Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed en antidepressiva, hoe zit dat nou precies?

Speed en antidepressiva, hoe zit dat nou precies?

49 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo forumleden,

Ben bang dat ik nu een beetje moppers krijg van jullie want de vraag komt een beetje laat aangezien ik dit weekend speed heb gebruikt, heb het 1 en ander er over opgezocht maar kom er niet uit.
Ik gebruik Citalopram 20 mg, een SSRI. Citalopram stopt de heropname van serotonine, als ik dus xtc of andere serotonine slurper zou gebruiken zou het indd gevaarlijk zijn omdat die serotonine er niet uitgeslurpt kan worden en ik dus een overdosis krijg. Dat is voor mij allemaal heel duidelijk en ik laat xtc ook met liefde links liggen.
Ik heb het gebruik met de gedachten dat het kon, ik dacht dat speed werkte op je dopamine en noradrenaline maar daar blijkt toch een stukje serotonine bij te zitten. Ik heb hier op DF gelezen verschillende dingen gelezen, dat het wel kon, dat het niet kon, dat speed geen serotonine af gaf, de ander zei van wel. Zelf heb ik nergens na delen aan bevonden, de dip was bijna niet aanwezig. Wel ben ik erg lang wakker geweest, wellicht is dat een effect icm antidepressiva

Hoe zit het nu echt? Beetje laat en onverantwoord nu, maar was er echt van overtuigd dat het wel kon, maar nu hoor ik weer verschillende verhalen. Geeft speed serotonine af, hoeveel geeft het af? Kan je ook met speed het serotoninesyndroom oplopen? Of doet de antidepressiva ook iets met mijn dopamine en noradrenaline (kon alleen vinden dat het iets doet dopamine, maar wat is me een raadsel) waardoor het gevaarlijk word?
Hoop dat iemand hier mij een antwoord op wil geven!
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#2
https://www.drugsinfoteam.nl/vraag-antwoord/lees-een-antwoord/-/speed-en-antidepressiva

Dit is dezelfde uitleg als ik van m'n psychiater kreeg. Ik slikte 40 mg Citalopram en kreeg daar later nog eens 150 mg Bupropion bij wat ook eenzelfde soort interactie kan geven als speed.

Better be safe than sorry, dus ik zou je adviseren voorzichtig te doen.

Puur mijn eigen ervaring; ik heb best wel wat speed weggewerkt op citalopram en nooit ergens last van gehad.
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#3
Purplext zei:
https://www.drugsinfoteam.nl/vraag-antwoord/lees-een-antwoord/-/speed-en-antidepressiva

Dit is dezelfde uitleg als ik van m'n psychiater kreeg. Ik slikte 40 mg Citalopram en kreeg daar later nog eens 150 mg Bupropion bij wat ook eenzelfde soort interactie kan geven als speed.

Better be safe than sorry, dus ik zou je adviseren voorzichtig te doen.

Puur mijn eigen ervaring; ik heb best wel wat speed weggewerkt op citalopram en nooit ergens last van gehad.
Klik om te vergroten...
Die had ik indd ook gelezen, maar naar mijn idee klopt die informatie niet helemaal. Citalopram stopt de heropname van serotonine, het verhoogt de serotonine niet..
Nou maakt dat verder voor het verhaal niet echt uit maar lees wel vaker daar info waar ik m’n vraagtekens bij heb 😅

Maar indd better be safe then sorry, neem nu ook zeker een pauze
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jesse Pinkvrouw zei:
Die had ik indd ook gelezen, maar naar mijn idee klopt die informatie niet helemaal. Citalopram stopt de heropname van serotonine, het verhoogt de serotonine niet..
Nou maakt dat verder voor het verhaal niet echt uit maar lees wel vaker daar info waar ik m’n vraagtekens bij heb 😅

Maar indd better be safe then sorry, neem nu ook zeker een pauze
Klik om te vergroten...
Hij bedoelt denk ik dat het de algemene serotonine spiegel verhoogt, doordat de heropname geremd wordt.

Ik heb het net nog nagevraagd bij een arts die ook jaren als verslavingsarts heeft gewerkt en die zegt ook hetzelfde.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het is beter om het niet te doen, maar het is niet direct heel erg gevaarlijk volgens mij. XTC zou dat inderdaad wel zijn in jouw geval, maar speed werkt maar minimaal op serotonine. Dat is geen aanbeveling om het dan toch maar te doen. :wink: Maar ik zou hypocriet zijn als ik zei dat ik het zelf niet deed, ik gebruik Wellbutrin (antidepressum maar wel een ander type - geen SSRI maar milde psychostimulans die vooral op dopamine en noradrenaline werkt maar ook heel lichtjes op serotonine) regelmatig samen met een stim, en ik krijg methylfenidaat er zelfs gewoon naast voorgeschreven.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#6
Roze Olifant zei:
Het is beter om het niet te doen, maar het is niet direct heel erg gevaarlijk volgens mij. XTC zou dat inderdaad wel zijn in jouw geval, maar speed werkt maar minimaal op serotonine. Dat is geen aanbeveling om het dan toch maar te doen. :wink: Maar ik zou hypocriet zijn als ik zei dat ik het zelf niet deed, ik gebruik Wellbutrin (antidepressum maar wel een ander type - geen SSRI maar milde psychostimulans die vooral op dopamine en noradrenaline werkt maar ook heel lichtjes op serotonine) regelmatig samen met een stim, en ik krijg methylfenidaat er zelfs gewoon naast voorgeschreven.
Klik om te vergroten...

Ahh, jij ook Bupropion dus (Wellbutrin)
Ik vond dat middel zoveel prettiger dan Citalopram. Bupropion heb ik een tijdje naast de Citalopram gebruikt en ik ben daarna met alle medicatie gestopt.

Van Citalopram een afschuwelijke afkick gehad, van Bupropion niks!

Werkt het goed voor je?
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#7
Purplext zei:
Ahh, jij ook Bupropion dus (Wellbutrin)
Ik vond dat middel zoveel prettiger dan Citalopram. Bupropion heb ik een tijdje naast de Citalopram gebruikt en ik ben daarna met alle medicatie gestopt.

Van Citalopram een afschuwelijke afkick gehad, van Bupropion niks!

Werkt het goed voor je?
Klik om te vergroten...
Oei echt? Hoe ging het opbouwen dan? Daar ook last van gehad?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#8
Purplext zei:
Ahh, jij ook Bupropion dus (Wellbutrin)
Ik vond dat middel zoveel prettiger dan Citalopram. Bupropion heb ik een tijdje naast de Citalopram gebruikt en ik ben daarna met alle medicatie gestopt.

Van Citalopram een afschuwelijke afkick gehad, van Bupropion niks!

Werkt het goed voor je?
Klik om te vergroten...

Ja! Ik gebruik het inmiddels al best lang. Ik heb daarvoor een maand duloxetine (Cymbalta) gebruikt maar ik werd daar heel suf en apathisch van. En vervelende bijwerkingen. Van bupropion had ik alleen in het begin een aantal lastige bijwerkingen (voornamelijk tegelijk met het afbouwen van de duloxetine) maar dat is al snel helemaal weggetrokken. Verder voelt het middel veel natuurlijker en milder voor mij. De stimulerende eigenschappen merk ik niet echt, maar het is in ieder geval niet versuffend/verdovend! Voor mijn gevoel komen alle emoties - positief en negatief - gewoon door, alleen worden ze net wat gestabiliseerd.

Wel goed om te weten dat Wellbutrin minder afkick lijkt te geven, ik zie wel wat op tegen een eventuele rebound als ik ga stoppen.

Fijn dat jij nu van alles af bent!
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jesse Pinkvrouw zei:
Oei echt? Hoe ging het opbouwen dan? Daar ook last van gehad?
Klik om te vergroten...

Nee, van de opbouw niet! Ben jij meteen met 20 mg gestart? En klachten ervaren?
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#10
Purplext zei:
Nee, van de opbouw niet! Ben jij meteen met 20 mg gestart? En klachten ervaren?
Klik om te vergroten...
Nee ben met druppels begonnen, elke dag een druppel omhoog tot 10 druppels (20 mg ongeveer). Daarna over naar tabletten 20 mg. Heb bijna geen klachten ervaren, alleen droge mond en soms wat duizelig. Verder ook heel blij met Citalopram, het vlakt me totaal niet af!

Edit; was afbouwen gewoon in 1x stoppen of elke dag wat naar beneden? Want ik had altijd in m’n hoofd dat ik bij de afbouw ook geen last ging krijgen omdat de opbouw ook zo goed ging
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jesse Pinkvrouw zei:
Nee ben met druppels begonnen, elke dag een druppel omhoog tot 10 druppels (20 mg ongeveer). Daarna over naar tabletten 20 mg. Heb bijna geen klachten ervaren, alleen droge mond en soms wat duizelig. Verder ook heel blij met Citalopram, het vlakt me totaal niet af!
Klik om te vergroten...

Fijn om te horen dat het voor jou zo goed werkt. Als je ooit gaat afbouwen, zijn de druppels ook heel handig. Had ik die maar gehad in die tijd 😅
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#12
Heb je last van vermoeidheidsklachten door de ad??.
Ik had bij eerste ad heel veel last daarvan gehad.
Was echt niet vooruit te branden..
Slik nu Fluoxetine (prozac) 40 mg en vermoeidheid is minder erg.

Wat voor mij de grootste reden altijd was om speed te gebruiken was om meer energie te hebben.
Dus als je door medicatie vermoeidheidsklachten krijgt is dat wel een trigger.

Je slikt ook sinds kort oxazepam las ik.
Dit slik ik ook geregeld, maar 10 mg maar het werkt overdag toch nog wel tijdje door.

Maar als je speed eenmaal gewend bent is het heel moeilijk (spreek nu voor mezelf) om je eigen energie te accepteren.

Daarom dat ik heeel af en toe een halve cafeine tabl slik.
Dan heb ik net ff dat beetje meer energie om toch ff het een en ander voor elkaar te krijgen.

Bij een depressie zit je kwa energie al heel stuk lager dan normaal.
Bij speed zit je heel stuk hoger dan normaal.
Dus dat verschil tussen speed op en energie met depressie is onwijs groot.

Wat is nu eigenlijk het moraal van mijn verhaal, ja geen idee 😄😄😄

Maar misch dat je je hier in herkent?.
Dat je steeds op zoekt blijft gaan na de energie die je hebt bij speed?.
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#13
Syl zei:
Heb je last van vermoeidheidsklachten door de ad??.
Ik had bij eerste ad heel veel last daarvan gehad.
Was echt niet vooruit te branden..
Slik nu Fluoxetine (prozac) 40 mg en vermoeidheid is minder erg.

Wat voor mij de grootste reden altijd was om speed te gebruiken was om meer energie te hebben.
Dus als je door medicatie vermoeidheidsklachten krijgt is dat wel een trigger.

Je slikt ook sinds kort oxazepam las ik.
Dit slik ik ook geregeld, maar 10 mg maar het werkt overdag toch nog wel tijdje door.

Maar als je speed eenmaal gewend bent is het heel moeilijk (spreek nu voor mezelf) om je eigen energie te accepteren.

Daarom dat ik heeel af en toe een halve cafeine tabl slik.
Dan heb ik net ff dat beetje meer energie om toch ff het een en ander voor elkaar te krijgen.

Bij een depressie zit je kwa energie al heel stuk lager dan normaal.
Bij speed zit je heel stuk hoger dan normaal.
Dus dat verschil tussen speed op en energie met depressie is onwijs groot.

Wat is nu eigenlijk het moraal van mijn verhaal, ja geen idee 😄😄😄

Maar misch dat je je hier in herkent?.
Dat je steeds op zoekt blijft gaan na de energie die je hebt bij speed?.
Klik om te vergroten...
Nee juist niet, zat 3 drie al vol energie! Was echt onvoorstelbaar. Had hiervoor anderhalve maand ook geen speed gebruikt en dit was de eerste keer met antidepressiva.

De oxazepam had ik gehaald omdat ik wel echt bizar lang wakker heb gelegen van de speed (3 nachten, denk dat dat wel echt door de antidepressiva komt) die heb ik gister voor de zekerheid nog genomen om zeker te weten dat ik wel sliep. Vanavond geen oxazepam meer 😄

Waarom ik speed heb gebruikt tja.. Het was mijn moeders verjaardag en mijn zus en ik grapte tegenover mam dat we nu wel wat zouden willen. Boven verwachting zei ze’ doe maar je bent nu thuis en als het fout gaat zijn we allemaal bij je’ Dus ja, mijn ruggengraat zegt dan geen nee. Soms heb je er ook gewoon zin in😅
Maar ben niet opzoek naar de energie, want zit nog steeds vol energie ook al had ik een heel zwaar weekend/week..
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jesse Pinkvrouw zei:
Nee juist niet, zat 3 drie al vol energie! Was echt onvoorstelbaar. Had hiervoor anderhalve maand ook geen speed gebruikt en dit was de eerste keer met antidepressiva.

De oxazepam had ik gehaald omdat ik wel echt bizar lang wakker heb gelegen van de speed (3 nachten, denk dat dat wel echt door de antidepressiva komt) die heb ik gister voor de zekerheid nog genomen om zeker te weten dat ik wel sliep. Vanavond geen oxazepam meer 😄

Waarom ik speed heb gebruikt tja.. Het was mijn moeders verjaardag en mijn zus en ik grapte tegenover mam dat we nu wel wat zouden willen. Boven verwachting zei ze’ doe maar je bent nu thuis en als het fout gaat zijn we allemaal bij je’ Dus ja, mijn ruggengraat zegt dan geen nee. Soms heb je er ook gewoon zin in😅
Maar ben niet opzoek naar de energie, want zit nog steeds vol energie ook al had ik een heel zwaar weekend/week..
Klik om te vergroten...

Dat is mooi dat jezelf genoeg energie hebt!.
En hey, je bent mij geen uitleg verschuldigd over waarom je hebt gebruikt he!!.
Vroeg me alleen af of je ook last had van vermoeidheid. 😊
Geef mij anders beetje van jou energie... 🐢😄
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#15
Syl zei:
Dat is mooi dat jezelf genoeg energie hebt!.
En hey, je bent mij geen uitleg verschuldigd over waarom je hebt gebruikt he!!.
Vroeg me alleen af of je ook last had van vermoeidheid. 😊
Geef mij anders beetje van jou energie... 🐢😄
Klik om te vergroten...
* stuurt energie *
1620305432113.gif
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Als het goed is werkt citalopram ook op je dopamine en noradrenaline systeem dacht ik, weet ik niet zeker. Heb je hier ook al naar gekeken?
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#17
“ Of doet de antidepressiva ook iets met mijn dopamine en noradrenaline (kon alleen vinden dat het iets doet dopamine, maar wat is me een raadsel)”

Ja heb ik naar gekeken!
Dopemonster zei:
Als het goed is werkt citalopram ook op je dopamine en noradrenaline systeem dacht ik, weet ik niet zeker. Heb je hier ook al naar gekeken?
Klik om te vergroten...
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Jesse Pinkvrouw zei:
“ Of doet de antidepressiva ook iets met mijn dopamine en noradrenaline (kon alleen vinden dat het iets doet dopamine, maar wat is me een raadsel)”

Ja heb ik naar gekeken!
Klik om te vergroten...
Heb ff gezocht voor je, maar kon alleen dit vinden:

Citalopram is een antidepressivum, in België en Nederland onder meer op de markt onder de naam Cipramil®. Het remt de heropname van de neurotransmitter serotonine in de hersenen; het behoort tot de selectieve serotonineheropnameremmers, vaak afgekort tot SSRI (van het Engelse selective serotonin reuptake inhibitors). Serotonine is betrokken bij zaken als stemming, eetlust en emotie maar beïnvloedt tevens het dopaminerge systeem, dat ook te maken heeft met emotie en waar waarschijnlijk een soort 'beloningscentrum' zit.

Geen idee verder haha maar zou in principe wel moeten kunnen speed en een ssri als je het medicijn redelijk lang al gebruikt. (Denk ik)🤔
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jesse Pinkvrouw zei:
Edit; was afbouwen gewoon in 1x stoppen of elke dag wat naar beneden? Want ik had altijd in m’n hoofd dat ik bij de afbouw ook geen last ging krijgen omdat de opbouw ook zo goed ging
Klik om te vergroten...

Ik ging per 6 weken naar beneden in stapjes van 10 mg. De laatste stapjes deed ik langer over, 2 a 3 maanden en waren ook het moeilijkst.
Daarom had ik dus wel druppels gewild.

Maar afkick zal voor iedereen ook weer anders zijn!
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dopemonster zei:
Heb ff gezocht voor je, maar kon alleen dit vinden:

Citalopram is een antidepressivum, in België en Nederland onder meer op de markt onder de naam Cipramil®. Het remt de heropname van de neurotransmitter serotonine in de hersenen; het behoort tot de selectieve serotonineheropnameremmers, vaak afgekort tot SSRI (van het Engelse selective serotonin reuptake inhibitors). Serotonine is betrokken bij zaken als stemming, eetlust en emotie maar beïnvloedt tevens het dopaminerge systeem, dat ook te maken heeft met emotie en waar waarschijnlijk een soort 'beloningscentrum' zit.

Geen idee verder haha maar zou in principe wel moeten kunnen speed en een ssri als je het medicijn redelijk lang al gebruikt. (Denk ik)🤔
Klik om te vergroten...
Yes dat had ik ook gelezen, wist ook wel dat serotonine en dopamine met elkaar te maken hebben maar ik weet niet wat het met elkaar doet zodra er antidepressiva in het spel is, en hoe dat dan weer met speed gaat.
Lastig allemaal haha

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."