Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed proberen of vermijden ivm verslavingsgevoeligheid?

Speed proberen of vermijden ivm verslavingsgevoeligheid?

34 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Oralnasalorboth zei:
Het gaat er ook om met welke intentie je gebruikt. Het is zwart wit.
Klik om te vergroten...
Het is niet zwart wit toch?
O
OralnasalorbothLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het gaat er ook om met welke intentie je gebruikt. Het is zwart wit.
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tja als ik het zo lees beter laten liggen. Eventueel herbal x (yellow subs) van de smartshop met een beetje kanna. Maarja dat kan ook weer een gateway zijn..
O
OralnasalorbothLid
01-01-2024, 00:00
#4
FredKroket zei:
Het is niet zwart wit toch?
Klik om te vergroten...
Haha ja 🤓
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Snuifcabine zei:
Zouden jullie mij aanraden om speed op een festival te gebruiken, of kan ik het beter vermijden als ik nooit verslaafd wil worden?
Klik om te vergroten...
Nee. Bij mij is gematigd gebruik heel lang goed gegaan, maar speed heeft er uiteindelijk wel voor gezorgd dat ik drugsgebruik ben gaan normaliseren waardoor ik alsnog verslaafd ben geraakt. Ergens wist ik t ook altijd al dat ik verslavingsgevoelig was, maar je denkt toch: het overkomt mij niet, waardoor je jezelf steeds meer voor de gek houdt, dus beter begin je er gewoon niet aan.
Snuifcabine zei:
Hoe moeilijk is het om verantwoord met speed om te gaan, nadat je weet hoe lekker het is om te gebruiken?
Is speed iets wat je eenmalig kan gebruiken, of zal je daarna je hele leven in de verleiding worden gebracht om het weer te gebruiken?
Klik om te vergroten...
Als je het ooit hebt gehad en je ziet de voordelen ervan; denk je in steeds meer situaties, wat zou dit chill zijn met een beetje speed (of nog verslavender, coke). Op gegeven moment worden uitgaan, seks, conversaties steeds saaier zonder speed, omdat je weet dat je scherper, leuker, energieker bent mét speed, dus ga je t steeds makkelijker pakken. Als je niet weet wat je mist, mis je t ook niet, maakt t allemaal een stuk simpeler.
D
DruggersLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik denk dat jij wel redelijk jezelf in bedwang kunt houden dus je zou het kunnen doen. Het blijft echter altijd je eigen keuze en moet het zeker niet af laten hangen van wat wij zeggen.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#7
Lastig.. ik zou toch zeggen laat het links liggen. Ik vind het een behoorlijk verslavend goedje. Iets te fijn als je het mij vraagt, maar je betaalt er een flinke prijs voor in de katers die je ervan krijgt. Het heeft mij meer ellende gebracht dan goeds eigenlijk, en dat voor een 'rush'...
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het valt mij op dat mensen die een verslaving hebben, meestal verslaafd zijn aan drugs die invloed heeft op het dopamine niveau.
Voor mij is het zeer belangrijk om verantwoord om te gaan met drugs, daarom denk ik dat het beter is om sommige soorten drugs te vermijden door er nooit aan te beginnen.
Als ik kijk naar de gezondheidsrisico's van speed, dan lijken deze wel acceptabel, mits je het verantwoord gebruikt.
Maar wanneer de drug verslavingsgevoelig is, dan kan je als mens niet meer rationeel denken, waardoor je de bijkomende gezondheidsrisico's bij onverantwoord gebruik misschien maar voor lief neemt.
Dit is voor mij ook de reden dat ik enkel psychedelica (truffels, paddo's, 1P-LSD, LSD-25, N,N-DMT), empathogenen (MDMA/XTC), fenethylamines (2C-B), disassociatives (ketamine, alcohol) en wiet heb gebruikt.
Ik heb gemerkt dat XTC ook op je dopamine werkt en wat dit met mij doet, namelijk dat ik het vaker zou willen gebruiken als er niet zoiets als de drie maanden regel bestaat.
Tot nu toe ben ik altijd verantwoord met al deze drugs omgegaan, ik heb wel een paar keer alleen thuis getript op psychedelica, maar wel met harm reduction maatregelen enz.
Soms heb ik bijvoorbeeld ook 5 maanden dat ik helemaal niks gebruik, wat denk ik aangeeft dat ik niet per se verslavingsgevoelig ben voor deze middelen.
Ik jaren geleden wel eens gehad dat ik dagelijks porno keek, wat kan betekenen dat ik gevoelig ben voor dopamine, maar hier ben ik na een paar maanden mee gestopt.
Tegenwoordig kijk ik nauwelijks porno, misschien 1x per maand.

Omdat ik binnenkort naar een festival ga, waarbij ik nog steeds geen serotonineslurper zoals MDMA/XTC mag gebruiken, vroeg ik mij af of speed een leuk alternatief zou zijn.
De reden dat ik aan speed denk, is omdat het nauwelijks op serotonine werkt, maar wel stimulerend is.

Zouden jullie mij aanraden om speed op een festival te gebruiken, of kan ik het beter vermijden als ik nooit verslaafd wil worden?
Hoe moeilijk is het om verantwoord met speed om te gaan, nadat je weet hoe lekker het is om te gebruiken?
Is speed iets wat je eenmalig kan gebruiken, of zal je daarna je hele leven in de verleiding worden gebracht om het weer te gebruiken?
Kennen jullie een andere, minder risicovolle drug dan speed die niet op serotonine werkt en minder verslavingsgevoelig is?
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#9
hoe moeilijk het zal zijn om verantwoordelijk met speed om te gaan ligt natuurlijk bij jezelf en is ook bij iedereen anders.

als je er rekening mee houd dat het een behoorlijk tijdje werkt en dus waarschijnlijk niet makkelijk in slaap valt is het misschien wat makkelijker om het alleen bij die keer te houden.

doe je dit niet dan kun je in het cirkeltje terecht komen van inkakken bijpakken.
het is verleidelijk om de volgende dag te gebruiken omdat je dan moe bent etc.

als je daar bang voor bent kun je misschien beter wat je over houd aan speed na het festival weggooien.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
Alleen tijdens het festival gebruiken en daarna weggooien zodat je niks in huis hebt.
T
TartarusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Vermijden wat mij betreft.
Ik merkte aan mezelf dat ik het wel heel lekker vond en steeds meer wilde.
Terwijl ik dat bij andere drugs niet heb gehad.

Dus blijf er van weg zou ik zeggen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#12
Snuifcabine zei:
Het valt mij op dat mensen die een verslaving hebben, meestal verslaafd zijn aan drugs die invloed heeft op het dopamine niveau.
Klik om te vergroten...
Over het algemeen kun je wel zeggen dat drugs die het dopamine systeem activeren verslavend zijn, maar dat is niet het hele verhaal. Zo werkt LSD bijvoorbeeld ook op dopamine. Feit is wel dat speed een stuk verslavender is dan de meeste stoffen op je lijstje (op alcohol en wiet na misschien).

Je hebt tot nu toe niet problematisch gebruikt, maar op basis daarvan kun je eigenlijk niet zeggen of je verslavingsgevoelig bent. Daar kom je helaas pas achter als het mis gaat. Ik ben zelf na 15 jaar sporadisch drugsgebruik nog verslaafd geworden.

Verder heb ik niet echt een goed alternatief voor speed. Je kunt een aantal stimulerende rcs proberen die op speed lijken, maar daar kleven risico’s aan omdat over die stoffen niet zoveel bekend is. Kortwerkende stimulantia zoals coke, crack, en een hele serie rcs die ik even niet ga noemen, zou ik sowieso laten staan.

Het valt me wel op dat je 3-mmc en aanverwante stoffen niet noemt. Maar ja, die werken wel weer op serotonine en zijn waarschijnlijk nog een stukje verslavender dan speed.

Snuifcabine zei:
De reden dat ik aan speed denk, is omdat het nauwelijks op serotonine werkt, maar wel stimulerend is.
Klik om te vergroten...
Ik snap je redenering wel want die zie ik vaker voorbijkomen, maar alle stimulantia zijn een grote aanslag op je lichaam, niet alleen entactogene stimulantia die op serotonine werken. Een goede vuistregel is dan ook: maximaal 1 keer in de 3 maanden een stimulant gebruiken.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#13
OtherShore zei:
Over het algemeen kun je wel zeggen dat drugs die het dopamine systeem activeren verslavend zijn, maar dat is niet het hele verhaal. Zo werkt LSD bijvoorbeeld ook op dopamine. Feit is wel dat speed een stuk verslavender is dan de meeste stoffen op je lijstje (op alcohol en wiet na misschien).
Klik om te vergroten...
LSD werkt maar een klein beetje op dopamine toch? Heb wel eens een heerlijk euforisch gevoel op LSD, maar doordat het zo heftig is, zie ik het absoluut niet als verslavend. Heb wel eens LSD op een buitenfestival gebruikt, was leuk maar lijkt mij heel intens voor een binnenlocatie.
OtherShore zei:
Ik snap je redenering wel want die zie ik vaker voorbijkomen, maar alle stimulantia zijn een grote aanslag op je lichaam, niet alleen entactogene stimulantia die op serotonine werken. Een goede vuistregel is dan ook: maximaal 1 keer in de 3 maanden een stimulant gebruiken.
Klik om te vergroten...
Ik gebruik eigenlijk alleen op festivals, waar ik 1x in de paar maanden naar toe ga. Tot nu toe gebruikte ik dan 2C-B als ik geen XTC kon gebruiken, maar ik merkte dat 2C-B voor mij niet echt de juiste festival drug is aangezien het kort werkt. Verder gebruik ik vrijwel nooit alcohol. Zou het dan alsnog slecht zijn om speed te gebruiken wanneer je in de laatste drie maanden een serotonineslurper zoals XTC hebt gebruikt?
OtherShore zei:
Het valt me wel op dat je 3-mmc en aanverwante stoffen niet noemt. Maar ja, die werken wel weer op serotonine en zijn waarschijnlijk nog een stukje verslavender dan speed.
Klik om te vergroten...
Klopt, van de verhalen die ik heb gehoord, is het niet slim om 3-MMC te nemen aangezien het serotonine verbruikt en de cravings zeer ernstig zijn. De meeste cathinonen denk ik dan ook dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#14
Tartarus zei:
Vermijden wat mij betreft.
Ik merkte aan mezelf dat ik het wel heel lekker vond en steeds meer wilde.
Terwijl ik dat bij andere drugs niet heb gehad.

Dus blijf er van weg zou ik zeggen.
Klik om te vergroten...
Wat voor andere drugs had je dat dan niet bij, die ook geschikt zouden kunnen zijn voor een binnen festival (techno)?
Ben jij daarna nog in de fout gegaan, of ben je bang dat je het nog ooit zal gebruiken nu je weet hoe lekker het is?
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#15
FredKroket zei:
Alleen tijdens het festival gebruiken en daarna weggooien zodat je niks in huis hebt.
Klik om te vergroten...
Hahah ja als ik twee pakken koekjes koop in de aanbieding, dan gaan ze ook vaak alle twee sneller op dan ik gepland had.
Is dat een beetje hetzelfde met pep, dat je geen voorraad moet kopen?
Maar als ik het zou kopen, dan koop ik denk ik gewoon 1 gram ofzo.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."