Ja die Amerikanen.. ik lees ook de gekste verhalen op Erowid. Daar lees je dingen die ik hier niet lees! Veel extremer. Maar mss zijn mensen hier wel wat terughoudender in het delen van ervaringen want als je wat onverantwoord bezig bent geweest, word je er wel op aangesproken door andere leden. Zo ervaar ik dat zelf iig.
Ja, zéker wel extremer, 'die Amerikanen'. Naja, als je zo het schijt aan je gezondheid en alles hebt, dan denk ik niet dat je wakker ligt van een paar belerende comments hier op dit forum, eerlijk gezegd. Ik denk echt niet dat het hier (op dit forum, maar ook in Nederland in 't algemeen) zo veel voorkomt. Je ziet hier af en toe eens iemand voorbij komen die niet terugdeinst voor een wat obscuurder stofje met nog slechts weinig gebruiksgeschiedenis ja, maar shotten zie ik hier echt niet tot nauwelijks.
Ik vind het trouwens wel interessant om trends in drugsgebruik te vergelijken tussen verschillende landen. Waar Nederlanders toch hoofdzakelijk lijken te gebruiken voor de leuk, zie je bijvoorbeeld in Engeland toch wel iets meer het 'naar de klote gaan' aspect ermee verweven. Zit daar ook wat meer in de cultuur, dat nihilistische. In de VS zijn het dan weer vaak van die hypochonders. Een hele handvol verschillende supplementen voor, tijdens en na MDMA-gebruik, rc's uitproberen met bloeddruk- en hartslagmeter... en als er ook maar iets onverwachts gebeurd, dan wordt er meteen 911 gebeld. Oké, dan heb je nog die groep die het gewoon geen donder uitmaakt of ze de volgende ochtend nog wakker worden. Ik zou zeggen dat dit vooral Amerikanen zijn, maar daar heb ik niet direct aanwijzingen voor. Ik kan me ook zo voorstellen dat je dit type drugsgebruiker in Oost-Europa en Rusland ook wel hebt, alleen mensen uit die contorijen lijken over het algemeen wat minder actief op het web. In Rusland zie je bijvoorbeeld ook van die andere extreme dingen als dat trainsurfen en het beklimmen van gebouwen en allerlei constructies met blote handen zonder zekering, etc.
Bovenstaande patronen zie je ook terug in de populariteit van verschillende stoffen. In de VS en volgens mij ook de UK zijn die hele 'zware' middelen die een hele korte zeer intense rush geven veel populairder geweest dan hier. Ik bedoel dan middelen als alfa-PVP en MDPV. Die zijn hier nooit echt 'doorgebroken'. In de VS is bovendien methamfetamine razendpopulair. Dat is ook hard, intens, zwaar naar de klote, terwijl wij hier in de regel tevreden lijken te zijn met het toch wat mildere amfetamine. Heroïne zie je hier nog nauwelijks en het grootste deel van de heroïneverslaafden dat nog spuit is van de oude garde uit de '70s-'80s. In de VS daarentegen is heroïne nog altijd wijdverspreid en ook jongeren raken verslaafd en gaan uiteindelijk IV. Daarbij moet wel gezegd worden dat de toename van heroïnegebruik ook te maken heeft met het zéér makkelijk voorschrijven van zware opiaten als oxycodon door de medische sector. Velen gaan na verslaving hieraan te hebben ontwikkeld uiteindelijk over op heroïne uit kostenoverwegingen. Het 'extreme' zie je overigens in de medische sector in de VS ook terug. Ik heb weleens op een mental health forum gezeten. Als je ziet wat Amerikanen daar aan medicatie gebruiken die ze hebben voorgeschreven van een psychiater, dat is ronduit bizar! Een totaal van 10+ verschillende middelen is echt niet ongewoon daar. Hele cocktails. Veel medicijnen ook hoger gedoseerd dan hier gangbaar is volgens de multidisciplinaire richtlijnen die wij hier in de zorg hanteren.
Oké, lekker off-topic...