"Hallo allen,
Een vaste lezer, dit is echter mijn eerste post.
Sinds een half jaar gebruik ik af en toe speed. Met af en toe bedoel ik heel onregelmatig, soms een maand niet, soms 1-2 keer in week. Ik koop het via een kennis, die het aan meerdere mensen verkoopt. Ik koop altijd maximaal een gram (minder verkoopt hij ook niet), dit verbruik ik gedeeltelijk of helemaal binnen 24 uur. Indien ik niet helemaal op heb of niet meer wil (meer later erover) gooi ik het weg.
Mijn grootste probleem is dat ik zeer aangename sessies met zeer slechte sessies afwissel. Ik heb hier echt talloze artikels, onderzoeken en ervaringen over op het internet gelezen maar de informatie is zeer tegenstrijdig of onvolledig. De vraag is simpel, reageert mijn geest of mijn lichaam soms zo slecht op speed?
Laat ik maar het hele proces doorlopen:
- De aankoop. Stom ding nummer 1, ik heb de speed die ik koop nooit laten testen, gedeeltelijk omdat een testpunt vrij veraf is, ten tweede echter omdat ik aanneem dat de persoon die het verkoopt wel enigszins voor de kwaliteit zorgt. Er komen regelmatig veel mensen bij hem langs, veel vaste klanten, hij doet dit al meerdere jaren en gebruikt zelf ook. Aangezien hij altijd een forse zak met tientallen enveloppen tevoorschijn haalt, hij het over omzet en marges heeft, lijkt me dan sterk dat hij enorm versneden of gevaarlijk spul verkoopt.
- Het gebruik. Ik snuif het meestal, verdeeld over de avond en nacht. Als het te nat is, neem ik oraal in, maar ook verdeeld over de avond. Ik ga altijd de avond erna slapen, dus meer dan 24 uur doorhalen doe ik niet. Ik drink er soms alcohol bij, 1-4 halve liters bier, ook verdeeld over de avond. Ik gebruik wel benzo's tegen angstklachten, de dosis is altijd gelijk en ik heb een vrij hoge tolerantie.
- Doel van gebruik. Ik gebruik het bijna altijd thuis, recreatief. Ik ga dan gamen, muziek luisteren, films kijken etc.
- Effecten. Hier komt het probleem, deze zijn erg verschillend of ik vat ze steeds anders op. Soms gaat het op de manier zoals het hoort, ik krijg meer energie, de muziek komt beter aan, ik voel me opgewekt, daarna ebt het effect langzaam weg, de speedkater komt langzaam op, ik raak vermoeid en uiteindelijk slaap ik in.
Soms gaat het echter slecht. Ik ga dan gelijk denken aan een overdosis, slechte kwaliteit, interactie met alcohol of benzo's, speedpsychose, nierfalen, hartstoringen etc.
Iemand die tussen de regels leest, heeft inmiddels door dat ik hypochondrisch ben, dwz. ik denk vaak dat er iets mis is met mijn lichaam en vat signalen vanuit mijn lichaam verkeerd op. Ik kan geen onderscheid maken tussen de effecten van speed en een mogelijke overdosis. Deze zijn immers hetzelfde: hoge hartslag, verhoogde bloeddruk, trillen, spierspanning etc.
Een paar voorbeelden: ik zit iets van 10 uur achter de computer onder invloed van speed. Daarna merk ik dat mijn rug pijn begint te doen. Ik meet even mijn pols, rond de 100. Daarna voel ik wat pijn bij de borststreek en herinner mij opeens dat ik die nacht ook 3 halve liters op dronk. De paniekknop gaat aan: alle kenmerken en symptomen voor een overdosis zijn aanwezig.
Maar als ik achteraf alles analyseer, is het vrij eenvoudig te verklaren. Als je 10 uur, met slechts kleine pauzes, zit en ook nog eens krom door de speed, ga je last krijgen van je rug. Hetzelfde geldt voor de pijn in de borst, de hoge hartslag is logisch. Ik heb geen extreme hoeveelheid gebruikt, ben niet nachtenlang doorgegaan en heb geen nier/hart/leverziekte. In principe kon ik evengoed een paniekaanval gehad hebben.
En dat is eigenlijk mijn vraag, hoe herken ik dat? Is er iets waardoor je jezelf kan overtuigen dat dit gewone effecten zijn? Net zoals bij hyperventilatie in een papieren zakje blazen?
Want op deze manier is speed de volgende recreatieve drug die ik af kan schrijven. Wint ook hier de psyche van het lichaam?"
In: Overdosis of paniekaanval, fysiek of psychisch?
1-1-2024