Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums1e keer methamfetamine (crystal meth): ik vind het wel meevallen

1e keer methamfetamine (crystal meth): ik vind het wel meevallen

31 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik nam eens methamfetamine om te kijken hoe dat is, gewoon omdat crystal meth zo controversieel is.

TL;DR: Meth is niet een extreem sterke horrordrug waar je tanden spontaan van uitvallen. Maar dan moet je het wel oraal innemen en van te voren je dosis plannen. Het stimulerende effect van crystal meth lijkt erg op 'gewone' speed.

Als je praat over methamfetamine dan lijken er altijd twee sterk verdeelde kampen te zijn. Zo zijn er de mensen die de drug haten omdat het superversavend en heel schadelijk zou zijn (denk aan de voor-na plaatjes die iedereen wel kent). Aan de andere kant staan mensen, vooral op Reddit, die meth zo fantastisch vindend dat ze het vijf dagen achter elkaar blijven doen.

Ik heb wat ervaring met 'gewone' amfetamine die in Nederland vaker wordt gebruikt. Volgens zijn meth en speed bijna dezelfde middelen, alleen is methamfetamine gewoon iets sterker per dosis.

Voorbereiding

Op een donderdagavond probeer ik het eens. Maar ik neem wel preventieve maatregelen om ervoor te zorgen dat ik niet te ver ga. Ik weeg precies 120 milligram van de doorzichtige kristallen af. Eerder had ik met reagenstests (marquis, mandelin, mecke) bevestigd dat het mogelijk om methamfetamine ging. Ik neem wel eens 80 - 150 milligram zuivere (met aceton nagewassen) gedroogde speed en dan heb ik een leuk weekend. Dus 120 milligram methamfetamine moet meer dan genoeg zijn, verwacht ik. In totaal zit er iets minder dan een halve gram methfamfetamine in het gripzakje. Maar ik wil niet te veel nemen en ik wil het bij een eenmalig experiment houden. Daarom spoel ik de overgebleven kristallen door de wc.

Ongeveer een uur voordat ik een dosis neem, slik ik een multi-vitaminepil van Centrum. Van die dure dingen zijn het, maar ik zeg tegen mezelf dat dit wel de goeie 'shit' is (geen idee of dat klopt). Anti-oxidanten zouden in ieder geval moeten helpen om neurotoxiciteit te verminderen, dat concluderen in ieder geval een paar wetenschappers op basis van dieronderzoek. Dus een het is wel het proberen waard. De multivitaminepil slik ik door met een half flesje blauwe bessensap.

Eerste dosis: 30 milligram

Een uurtje later ben ik mijn eerste dosis aan het afwegen: 30 milligram. Eén stukje helder kristal is precies genoeg. Handig. Dat kristalletje gaat, hup, een capsule in en ik slik het door met de overgebleven helft van het blauwe bessensap. Omdat ik maar één kans krijg om de smaak te ervaren dip ik mijn pink in het allerkleinst voorstelbare poedertje en stop mijn pink in mijn mond. Bah. Het lijkt erg op MDMA, maar iets minder bitter en wat meer de smaak van 4-MMC; een soort chemische anijs ofzo. Vies is het wel.

Het duurt langer dan ik verwacht voordat ik echt wat voel, iets meer dan een half uur. De allereerste effecten zijn ook best subtiel. Het eerste wat ik merk is dat mijn been als een gek op en neer gaat. Hij doet het gewoon uit zichzelf. Verder voel ik niks. Na een paar minuten word ik beetje misselijk, maar niet zo erg dat ik moest overgeven. Het stimulerende effect voelt wel erg hetzelfde als dat van 'gewone' amfetamine. Het is een erg heldere alertheid en wat rusteloosheid. Het is ongedwongen maar energiek. Wat ik echter niet verwachtte, was een warm gevoel in mijn buik. Dit gevoel lijkt wel heel erg op de bodyhigh van entactogenen zoals MDMA, 4-MMC of 6-APB.

Ondertussen zit ik op mijn computer een beetje op Reddit te reageren, achterstallige tripreports uit te werken en een beetje rond te surfen. Het is moeilijk om ergens mee te stoppen. Als ergens de aandacht op gericht is dan is er ook een soort hyperfocus op; alsof alleen dat ding telt.

Cravings zijn minder erg dan die van 4-MMC

30 milligram is wel een lekker beginpunt om eens te zien wat dit spul dit. De euforie duurde ongeveer 4 - 5 uur voordat de piekeffecten weer wat begonnen te dalen. Ik begon wel weer een beetje trek te krijgen in een boost. Maar de cravings waren lang niet zo heftig als die van 4-MMC. Sowieso had ik dit soort cravings al een beetje ingepland. Dus ik loop naar weegschaal en stop een tweede 30 milligram in een capsule.

Je hoort veel over methamfetamine en dagenlang seksen en dan word je toch nieuwsgierig. Helaas is er geen vrouwlief in mijn leven aanwezig, dus ik zal de hand aan mezelf moeten leggen. Dat gaat wel goed, ja, moet ik zeggen. De euforie en hyperfocus werken perfect samen om de seksuele prestaties vol te houden. Toch snap ik het ruige imago van de meth-seks (nog) niet helemaal. Het is juist fijner om het gewoon een beetje rustig aan te doen, maar dan wel de hele tijd achter elkaar. Ook hier is het weer moeilijk stoppen.

Het is alweer ochtend als ik eindelijk mijn bed uitkom. Gelukkig zweet ik niet zo erg. Met speed kan dat soms zo erg zijn. Maar nu heb ik daar dus niet zo'n last van.

Er liggen nog wat kristallen op mijn bureau. Ik begon toch wel een beetje in te kakken, maar ik wil niet ergens halverwege de middag gaan slapen want dan is heel mijn ritme naar de klote. Dus neem ik 40 milligram om de dag mee door te komen. De rest van de overgebleven kristallen spoel ik door de wc. Ik wil niet nog een keer toegeven aan cravings. Uiteindelijk slaap ik vrijdagavond rond middernacht weer.

Nasleep

Op zaterdag heb ik wel echt een kater. Ik heb weinig energie en kan me moeilijk concentreren. Ik heb een lichte hoofdpijn en een gestrest gevoel; alsof ik een hele waslijst aan dingen moet doen maar ik niet kan herinneren wat. De nasleep lijkt flink op die van speed. Het duurt uiteindelijk 2 dagen voordat ik me lichamelijk weer ok voel. Maar het duurt wel bijna twee weken voordat ik mentaal weer een beetje happy ben. Die sluimerende dip is wel echt stuk erger dan die van MDMA of speed. Twee weken lang verveel ik me, heb ik nergens zin in en ben ik ontzettend onzeker.

Als ik terugkijk op de hele ervaring en me afvraag: 'was dit het allemaal waard?' Dan zou ik zeggen: absoluut niet. Als je echt van jezelf en je vaste leven houdt dan zou je je niet twee weken lang gestrest, leeg, onzeker en een beetje depressief willen voelen, gewoon zodat je een hele nacht kan opblijven en onpersoonlijke seks te hebben.

Dit is natuurlijk de grootste valkuil van methamfetamine. De euforie en stimulatie overheersen alle gevoelens van twijfel. Het is dan ook een perfect middel om onzekerheden mee te verbergen. Zeker wanneer je methamfetamine rookt, is de dopamineboost snel en overweldigend. Maar dat resulteert ook in een hardere crash en sterke cravings. Daarom is het heel belangrijk om duidelijke grenzen te stellen en je daar actief mee bezig te houden. Want als je jezelf niet inhoudt dan kan je door blijven gaan. Dan wordt het mogelijk wel de superverslavende horrordrug waarvan je je tanden verliest.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Het gaat fout als je in zo'n dip van 2 weken zit en je hebt nog een beetje liggen. Goed dat je de rest voor de zekerheid hebt weggegooid.

Voor mij nog steeds een no-go, hoewel ik vermoed dat ook ik dit bij eenmalig kan laten als ik het ga doen zoals jij nu gedaan hebt.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Druqs zei:
Ik vind dit altijd een beetje een onnodig antwoord. Bovendien erg flauw.

De grap is wel dat je nu vanaf google naar df.nl wordt geleid om vervolgens op een link te belanden die je weer naar Google brengt


Meth injecteren zou ik je afraden btw.
Klik om te vergroten...
De eerste hit is meteen een stappenplan. Denk namelijk niet dat iemand hier een uitgebreid stappenplan gaat maken gezien de controversie. Het is dan ook zeker niet flauw bedoeld maar eerder een duwtje in de goede richting. In hoeverre dat kan met zo'n zoekopdracht..
Het is trouwens geen Google maar duckduckgo, een beter alternatief als je zulke informatie zoekt.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#4
ToetjesMonster zei:
Zoals de topcomment ook vermeld is deze docu real en is het hartverscheurend om te zien hoe destructief een meth verslaving op een persoons leven en omgeving kan zijn.
Klik om te vergroten...
Moet je misschien ook niet op je 15e beginnen met Methamfetamine injecteren.
Druqs zei:
Ik vind dit altijd een beetje een onnodig antwoord.
Klik om te vergroten...
Sommige mensen kunnen beter eerst terug naar school gaan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik zou crystal meth niet roken of injecteren (slammen). Dat is echt veel te gevaarlijk imo.

Je kan het juist beter snuiven of slikken. Dan heb je ook gewoon het effect van de drug maar dan zonder kans op COPD, longembolie, bloedvergiftiging, abcessen, en een kleinere kans op overdosering.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Neo-Shulginist

Ook bij 1 of 2x roken? Ik heb een gevoelige maag/darmen en bij een kleine speed drip vanuit mijn neus merk ik dat al. Een bommetje speed nemen zal ik daarom niet wagen. Ik denk dat mensen die dat regelmatig doen (en andere middelen, waaronder alcohol en meds) ook een zeker risico lopen. Denk ook aan de invloed van een gezonde darmflora op onze weerstand.

Bij mensen van middelbare leeftijd is de kans op hartfalen groter zag ik in de HBO docu boven (nog niet af gekeken). Voor hun zou een langzamere methode aan te raden zijn of een lagere dosis.

Ik ben benieuwd naar het verschil met de andere amfetamines/meds voor therapeutische/functionele toepassingen. Misschien dat iemand dat weet.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Injecteren of roken geeft een veel groter gezondheidsrisico. Met name de kans op overdosering is groter, maar ook de kans op verslaving is groter en die is al behoorlijk groot bij methamfetamine. Roken en injecteren geven daarnaast ook heel snel een piek in de hoeveelheid meth in het bloed. Ddie snelle piek kan gevaarlijk zijn; die geeft eerder kans op hart- en vaatproblemen zoals een hartstilstand of hersenbloeding. Daarnaast geeft roken van meth kans op ernstige longklachten. Injecteren komt met nog meer gezondheidsrisico's zoals een abces (vanwege slechte hygiëne), bloedvergiftiging (vanwege niet-steriele inhoud van de spuit), embolie (vanwege slecht oplosbare deeltjes in de meth; bijvoorbeeld haren of stofdeeltjes), ingestorte aderen (omdat erin geprikt wordt).
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bij orale inname van stimulanten kan je een maagzuurremmer nemen zoals omeprazol. Dat kan helpen met verminderen van het risico op een maagzweer.
De kans op ernstige klachten is sowieso wel hoger bij roken of injecteren.

Maar sowieso is methamfetamine een middel met vrij hoge risico's. Je kan er hart- en vaatproblemen van krijgen, hersenschade, oververhitting, een psychose, en dat zijn nog niet eens de risico's op lange termijn.
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik vind het veemd om te lezen dat jullie het spul zo vinden tegenvallen, gelukkig maar denk ik dan. In veel andere reports over pervitine of crystal komt die hevige euforie die bij meth hoort altijd wel naar voren. Misschien hadden jullie een slechte batch idk, wees er maar blij om, want dit goedje heeft heel veel levens verwoest.
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het geen wat meth zo verslavend maakt is de manier van innemen. In Amerika wordt meth veel al verdampt in die glazen pijpjes, zoals jij ook wel weet. Deze manier van inname maakt de drug zo verslavend, met bommetjes komt het ware karakter van deze drug niet helemaal tot zijn recht.

Verder een goed reportje, je weet wel echt waar je mee bezig bent aangezien je de rest hebt weggegooid en max 120mg in je bezit had. Ook je dosering voor een eerste keer klopt.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#11
Je bent een van de meerdere personen in korte tijd die ik over meth hoor, en eigenlijk niet perse op een heel enthousiaste manier. In de zin van: niet de nasleep en risico’s waard. Het was voor mij altijd al wel een no-go vanwege de schadelijkheid en het verslavingspotentieel maar de effecten trekken mij ook eigenlijk gewoon niet als ik erover lees. Een eeuwigheid obsessief seksen lijkt me echt 10x niks, dat is toch zo leeg as f*ck (pun intended), en die cravings en kater lijken me echt helemaal terror.

Bedankt voor het delen!
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#12
Helaas lijkt het erop dat ook Nederland Crystal Meth ontdekt heeft. Ik vind het maar een enge druk om eerlijk te zijn. Heb er al redelijk wat ervaringen over gelezen en documentaires over gezien. Ook van mensen die niet alleen maar maatschappelijk wenselijke antwoorden kunnen geven.

Volgens mij is het effect wel echt heel lekker de eerste paar keer. Maar de keerzijde is dat het een enorm hoog verslavingspotentieel heeft, hele heftige katers kent en super ongezond is. Voor mij is dit in ieder geval een overduidelijke no-go!
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
De nasleep lijkt flink op die van speed. Het duurt uiteindelijk 2 dagen voordat ik me lichamelijk weer ok voel. Maar het duurt wel bijna twee weken voordat ik mentaal weer een beetje happy ben. Die sluimerende dip is wel echt stuk erger dan die van MDMA of speed. Twee weken lang verveel ik me, heb ik nergens zin in en ben ik ontzettend onzeker.
Klik om te vergroten...
Ik heb je post nogmaals gelezen en ik herken heel veel wat jij beschrijft uit mijn hevige tijd van speedgebruik. De manier hoe je bovenstaande beschrijft had ik na frequent en regelmatig amfetaminegebruik ook last van. Je moet dan echt een hele week een kut gevoel uitzitten van depressiviteit, onzekerheid en soms zelfs suicidale gedachtenkringen. Dan breekt het weekend weer aan en begint dezelfde sleur weer. Zo kom je terecht in een levensfase van korte periodes van hevige euforie en langere periodes van negativiteit, de duistere kant van amfetamine. Heel vervelend en dat allemaal voor een nachtje doorknallen, not worth!
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#14
@Neo-Shulginist kijk het stukje van onderstaande video op wat voor manier deze persoon het destructieve karakter van meth beschrijft. Onder invloed je aangetrokken voelen tot het verrichten van hele duistere shit, heel ziek. Natuurlijk pas na lang een veel gebruik, maar wil je echt waarschuwen voor dit spul. Ik ben er wel van overtuigd dat jij weet waar je mee bezig bent, maar alsnog meth is nou niet echt een drug die je moet proberen.

D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik ervaar exact hetzelfde. 1x 1 gram gekocht, gesnoven, oraal en gerookt. Daarna nog een keer 0,4 gr omdat het aan de techniek van het roken lag. Lokt dus ook niet om nog een x te kopen.
Nieuwsgierigheid gestild en hoef er niet meer naar om te kijken. Viel me vies tegen, of mee, tis maar hoe je t bekijkt.
De euforie wat je altijd leest heb ik iig niks van gemerkt.
B
BatileOgaLid
01-01-2024, 00:00
#16
De titel spreekt boekdelen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Koffieboon zei:
@Neo-Shulginist kijk het stukje van onderstaande video op wat voor manier deze persoon het destructieve karakter van meth beschrijft. Onder invloed je aangetrokken voelen tot het verrichten van hele duistere shit, heel ziek. Natuurlijk pas na lang een veel gebruik, maar wil je echt waarschuwen voor dit spul. Ik ben er wel van overtuigd dat jij weet waar je mee bezig bent, maar alsnog meth is nou niet echt een drug die je moet proberen.

Klik om te vergroten...

Een belangrijk verschil is volgens mij dat meth in de Verenigde Staten vooral gerookt wordt. Dat geeft een heel snelle en hevige dopamineboost, die ook weer snel verdwijnt omdat het lichaam snel de gevoeligheid voor dopamine naar beneden gooit. Daardoor krijg je een kortdurend plezierig effect en een langdurige nastimulatie waarin je geen euforie hebt maar wel stimulatie. Dat leidt tot sterke zin om weer bij te pakken, om die dopamineboost weer te krijgen. Daardoor is roken veel verslavender dan slikken.

Verder hoor ik vaak mensen zeggen dat meth een extreem verslavende horrordrug is die je echt niet moet proberen. Maar volgens mij is het dus helemaal niet zo extreem veel erger dan 'gewone' amfetamine die in Nederland veel gebruikt wordt. Als je die amfetamine zou kunnen roken dan heb je ook ineens een veel verslavender en schadelijkere drug.

In NL is meth gewoon niet zo populair. Maar we krijgen wel alle propaganda uit de VS mee. Iedereen kent wel die voor- en na-plaatjes van verslaafden, of dus verhalen zoals de video die je deelt. Ik wil die verhalen niet ontkennen want natuurlijk heeft methamfetamine een grote potentie voor misbruik. Maar we moeten ons ook beseffen dat al die verhalen de worst-case scenario's zijn. Het zijn de uitwassen die wij meekrijgen. Ook in de Verenigde Staten gebruikt 90% van de meth-gebruikers de drug sporadisch en heeft daar in het dagelijks leven weinig last mee. Maar wij horen die verhalen van normale mensen nooit omdat wat ze doen verboden is. Pas als ze extreem verslaafd raken en ermee stoppen, dan treden ze naar buiten.

Ik zou meth dus niet per se willen aanraden. Maar we moeten volgens mij ook niet doen alsof het zo ontzettend veel erger is dan andere stimulanten. Je kan de drug beter niet roken want dat is heel verslavend en heel schadelijk voor de longen. Als je meth oraal inneemt dan is het per dosis iets sterker (ongeveer 33%) dan amfetamine. Maar verder is het effect zeer vergelijkbaar tussen crystal meth en 'gewone' speed.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#18
Koffieboon zei:
Ik vind het veemd om te lezen dat jullie het spul zo vinden tegenvallen, gelukkig maar denk ik dan. In veel andere reports over pervitine of crystal komt die hevige euforie die bij meth hoort altijd wel naar voren. Misschien hadden jullie een slechte batch idk, wees er maar blij om, want dit goedje heeft heel veel levens verwoest.
Klik om te vergroten...
2 verschillende.
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dus dat de keuze om oraal in te nemen versus het te roken veel uitmaakt. Daarom vind ik het belangrijk om duidelijk te communiceren dat orale inname de te verkiezen ROA is. Het is efficiënter; je doet langer met dezelfde hoeveelheid, het is minder verslavend én minder schadelijk.
Klik om te vergroten...
Ik heb alle 3 geprobeerd, waarvan ruim 0.5 gr roken. De eerste 0,2 verspild door slechte techniek daarna ging het prima. Het effect was gewoon niet....wat ik verwachtte:P Sterker nog, sliep 12 uur later en voelde me kiplekker. Gewoon kunnen eten. Wel een heeeeele vieze droge mond
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Koffieboon zei:
Ik vind het veemd om te lezen dat jullie het spul zo vinden tegenvallen, gelukkig maar denk ik dan. In veel andere reports over pervitine of crystal komt die hevige euforie die bij meth hoort altijd wel naar voren. Misschien hadden jullie een slechte batch idk, wees er maar blij om, want dit goedje heeft heel veel levens verwoest.
Klik om te vergroten...

Ik denk dus dat de keuze om oraal in te nemen versus het te roken veel uitmaakt. Daarom vind ik het belangrijk om duidelijk te communiceren dat orale inname de te verkiezen ROA is. Het is efficiënter; je doet langer met dezelfde hoeveelheid, het is minder verslavend én minder schadelijk.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Neo-Shulginist
We hadden hier een tijd terug een member: Johnny Snow, die aangaf dat het nogal verschil maakte van wat voor kwaliteit methamfetamine is. Hij zei dat speed niet eens in de buurt kwam van goede meth. Wat daar allemaal van waar is? Maar lees dit maar eens.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."