Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed en antidepressiva, hoe zit dat nou precies?

Speed en antidepressiva, hoe zit dat nou precies?

49 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Als het goed is werkt citalopram ook op je dopamine en noradrenaline systeem dacht ik, weet ik niet zeker. Heb je hier ook al naar gekeken?
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#2
“ Of doet de antidepressiva ook iets met mijn dopamine en noradrenaline (kon alleen vinden dat het iets doet dopamine, maar wat is me een raadsel)”

Ja heb ik naar gekeken!
Dopemonster zei:
Als het goed is werkt citalopram ook op je dopamine en noradrenaline systeem dacht ik, weet ik niet zeker. Heb je hier ook al naar gekeken?
Klik om te vergroten...
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Jesse Pinkvrouw zei:
“ Of doet de antidepressiva ook iets met mijn dopamine en noradrenaline (kon alleen vinden dat het iets doet dopamine, maar wat is me een raadsel)”

Ja heb ik naar gekeken!
Klik om te vergroten...
Heb ff gezocht voor je, maar kon alleen dit vinden:

Citalopram is een antidepressivum, in België en Nederland onder meer op de markt onder de naam Cipramil®. Het remt de heropname van de neurotransmitter serotonine in de hersenen; het behoort tot de selectieve serotonineheropnameremmers, vaak afgekort tot SSRI (van het Engelse selective serotonin reuptake inhibitors). Serotonine is betrokken bij zaken als stemming, eetlust en emotie maar beïnvloedt tevens het dopaminerge systeem, dat ook te maken heeft met emotie en waar waarschijnlijk een soort 'beloningscentrum' zit.

Geen idee verder haha maar zou in principe wel moeten kunnen speed en een ssri als je het medicijn redelijk lang al gebruikt. (Denk ik)🤔
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jesse Pinkvrouw zei:
Edit; was afbouwen gewoon in 1x stoppen of elke dag wat naar beneden? Want ik had altijd in m’n hoofd dat ik bij de afbouw ook geen last ging krijgen omdat de opbouw ook zo goed ging
Klik om te vergroten...

Ik ging per 6 weken naar beneden in stapjes van 10 mg. De laatste stapjes deed ik langer over, 2 a 3 maanden en waren ook het moeilijkst.
Daarom had ik dus wel druppels gewild.

Maar afkick zal voor iedereen ook weer anders zijn!
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dopemonster zei:
Heb ff gezocht voor je, maar kon alleen dit vinden:

Citalopram is een antidepressivum, in België en Nederland onder meer op de markt onder de naam Cipramil®. Het remt de heropname van de neurotransmitter serotonine in de hersenen; het behoort tot de selectieve serotonineheropnameremmers, vaak afgekort tot SSRI (van het Engelse selective serotonin reuptake inhibitors). Serotonine is betrokken bij zaken als stemming, eetlust en emotie maar beïnvloedt tevens het dopaminerge systeem, dat ook te maken heeft met emotie en waar waarschijnlijk een soort 'beloningscentrum' zit.

Geen idee verder haha maar zou in principe wel moeten kunnen speed en een ssri als je het medicijn redelijk lang al gebruikt. (Denk ik)🤔
Klik om te vergroten...
Yes dat had ik ook gelezen, wist ook wel dat serotonine en dopamine met elkaar te maken hebben maar ik weet niet wat het met elkaar doet zodra er antidepressiva in het spel is, en hoe dat dan weer met speed gaat.
Lastig allemaal haha
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#6
Purplext zei:
Ik ging per 6 weken naar beneden in stapjes van 10 mg. De laatste stapjes deed ik langer over, 2 a 3 maanden en waren ook het moeilijkst.
Daarom had ik dus wel druppels gewild.

Maar afkick zal voor iedereen ook weer anders zijn!
Klik om te vergroten...
Oei dat klinkt ook wel als een flinke afbouw direct.. Die druppels zijn indd heel erg fijn, wel erg vies maar is onwijs fijn voor opbouwen-afbouwen
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Anti depressiva afbouwen is echt een hell, moet je heel langzaam doen dan valt het wel mee. Ik gebruikte heel lang venlafaxine, moest die capsules openmaken en halveren/1/4e dosering. Omdat ze alleen 75mg en 37,5 mg hadden in capsules, toen ik van 150mg ging afbouwen deed ik eerst een tijdje 3 capsules van 37,5. Uiteindelijk 2 capsules en daarna anderhalve capsule. Toen 1 capsule, en nu zit ik op een halve. Als ik aan me huisarts vraag hoe je het moet afbouwen zegt ze om de 2 dagen innemen🤷‍♂️ De pharmacy maakt ze om mensen erop te houden, wil je een afbouwschema met dosering hebben kan je dat ergens krijgen maar dat vergoed je zorgverzekering niet🤣 In mijn ogen zijn die psycho pills de ergste die er zijn, anti depresiva, anti psychotica allemaal troep met enorm veel bijwerkingen. Als je het niet op de juiste manier afbouwt kennen je hersenen er permanente veranderingen/schade aan oplopen.🥲
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zullen we het gewoon weer over speed en antidepressiva houden? En niet de afkick daarvan? Daar kan ook een apart topic over geopend worden
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#9
Denk dat het voor iedereen anders is, ben onwijs blij met m’n Citalopram. Had echt niet zonder gewild en ga voorlopig ook echt niet zonder. Ik kan wel zeggen dat het m’n leven heeft gered, dus vind het moeilijk om zoiets troep te noemen 😅 Afbouwen met Citalopram is voor mij hetzelfde als opbouwen, met druppels. Kan je zelf kijken hoeveel je wilt afbouwen en hoe snel. Gelukkig hoef ik daar sowieso een jaar nog niet over na te denken

Maar meningen verschillen en dat mag!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Jesse Pinkvrouw zei:
Denk dat het voor iedereen anders is, ben onwijs blij met m’n Citalopram. Had echt niet zonder gewild en ga voorlopig ook echt niet zonder. Ik kan wel zeggen dat het m’n leven heeft gered, dus vind het moeilijk om zoiets troep te noemen 😅 Afbouwen met Citalopram is voor mij hetzelfde als opbouwen, met druppels. Kan je zelf kijken hoeveel je wilt afbouwen en hoe snel. Gelukkig hoef ik daar sowieso een jaar nog niet over na te denken

Maar meningen verschillen en dat mag!
Klik om te vergroten...
Voor sommige mensen werkt het inderdaad wel. Het heeft ook wel ze voordelen maar een hoop anti depressiva blijf ik troep vinden. En voor mij was het zoeken naar de juiste. Zit nu op amitripyltine die vind ik wel goed werken. Eentje van de oude generaties die voornamelijk alleen nog bij klinische opnamens word voorgeschreven of zenuwpijn in lage doseringen. Samen met seroquel en kratom heb ik er ook baat bij. En houdt me van de andere middelen af. Heb wel gemerkt als ik me kratom niet krijg word ik helemaal leip, maar dan vooral mentaal en van die andere 2 mentaal en lichamelijk.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dopemonster zei:
Zit nu op amitripyltine die vind ik wel goed werken. Eentje van de oude generaties die voornamelijk alleen nog bij klinische opnamens word voorgeschreven of zenuwpijn
Klik om te vergroten...
Dit heb ik van ongeveer 2008 t/m 2018 geslikt.
Ik heb darmproblemen en ik nam dit vlak voor het slapen gaan voor zenuwpijn.
Als ik dat niet nam kon ik alleen maar op mijn rug slapen de hele nacht.
Vond het ook een fijn inslaapmiddel omdat ik er erg moe van werd.
Maar heb paar x meegemaakt dat ik niet optijd nieuwe had besteld.
Dus weekend zonder zat...
Dan kreeg ik de 2e dag meestal slaapverlamming.
Dat kan bijwerking zijn als je accuut stopt.

Toen ik aan de ad (prozac) ging kon dit niet meer samen met de Amitriptyline.
A
AtwaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb een aantal keer speed gebruikt tijdens de periode dat ik Paroxetine (ssri) heb gebruikt. Dit ging eigenlijk altijd prima, geen enkele wisselwerking te merken.

Op alleen de eerste keer na, dit was alleen tijdens de inwerkperiode van de Paroxetine. Super stom om in die periode iets te pakken, ik wist dat het een risico was en dat bleek inderdaad niet slim te zijn. Ach, ik heb er zelf voor gekozen om dat risico te nemen. Ik heb nog ergens een report staan over die trip.

In de basis is het sowieso niet slim om met je hersenen te kloten als je juist medicatie hebt om dat juist op orde te krijgen. Als je het toch wil doen en je zeker weet dat je een ssri hebt en niet iets wat ook op je dopamine werkt, dan zou dat veilig moeten kunnen zonder wisselwerking. Let er wel op dat er niet heel veel over bekend is (en veel tegenstrijdige verhalen en adviezen), dus je bent je eigen lab rat.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jesse Pinkvrouw zei:
Hallo forumleden,

Ben bang dat ik nu een beetje moppers krijg van jullie want de vraag komt een beetje laat aangezien ik dit weekend speed heb gebruikt, heb het 1 en ander er over opgezocht maar kom er niet uit.
Ik gebruik Citalopram 20 mg, een SSRI. Citalopram stopt de heropname van serotonine, als ik dus xtc of andere serotonine slurper zou gebruiken zou het indd gevaarlijk zijn omdat die serotonine er niet uitgeslurpt kan worden en ik dus een overdosis krijg. Dat is voor mij allemaal heel duidelijk en ik laat xtc ook met liefde links liggen.
Ik heb het gebruik met de gedachten dat het kon, ik dacht dat speed werkte op je dopamine en noradrenaline maar daar blijkt toch een stukje serotonine bij te zitten. Ik heb hier op DF gelezen verschillende dingen gelezen, dat het wel kon, dat het niet kon, dat speed geen serotonine af gaf, de ander zei van wel. Zelf heb ik nergens na delen aan bevonden, de dip was bijna niet aanwezig. Wel ben ik erg lang wakker geweest, wellicht is dat een effect icm antidepressiva

Hoe zit het nu echt? Beetje laat en onverantwoord nu, maar was er echt van overtuigd dat het wel kon, maar nu hoor ik weer verschillende verhalen. Geeft speed serotonine af, hoeveel geeft het af? Kan je ook met speed het serotoninesyndroom oplopen? Of doet de antidepressiva ook iets met mijn dopamine en noradrenaline (kon alleen vinden dat het iets doet dopamine, maar wat is me een raadsel) waardoor het gevaarlijk word?
Hoop dat iemand hier mij een antwoord op wil geven!
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je het beter wat minder reductionistisch kan bekijken.
Als je speed gebruikt dan voel je je alert, wakker, gefocust, maar als het uitwerkt voel je je futloos, krijg je last van angstklachten of rusteloosheid en depressivieit. Dat is dus voornamelijk wat me niet zo handig lijkt aan het gebruiken van uppers, of dat nou dopamine-agonisten zijn, serotonine-agonisten of een combinatie van beide. Je saboteert de werking van de antidepressiva ermee. Zeker omdat die middelen maar een matige werkzaamheid hebben en een flinke waslijst aan mogelijke bijwerkingen, zou ik dus zeggen dat je de werkzaamheid daar niet nog verder van zou willen verminderen.

Daarnaast zijn er inderdaad ook aanvullende risico's zoals meer kans op oververhitting of het serotoninesyndroom. Ook is aangetoond dat dopamine-agonisten tesamen met serotonine-agonisten kunnen leiden tot meer hersenschade, omdat de overdaad aan neurotransmitters in een soort paniekreactie worden afgebroken door een ander mechanisme (MAO), waardoor er vrije radicalen ontstaan zoals waterstofperoxide, die vervolgens de axon terminal beschadigen. Dat leidt dus tot meer neurotoxiciteit.

Dat serotonine slurpen is maar een klein deel van het verhaal. Ook op andere terreinen is het niet zo handig om antidepressiva en uppers te combineren.
R
Randle MLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik slik 75mg Nortriptyline. Geen problemen met drugs gebruik maar wellicht niet gezond wat er in het lichaam gebeurd.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#15
Randle M zei:
Ik slik 75mg Nortriptyline. Geen problemen met drugs gebruik maar wellicht niet gezond wat er in het lichaam gebeurd.
Klik om te vergroten...
"Nortriptyline daarentegen heeft een overwegend noradrenerg effect en is slechts heel zwak actief op de serotonine heropnameremming."
Veel last zul je waarschijnlijk niet ervaren...
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#16
Misschien niet echt een toevoeging maar ik heb zelf Mirtazepine een tijdje in combinatie met speed gebruikt.
Volgens mij was de psych op de hoogte van mijn speedgebruik, maar ik weet het niet zeker is lang geleden.
T
ThelittlegirlLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dopemonster zei:
Anti depressiva afbouwen is echt een hell, moet je heel langzaam doen dan valt het wel mee. Ik gebruikte heel lang venlafaxine, moest die capsules openmaken en halveren/1/4e dosering. Omdat ze alleen 75mg en 37,5 mg hadden in capsules, toen ik van 150mg ging afbouwen deed ik eerst een tijdje 3 capsules van 37,5. Uiteindelijk 2 capsules en daarna anderhalve capsule. Toen 1 capsule, en nu zit ik op een halve. Als ik aan me huisarts vraag hoe je het moet afbouwen zegt ze om de 2 dagen innemen🤷‍♂️ De pharmacy maakt ze om mensen erop te houden, wil je een afbouwschema met dosering hebben kan je dat ergens krijgen maar dat vergoed je zorgverzekering niet🤣 In mijn ogen zijn die psycho pills de ergste die er zijn, anti depresiva, anti psychotica allemaal troep met enorm veel bijwerkingen. Als je het niet op de juiste manier afbouwt kennen je hersenen er permanente veranderingen/schade aan oplopen.🥲
Klik om te vergroten...
Dit is zo waar hè!! Ik lees toevallig even dit forum mee, ik studeer zelf en volg momenteel een minor psychologie en lees hier en daar wat onderzoeken vrijwillig maar had laatst ook ergens inderdaad iets gelezen dat een vrouw dit specifiek benoemde en in de wereld wilde brengen. Zij was ook haar anti depressiva aan het afbouwen (ze kreeg er juist suïcidale gedachten van naast haar eetproblematieken) en ze deed dit via een bedrijf die deze medicatie voor haar aanbood in een afbouw schema met steeds vermindering van 2,5-5mg in de capsules. Maar dit was buiten de zorgverzekering om omdat zij vonden dat er nergens wetenschappelijk bewijs was dat dit de effectieve manier was. Ik vind het zo triest dat er aan deze dingen (en zoveel andere) in de medische wereld 0,0 aandacht wordt aan besteed.
Zelf geen ervaring btw maar dit maakt me echt boos soms!!

Wel echt respect voor je dat het afbouwen zelf gelukt is!!

Sorry ff off topic haha! Ik weet niet of je al een duidelijk antwoord hebt Jesse? Anders wil ik best ff in mijn aantekeningen schriften zoeken wat ik hierover heb opgeschreven, niet zeker of ik het dan weet haha maar mijn literatuur is sws niet van internet :)
R
Randle MLid
01-01-2024, 00:00
#18
Thelittlegirl zei:
Dit is zo waar hè!! Ik lees toevallig even dit forum mee, ik studeer zelf en volg momenteel een minor psychologie en lees hier en daar wat onderzoeken vrijwillig maar had laatst ook ergens inderdaad iets gelezen dat een vrouw dit specifiek benoemde en in de wereld wilde brengen. Zij was ook haar anti depressiva aan het afbouwen (ze kreeg er juist suïcidale gedachten van naast haar eetproblematieken) en ze deed dit via een bedrijf die deze medicatie voor haar aanbood in een afbouw schema met steeds vermindering van 2,5-5mg in de capsules. Maar dit was buiten de zorgverzekering om omdat zij vonden dat er nergens wetenschappelijk bewijs was dat dit de effectieve manier was. Ik vind het zo triest dat er aan deze dingen (en zoveel andere) in de medische wereld 0,0 aandacht wordt aan besteed.
Zelf geen ervaring btw maar dit maakt me echt boos soms!!

Wel echt respect voor je dat het afbouwen zelf gelukt is!!

Sorry ff off topic haha! Ik weet niet of je al een duidelijk antwoord hebt Jesse? Anders wil ik best ff in mijn aantekeningen schriften zoeken wat ik hierover heb opgeschreven, niet zeker of ik het dan weet haha maar mijn literatuur is sws niet van internet :)
Klik om te vergroten...
Is dat zo?? Hers
Dopemonster zei:
Anti depressiva afbouwen is echt een hell, moet je heel langzaam doen dan valt het wel mee. Ik gebruikte heel lang venlafaxine, moest die capsules openmaken en halveren/1/4e dosering. Omdat ze alleen 75mg en 37,5 mg hadden in capsules, toen ik van 150mg ging afbouwen deed ik eerst een tijdje 3 capsules van 37,5. Uiteindelijk 2 capsules en daarna anderhalve capsule. Toen 1 capsule, en nu zit ik op een halve. Als ik aan me huisarts vraag hoe je het moet afbouwen zegt ze om de 2 dagen innemen🤷‍♂️ De pharmacy maakt ze om mensen erop te houden, wil je een afbouwschema met dosering hebben kan je dat ergens krijgen maar dat vergoed je zorgverzekering niet🤣 In mijn ogen zijn die psycho pills de ergste die er zijn, anti depresiva, anti psychotica allemaal troep met enorm veel bijwerkingen. Als je het niet op de juiste manier afbouwt kennen je hersenen er permanente veranderingen/schade aan oplopen.🥲
Klik om te vergroten...
Is dit serieus....
A
AtwaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Randle M zei:
Is dit serieus....
Klik om te vergroten...
Nee.

Ik ben recent gestopt met anti-depressiva en het is helemaal niet zo'n hell als sommige mensen beweren. Zeker als ze erbij beweren dat ze gemaakt zijn om mensen aanhankelijk ervan te houden zodat de farmamafia langer geld aan je verdienen, zou ik die mensen al een stuk minder serieus nemen.

Het is zeker waar dat je lichaam ontwenningsverschijnselen krijgt bij het stoppen met anti-depressiva (en ook andere medicatie die langdurig gebruikt is). Ik ben zelf gestopt met paroxetine, dat is een SSRI. Tijdens het inwerken gooit het de verhoudingen neurotransmitters in je hoofd overhoop en daar moet je aan wennen, daarom zeggen ze ook dat het een maand duurt voor het de juiste werking heeft. Tot die tijd kun je last van heftige moodswings hebben, al merkte ik na een paar dagen eigenlijk al verbetering.

Waar de spookverhalen over de afbouw van anti-depressiva vandaan komt, is vooral omdat mensen vroeger zonder afbouwschema moesten stoppen. En dan hebben mensen naast hun mentaal veranderende staat door een ander overwicht seretonine, ook kans op ADS, wat meer lichamelijke problemen veroorzaakt. Dit is de reden dat men is gaan werken met afbouwschema's.

Het punt is alleen een beetje dat er geen wetenschappelijk onderbouwde afbouwschema's bestaan en dat dit altijd een beetje natte vingerwerk is voor je behandelaar. Dit is op dit moment nog in onderzoek en tot die tijd moet het afbouwen in goed overleg gebeuren. De ontwenning is niet prettig, maar wordt vaak enorm overdreven. In mijn geval gebruikte ik paroxetine, dat heeft een halfwaardetijd van 24 uur. Dit betekent dat pas na 5/6 dagen een lagere dosis nemen, je op een nieuw stabiel niveau zit waarop je kunt monitoren of de mentale klachten (waarvoor je deze voorgeschreven hebt gekregen) terugkomen.

De belangrijkste regel van het afbouwen is dat als je klachten begint te krijgen die lijken op ADS, of als de mentale klachten terug komen, je een stap terug doet in het afbouwschema, dan zijn de klachten binnen 1/2 dagen weer weg. Neem even een week pauze en neem daarna weer een stap (desnoods een kleinere). De afkick zelf zorgt vooral voor een heel onrustig en opgejaagd gevoel. Je kunt een paar nachten slecht slapen. En soms merk je dat de realiteit er opeens anders uitziet (het verschil tussen wel of geen mdma ophebben en naar de wereld kijken). Het is ongeveer vergelijkbaar met stoppen met roken. De klachten zelf zijn net iets irritanter, maar het is een stuk dragelijker aangezien je niet steeds de verslaving in je kop zitten die je probeert wijs te maken gewoon een peuk te pakken en en vanaf te zijn.

Het schema wat ik gekregen had was het volgende:
20 mg (was mijn standaard voor een jaar)
15 mg 1 week
10 mg 2 weken
5 mg 2 weken
Na 5 weken 0 mg, week 6 zou alle werkzame stof uit mijn lijf moeten zijn.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb:
20 mg
15 mg 1 dag (pillen van 10 mg breken was irritant)
10 mg 2 weken
5 mg 1 week (ik had vloeistof gehaald om de 5 mg beter te kunnen doseren, hier kreeg ik meer inwerk symptonen van dan afkickverschijnselen, al had ik dat niet door. Toen mijn behandelaar dat opperde en ik opmerkte dat precies 45 min na inname van de drank de symptonen begonnen, ben ik ermee gestopt)
Ik was er uiteindelijk met 4 weken vanaf.

Bij mensen die zelf ervaren dat het een hel is om van de medicatie af te komen, kan ik eigenlijk maar 3 mogelijkheden verzinnen:
- Ze hebben de medicatie gewoon nodig en zouden niet moeten stoppen. Zeker als ze aangeven dat hun mentale klachten vrij snel terugkomen
- Ze hebben met hun behandelaar een verkeerd afbouwschema gekozen en respecteren de gevaren van ADS niet. Dit zie ik vaker voorkomen bij medicatie en behandeling door de huisarts, dan wanneer er een psychiater bij betrokken is die het proces monitort.
- Ze zijn niet gewent om door te bijten en ervaren de ontwenning (die vergelijkbaar is met het stoppen met roken) al als zo enorm heftig, dat dat reden is om het op te geven.

Wat van deze bovenstaande 3 redenen (of een die ik niet bedacht heb) de reden dan ook is dat het afbouwen niet lukt, daar zal ik een ander niet over veroordelen. Maar als iemand die recent deze afbouw is doorgegaan, kan ik je verzekeren dat als je mentaal okey ben (en de medicatie dus ook niet meer nodig hebt) en je door een deskundige op een goede manier begeleid wordt, je gewoon kunt stoppen met deze medicatie. Het is even op de tanden bijten, maar het is zeker geen hel.

Leesvoer:
https://www.knmp.nl/downloads/multidisciplinair-document-2018afbouwen-ssri2019s-snri2019s2019.pdf
R
Randle MLid
01-01-2024, 00:00
#20
Atwa zei:
Nee.

Ik ben recent gestopt met anti-depressiva en het is helemaal niet zo'n hell als sommige mensen beweren. Zeker als ze erbij beweren dat ze gemaakt zijn om mensen aanhankelijk ervan te houden zodat de farmamafia langer geld aan je verdienen, zou ik die mensen al een stuk minder serieus nemen.

Het is zeker waar dat je lichaam ontwenningsverschijnselen krijgt bij het stoppen met anti-depressiva (en ook andere medicatie die langdurig gebruikt is). Ik ben zelf gestopt met paroxetine, dat is een SSRI. Tijdens het inwerken gooit het de verhoudingen neurotransmitters in je hoofd overhoop en daar moet je aan wennen, daarom zeggen ze ook dat het een maand duurt voor het de juiste werking heeft. Tot die tijd kun je last van heftige moodswings hebben, al merkte ik na een paar dagen eigenlijk al verbetering.

Waar de spookverhalen over de afbouw van anti-depressiva vandaan komt, is vooral omdat mensen vroeger zonder afbouwschema moesten stoppen. En dan hebben mensen naast hun mentaal veranderende staat door een ander overwicht seretonine, ook kans op ADS, wat meer lichamelijke problemen veroorzaakt. Dit is de reden dat men is gaan werken met afbouwschema's.

Het punt is alleen een beetje dat er geen wetenschappelijk onderbouwde afbouwschema's bestaan en dat dit altijd een beetje natte vingerwerk is voor je behandelaar. Dit is op dit moment nog in onderzoek en tot die tijd moet het afbouwen in goed overleg gebeuren. De ontwenning is niet prettig, maar wordt vaak enorm overdreven. In mijn geval gebruikte ik paroxetine, dat heeft een halfwaardetijd van 24 uur. Dit betekent dat pas na 5/6 dagen een lagere dosis nemen, je op een nieuw stabiel niveau zit waarop je kunt monitoren of de mentale klachten (waarvoor je deze voorgeschreven hebt gekregen) terugkomen.

De belangrijkste regel van het afbouwen is dat als je klachten begint te krijgen die lijken op ADS, of als de mentale klachten terug komen, je een stap terug doet in het afbouwschema, dan zijn de klachten binnen 1/2 dagen weer weg. Neem even een week pauze en neem daarna weer een stap (desnoods een kleinere). De afkick zelf zorgt vooral voor een heel onrustig en opgejaagd gevoel. Je kunt een paar nachten slecht slapen. En soms merk je dat de realiteit er opeens anders uitziet (het verschil tussen wel of geen mdma ophebben en naar de wereld kijken). Het is ongeveer vergelijkbaar met stoppen met roken. De klachten zelf zijn net iets irritanter, maar het is een stuk dragelijker aangezien je niet steeds de verslaving in je kop zitten die je probeert wijs te maken gewoon een peuk te pakken en en vanaf te zijn.

Het schema wat ik gekregen had was het volgende:
20 mg (was mijn standaard voor een jaar)
15 mg 1 week
10 mg 2 weken
5 mg 2 weken
Na 5 weken 0 mg, week 6 zou alle werkzame stof uit mijn lijf moeten zijn.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb:
20 mg
15 mg 1 dag (pillen van 10 mg breken was irritant)
10 mg 2 weken
5 mg 1 week (ik had vloeistof gehaald om de 5 mg beter te kunnen doseren, hier kreeg ik meer inwerk symptonen van dan afkickverschijnselen, al had ik dat niet door. Toen mijn behandelaar dat opperde en ik opmerkte dat precies 45 min na inname van de drank de symptonen begonnen, ben ik ermee gestopt)
Ik was er uiteindelijk met 4 weken vanaf.

Bij mensen die zelf ervaren dat het een hel is om van de medicatie af te komen, kan ik eigenlijk maar 3 mogelijkheden verzinnen:
- Ze hebben de medicatie gewoon nodig en zouden niet moeten stoppen. Zeker als ze aangeven dat hun mentale klachten vrij snel terugkomen
- Ze hebben met hun behandelaar een verkeerd afbouwschema gekozen en respecteren de gevaren van ADS niet. Dit zie ik vaker voorkomen bij medicatie en behandeling door de huisarts, dan wanneer er een psychiater bij betrokken is die het proces monitort.
- Ze zijn niet gewent om door te bijten en ervaren de ontwenning (die vergelijkbaar is met het stoppen met roken) al als zo enorm heftig, dat dat reden is om het op te geven.

Wat van deze bovenstaande 3 redenen (of een die ik niet bedacht heb) de reden dan ook is dat het afbouwen niet lukt, daar zal ik een ander niet over veroordelen. Maar als iemand die recent deze afbouw is doorgegaan, kan ik je verzekeren dat als je mentaal okey ben (en de medicatie dus ook niet meer nodig hebt) en je door een deskundige op een goede manier begeleid wordt, je gewoon kunt stoppen met deze medicatie. Het is even op de tanden bijten, maar het is zeker geen hel.

Leesvoer:
https://www.knmp.nl/downloads/multidisciplinair-document-2018afbouwen-ssri2019s-snri2019s2019.pdf
Klik om te vergroten...
Deze posts maken mij enorm bang. Ik gebruik enige tijd 100mg nortriptyline.. Of het hielp geen idee.
Veelal weken moest het mijn bloedspiegel getest worden en ik heb mij netjes gehouden aan de 100mg (met opbouwen). Ieder weekend heb ik coke gedaan wat uiteraard niet goed is. Ik heb nergens last van gehad.

Meerdere malen heb ik het niet genomen, en dan weer wel.. Totaal niet consequent.. maar nooit ergens last van gehad... afbouwen vond ik onzin. Tot ik een tijd lang niks had gepakt, en 150 mg pakte nam vanwege een depressieve bui, tot op heden spijt van, sloeg nergens op.. akelige gedachtte kunnen zomaar binnekomen.. ik werd gelijk moe.. brabbelen (vriendin was aanwezig), niet aanspreekbaar etc., verschrikkelijke nachtmerries, schreeuwen en voor het eerst hartkloppingen (denk ik) daarna direct weer op de 100 gaan zitten, direct zonder opbouw. Dat was zwaar... Ik heb ben hier dagen duizelig van geweest.

Daarnaast gebruik ik met regelmaat speed.... maw. Ik heb geen discipline en gebruik de anti-depressie niet consequent, maar herschenbeschadiging????!!! dat maakt mij enorm bang.
Opbouw is voor mij echt belangrijk, maar afbouw niet.. Dit in relatie tot jouw post

Tijd lang heb ik speed echt misbruikt dagelijks met anti-depressie, er is nooit wat misgegaan... alleen die ene nacht.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."