Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom is dosering speed niet lichaamsgewicht afhankelijk?

Waarom is dosering speed niet lichaamsgewicht afhankelijk?

23 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
@Neo-Shulginist
Toch vind ik dat je een foutje maakt, therapeutisch is niet precies hetzelfde als recreatief. Zo ga ik zelf echt lekker op 140 a 180mg, maar volgens jouw grafiek zou ik dan nog alleen maar negatieve effecten moeten voelen en dat kan ik dus niet beamen.
N

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
Neo-Shulginist
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat gewenste effecten zijn en wat ongewenste effecten, dat is een definitiekwestie. Dat kan je altijd zelf invullen.

Bovendien laat die grafiek de kans ('P') zien dat er een bepaald effect (=hoeveelheid gewenste effecten) zich voordoen. Het gaat dus om kans en niet om absolute aantallen gewenste effecten. Daar komt bij dat de lijn is doorgetrokken over diverse metingen. De laagste meting zit alsnog tussen de 0 en 0.1, dus die is in de praktijk niet nul geweest.
(Daarom toch maar weer even in de reactie)

Daar komt nog bij dat de grafiek gewoon een indicatie is van wat gebruikers zelf hebben aangegeven. De grafiek is niet afkomstig uit onderzoeken van MAPS, maar geeft wel in een kek overzichtje even duidelijk weer wat daar ongeveer de uitkomsten van waren :wink:


51902525_2186936834700223_1838479404095766528_n.jpg grafiek spreekt over de kans ('P')
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Als je zelf een betere grafiek kan maken van de dose-respons-curve van MDMA dan ben ik daar zeker in geïnteresseerd. Dit is gewoon de beste die ik ben tegengekomen en ik vind hem heel duidelijk. Daarom post ik hem graag.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@Neo-Shulginist
Ik vind dat stug blijven vasthouden aan die grafiek gewoonweg te dogmatisch.

Verder vind ik het nutteloos om zo'n zelf grafiek te maken. Ik weet mijn eigen sweetspot, maar niet die van een ander.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik zie het zelf eerder andersom: ik houd stug vast aan de uitkomsten van MAPS (die overigens ook aansluiten bij mijn eigen ervaringen) en toen vond ik deze grafiek die mijn wereldbeeld onderstreepte. Fantastisch, dacht ik toen. Het is een beetje cherrypicking, dat klopt. Je kan erop afdingen dat sommige mensen 'adverse effects' zoals verminderde aanspreekbaarheid juist leuk vinden. In therapeutische context is dat een onhandige bijwerking. Je kunt dus discussiëren over wat leuk en niet leuk is. Volgens mij heb ik dat tot nu toe ook elke keer erbij toegegeven, dat het ook maar relatief is.

Wat mij betreft gaat het om het duidelijk communiceren. Het is gewoon handig om in één beeld te kunnen laten zien wat je bedoelt, zeker bij een onderwerp wat bijna dagelijks voorbij komt. Er is ook de rekensom 1,5 mg x lichaamsgewicht, maar ik zie in de praktijk gewoon best nog wat mensen die dat ingewikkeld vinden. Daarom is deze grafiek mijn nieuwe favoriete MDMA-doseeruitleg stokpaardje.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Dat bedoel ik juist, de grafiek sluit aan bij JOUW ervaringen. Maar dat wil dan niet meteen zeggen dat die grafiek voor iedereen dan maar meteen opgaat.

Setting, mindset, lichaamsgewicht, gevoeligheid. Allemaal factoren die meespelen en daar houdt zo'n grafiek precies nul rekening mee.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het onderzoek waaruit die grafiek komt houdt juist wel rekening met al die factoren gezien het gebaseerd is op wat gebruikers zelf rapporteren. Ik ben geen onderdeel geweest van die studie, die is helemaal langs mij heen gegaan. Ze hebben daarvoor in tien jaar 27,492 gebruikers bevraagd. Toch niet het minste aantal.

https://assets-sites.trimbos.nl/docs/343d5cf2-04ca-4509-9dbc-842505378b33.pdf
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@Neo-Shulginist
Het constant blijven benoemen van hetzelfde onderzoek/zelfde grafiek maakt je zaak niet sterker bij me hoor, je gaat mij toch niet overtuigen dat jij mijn sweet spot beter weet dan ikzelf.

Zullen we er maar gewoon over ophouden?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik wilde je ook helemaal niet overtuigen. Als jij gelukkig bent met andere doseringen dan ben ik dat ook.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Als je zelf een betere grafiek kan maken van de dose-respons-curve van MDMA dan ben ik daar zeker in geïnteresseerd. Dit is gewoon de beste die ik ben tegengekomen en ik vind hem heel duidelijk. Daarom post ik hem graag.
Klik om te vergroten...
Als ik een zelfde grafiek zou maken dan zou ik overal 10mg bij moeten doen. Mijn sweet spot zit dus tussen de 91 en 110mg ipv 81 en 100mg.
Bij mijn vriendin daarin tegen was 60mg al te veel, waardoor ze telkens bijna out ging. Dus ben het met 8.6 eens dat hij zeker niet voor iedereen opgaat, maar het is wel een mooie graadmeter wat mij betreft.
F
FenneLid
01-01-2024, 00:00
#11
acht.zes zei:
Dat bedoel ik juist, de grafiek sluit aan bij JOUW ervaringen. Maar dat wil dan niet meteen zeggen dat die grafiek voor iedereen dan maar meteen opgaat.

Setting, mindset, lichaamsgewicht, gevoeligheid. Allemaal factoren die meespelen en daar houdt zo'n grafiek precies nul rekening mee.
Klik om te vergroten...

Met en al, alle informatie meegenomen (mooie post trouwens Neo over uitleg van de werking ervan op synaps-level), heeft het denk ik te maken hoe een drug werkt. En ook hoe je het tot je neemt en allerlei andere factoren.
F
FenneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Het onderzoek waaruit die grafiek komt houdt juist wel rekening met al die factoren gezien het gebaseerd is op wat gebruikers zelf rapporteren. Ik ben geen onderdeel geweest van die studie, die is helemaal langs mij heen gegaan. Ze hebben daarvoor in tien jaar 27,492 gebruikers bevraagd. Toch niet het minste aantal.

https://assets-sites.trimbos.nl/docs/343d5cf2-04ca-4509-9dbc-842505378b33.pdf
Klik om te vergroten...

Ik ben niet zo fan van zelfrapportage :grimacing: En met ehtisch gevoelige onderwerpen is het altijd lastig om de 'waarheid' te krijgen.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik denk wel dat in dit geval het laatste punt nog relatief meevalt: voor de mensen die hun drugs al komen laten testen is drugs denk ik een iets minder 'ethisch gevoelig' onderwerp. Zeker omdat het gaat om een relatief geaccepteerde drug. Ik denk dat de drempel om de 'waarheid' te geven in zo'n anonieme vragenlijst daardoor ook niet heel hoog is.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#14
dexedrine zei:
Wanneer amfetaminen voorgeschreven worden voor aandachtstekortstoornissen is de therapeutische dosis wel afhankelijk van iemands lichaamsgewicht.

begindosering: 0,15 mg/kg/dag in 2 doses, vervolgens wekelijks verhogen met 2,5-5 mg/dag op geleide van klinisch beeld tot onderhoudsdosering van 0,15-0,5 mg/kg lichaamsgewicht per dag in 2 doses, max 1 mg/kg/dag maar niet hoger dan 40 mg/dag.

https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/d/dexamfetamine#dosering

Maar het is uiteindelijk toch voor iedereen anders. Begin gewoon met kleine lijntjes en zoek uit wat je fijn vindt. Gewenning speelt ook een grote rol. Hoe je er op reageert speelt ook een rol. Het is heel erg persoonsafhankelijk.
Klik om te vergroten...
Ja die feitjes zijn leuk maar als je goed leest zie je het kopje, voor kinderen tm 17 jaar :P
vond t al raar want ik mag 60 mg per dag en is ook niet in 2 x voor geschreven, maar 4x (of 5 )
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
Gewicht maakt uit, gezien een zwaarder persoon simpelweg meer bloed heeft dus een drug wordt meer verlengd, maar als je het mij vraagt wordt de invloed daarvan over het algemeen overschat. Ik krijg toch sterk die indruk in ieder geval. Er speelt veel meer mee m.b.t. persoonlijke gevoeligheid dat volgens mij belangrijker is dan/minstens even belangrijk als gewicht. Niet alleen bij MDMA maar bij alle drugs. Dat zijn alleen veel minder concrete factoren dus moeilijk te controleren.

Verder is het antwoord hierboven eigenlijk al gegeven. Ook bij amfetamine speelt lichaamsgewicht zeker wel een rol. Maar het laat zich simpelweg makkelijker stapelen dan MDMA waardoor direct ‘in de roos schieten’ qua dosering minder belangrijk is. :)
d
dexedrineLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zwijgrecht zei:
Ja die feitjes zijn leuk maar als je goed leest zie je het kopje, voor kinderen tm 17 jaar :P
vond t al raar want ik mag 60 mg per dag en is ook niet in 2 x voor geschreven, maar 4x (of 5 )
Klik om te vergroten...

Ja omdat het gebruik van stimulanten voor de behandeling van aandachtstekortstoornissen niet effectief genoeg wordt geacht door het CBG.. maar in de richtlijnen voor psychiatrie en ook die van huisartsen wordt het als eerstekeus behandeling geindiceerd.

Deze feitjes opperde ik alleen ter informatie voor TS.. 60mg dex is ongeveer 120mg speed per dag.. Het is best veel voor een therapeutische behandeling hoor..

En bij elke adhd patient is het nogal lastig een goeie dosis te vinden, die is voor elke patient anders. Sommigen hebben genoeg aan 30mg methylfenidaat en anderen hebben (kennelijk) 60mg dexamphetamine nodig om hun symptomen te verlichten.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#17
Roze olifant zei:
Gewicht maakt uit, gezien een zwaarder persoon simpelweg meer bloed heeft dus een drug wordt meer verlengd, maar als je het mij vraagt wordt de invloed daarvan over het algemeen overschat. Ik krijg toch sterk die indruk in ieder geval. Er speelt veel meer mee m.b.t. persoonlijke gevoeligheid dat volgens mij belangrijker is dan/minstens even belangrijk als gewicht. Niet alleen bij MDMA maar bij alle drugs. Dat zijn alleen veel minder concrete factoren dus moeilijk te controleren.

Verder is het antwoord hierboven eigenlijk al gegeven. Ook bij amfetamine speelt lichaamsgewicht zeker wel een rol. Maar het laat zich simpelweg makkelijker stapelen dan MDMA waardoor direct ‘in de roos schieten’ qua dosering minder belangrijk is. :)
Klik om te vergroten...
Klopt zeker dat er meer meespeelt bij persoonlijke gevoeligheid, maar gewicht is tocht wel de concreetste en weegt het zwaarst mee in mijn beleving (lol :P) Ik ben 100+ kilo, zeker geen overgewicht overigens mocht dat relevant zijn, en bij alle soorten drugs moet ik over het algemeen een stuk meer nemen om op hetzelfde niveau te komen als pakweg iemand van 70 kilo. Zeker bij bijvoorbeeld bommetjes speed, of vroeger xtc pillen.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#18
dexedrine zei:
Ja omdat het gebruik van stimulanten voor de behandeling van aandachtstekortstoornissen niet effectief genoeg wordt geacht door het CBG.. maar in de richtlijnen voor psychiatrie en ook die van huisartsen wordt het als eerstekeus behandeling geindiceerd.

Deze feitjes opperde ik alleen ter informatie voor TS.. 60mg dex is ongeveer 120mg speed per dag.. Het is best veel voor een therapeutische behandeling hoor..

En bij elke adhd patient is het nogal lastig een goeie dosis te vinden, die is voor elke patient anders. Sommigen hebben genoeg aan 30mg methylfenidaat en anderen hebben (kennelijk) 60mg dexamphetamine nodig om hun symptomen te verlichten.
Klik om te vergroten...
Mag 60 mg als ik t nodig acht, maar zit 9 van de 10 keer op 40 per dag en als ik vrij ben 10 of 20 :)
F
FenneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb al op het forum lopen zoeken en op internet, maar kan het antwoord niet echt vinden :)

Ik lees verschillende dosering voor speed afhankelijk van de zuiverheid van je speed. Sleutelpuntjes tussen de 30-50 mg, bommetjes van 100 mg, hoge dosis is tussen de 80 en 120 mg etc. Nergens zie ik iets staan wat een goede dosis voor welke situatie. Alleen tolerantie en dat je dan meer nodig hebt.

Kan iemand vertellen hoe het zit? Doseren van MDMA is wel met lichaamsgewicht. Komt het omdat meer werkt op de serotonine en minder op de noradrenaline en dopamine. Speed andersom.

Thanks voor de antwoorden :smiley:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#20
XTC komt vrij nauw, startdosering belangrijk, die zorgt voor het gewenste gevoel (is die te laag dan krijg je met bijpakken niet echt het gewenste effect, is die te hoog dan ga je te hard) dus het is wel belangrijk om te weten hoeveel mg je hebt en gaat nemen. De 'sweet spot' van XTC is niet zo breed.

Bij speed is de startdosering niet belangrijk, deze drug kan je gewoon stapelen in tegenstelling tot XTC waar bijpakken vooral de neveneffecten versterken en niet het echte love-gevoel. De meeste mensen nemen bij speed op het oog ongeveer wat ze willen nemen en dan kan je altijd nog wat bijpakken als je dosering toch net even te laag vind. En als je iets te veel neemt is er ook nog geen man overboord, echt hard ga je toch pas van veel meer en niet een beetje meer. De 'sweet spot' van Speed is gewoon veel breder dan die bij XTC.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."