Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGraag info over een speedbom en de werking vergeleken snuiven

Graag info over een speedbom en de werking vergeleken snuiven

71 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Dunne zei:
Goed, nog een vraagje... Te klein om een nieuw topic te strarten.

Ik heb vorige week zaterdag speed gesnoven, 2 puntjes maar totaal. Nou heb ik ene keer lang geleden al eens twee weekenden achter elkaar speed gebruikt.
Aangezien ik vandaag eigenlijk weer trek heb zou ik best graag nemen straks. 2 weekenden achter elkaar is niet goed, i know. Weet wel dat er velen zijn die wel elke week gebruiken maar ik houd er normaal een maandje of iets tussen. Soms nog langer.
Hoeveel kwaad kan dat nou echt? En als ik vandaag dan een volledige speed dag zou doen ipv alleen een puntje of twee? Zal de kater groter zijn omdat het net 7 dagen geleden is? Zal ik er minder van voelen nu? Of meer nodig hebben?
Klik om te vergroten...
Een enkele keer kan het geen kwaad om 2 weekenden achter elkaar te gebruiken. Probleem is alleen dat zoiets er insluipt en je barriere om een volgende keer weer 2 weekenden achter elkaar te gebruiken kleiner wordt.

Ik ga geen moraalridder spelen hoor, heb zelf ook wel eens korte periodes elk weekend speed gebruikt. Het valt me echter wel op dat je steeds vaker hier op het forum vragen over speed stelt, aangeeft zin te hebben, etc. Pas ermee op,want dit zijn de eerste tekenen voor vaker gebruiken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Koffieboon zei:
Ik heb erg lang ieder weekend gebruikt en kan je alleen maar aanraden om daar niet aan te beginnen. Het wordt snel een gewoonte.
Klik om te vergroten...
Daar houd ik zeker rekening mee. Bedankt voor je waarschuwing!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Psychedelibee zei:
Een enkele keer kan het geen kwaad om 2 weekenden achter elkaar te gebruiken. Probleem is alleen dat zoiets er insluipt en je barriere om een volgende keer weer 2 weekenden achter elkaar te gebruiken kleiner wordt.

Ik ga geen moraalridder spelen hoor, heb zelf ook wel eens korte periodes elk weekend speed gebruikt. Het valt me echter wel op dat je steeds vaker hier op het forum vragen over speed stelt, aangeeft zin te hebben, etc. Pas ermee op,want dit zijn de eerste tekenen voor vaker gebruiken.
Klik om te vergroten...

Hier heb je een goed punt. Heel toevallig had ik het daar laatst in een pb over met @Roze olifant .
Speed is voor mij een drug waar ik (tot nu toe) gemakkelijk af kan blijven. Ondanks dat is het ook de enige drug waar ik het meest aan denk. Daarmee bedoel ik dat ik mij er bewust van ben dat het in de kast ligt.
Met andere drug soorten heb ik dat niet en nooit gehad. Coke, xtc, drank, 2cb etc vergeet ik zelfs vaak maar speed is er eentje die je “onthoud”.
Goed dat je dat nog even onder de aandacht brengt. Toch staat mijn besluit nog op de “ja” stand voor vandaag... Eerst maar even de stofzuiger pakken en de was doen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Misschien je setting? Of dat je humeur die dag top was?
Klik om te vergroten...

Kan zeker ja, maar ik denk zelf dat vermoeidheid mogelijk een rol heeft gespeeld. Ik heb gemerkt dat het gebruikelijke heldere effect (afgezien van korte headspace in de piek) steeds vager en meer spacy wordt wanneer je langer wakker bent.

Als ik soms eens een nachtje doorhaalde en besloot de ochtend erna nog een laatste mini-lijntje te nemen, dan is het wel eens gebeurd dat ik uit het niets een soort MDMA-achtige inslag kreeg en eventjes enorm ging spacen op een lage dosis speed, soms echt tot aan visueel trippen toe. Dat is uiteraard het gevolg van een uitgeputte en overprikkelde hersenpan die je dan nog snel even lekker komt martelen met een pestdosisje speed, maar ik verbaas me erover hoe anders een drug zich dan plotseling kan manifesteren.

Vind dat spacende eerlijk gezegd recreatief wel stiekem veel leuker dan het normale heldere, haha. :wink: Maar ik gebruik speed overwegend functioneel als ik het doe, en dan is zo’n trip-attack weer niet bepaald handig.

Toen ik een paar weken terug die plotselinge turbo-high kreeg had ik trouwens gewoon normaal geslapen, maar was wel een vermoeiende week. Kan blijkbaar toch serieus veel doen.

De Dunne zei:
Hier heb je een goed punt. Heel toevallig had ik het daar laatst in een pb over met @Roze olifant .
Speed is voor mij een drug waar ik (tot nu toe) gemakkelijk af kan blijven. Ondanks dat is het ook de enige drug waar ik het meest aan denk. Daarmee bedoel ik dat ik mij er bewust van ben dat het in de kast ligt.
Met andere drug soorten heb ik dat niet en nooit gehad. Coke, xtc, drank, 2cb etc vergeet ik zelfs vaak maar speed is er eentje die je “onthoud”.
Goed dat je dat nog even onder de aandacht brengt. Toch staat mijn besluit nog op de “ja” stand voor vandaag... Eerst maar even de stofzuiger pakken en de was doen.
Klik om te vergroten...

Uiteindelijk hangt of staat het niet met een weekend. Ben het helemaal met Bee eens dat je goed moet opletten want speed is een smerige binnensluiper. Maar ik zou ook weer niet zeggen dat je te obsessief moet gaan tellen, oei, twee weken, raak ik nu verslaafd,... etc. Daar zit denk ik niet de kern.

Iedereen heeft een persoonlijke moraal, en op basis daarvan vorm je je ‘geweten’, toch? Je maakt bewust of onbewust bepaalde afspraken met jezelf en vroeg of laat ontdek je een drug waar je om welke reden dan ook gevoelig voor bent en ga je je grenzen verleggen, de afspraken met jezelf versoepelen, dat vervolgens met veel overtuiging goedpraten voor jezelf - heel menselijk trouwens dat laatste, cognitieve dissonantie heet dat in psychologenland. Maar diep van binnen - misschien niet iedereen, en zeker niet iedereen op in dezelfde mate en op hetzelfde moment door verschillen in motivatie, discipline etc. - wéét je het best, toch? Je weet echt wel wat je aan het doen bent en of dat oké is. Je voelt het wanneer je in strijd bent met je eigen moraal. Het is een zeurderig stemmetje op de achtergrond.

Bij mij geldt: de ene keer is dat stemmetje strenger en feller of juist onverschilliger en zwakker aanwezig dan de andere keer. Blijkbaar vindt mijn onderbewuste de ene keer mijn verklaring sterker dan de andere keer. Waarbij de context meegenomen wordt.

Ik vind dat ik afgelopen jaar met periodes teveel drugs gebruikt heb, amfetamine en zijn vriendjes zijn voor mij daarbij ook de meest tricky motherfuckers. Maar ik weet ook dat mijn toegenomen uppergebruik aan m’n extreme werksituatie ligt. Dat praat het absoluut niet goed, op geen enkele manier, juist niet eigenlijk, want hoe ongezond is dat... Maar ik heb ervaren dat het stopt in vakanties, dus het is wel eerlijk gekoppeld aan werk, en mijn werksituatie is tijdelijk. Dat maakt dat ik overall ietsje vergevingsgezinder ben tot ik van deze crisissituatie verlost ben (maar ik ben me daarbij dan ook tegelijk meteen wel weer bewust van het op de loer liggen van cognitieve dissonantie).

Verslaving gaat volgens mij dus niet over een week of meer achter elkaar speed gebruiken, maar negeer je eigen innerlijke stemmetje niet. Je kan het zo nu en dan best wel naast je neerleggen en besluiten om er lekker effe niet naar te luisteren (ha, dat zijn vaak de beste avonden ^^), maar blijf gewoon altijd eerlijk naar jezelf, want dat stemmetje is er niet voor niets. En ja, dat is soms best wel even een lastig gevechtje met jezelf en allerlei conflicterende gevoelens. :) Dat zakje poeder in de kast.... je weet zellef, it’s there.

Beetje zweverig verhaal voor mijn doen en sorry voor de lap tekst, maar dit is hoe ik het ervaar. Ook wel een leerzaam proces vind ik, toch echt je eigen grenzen en mate van zelfbeheersing verkennen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Noem je dat zweverig? :confused::sweatsmile:

En ja, beter maar luisteren naar dat stemmetje. :)

En fijn dat die extreme werksituatie tijdelijk is. Klinkt niet zo leuk allemaal...
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Noem je dat zweverig? :confused::sweatsmile:

En ja, beter maar luisteren naar dat stemmetje. :)

En fijn dat die extreme werksituatie tijdelijk is. Klinkt niet zo leuk allemaal...
Klik om te vergroten...

Nee is ook niet leuk, ik werk eigenlijk al een hele tijd door een soort burn-out heen, voelt als continu vechten om niet te verzuipen. Lastig kort uit te leggen hoe het zo gekomen is en waarom ik er op deze ongezonde manier mee door ga, maar goed, het is tijdelijk en ik heb me gelukkig veel dingen gerealiseerd die ik hierna anders ga aanpakken. Is ook wat waard. :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Je leert er sowieso van ja.

Ik zat zelf door werk en gezondheid ook tegen een burnout aan een tijdje geleden, maar heb er nu sinds een dikke maand wel voor gekozen nu een tijd voor mezelf te nemen. Maar dat was een hele moeilijke beslissing en heb ook een lange tijd gehad waarin ik tegen beter weten in door ging.

Het is niet altijd zo makkelijk. Hopelijk dat het snel wat beter met je gaat. :)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roze olifant zei:
Uiteindelijk hangt of staat het niet met een weekend. Ben het helemaal met Bee eens dat je goed moet opletten want speed is een smerige binnensluiper. Maar ik zou ook weer niet zeggen dat je te obsessief moet gaan tellen, oei, twee weken, raak ik nu verslaafd,... etc. Daar zit denk ik niet de kern.
Klik om te vergroten...

Beide is niet goed en maakt dat je er teveel mee bezig bent denk ik. Ik betrapte mij er vlak voor het gebruik van vorig weekend wel op dat ik op drugsforum moest terug zoeken hoe lang geleden ik speed had genomen. Of het weer “mocht” zogezegd.

Roze olifant zei:
de afspraken met jezelf versoepelen
Klik om te vergroten...

Dat gebeurd bij mij de afgelopen paar jaar sowieso qua drugs. Niet speed specifiek. Speed gebruik ik pas sinds dit jaar. Ik was een sporadische party-gebruiker met drugs, op jointjes na. Thuis gebruik (met of zonder gezelschap) kwam zelden voor in een jaar.
Nu gebruik ik vaker alleen of met vrienden thuis dan op een festival. Toch een stijgende lijn en niet de lijn die ik in eerste instantie had bedacht voor mezelf.

Roze olifant zei:
Je voelt het wanneer je in strijd bent met je eigen moraal
Klik om te vergroten...

Dat heb ik dan weer wel met speed soms ja. Dan ga ik niet nemen (staat dan al vast), wil ook niet nemen, kan ook niet nemen en tóch denk ik aan dat zakje speed in de kast.. :flushed:

Roze olifant zei:
Beetje zweverig verhaal voor mijn doen en sorry voor de lap tekst, maar dit is hoe ik het ervaar. Ook wel een leerzaam proces vind ik, toch echt je eigen grenzen en mate van zelfbeheersing verkennen.
Klik om te vergroten...

Niks zweverigs aan hoor. Gewoon zoals het is! Leerzaam is het zeker.
Ik denk dat als jij je met drugs ten alle tijden altijd aan de “regels” en lage dosering houd je de drug (en jezelf) minder goed leert kennen. Bij juist eens veel minder nemen, of juist een stuk meer leer je dat voelen.
Zoals mijn 1e keer speed in januari. Veel te veel en veel te gortig en overmoedig geweest. Van geleerd! Ook al eens maar 1 puntje genomen en meer niet, weinig dus. Zo leer je de verschillen kennen en wat voor jou de juiste dosering is per situatie.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Je leert er sowieso van ja.

Ik zat zelf door werk en gezondheid ook tegen een burnout aan een tijdje geleden, maar heb er nu sinds een dikke maand wel voor gekozen nu een tijd voor mezelf te nemen. Maar dat was een hele moeilijke beslissing en heb ook een lange tijd gehad waarin ik tegen beter weten in door ging.

Het is niet altijd zo makkelijk. Hopelijk dat het snel wat beter met je gaat. :)
Klik om te vergroten...

Herkenbaar... Ik heb in het verleden ook meerdere malen met zulke bijltjes moeten hakken. Ook hulp voor gehad waar ik toen echt veel aan had.
Zo zie je maar, zulke klachten kunnen echt iedereen overkomen. Ik hoor het voor mijn idee steeds vaker om mij heen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Lytje pole zei:
Als ik iets snuif, snuif ik langzaam. Heb het idee dat er dan minder in de longen komt. Oja, en niet met papiergeld.
Klik om te vergroten...
Ik snuif al heeeeel zachtjes en langzaam. Ook heel constant qua snuifkracht. Entoch gaat t soms zo de longen in.
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Ik snuif al heeeeel zachtjes en langzaam. Ook heel constant qua snuifkracht. Entoch gaat t soms zo de longen in.
Klik om te vergroten...
Kuch
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Lytje pole zei:
Kuch
Klik om te vergroten...
Precies... :wink:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
Nog een vraagje voor de weters!

Soms als ik snuif voel ik direct dat er ook speed in mijn luchtwegen schiet. Dus voor mijn gevoel in mijn keelholte en zelfs in mijn longen. Ik moet er soms ook van hoesten. Niet handig! Zeker niet als die hoest zo spontaan komt dat je niet op tijd je waffel kan weg draaien en je dus je tweede lijn die al klaar lag van het bord afhoest... Great! :tongueclosed: Woesjjjj weg speed...
Ik blijf dan soms nadat het in de longen is geschoten het ook voelen daar. Niet echt pijn maar een soort gevoel dat op benauwdheid lijkt (is het niet echt) en het voelt “zwaarder” aan de longen zelf. Dat houd dan best een uur of zelfs een paar uur aan.

Is dat normaal dat dat gebeurd? Dat het in je longen schiet en je dat blijft voelen?
Kan het kwaad?
Is er een manier om dat met snuiven te voorkomen?

Ik heb wel erge fijne poederige speed en ook plakspeed.

Als iemand van DF de antwoorden weet graag. Thanks alvast!
Klik om te vergroten...

Ik herken dit; dat is dus naast de smaak nog iets wat ik vervelend aan speed vind, de structuur. Ik heb momenteel speed die een makkelijkere structuur heeft dan m'n vorige. Dan komt er minder in je longen terecht, maar je ontkomt er nog steeds niet helemaal aan. (Behalve als je... nee, ik ga niet weer reclame maken voor bommen. xD)

Dat je het blijft voelen heeft er wellicht mee te maken dat de speed het slijmvlies een beetje irriteert. Om dezelfde reden dat frequent bommende gebruikers last van hun maag krijgen en frequente snuivers last van hun neus. Met jouw sporadische gebruik zullen je slijmvliezen het wel overleven, maar leuk vinden ze het waarschijnlijk niet, die speed die daar zit te branden. :)

Hou er ook rekening mee dat (lichte) benauwdheid gewoon een normale bijwerking is van speedgebruik. Misschien koppel je die twee verschillende klachten daarom automatisch aan elkaar.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Dunne zei:
Wat bedoel je met nastimulatie?
Klik om te vergroten...
De comedown waarin je nog redelijk strak staat en niet kan slapen. Met bommen heb ik altijd het gevoel alsof het nooit ophoud.
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het ligt er aan hoeveel je hebt gegeten van te voren en hoe licht verteerbaar je eten is.

Als je veel hebt gegeten duurt het effect langer volgens mijn ervaring.

Als je zwaar verteerbaar eten hebt gegeten duurt het effect ook langer volgens mijn ervaring.

Op een bijna lege maag komt het effect sneller en duurt het effect iets korter.

Het effect van pluggen komt sneller dan bommen en langzamer dan snuiven.

Pluggen vind ik eigenlijk het prettigste werken kwa duur, come up en come down. Pluggen is wel lastig en je moet ook eigenlijk precies weten hoe diep en in welke hoek je je spuitje houd.

Tip voor pluggen. Los de speed op in een minimale hoeveelheid water. Doe daar nog eenzelfde hoeveelheid propyleenycol bij. Propyleenglycol zorgt ervoor dat de pep of wat dan ook extra snel wordt opgenomen door de slijmvliezen of huid.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Roze olifant zei:
De anticipatie op 'ojee dit wordt vreselijk goor' maakt dat je al gaat kokhalzen bij het idee. Nou, dat had ik dus bij speed.
Klik om te vergroten...
Dat wordt nog wat als je ooit aya gaat doen :wink:. Ik vind de smaak van speed ook heel smerig hoor, maar kan me er altijd wel overheen zetten.

OT Ik heb slechts een paar keer speed gebomt, maar dat waren eigenlijk allemaal milde doseringen voor tijdens het schrijven van papers. Speed wordt vrij goed oraal opgenomen, waardoor je niet heel veel meer nodig hebt dan bij snuiven.

Oraal komt het inderdaad een stuk rustig opzetten dan bij snuiven en duurt de piek ook al snel een uur of twee langer. Snuiven komt wat sneller en stijler opzetten waardoor je soms ook een beetje een rush kunt ervaren, dat maakt snuiven toch iets recreatiever vind ik persoonlijk. Grootste nadeel aan speed bommen vind ik eigenlijk dat de nastimulatie veel langer aanhoud, er lijkt echt geen eind aan te komen vind ik altijd. Het is uiteindelijk een beetje een persoonlijke voorkeur of snuiven of bommen chiller vind en zeker de moeite om ook eens bommen te proberen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Parfumflesje zei:
Het ligt er aan hoeveel je hebt gegeten van te voren en hoe licht verteerbaar je eten is.

Als je veel hebt gegeten duurt het effect langer volgens mijn ervaring.

Als je zwaar verteerbaar eten hebt gegeten duurt het effect ook langer volgens mijn ervaring.

Op een bijna lege maag komt het effect sneller en duurt het effect iets korter.

Het effect van pluggen komt sneller dan bommen en langzamer dan snuiven.

Pluggen vind ik eigenlijk het prettigste werken kwa duur, come up en come down. Pluggen is wel lastig en je moet ook eigenlijk precies weten hoe diep en in welke hoek je je spuitje houd.

Tip voor pluggen. Los de speed op in een minimale hoeveelheid water. Doe daar nog eenzelfde hoeveelheid propyleenycol bij. Propyleenglycol zorgt ervoor dat de pep of wat dan ook extra snel wordt opgenomen door de slijmvliezen of huid.
Klik om te vergroten...

Bedankt.
Een keer pluggen staat ook nog op to do list. Welke drug ik dan ga pluggen weet ik nog niet maar dat zou speed kunnen zijn.

propyleenycol Heb ik niet en ga ik ook voor die ene keer niet kopen. Dan wacht ik wel ietsje langer.
Hoe lang blijf jij billenknijpend liggen nadat je geplugd hebt?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Psychedelibee zei:
Grootste nadeel aan speed bommen vind ik eigenlijk dat de nastimulatie veel langer aanhoud, er lijkt echt geen eind aan te komen vind ik altijd. .
Klik om te vergroten...

Wat bedoel je met nastimulatie?
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#19
Parfumflesje zei:
Het ligt er aan hoeveel je hebt gegeten van te voren en hoe licht verteerbaar je eten is.

Als je veel hebt gegeten duurt het effect langer volgens mijn ervaring.

Als je zwaar verteerbaar eten hebt gegeten duurt het effect ook langer volgens mijn ervaring.

Op een bijna lege maag komt het effect sneller en duurt het effect iets korter.

Het effect van pluggen komt sneller dan bommen en langzamer dan snuiven.

Pluggen vind ik eigenlijk het prettigste werken kwa duur, come up en come down. Pluggen is wel lastig en je moet ook eigenlijk precies weten hoe diep en in welke hoek je je spuitje houd.

Tip voor pluggen. Los de speed op in een minimale hoeveelheid water. Doe daar nog eenzelfde hoeveelheid propyleenycol bij. Propyleenglycol zorgt ervoor dat de pep of wat dan ook extra snel wordt opgenomen door de slijmvliezen of huid.
Klik om te vergroten...

Propyleenglycol kent vele toepassingen:
  • in voeding en cosmetica om vocht vast te houden vanwege de hygroscopische eigenschappen
  • als niet-toxisch antivriesproduct in brouwerijen en zuivelbedrijven
  • als een oplosmiddel voor kleur- en smaakstoffen
  • als diergeneesmiddel tegen acetonemie
  • als rookvloeistof in rookmachines
  • als basis voor de vloeistof die wordt gebruikt in de e-sigaret
  • in zelfdichtende binnenbanden voor fietsen
  • fractie van de vloeistof in geothermische warmtepompen als antivriesmiddel met beperkte toxische eigenschappen
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Dunne zei:
Bedankt.
Een keer pluggen staat ook nog op to do list. Welke drug ik dan ga pluggen weet ik nog niet maar dat zou speed kunnen zijn.

propyleenycol Heb ik niet en ga ik ook voor die ene keer niet kopen. Dan wacht ik wel ietsje langer.
Hoe lang blijf jij billenknijpend liggen nadat je geplugd hebt?
Klik om te vergroten...

Propyleenglycol is niet duur.

Als je niet incontinent bent hoef je niet te billenknijpen. Je “afsluiter” werkt goed genoeg uit zichzelf. Het gaat maar om 2 of 3 ml. Het is wel handig om het spuitje er in 1 vloeiende snelle beweging uit te trekken om lekken te voorkomen.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."