#1
Ik ben het hier deels wel mee eens. Al denk ik het een soort van andersom. Ik denk wel dat er hogere frequenties/dimensies zijn. Maar dat we die nog niet kunnen verklaren. Er zal misschien ooit een verklaring voor komen maar misschien niet wie weet.
Zo is er nu de notie in natuurkunde dat er meerder dimensies bestaan vlak naast de onze. Stel je voor wij zijn twee dimensionale wezens en leven op een papieren velletje bijvoorbeeld als een punt. We weten alleen van de dimensies af die we kennen vooruit achteruit en links en rechts. Stel je nu voor dat ons velletje in een papier hebt liggen. De andere dimensies zijn dus super dichtbij maar we kunnen niet van ons eigen vel af.
Volgens sommige natuurkundige verklaart dat bijvoorbeeld waarom de zwaartekracht zon zwakke kracht is omdat zwaartekracht de enige kracht is die wel van ons eigen vel afkan. Dit is allemaal nogal theoretisch op het moment.
Om terug te komen op mijn punt. Ik blijf een rationeel wezen en mijn spirituele geloof gaat daar in mee. En dat maakt me niet minder spiritueel dan iemand die er niet zo over nadenkt. Alleen denk ik dat we gewoon nog niet weten waarom psychonauten de dingen ervaren die ze ervaren als ze praten over andere dimensies. Onze biologie is zo verweven met de krachten van de natuur/universum en de meeste mensen zijn te arrogant om dat toe te geven.
Zo is er nu de notie in natuurkunde dat er meerder dimensies bestaan vlak naast de onze. Stel je voor wij zijn twee dimensionale wezens en leven op een papieren velletje bijvoorbeeld als een punt. We weten alleen van de dimensies af die we kennen vooruit achteruit en links en rechts. Stel je nu voor dat ons velletje in een papier hebt liggen. De andere dimensies zijn dus super dichtbij maar we kunnen niet van ons eigen vel af.
Volgens sommige natuurkundige verklaart dat bijvoorbeeld waarom de zwaartekracht zon zwakke kracht is omdat zwaartekracht de enige kracht is die wel van ons eigen vel afkan. Dit is allemaal nogal theoretisch op het moment.
Om terug te komen op mijn punt. Ik blijf een rationeel wezen en mijn spirituele geloof gaat daar in mee. En dat maakt me niet minder spiritueel dan iemand die er niet zo over nadenkt. Alleen denk ik dat we gewoon nog niet weten waarom psychonauten de dingen ervaren die ze ervaren als ze praten over andere dimensies. Onze biologie is zo verweven met de krachten van de natuur/universum en de meeste mensen zijn te arrogant om dat toe te geven.
Roze olifant zei:Je kunt je dus misschien wel voorstellen hoe indrukwekkend het was toen ik een keer in nuchtere staat een ego oplossing had. Op dat moment kun je het niet meer op zo'n stofje gooien.
Nee, maar hersenen zijn vreemde dingen, ook zonder stofjes is er veel meer mogelijk dan we denken.Ik geloof er persoonlijk dan wel in dat voor alle ervaringen die we hebben een rationele verklaring is. Dus m.a.w. dat het voortkomt uit ons brein, of er nu een stof gebruikt is of niet, en niet uit iets wat daarbuiten ligt. Ik geloof dus niet dat er iets 'hogers' is maar wel dat er veel meer realiteiten in onszelf verbogen liggen dan die we kennen. Zweverig? Neuh, dat is allemaal gewoon perfect te verklaren, bijvoorbeeld aan de hand van neurotransmitters, maar moet je dat altijd willen?
Want aan de andere kant kan ik me best voorstellen dat je hier anders over denkt wanneer je een ruime ervaring met psychedelische middelen hebt. Omdat de ervaringen die je opdoet met deze middelen niet in woorden of feiten te vatten zijn. Ik bedoel: je kunt honderden wetenschappelijke boeken lezen over de werking van drugs, maar je weet dan in feite nog steeds niets. Dus daar kun je dan eigenlijk uit concluderen dat we gewoonweg niet alles kunnen begrijpen met wetenschap en feitenkennis.