Het valt mij op dat mensen die een verslaving hebben, meestal verslaafd zijn aan drugs die invloed heeft op het dopamine niveau.
Voor mij is het zeer belangrijk om verantwoord om te gaan met drugs, daarom denk ik dat het beter is om sommige soorten drugs te vermijden door er nooit aan te beginnen.
Als ik kijk naar de gezondheidsrisico's van speed, dan lijken deze wel acceptabel, mits je het verantwoord gebruikt.
Maar wanneer de drug verslavingsgevoelig is, dan kan je als mens niet meer rationeel denken, waardoor je de bijkomende gezondheidsrisico's bij onverantwoord gebruik misschien maar voor lief neemt.
Dit is voor mij ook de reden dat ik enkel psychedelica (truffels, paddo's, 1P-LSD, LSD-25, N,N-DMT), empathogenen (MDMA/XTC), fenethylamines (2C-B), disassociatives (ketamine, alcohol) en wiet heb gebruikt.
Ik heb gemerkt dat XTC ook op je dopamine werkt en wat dit met mij doet, namelijk dat ik het vaker zou willen gebruiken als er niet zoiets als de drie maanden regel bestaat.
Tot nu toe ben ik altijd verantwoord met al deze drugs omgegaan, ik heb wel een paar keer alleen thuis getript op psychedelica, maar wel met harm reduction maatregelen enz.
Soms heb ik bijvoorbeeld ook 5 maanden dat ik helemaal niks gebruik, wat denk ik aangeeft dat ik niet per se verslavingsgevoelig ben voor deze middelen.
Ik jaren geleden wel eens gehad dat ik dagelijks porno keek, wat kan betekenen dat ik gevoelig ben voor dopamine, maar hier ben ik na een paar maanden mee gestopt.
Tegenwoordig kijk ik nauwelijks porno, misschien 1x per maand.
Omdat ik binnenkort naar een festival ga, waarbij ik nog steeds geen serotonineslurper zoals MDMA/XTC mag gebruiken, vroeg ik mij af of speed een leuk alternatief zou zijn.
De reden dat ik aan speed denk, is omdat het nauwelijks op serotonine werkt, maar wel stimulerend is.
Zouden jullie mij aanraden om speed op een festival te gebruiken, of kan ik het beter vermijden als ik nooit verslaafd wil worden?
Hoe moeilijk is het om verantwoord met speed om te gaan, nadat je weet hoe lekker het is om te gebruiken?
Is speed iets wat je eenmalig kan gebruiken, of zal je daarna je hele leven in de verleiding worden gebracht om het weer te gebruiken?
Kennen jullie een andere, minder risicovolle drug dan speed die niet op serotonine werkt en minder verslavingsgevoelig is?