Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed proberen of vermijden ivm verslavingsgevoeligheid?

Speed proberen of vermijden ivm verslavingsgevoeligheid?

34 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#1
Lastig.. ik zou toch zeggen laat het links liggen. Ik vind het een behoorlijk verslavend goedje. Iets te fijn als je het mij vraagt, maar je betaalt er een flinke prijs voor in de katers die je ervan krijgt. Het heeft mij meer ellende gebracht dan goeds eigenlijk, en dat voor een 'rush'...
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het valt mij op dat mensen die een verslaving hebben, meestal verslaafd zijn aan drugs die invloed heeft op het dopamine niveau.
Voor mij is het zeer belangrijk om verantwoord om te gaan met drugs, daarom denk ik dat het beter is om sommige soorten drugs te vermijden door er nooit aan te beginnen.
Als ik kijk naar de gezondheidsrisico's van speed, dan lijken deze wel acceptabel, mits je het verantwoord gebruikt.
Maar wanneer de drug verslavingsgevoelig is, dan kan je als mens niet meer rationeel denken, waardoor je de bijkomende gezondheidsrisico's bij onverantwoord gebruik misschien maar voor lief neemt.
Dit is voor mij ook de reden dat ik enkel psychedelica (truffels, paddo's, 1P-LSD, LSD-25, N,N-DMT), empathogenen (MDMA/XTC), fenethylamines (2C-B), disassociatives (ketamine, alcohol) en wiet heb gebruikt.
Ik heb gemerkt dat XTC ook op je dopamine werkt en wat dit met mij doet, namelijk dat ik het vaker zou willen gebruiken als er niet zoiets als de drie maanden regel bestaat.
Tot nu toe ben ik altijd verantwoord met al deze drugs omgegaan, ik heb wel een paar keer alleen thuis getript op psychedelica, maar wel met harm reduction maatregelen enz.
Soms heb ik bijvoorbeeld ook 5 maanden dat ik helemaal niks gebruik, wat denk ik aangeeft dat ik niet per se verslavingsgevoelig ben voor deze middelen.
Ik jaren geleden wel eens gehad dat ik dagelijks porno keek, wat kan betekenen dat ik gevoelig ben voor dopamine, maar hier ben ik na een paar maanden mee gestopt.
Tegenwoordig kijk ik nauwelijks porno, misschien 1x per maand.

Omdat ik binnenkort naar een festival ga, waarbij ik nog steeds geen serotonineslurper zoals MDMA/XTC mag gebruiken, vroeg ik mij af of speed een leuk alternatief zou zijn.
De reden dat ik aan speed denk, is omdat het nauwelijks op serotonine werkt, maar wel stimulerend is.

Zouden jullie mij aanraden om speed op een festival te gebruiken, of kan ik het beter vermijden als ik nooit verslaafd wil worden?
Hoe moeilijk is het om verantwoord met speed om te gaan, nadat je weet hoe lekker het is om te gebruiken?
Is speed iets wat je eenmalig kan gebruiken, of zal je daarna je hele leven in de verleiding worden gebracht om het weer te gebruiken?
Kennen jullie een andere, minder risicovolle drug dan speed die niet op serotonine werkt en minder verslavingsgevoelig is?
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#3
hoe moeilijk het zal zijn om verantwoordelijk met speed om te gaan ligt natuurlijk bij jezelf en is ook bij iedereen anders.

als je er rekening mee houd dat het een behoorlijk tijdje werkt en dus waarschijnlijk niet makkelijk in slaap valt is het misschien wat makkelijker om het alleen bij die keer te houden.

doe je dit niet dan kun je in het cirkeltje terecht komen van inkakken bijpakken.
het is verleidelijk om de volgende dag te gebruiken omdat je dan moe bent etc.

als je daar bang voor bent kun je misschien beter wat je over houd aan speed na het festival weggooien.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
Alleen tijdens het festival gebruiken en daarna weggooien zodat je niks in huis hebt.
T
TartarusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Vermijden wat mij betreft.
Ik merkte aan mezelf dat ik het wel heel lekker vond en steeds meer wilde.
Terwijl ik dat bij andere drugs niet heb gehad.

Dus blijf er van weg zou ik zeggen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
Snuifcabine zei:
Het valt mij op dat mensen die een verslaving hebben, meestal verslaafd zijn aan drugs die invloed heeft op het dopamine niveau.
Klik om te vergroten...
Over het algemeen kun je wel zeggen dat drugs die het dopamine systeem activeren verslavend zijn, maar dat is niet het hele verhaal. Zo werkt LSD bijvoorbeeld ook op dopamine. Feit is wel dat speed een stuk verslavender is dan de meeste stoffen op je lijstje (op alcohol en wiet na misschien).

Je hebt tot nu toe niet problematisch gebruikt, maar op basis daarvan kun je eigenlijk niet zeggen of je verslavingsgevoelig bent. Daar kom je helaas pas achter als het mis gaat. Ik ben zelf na 15 jaar sporadisch drugsgebruik nog verslaafd geworden.

Verder heb ik niet echt een goed alternatief voor speed. Je kunt een aantal stimulerende rcs proberen die op speed lijken, maar daar kleven risico’s aan omdat over die stoffen niet zoveel bekend is. Kortwerkende stimulantia zoals coke, crack, en een hele serie rcs die ik even niet ga noemen, zou ik sowieso laten staan.

Het valt me wel op dat je 3-mmc en aanverwante stoffen niet noemt. Maar ja, die werken wel weer op serotonine en zijn waarschijnlijk nog een stukje verslavender dan speed.

Snuifcabine zei:
De reden dat ik aan speed denk, is omdat het nauwelijks op serotonine werkt, maar wel stimulerend is.
Klik om te vergroten...
Ik snap je redenering wel want die zie ik vaker voorbijkomen, maar alle stimulantia zijn een grote aanslag op je lichaam, niet alleen entactogene stimulantia die op serotonine werken. Een goede vuistregel is dan ook: maximaal 1 keer in de 3 maanden een stimulant gebruiken.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#7
OtherShore zei:
Over het algemeen kun je wel zeggen dat drugs die het dopamine systeem activeren verslavend zijn, maar dat is niet het hele verhaal. Zo werkt LSD bijvoorbeeld ook op dopamine. Feit is wel dat speed een stuk verslavender is dan de meeste stoffen op je lijstje (op alcohol en wiet na misschien).
Klik om te vergroten...
LSD werkt maar een klein beetje op dopamine toch? Heb wel eens een heerlijk euforisch gevoel op LSD, maar doordat het zo heftig is, zie ik het absoluut niet als verslavend. Heb wel eens LSD op een buitenfestival gebruikt, was leuk maar lijkt mij heel intens voor een binnenlocatie.
OtherShore zei:
Ik snap je redenering wel want die zie ik vaker voorbijkomen, maar alle stimulantia zijn een grote aanslag op je lichaam, niet alleen entactogene stimulantia die op serotonine werken. Een goede vuistregel is dan ook: maximaal 1 keer in de 3 maanden een stimulant gebruiken.
Klik om te vergroten...
Ik gebruik eigenlijk alleen op festivals, waar ik 1x in de paar maanden naar toe ga. Tot nu toe gebruikte ik dan 2C-B als ik geen XTC kon gebruiken, maar ik merkte dat 2C-B voor mij niet echt de juiste festival drug is aangezien het kort werkt. Verder gebruik ik vrijwel nooit alcohol. Zou het dan alsnog slecht zijn om speed te gebruiken wanneer je in de laatste drie maanden een serotonineslurper zoals XTC hebt gebruikt?
OtherShore zei:
Het valt me wel op dat je 3-mmc en aanverwante stoffen niet noemt. Maar ja, die werken wel weer op serotonine en zijn waarschijnlijk nog een stukje verslavender dan speed.
Klik om te vergroten...
Klopt, van de verhalen die ik heb gehoord, is het niet slim om 3-MMC te nemen aangezien het serotonine verbruikt en de cravings zeer ernstig zijn. De meeste cathinonen denk ik dan ook dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tartarus zei:
Vermijden wat mij betreft.
Ik merkte aan mezelf dat ik het wel heel lekker vond en steeds meer wilde.
Terwijl ik dat bij andere drugs niet heb gehad.

Dus blijf er van weg zou ik zeggen.
Klik om te vergroten...
Wat voor andere drugs had je dat dan niet bij, die ook geschikt zouden kunnen zijn voor een binnen festival (techno)?
Ben jij daarna nog in de fout gegaan, of ben je bang dat je het nog ooit zal gebruiken nu je weet hoe lekker het is?
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#9
FredKroket zei:
Alleen tijdens het festival gebruiken en daarna weggooien zodat je niks in huis hebt.
Klik om te vergroten...
Hahah ja als ik twee pakken koekjes koop in de aanbieding, dan gaan ze ook vaak alle twee sneller op dan ik gepland had.
Is dat een beetje hetzelfde met pep, dat je geen voorraad moet kopen?
Maar als ik het zou kopen, dan koop ik denk ik gewoon 1 gram ofzo.
T
TartarusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Snuifcabine zei:
Wat voor andere drugs had je dat dan niet bij, die ook geschikt zouden kunnen zijn voor een binnen festival (techno)?
Ben jij daarna nog in de fout gegaan, of ben je bang dat je het nog ooit zal gebruiken nu je weet hoe lekker het is?
Klik om te vergroten...
Ik heb speed thuis gedaan. Begon met een 50mg lijntje en 17 uur later had ik er totaal 500 gesnoven.
Dat heb ik bij coke nog nooit gehad terwijl ik coke heel lekker vind.

MDMA en lsd zijn mijn enige andere ervaringen op raves. Bij beide ga ik goed en voel ik me energiek.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#11
Tartarus zei:
Ik heb speed thuis gedaan. Begon met een 50mg lijntje en 17 uur later had ik er totaal 500 gesnoven.
Dat heb ik bij coke nog nooit gehad terwijl ik coke heel lekker vind.

MDMA en lsd zijn mijn enige andere ervaringen op raves. Bij beide ga ik goed en voel ik me energiek.
Klik om te vergroten...
Check, misschien toch maar beter als ik niet mijn grenzen op ga zoeken wat betreft verslavingsgevoeligheid.
Klinkt wel echt alsof speed een beetje spelen met vuur is.
Misschien kan ik dan beter toch gewoon de oude vertrouwde 2C-B of LSD nemen op dat binnenfestival.
Tenzij iemand een goede aanrader heeft :P
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#12
Snuifcabine zei:
LSD werkt maar een klein beetje op dopamine toch?
Klik om te vergroten...
Het effect is significant, maar ik weet niet hoe het in verhouding staat tot bijvoorbeeld speed. Ik wilde alleen maar zeggen dat dopaminerge werking niet de enige factor is die bepaalt of een drug verslavend is, want LSD is dopaminerg maar niet verslavend.
Snuifcabine zei:
Zou het dan alsnog slecht zijn om speed te gebruiken wanneer je in de laatste drie maanden een serotonineslurper zoals XTC hebt gebruikt?
Klik om te vergroten...
Ja, helaas wel. Die ‘serotonineslurper’ is namelijk ook een ‘dopamineslurper’ en een ‘noradrenalineslurper’. Als je binnen drie maanden weer speed neemt — speed werkt voornamelijk op dopamine en noradrenaline — belast je jouw dopamine en noradrenaline systemen teveel. Maar goed, dit is een richtlijn voor harm reduction. Het is niet zo dat je meteen permanente schade oploopt als je je een keer niet aan de regel houdt.

Heel verstandig hoe je over cathinonen denkt trouwens. Mooi 🙂
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#13
OtherShore zei:
Ja, helaas wel. Die ‘serotonineslurper’ is namelijk ook een ‘dopamineslurper’ en een ‘noradrenalineslurper’. Als je binnen drie maanden weer speed neemt — speed werkt voornamelijk op dopamine en noradrenaline — belast je jouw dopamine en noradrenaline systemen teveel. Maar goed, dit is een richtlijn voor harm reduction. Het is niet zo dat je meteen permanente schade oploopt als je je een keer niet aan de regel houdt.
Klik om te vergroten...
Bedankt, weer wat geleerd vandaag!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Tartarus zei:
Ik heb speed thuis gedaan. Begon met een 50mg lijntje en 17 uur later had ik er totaal 500 gesnoven.
Dat heb ik bij coke nog nooit gehad terwijl ik coke heel lekker vind.

MDMA en lsd zijn mijn enige andere ervaringen op raves. Bij beide ga ik goed en voel ik me energiek.
Klik om te vergroten...
Wat een omgekeerde wereld.


Coke is er net om gekend om elk (half)uur bij te pakken.
Speed werkt als het goed is toch 4u+...

Waarom dan 10 lijnen op 17u?😅
T
TartarusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Geen idee. Het ging er gewoon in. Bij coke had ik er minder last van.
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Tartarus zei:
Geen idee. Het ging er gewoon in. Bij coke had ik er minder last van.
Klik om te vergroten...
Had je het laten testen? Misschien was het geen hele goede kwaliteit.
T
TartarusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Sniffle88 zei:
Had je het laten testen? Misschien was het geen hele goede kwaliteit.
Klik om te vergroten...
Nee dat niet. Dus ik heb geen idee
D
DruggersLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik denk dat jij wel redelijk jezelf in bedwang kunt houden dus je zou het kunnen doen. Het blijft echter altijd je eigen keuze en moet het zeker niet af laten hangen van wat wij zeggen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Tartarus zei:
Geen idee. Het ging er gewoon in. Bij coke had ik er minder last van.
Klik om te vergroten...
Haha ik heb dat met elk stimulerend middel. Bijnemen!!!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#20
FredKroket zei:
Alleen tijdens het festival gebruiken en daarna weggooien zodat je niks in huis hebt.
Klik om te vergroten...
En hoe vaak gaat dit goed? 😂😂


Eenmaal geproefd van de verboden vrucht. 🤭😅

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."