Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed en antidepressiva, hoe zit dat nou precies?

Speed en antidepressiva, hoe zit dat nou precies?

49 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#1
Randle M zei:
Ik slik 75mg Nortriptyline. Geen problemen met drugs gebruik maar wellicht niet gezond wat er in het lichaam gebeurd.
Klik om te vergroten...
"Nortriptyline daarentegen heeft een overwegend noradrenerg effect en is slechts heel zwak actief op de serotonine heropnameremming."
Veel last zul je waarschijnlijk niet ervaren...
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Misschien niet echt een toevoeging maar ik heb zelf Mirtazepine een tijdje in combinatie met speed gebruikt.
Volgens mij was de psych op de hoogte van mijn speedgebruik, maar ik weet het niet zeker is lang geleden.
T
ThelittlegirlLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dopemonster zei:
Anti depressiva afbouwen is echt een hell, moet je heel langzaam doen dan valt het wel mee. Ik gebruikte heel lang venlafaxine, moest die capsules openmaken en halveren/1/4e dosering. Omdat ze alleen 75mg en 37,5 mg hadden in capsules, toen ik van 150mg ging afbouwen deed ik eerst een tijdje 3 capsules van 37,5. Uiteindelijk 2 capsules en daarna anderhalve capsule. Toen 1 capsule, en nu zit ik op een halve. Als ik aan me huisarts vraag hoe je het moet afbouwen zegt ze om de 2 dagen innemen🤷‍♂️ De pharmacy maakt ze om mensen erop te houden, wil je een afbouwschema met dosering hebben kan je dat ergens krijgen maar dat vergoed je zorgverzekering niet🤣 In mijn ogen zijn die psycho pills de ergste die er zijn, anti depresiva, anti psychotica allemaal troep met enorm veel bijwerkingen. Als je het niet op de juiste manier afbouwt kennen je hersenen er permanente veranderingen/schade aan oplopen.🥲
Klik om te vergroten...
Dit is zo waar hè!! Ik lees toevallig even dit forum mee, ik studeer zelf en volg momenteel een minor psychologie en lees hier en daar wat onderzoeken vrijwillig maar had laatst ook ergens inderdaad iets gelezen dat een vrouw dit specifiek benoemde en in de wereld wilde brengen. Zij was ook haar anti depressiva aan het afbouwen (ze kreeg er juist suïcidale gedachten van naast haar eetproblematieken) en ze deed dit via een bedrijf die deze medicatie voor haar aanbood in een afbouw schema met steeds vermindering van 2,5-5mg in de capsules. Maar dit was buiten de zorgverzekering om omdat zij vonden dat er nergens wetenschappelijk bewijs was dat dit de effectieve manier was. Ik vind het zo triest dat er aan deze dingen (en zoveel andere) in de medische wereld 0,0 aandacht wordt aan besteed.
Zelf geen ervaring btw maar dit maakt me echt boos soms!!

Wel echt respect voor je dat het afbouwen zelf gelukt is!!

Sorry ff off topic haha! Ik weet niet of je al een duidelijk antwoord hebt Jesse? Anders wil ik best ff in mijn aantekeningen schriften zoeken wat ik hierover heb opgeschreven, niet zeker of ik het dan weet haha maar mijn literatuur is sws niet van internet :)
R
Randle MLid
01-01-2024, 00:00
#4
Thelittlegirl zei:
Dit is zo waar hè!! Ik lees toevallig even dit forum mee, ik studeer zelf en volg momenteel een minor psychologie en lees hier en daar wat onderzoeken vrijwillig maar had laatst ook ergens inderdaad iets gelezen dat een vrouw dit specifiek benoemde en in de wereld wilde brengen. Zij was ook haar anti depressiva aan het afbouwen (ze kreeg er juist suïcidale gedachten van naast haar eetproblematieken) en ze deed dit via een bedrijf die deze medicatie voor haar aanbood in een afbouw schema met steeds vermindering van 2,5-5mg in de capsules. Maar dit was buiten de zorgverzekering om omdat zij vonden dat er nergens wetenschappelijk bewijs was dat dit de effectieve manier was. Ik vind het zo triest dat er aan deze dingen (en zoveel andere) in de medische wereld 0,0 aandacht wordt aan besteed.
Zelf geen ervaring btw maar dit maakt me echt boos soms!!

Wel echt respect voor je dat het afbouwen zelf gelukt is!!

Sorry ff off topic haha! Ik weet niet of je al een duidelijk antwoord hebt Jesse? Anders wil ik best ff in mijn aantekeningen schriften zoeken wat ik hierover heb opgeschreven, niet zeker of ik het dan weet haha maar mijn literatuur is sws niet van internet :)
Klik om te vergroten...
Is dat zo?? Hers
Dopemonster zei:
Anti depressiva afbouwen is echt een hell, moet je heel langzaam doen dan valt het wel mee. Ik gebruikte heel lang venlafaxine, moest die capsules openmaken en halveren/1/4e dosering. Omdat ze alleen 75mg en 37,5 mg hadden in capsules, toen ik van 150mg ging afbouwen deed ik eerst een tijdje 3 capsules van 37,5. Uiteindelijk 2 capsules en daarna anderhalve capsule. Toen 1 capsule, en nu zit ik op een halve. Als ik aan me huisarts vraag hoe je het moet afbouwen zegt ze om de 2 dagen innemen🤷‍♂️ De pharmacy maakt ze om mensen erop te houden, wil je een afbouwschema met dosering hebben kan je dat ergens krijgen maar dat vergoed je zorgverzekering niet🤣 In mijn ogen zijn die psycho pills de ergste die er zijn, anti depresiva, anti psychotica allemaal troep met enorm veel bijwerkingen. Als je het niet op de juiste manier afbouwt kennen je hersenen er permanente veranderingen/schade aan oplopen.🥲
Klik om te vergroten...
Is dit serieus....
A
AtwaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Randle M zei:
Is dit serieus....
Klik om te vergroten...
Nee.

Ik ben recent gestopt met anti-depressiva en het is helemaal niet zo'n hell als sommige mensen beweren. Zeker als ze erbij beweren dat ze gemaakt zijn om mensen aanhankelijk ervan te houden zodat de farmamafia langer geld aan je verdienen, zou ik die mensen al een stuk minder serieus nemen.

Het is zeker waar dat je lichaam ontwenningsverschijnselen krijgt bij het stoppen met anti-depressiva (en ook andere medicatie die langdurig gebruikt is). Ik ben zelf gestopt met paroxetine, dat is een SSRI. Tijdens het inwerken gooit het de verhoudingen neurotransmitters in je hoofd overhoop en daar moet je aan wennen, daarom zeggen ze ook dat het een maand duurt voor het de juiste werking heeft. Tot die tijd kun je last van heftige moodswings hebben, al merkte ik na een paar dagen eigenlijk al verbetering.

Waar de spookverhalen over de afbouw van anti-depressiva vandaan komt, is vooral omdat mensen vroeger zonder afbouwschema moesten stoppen. En dan hebben mensen naast hun mentaal veranderende staat door een ander overwicht seretonine, ook kans op ADS, wat meer lichamelijke problemen veroorzaakt. Dit is de reden dat men is gaan werken met afbouwschema's.

Het punt is alleen een beetje dat er geen wetenschappelijk onderbouwde afbouwschema's bestaan en dat dit altijd een beetje natte vingerwerk is voor je behandelaar. Dit is op dit moment nog in onderzoek en tot die tijd moet het afbouwen in goed overleg gebeuren. De ontwenning is niet prettig, maar wordt vaak enorm overdreven. In mijn geval gebruikte ik paroxetine, dat heeft een halfwaardetijd van 24 uur. Dit betekent dat pas na 5/6 dagen een lagere dosis nemen, je op een nieuw stabiel niveau zit waarop je kunt monitoren of de mentale klachten (waarvoor je deze voorgeschreven hebt gekregen) terugkomen.

De belangrijkste regel van het afbouwen is dat als je klachten begint te krijgen die lijken op ADS, of als de mentale klachten terug komen, je een stap terug doet in het afbouwschema, dan zijn de klachten binnen 1/2 dagen weer weg. Neem even een week pauze en neem daarna weer een stap (desnoods een kleinere). De afkick zelf zorgt vooral voor een heel onrustig en opgejaagd gevoel. Je kunt een paar nachten slecht slapen. En soms merk je dat de realiteit er opeens anders uitziet (het verschil tussen wel of geen mdma ophebben en naar de wereld kijken). Het is ongeveer vergelijkbaar met stoppen met roken. De klachten zelf zijn net iets irritanter, maar het is een stuk dragelijker aangezien je niet steeds de verslaving in je kop zitten die je probeert wijs te maken gewoon een peuk te pakken en en vanaf te zijn.

Het schema wat ik gekregen had was het volgende:
20 mg (was mijn standaard voor een jaar)
15 mg 1 week
10 mg 2 weken
5 mg 2 weken
Na 5 weken 0 mg, week 6 zou alle werkzame stof uit mijn lijf moeten zijn.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb:
20 mg
15 mg 1 dag (pillen van 10 mg breken was irritant)
10 mg 2 weken
5 mg 1 week (ik had vloeistof gehaald om de 5 mg beter te kunnen doseren, hier kreeg ik meer inwerk symptonen van dan afkickverschijnselen, al had ik dat niet door. Toen mijn behandelaar dat opperde en ik opmerkte dat precies 45 min na inname van de drank de symptonen begonnen, ben ik ermee gestopt)
Ik was er uiteindelijk met 4 weken vanaf.

Bij mensen die zelf ervaren dat het een hel is om van de medicatie af te komen, kan ik eigenlijk maar 3 mogelijkheden verzinnen:
- Ze hebben de medicatie gewoon nodig en zouden niet moeten stoppen. Zeker als ze aangeven dat hun mentale klachten vrij snel terugkomen
- Ze hebben met hun behandelaar een verkeerd afbouwschema gekozen en respecteren de gevaren van ADS niet. Dit zie ik vaker voorkomen bij medicatie en behandeling door de huisarts, dan wanneer er een psychiater bij betrokken is die het proces monitort.
- Ze zijn niet gewent om door te bijten en ervaren de ontwenning (die vergelijkbaar is met het stoppen met roken) al als zo enorm heftig, dat dat reden is om het op te geven.

Wat van deze bovenstaande 3 redenen (of een die ik niet bedacht heb) de reden dan ook is dat het afbouwen niet lukt, daar zal ik een ander niet over veroordelen. Maar als iemand die recent deze afbouw is doorgegaan, kan ik je verzekeren dat als je mentaal okey ben (en de medicatie dus ook niet meer nodig hebt) en je door een deskundige op een goede manier begeleid wordt, je gewoon kunt stoppen met deze medicatie. Het is even op de tanden bijten, maar het is zeker geen hel.

Leesvoer:
https://www.knmp.nl/downloads/multidisciplinair-document-2018afbouwen-ssri2019s-snri2019s2019.pdf
R
Randle MLid
01-01-2024, 00:00
#6
Atwa zei:
Nee.

Ik ben recent gestopt met anti-depressiva en het is helemaal niet zo'n hell als sommige mensen beweren. Zeker als ze erbij beweren dat ze gemaakt zijn om mensen aanhankelijk ervan te houden zodat de farmamafia langer geld aan je verdienen, zou ik die mensen al een stuk minder serieus nemen.

Het is zeker waar dat je lichaam ontwenningsverschijnselen krijgt bij het stoppen met anti-depressiva (en ook andere medicatie die langdurig gebruikt is). Ik ben zelf gestopt met paroxetine, dat is een SSRI. Tijdens het inwerken gooit het de verhoudingen neurotransmitters in je hoofd overhoop en daar moet je aan wennen, daarom zeggen ze ook dat het een maand duurt voor het de juiste werking heeft. Tot die tijd kun je last van heftige moodswings hebben, al merkte ik na een paar dagen eigenlijk al verbetering.

Waar de spookverhalen over de afbouw van anti-depressiva vandaan komt, is vooral omdat mensen vroeger zonder afbouwschema moesten stoppen. En dan hebben mensen naast hun mentaal veranderende staat door een ander overwicht seretonine, ook kans op ADS, wat meer lichamelijke problemen veroorzaakt. Dit is de reden dat men is gaan werken met afbouwschema's.

Het punt is alleen een beetje dat er geen wetenschappelijk onderbouwde afbouwschema's bestaan en dat dit altijd een beetje natte vingerwerk is voor je behandelaar. Dit is op dit moment nog in onderzoek en tot die tijd moet het afbouwen in goed overleg gebeuren. De ontwenning is niet prettig, maar wordt vaak enorm overdreven. In mijn geval gebruikte ik paroxetine, dat heeft een halfwaardetijd van 24 uur. Dit betekent dat pas na 5/6 dagen een lagere dosis nemen, je op een nieuw stabiel niveau zit waarop je kunt monitoren of de mentale klachten (waarvoor je deze voorgeschreven hebt gekregen) terugkomen.

De belangrijkste regel van het afbouwen is dat als je klachten begint te krijgen die lijken op ADS, of als de mentale klachten terug komen, je een stap terug doet in het afbouwschema, dan zijn de klachten binnen 1/2 dagen weer weg. Neem even een week pauze en neem daarna weer een stap (desnoods een kleinere). De afkick zelf zorgt vooral voor een heel onrustig en opgejaagd gevoel. Je kunt een paar nachten slecht slapen. En soms merk je dat de realiteit er opeens anders uitziet (het verschil tussen wel of geen mdma ophebben en naar de wereld kijken). Het is ongeveer vergelijkbaar met stoppen met roken. De klachten zelf zijn net iets irritanter, maar het is een stuk dragelijker aangezien je niet steeds de verslaving in je kop zitten die je probeert wijs te maken gewoon een peuk te pakken en en vanaf te zijn.

Het schema wat ik gekregen had was het volgende:
20 mg (was mijn standaard voor een jaar)
15 mg 1 week
10 mg 2 weken
5 mg 2 weken
Na 5 weken 0 mg, week 6 zou alle werkzame stof uit mijn lijf moeten zijn.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb:
20 mg
15 mg 1 dag (pillen van 10 mg breken was irritant)
10 mg 2 weken
5 mg 1 week (ik had vloeistof gehaald om de 5 mg beter te kunnen doseren, hier kreeg ik meer inwerk symptonen van dan afkickverschijnselen, al had ik dat niet door. Toen mijn behandelaar dat opperde en ik opmerkte dat precies 45 min na inname van de drank de symptonen begonnen, ben ik ermee gestopt)
Ik was er uiteindelijk met 4 weken vanaf.

Bij mensen die zelf ervaren dat het een hel is om van de medicatie af te komen, kan ik eigenlijk maar 3 mogelijkheden verzinnen:
- Ze hebben de medicatie gewoon nodig en zouden niet moeten stoppen. Zeker als ze aangeven dat hun mentale klachten vrij snel terugkomen
- Ze hebben met hun behandelaar een verkeerd afbouwschema gekozen en respecteren de gevaren van ADS niet. Dit zie ik vaker voorkomen bij medicatie en behandeling door de huisarts, dan wanneer er een psychiater bij betrokken is die het proces monitort.
- Ze zijn niet gewent om door te bijten en ervaren de ontwenning (die vergelijkbaar is met het stoppen met roken) al als zo enorm heftig, dat dat reden is om het op te geven.

Wat van deze bovenstaande 3 redenen (of een die ik niet bedacht heb) de reden dan ook is dat het afbouwen niet lukt, daar zal ik een ander niet over veroordelen. Maar als iemand die recent deze afbouw is doorgegaan, kan ik je verzekeren dat als je mentaal okey ben (en de medicatie dus ook niet meer nodig hebt) en je door een deskundige op een goede manier begeleid wordt, je gewoon kunt stoppen met deze medicatie. Het is even op de tanden bijten, maar het is zeker geen hel.

Leesvoer:
https://www.knmp.nl/downloads/multidisciplinair-document-2018afbouwen-ssri2019s-snri2019s2019.pdf
Klik om te vergroten...
Deze posts maken mij enorm bang. Ik gebruik enige tijd 100mg nortriptyline.. Of het hielp geen idee.
Veelal weken moest het mijn bloedspiegel getest worden en ik heb mij netjes gehouden aan de 100mg (met opbouwen). Ieder weekend heb ik coke gedaan wat uiteraard niet goed is. Ik heb nergens last van gehad.

Meerdere malen heb ik het niet genomen, en dan weer wel.. Totaal niet consequent.. maar nooit ergens last van gehad... afbouwen vond ik onzin. Tot ik een tijd lang niks had gepakt, en 150 mg pakte nam vanwege een depressieve bui, tot op heden spijt van, sloeg nergens op.. akelige gedachtte kunnen zomaar binnekomen.. ik werd gelijk moe.. brabbelen (vriendin was aanwezig), niet aanspreekbaar etc., verschrikkelijke nachtmerries, schreeuwen en voor het eerst hartkloppingen (denk ik) daarna direct weer op de 100 gaan zitten, direct zonder opbouw. Dat was zwaar... Ik heb ben hier dagen duizelig van geweest.

Daarnaast gebruik ik met regelmaat speed.... maw. Ik heb geen discipline en gebruik de anti-depressie niet consequent, maar herschenbeschadiging????!!! dat maakt mij enorm bang.
Opbouw is voor mij echt belangrijk, maar afbouw niet.. Dit in relatie tot jouw post

Tijd lang heb ik speed echt misbruikt dagelijks met anti-depressie, er is nooit wat misgegaan... alleen die ene nacht.
A
AtwaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Randle M zei:
Meerdere malen heb ik het niet genomen, en dan weer wel.. Totaal niet consequent.. maar nooit ergens last van gehad... afbouwen vond ik onzin. Tot ik een tijd lang niks had gepakt, en 150 mg pakte nam vanwege een depressieve bui, tot op heden spijt van, sloeg nergens op.. akelige gedachtte kunnen zomaar binnekomen.. i
Klik om te vergroten...
Het punt met antidepressiva is dat je juist een spiegel ervan op moet opbouwen, je kunt niet een pil pakken simpelweg als je je even kut voelt, dan gaat het geen effect hebben. Het enige dat je dan doet is voor 1 dag je neurotransmitters overhoop halen. Dat je daar zowel in positieve als negatieve kant flink uitschieters krijgt is dan ook niet heel gek.

Zeker als je ook nog drugs erbij gebruikt, hoop ik dat je zelf ook wel snapt dat dat juist alleen maar verkeerd kan gaan. Als je zo inconsequent bent met het innemen met medicatie, kun je het beter niet gebruiken. Het gaat alleen maar werken als je het langere tijd structureel inneemt, als je het niet consequent pakt, gaat het sowieso niet het effect hebben waar je het voor voorgeschreven hebt, maar blijf je hangen in de inwerkperiode.

Ik weet alleen niet helemaal waar je de hersenschade vandaan haalt. ADS is geen hersenschade en is ook niet blijvend. Lees anders de pfd eens rustig door die ik gelinkt had
K
Krypt0niteLid
01-01-2024, 00:00
#8
Atwa zei:
Nee.

Ik ben recent gestopt met anti-depressiva en het is helemaal niet zo'n hell als sommige mensen beweren. Zeker als ze erbij beweren dat ze gemaakt zijn om mensen aanhankelijk ervan te houden zodat de farmamafia langer geld aan je verdienen, zou ik die mensen al een stuk minder serieus nemen.

Het is zeker waar dat je lichaam ontwenningsverschijnselen krijgt bij het stoppen met anti-depressiva (en ook andere medicatie die langdurig gebruikt is). Ik ben zelf gestopt met paroxetine, dat is een SSRI. Tijdens het inwerken gooit het de verhoudingen neurotransmitters in je hoofd overhoop en daar moet je aan wennen, daarom zeggen ze ook dat het een maand duurt voor het de juiste werking heeft. Tot die tijd kun je last van heftige moodswings hebben, al merkte ik na een paar dagen eigenlijk al verbetering.

Waar de spookverhalen over de afbouw van anti-depressiva vandaan komt, is vooral omdat mensen vroeger zonder afbouwschema moesten stoppen. En dan hebben mensen naast hun mentaal veranderende staat door een ander overwicht seretonine, ook kans op ADS, wat meer lichamelijke problemen veroorzaakt. Dit is de reden dat men is gaan werken met afbouwschema's.

Het punt is alleen een beetje dat er geen wetenschappelijk onderbouwde afbouwschema's bestaan en dat dit altijd een beetje natte vingerwerk is voor je behandelaar. Dit is op dit moment nog in onderzoek en tot die tijd moet het afbouwen in goed overleg gebeuren. De ontwenning is niet prettig, maar wordt vaak enorm overdreven. In mijn geval gebruikte ik paroxetine, dat heeft een halfwaardetijd van 24 uur. Dit betekent dat pas na 5/6 dagen een lagere dosis nemen, je op een nieuw stabiel niveau zit waarop je kunt monitoren of de mentale klachten (waarvoor je deze voorgeschreven hebt gekregen) terugkomen.

De belangrijkste regel van het afbouwen is dat als je klachten begint te krijgen die lijken op ADS, of als de mentale klachten terug komen, je een stap terug doet in het afbouwschema, dan zijn de klachten binnen 1/2 dagen weer weg. Neem even een week pauze en neem daarna weer een stap (desnoods een kleinere). De afkick zelf zorgt vooral voor een heel onrustig en opgejaagd gevoel. Je kunt een paar nachten slecht slapen. En soms merk je dat de realiteit er opeens anders uitziet (het verschil tussen wel of geen mdma ophebben en naar de wereld kijken). Het is ongeveer vergelijkbaar met stoppen met roken. De klachten zelf zijn net iets irritanter, maar het is een stuk dragelijker aangezien je niet steeds de verslaving in je kop zitten die je probeert wijs te maken gewoon een peuk te pakken en en vanaf te zijn.

Het schema wat ik gekregen had was het volgende:
20 mg (was mijn standaard voor een jaar)
15 mg 1 week
10 mg 2 weken
5 mg 2 weken
Na 5 weken 0 mg, week 6 zou alle werkzame stof uit mijn lijf moeten zijn.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb:
20 mg
15 mg 1 dag (pillen van 10 mg breken was irritant)
10 mg 2 weken
5 mg 1 week (ik had vloeistof gehaald om de 5 mg beter te kunnen doseren, hier kreeg ik meer inwerk symptonen van dan afkickverschijnselen, al had ik dat niet door. Toen mijn behandelaar dat opperde en ik opmerkte dat precies 45 min na inname van de drank de symptonen begonnen, ben ik ermee gestopt)
Ik was er uiteindelijk met 4 weken vanaf.

Bij mensen die zelf ervaren dat het een hel is om van de medicatie af te komen, kan ik eigenlijk maar 3 mogelijkheden verzinnen:
- Ze hebben de medicatie gewoon nodig en zouden niet moeten stoppen. Zeker als ze aangeven dat hun mentale klachten vrij snel terugkomen
- Ze hebben met hun behandelaar een verkeerd afbouwschema gekozen en respecteren de gevaren van ADS niet. Dit zie ik vaker voorkomen bij medicatie en behandeling door de huisarts, dan wanneer er een psychiater bij betrokken is die het proces monitort.
- Ze zijn niet gewent om door te bijten en ervaren de ontwenning (die vergelijkbaar is met het stoppen met roken) al als zo enorm heftig, dat dat reden is om het op te geven.

Wat van deze bovenstaande 3 redenen (of een die ik niet bedacht heb) de reden dan ook is dat het afbouwen niet lukt, daar zal ik een ander niet over veroordelen. Maar als iemand die recent deze afbouw is doorgegaan, kan ik je verzekeren dat als je mentaal okey ben (en de medicatie dus ook niet meer nodig hebt) en je door een deskundige op een goede manier begeleid wordt, je gewoon kunt stoppen met deze medicatie. Het is even op de tanden bijten, maar het is zeker geen hel.

Leesvoer:
https://www.knmp.nl/downloads/multidisciplinair-document-2018afbouwen-ssri2019s-snri2019s2019.pdf
Klik om te vergroten...
Ik vind dit een heel raar bericht van je.
Dit triggert mij enorm dus zal even wat plaatsen.
No offense tho..

Puur omdat dit voor jou zo makkelijk ging betekent dat dit zo is????

Of dat je er dan eigenlijk niet klaar voor bent etc..

Ik gebruik zelf al 6 jaar een ssri en ben aan het afbouwen.

Voor mij ging dit helemaal niet zo makkelijk.
Sterker nog, ik was doodziek.

Trillen, zweten, geen coördinatie, schokken door mijn lichaam en hoofd. En heel grieperig.

Paar dagen op bed doorgebracht omdat ik niet kon functioneren

De laatste 2 jaar ben ik al stabiel en heb ik het middel niet meer nodig.
Maar na zo lang zegt mijn lichaam en geest wat anders.

Zit nu nog maar op 5mg , ben nu al 4 maanden bezig met afbouwen, in korte stapjes.

En mijn dokter weet echt wel waar ze het over heeft.

Dus de"spook verhalen" kunnen wel degelijk waar zijn.
A
AtwaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Krypt0nite zei:
Ik vind dit een heel raar bericht van je.
Dit triggert mij enorm dus zal even wat plaatsen.
No offense tho..

Puur omdat dit voor jou zo makkelijk ging betekent dat dit zo is????

Of dat je er dan eigenlijk niet klaar voor bent etc..

Ik gebruik zelf al 6 jaar een ssri en ben aan het afbouwen.

Voor mij ging dit helemaal niet zo makkelijk.
Sterker nog, ik was doodziek.

Trillen, zweten, geen coördinatie, schokken door mijn lichaam en hoofd. En heel grieperig.

Paar dagen op bed doorgebracht omdat ik niet kon functioneren

De laatste 2 jaar ben ik al stabiel en heb ik het middel niet meer nodig.
Maar na zo lang zegt mijn lichaam en geest wat anders.

Zit nu nog maar op 5mg , ben nu al 4 maanden bezig met afbouwen, in korte stapjes.

En mijn dokter weet echt wel waar ze het over heeft.

Dus de"spook verhalen" kunnen wel degelijk waar zijn.
Klik om te vergroten...
Hoi Krypt0nite,

Ten eerste spijt het me zeer als dit bericht je heeft getriggerd, dat is zeker niet de bedoeling geweest. Het doel van mijn bericht was om duidelijk te maken dat de spookverhalen die heersen niet altijd de waarheid hoeven zijn. Wellicht dat ik er met het gestrekte been in ging, ik ben alleen de verhalen (die je zeker op dit forum tegenkomt) dat AD gemaakt is om mensen er aan te houden en ze er nooit meer vanaf te laten komen enorm zat. Dat er een een soort van complot heerst vanuit de pharma om verslaafden te creëren voor een steady cashflow.

Natuurlijk is er een verschil tussen individuele mensen en zeker als je al 6 jaar gebruikt, zullen je hersenen er op een andere manier op reageren dan dat bij mij het geval was na 1 jaar gebruik. Ik had wellicht een stuk minder stellig kunnen reageren en ik beid mijn excuses aan dat ik te weinig nuance gebruikt heb in mijn bericht.

Ik probeerde alleen tegenwicht te bieden tegen de complottheorien, omdat ik niet wil dat wilde verhalen mensen ervan weerhoudt om hulp te zoeken (eventueel gecombineerd met medicatie), als ik zie dat het mij enorm veel gebracht heeft.

Sterkte met de afkick!

​

K
Krypt0niteLid
01-01-2024, 00:00
#10
Atwa zei:
Hoi Krypt0nite,

Ten eerste spijt het me zeer als dit bericht je heeft getriggerd, dat is zeker niet de bedoeling geweest. Het doel van mijn bericht was om duidelijk te maken dat de spookverhalen die heersen niet altijd de waarheid hoeven zijn. Wellicht dat ik er met het gestrekte been in ging, ik ben alleen de verhalen (die je zeker op dit forum tegenkomt) dat AD gemaakt is om mensen er aan te houden en ze er nooit meer vanaf te laten komen enorm zat. Dat er een een soort van complot heerst vanuit de pharma om verslaafden te creëren voor een steady cashflow.

Natuurlijk is er een verschil tussen individuele mensen en zeker als je al 6 jaar gebruikt, zullen je hersenen er op een andere manier op reageren dan dat bij mij het geval was na 1 jaar gebruik. Ik had wellicht een stuk minder stellig kunnen reageren en ik beid mijn excuses aan dat ik te weinig nuance gebruikt heb in mijn bericht.

Ik probeerde alleen tegenwicht te bieden tegen de complottheorien, omdat ik niet wil dat wilde verhalen mensen ervan weerhoudt om hulp te zoeken (eventueel gecombineerd met medicatie), als ik zie dat het mij enorm veel gebracht heeft.

Sterkte met de afkick!

​

Klik om te vergroten...
Duidelijk , begrijp je bericht nu volledig en ben het op veel punten met je eens.
dankjewel man 🤗
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Randle M zei:
Is dat zo?? Hers

Is dit serieus....
Klik om te vergroten...
Atwa zei:
Nee.

Ik ben recent gestopt met anti-depressiva en het is helemaal niet zo'n hell als sommige mensen beweren. Zeker als ze erbij beweren dat ze gemaakt zijn om mensen aanhankelijk ervan te houden zodat de farmamafia langer geld aan je verdienen, zou ik die mensen al een stuk minder serieus nemen.

Het is zeker waar dat je lichaam ontwenningsverschijnselen krijgt bij het stoppen met anti-depressiva (en ook andere medicatie die langdurig gebruikt is). Ik ben zelf gestopt met paroxetine, dat is een SSRI. Tijdens het inwerken gooit het de verhoudingen neurotransmitters in je hoofd overhoop en daar moet je aan wennen, daarom zeggen ze ook dat het een maand duurt voor het de juiste werking heeft. Tot die tijd kun je last van heftige moodswings hebben, al merkte ik na een paar dagen eigenlijk al verbetering.

Waar de spookverhalen over de afbouw van anti-depressiva vandaan komt, is vooral omdat mensen vroeger zonder afbouwschema moesten stoppen. En dan hebben mensen naast hun mentaal veranderende staat door een ander overwicht seretonine, ook kans op ADS, wat meer lichamelijke problemen veroorzaakt. Dit is de reden dat men is gaan werken met afbouwschema's.

Het punt is alleen een beetje dat er geen wetenschappelijk onderbouwde afbouwschema's bestaan en dat dit altijd een beetje natte vingerwerk is voor je behandelaar. Dit is op dit moment nog in onderzoek en tot die tijd moet het afbouwen in goed overleg gebeuren. De ontwenning is niet prettig, maar wordt vaak enorm overdreven. In mijn geval gebruikte ik paroxetine, dat heeft een halfwaardetijd van 24 uur. Dit betekent dat pas na 5/6 dagen een lagere dosis nemen, je op een nieuw stabiel niveau zit waarop je kunt monitoren of de mentale klachten (waarvoor je deze voorgeschreven hebt gekregen) terugkomen.

De belangrijkste regel van het afbouwen is dat als je klachten begint te krijgen die lijken op ADS, of als de mentale klachten terug komen, je een stap terug doet in het afbouwschema, dan zijn de klachten binnen 1/2 dagen weer weg. Neem even een week pauze en neem daarna weer een stap (desnoods een kleinere). De afkick zelf zorgt vooral voor een heel onrustig en opgejaagd gevoel. Je kunt een paar nachten slecht slapen. En soms merk je dat de realiteit er opeens anders uitziet (het verschil tussen wel of geen mdma ophebben en naar de wereld kijken). Het is ongeveer vergelijkbaar met stoppen met roken. De klachten zelf zijn net iets irritanter, maar het is een stuk dragelijker aangezien je niet steeds de verslaving in je kop zitten die je probeert wijs te maken gewoon een peuk te pakken en en vanaf te zijn.

Het schema wat ik gekregen had was het volgende:
20 mg (was mijn standaard voor een jaar)
15 mg 1 week
10 mg 2 weken
5 mg 2 weken
Na 5 weken 0 mg, week 6 zou alle werkzame stof uit mijn lijf moeten zijn.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb:
20 mg
15 mg 1 dag (pillen van 10 mg breken was irritant)
10 mg 2 weken
5 mg 1 week (ik had vloeistof gehaald om de 5 mg beter te kunnen doseren, hier kreeg ik meer inwerk symptonen van dan afkickverschijnselen, al had ik dat niet door. Toen mijn behandelaar dat opperde en ik opmerkte dat precies 45 min na inname van de drank de symptonen begonnen, ben ik ermee gestopt)
Ik was er uiteindelijk met 4 weken vanaf.

Bij mensen die zelf ervaren dat het een hel is om van de medicatie af te komen, kan ik eigenlijk maar 3 mogelijkheden verzinnen:
- Ze hebben de medicatie gewoon nodig en zouden niet moeten stoppen. Zeker als ze aangeven dat hun mentale klachten vrij snel terugkomen
- Ze hebben met hun behandelaar een verkeerd afbouwschema gekozen en respecteren de gevaren van ADS niet. Dit zie ik vaker voorkomen bij medicatie en behandeling door de huisarts, dan wanneer er een psychiater bij betrokken is die het proces monitort.
- Ze zijn niet gewent om door te bijten en ervaren de ontwenning (die vergelijkbaar is met het stoppen met roken) al als zo enorm heftig, dat dat reden is om het op te geven.

Wat van deze bovenstaande 3 redenen (of een die ik niet bedacht heb) de reden dan ook is dat het afbouwen niet lukt, daar zal ik een ander niet over veroordelen. Maar als iemand die recent deze afbouw is doorgegaan, kan ik je verzekeren dat als je mentaal okey ben (en de medicatie dus ook niet meer nodig hebt) en je door een deskundige op een goede manier begeleid wordt, je gewoon kunt stoppen met deze medicatie. Het is even op de tanden bijten, maar het is zeker geen hel.

Leesvoer:
https://www.knmp.nl/downloads/multidisciplinair-document-2018afbouwen-ssri2019s-snri2019s2019.pdf
Klik om te vergroten...
Dat het voor jou makkelijk ging betekend niet gelijk dat het voor iedereen zo is.
Dat bericht die ik deelde was gewoon 100%legit en gemeend.


Zelfs in dit filmpje word het gezegt: het is makkelijker om van heroine af te komen dan anti depressiva.
T
Terror 84Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Pep haalt de hartslag omhoog en antidepressiva laat de hartslag dalen als vaak deze combi doet krijg je last van het hart op korte termijn maak keuze van wat je wil of speed of antidepressiva waarom omdat pep een stimmerlirt middel is waar door hart moter wordt tijdens gebuik en antidepressiva wordt voor geschreven en last van psychische problemen heb als geen last van psychische problemen heb laat lekker liggen
R
Randle MLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dopemonster zei:
Dat het voor jou makkelijk ging betekend niet gelijk dat het voor iedereen zo is.
Dat bericht die ik deelde was gewoon 100%legit en gemeend.


Zelfs in dit filmpje word het gezegt: het is makkelijker om van heroine af te komen dan anti depressiva.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat er een miscommunicatie is? Ik doelde op hersenbeschadiging wanneer je abrupt stopt en begint.. zie andere posts.

Ik zou nooit mijn wil doordrukken of andere uitlachen of zeggen dat iets niet of wel mogelijk is.

Gr
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dopemonster zei:
Als het goed is werkt citalopram ook op je dopamine en noradrenaline systeem dacht ik, weet ik niet zeker. Heb je hier ook al naar gekeken?
Klik om te vergroten...
Nee. Citopram is een SSRI. Het remt de heropname van serotonine waardoor er meer beschikbaar komt in de synaps.

het wordt pas gevaarlijk als je op amfetamine achtige : Dex, lisdex,methy, buppirion een TCA gaat gebruiken of een serotonine en noradrenaline heropname remmer.

amfetamine werken vooral op noradrenaline en minderen maten op dopamine en serotonine. de werking op serotonine komt door het verband met dopamine, maar zou minimaal moeten zijn.

Fluoxetine is ook een SSRI. Ik hoor veel adhd patiënten die Dex, methy of andere stimula krijgen en een SSRI erbovenop.
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#15
Terror 84 zei:
Pep haalt de hartslag omhoog en antidepressiva laat de hartslag dalen als vaak deze combi doet krijg je last van het hart op korte termijn maak keuze van wat je wil of speed of antidepressiva waarom omdat pep een stimmerlirt middel is waar door hart moter wordt tijdens gebuik en antidepressiva wordt voor geschreven en last van psychische problemen heb als geen last van psychische problemen heb laat lekker liggen
Klik om te vergroten...
Als je geen depressie hebt moet je het zeker niet gaan gebruiken! Ik vind dat er wat mis is met ons medische systeem. Anti-depressive worden voor alles voorgeschreven tegenwoordig; piekeren, angst, nervositeit, slaapproblemen, neerslachtigheid, storende gedachten ect...

anti-psychotica is er nog zo eentje, die vaak bij spannings en/of slaapproblemen wordt voorgeschreven. Ik vind dat zelf niet oké. Er zijn andere therapieën voor slaap waar al dan niet tijdelijk, voor achtereenvolgens gebruik een benzo ingezet kan worden en bij onvoldoende resultaat een benzo om de 2 dagen ingeschakeld kan worden, om toch geregeld wat bij te slapen. In ieder geval beter als niet slapen.
Het probleem met een benzo is dan weer dat het de slaapcyclus verstoort. Je blijft in oppervlakkige slaapfase hangen en komt niet in de diepe slaap.

Ik ben misschien verkeerd, maar tegen mij zeggen artsen wel eens: “ja, maar op zo’n lage dosis gaat het niet anti-depressie werken en heb je enkel de slaap verbeterende eigenschappen.” Dat kan niet kloppen. Ze oefen hoe dan ook hun invloed uit op de neurotransmitters. Voor iemand die nu geen ontregeling heeft lijkt mij dat niet goed? Hoewel veranderingen in de neurotransmitters normaal zijn (minuscule veranderingen), de meeste schommelingen bij gezonde personen komt dan ook voor wanneer het cardiaalritme veranderd. Dus bij het ontwaken en bij het vallen van de avond. Misschien dat daarom een lichte dosis geen kwaad kan?

uit mijn eigen ervaring weet ik dat ik zelfs op lage doseringen al redelijk wat bijwerkingen ervaar die niet overgaan en tot heden heb ik geen enkele anti-depressive of anti-psychotica gehad, (heb er veel gehad. de 2 groepen samen zo’n 30+ verschillende stoffen) die waarde voor me had. Het trok mijn ritme nog meer uit elkaar, angsten werden erger, motivatie verminderde, neerslachtigheid en sombere gevoelens namen toe. Bij doorzetten ook vaak gevoelens van apathie en derealisatie.

nu wat je zegt klopt niet helemaal. Grote groepen van anti-depressive gaan net de hartslag verhogen. De oude TCA zijn hier vooral om bekend en ook de SNRI (door de werking op de noradrenaline). SSRI doen dit minder. Wel staan AD er om bekend om de QT-interval van het hart te verlengen.

ik ben chronische patiënt met een hele combinatie aan aandoeningen. Ik neem een opiaat voor de pijn, een lichte dosis benzo om de spieren te laten ontspannen (enkel avond, moet normaal 2x/d 0,5mg clonazepam en ik doe 0,3-0,5 op eigen aanvoelen 1x/d voor het slapen), omdat ik door alle klachten heel depressief werd en nog maar eens verschillende AD heb laten voorschrijven waar ik enkel meer problemen van kreeg, stelde ik zelf voor om DEX op te starten ivm mijn ADD, zo de overprikkeling en eindeloze gedachten te doorbreken en rust te crieeren) allicht zou ik mss ook minder last hebben van mijn cvs. Dit slaagt dus wel aan! Op alle gebied. Minder depri, minder pijn, pijnstilling is effectiever en werkt langer door. Moet minder rescue medicatie inzetten, kwa vermoeidheid schommelt het. De ene dag kan ik goed en andere dagen krijg ik na 1-2 uurtjes echt slaapaanvallen die ik moeilijk onder controle krijg. Nu kwam ik bij de neuroloog en ik vertelde dat de blokkade van de oocipitale en van de facetten (bezenuwing) wel in bepaalde mate geholpen heeft, maar de aangezichtspijn nog steeds aanwezig is. Ze liet magistraal een bereiding doen van passiflora en Fluanxol. Ik knikte oké want kende Fluanxol niet en verwarde het met een anti-epilepticum door de naam “neurolepticum”.

Thuis meteen opgezocht: anti-psychotica dat werkt door de hoeveel dopamine in de hersenen té verminderen. Dex maakt dopamine-Fluanxol zou het dan afbreken? Daarnaast mag Fluanxol niet in combinatie met middelen die het centraal zenuwstelsel onderdrukken. Opiaat, benzo (op zich al risico).. kan dus niet goed snappen waarom er gekozen wordt nog iets bij te geven dat dan de Dex gaat tegenwerken net nu ik resultaten boek door de Dex?

Ik heb het nog niet ingenomen en ben dat ook niet van plant ik voel me niet goed met die gedachte. Heb echt bang dat me wat overkomt of dat ik helemaal doordraai door de tegenstrijdige reactie. Kan iemand mij hierop antwoorden?

dat laatste stukje is echt heel belangrijk voor me

Ps: heb nu beslist om gewoon te sparen voor zelf een flesje Botox aan te kopen en dat via de neuroloog te laten injecteren. Boekt goede resultaten en hoewel ook niet zonder risico, toch een stuk veiliger dan nog meer chemische troep ik mijn lijf en vooral de werking op de hersenen.

Groeten!
P
Putin007Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoi , kan iemand me vertellen of na speedgebruik een combinatie van 2 anti-psyotica's en lorazepam of Bromazepam het ook echt helpt om beter te worden ? Volgens mijn huisarts wel maar ik merk niet veel dat het helpt.
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dat hangt ervan af wat je probleem is na je amfetamine gebruik? Als je echt een psychose doormaakt kan het aangewezen zijn om any-psychotics te nemen. Daarnaast is volgens mij na speed gebruik hè dopamine net te laag, de meeste anti-psychotica werken door dopamine te verlagen. Dus als je al met een tekort zou zitten door speed denk ik niet dat dat erg hulpzaam is?
P
Putin007Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Dit kennen de meesten maar al te goed
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Walter White zei:
Hoi , kan iemand me vertellen of na speedgebruik een combinatie van 2 anti-psyotica's en lorazepam of Bromazepam het ook echt helpt om beter te worden ? Volgens mijn huisarts wel maar ik merk niet veel dat het helpt.
Klik om te vergroten...
Beter worden van wat? Ziekte?
Ik denk dat wat je opnoemt niet handig is. Wat zegt je dokter? Je wil beter worden dus ben je ziek, dan heb je vast een arts die jou kan helpen.
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#20
Walter White zei:
Dit kennen de meesten maar al te goed
Klik om te vergroten...
Ja echt waar 😅

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."