder blijven wegen dan de positieve effecten, kun je misschien beter ermee stoppen.

Ik herken die gevoelens van jou wel. Ik heb daar ook wel eens last van, maar niet in die mate dat het me zo stoort dat ik het als een echt probleem ga zien.

Wat is de oorzaak van je angsten ? En heb je buiten de angsten die komend door het feit dat je hypochondrisch bent ook nog last van andere angsten ?
S
Smokey046Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Denk dat 't psychisch en fysiek is, hoe meer inspanningen takelt je zowiezo af.
Maar als je jezelf compleet gek maakt qua gedachten dan kan 't ook flink mis gaan.
Ik weet niet of 't zo is, maar ik vind speed echt een 'mind drugs'' hoe slechter je denkt hoe erger het word.
Als ik dingen zie of hoor die er niet zijn sta ik er niet bij stil omdat ik anders gek word van alles.
jaja dat snelreizendbakpoeder is me toch een raar goedje :grin:
e
eshaLid
01-01-2024, 00:00
#8
hmmm, heb dat alleen als ik heel veel speed heb genomen,
dan wordt ik angstig en denk ojee mijn hart ik ga vast dood .
niks aan de hand natuurlijk maar daar kom je dan pas uren later achter :grin:
nu probeer ik nooit meer dan een kwart gram speed te snuiven en liefst nog minder, voor sommigen is dat mischein heel weinig maar voor mij meer dan genoeg
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Schrijf even op een briefje dat je niet zomaar een overdosis speed binnen krijgt. Stel dat je die hele gram in 1x naar binnen werkt (ik ken er die het doen) dan nog heb je geen overdosis. Als je verder geen zware alcoholist bent en je hebt een goed werkende lever ga je heus niet zomaar dood. Schrijf dat gewoon even op een briefje aan jezelf dan kun je dat terug lezen op het moment dat paniekert...

Verder is speed geen goede keus als je hypochonder bent. Is de basis voor je angst misschien ook hypochondrisch? Of is het een meegemaakte ervaring?
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#10
En zelfs al ben je geen hypochonder, zelfs dan kun je jezelf makkelijk dat soort dingen wijsmaken tijdens het gebruik van amfetamine.

Ik heb dat zelf al vaker gemerkt, ik ben soms nog enorm verbaasd over de gekke sprongen die mijn gedachtengang kan maken dan. Als je dan niet beseft dat het nergens op slaat wat je je allemaal aan het bedenken bent, dan denk ik dat je jezelf makkelijk "gek" kunt denken.

Achteraf kan ik er dan wel mee lachen, het zijn dan ook nooit super extreme dingen. :)
En ik heb het altijd op tijd door, dat scheelt veel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."