Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCandyflip (LSD&MDMA) trip report - Ons gedeelde bestaan

Candyflip (LSD&MDMA) trip report - Ons gedeelde bestaan

24 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik kom vaak mensen tegen die zeer anti-spiritualiteit zijn. Mensen die daadwerkelijk boos worden als het gesprek ook maar die richting op gaat en dus niet binnen het plaatje van het gangbare wereldbeeld past. Nou zegt een dergelijke extreem defensieve houding mij al een beetje dat het wereldbeeld wat zo iemand zelf heeft een beetje aan het wankelen is, maar dat terzijde.

En je wilt het misschien niet geloven, maar ook in mij is het traditionele wereldbeeld: het idee dat dit bestaan rationeel is te verklaren/kennen, een gewoonte die nog vaak de kop opsteekt. Ik ben nooit echt relgieus geweest en alles moest altijd met het verstand te verklaren zijn. Totdat ik dus psychedelica ontdekte en er serieus mee aan de gang ging. Maar zelfs dat ging ik rationaliseren door me voor te houden dat de inzichten die ik had gehad tijdens trips puur door zo'n psychoactieve stof kwamen. Je kunt je dus misschien wel voorstellen hoe indrukwekkend het was toen ik een keer in nuchtere staat een ego oplossing had. Op dat moment kun je het niet meer op zo'n stofje gooien. Maar ik begrijp de rationeel ingestelde mens die alleen gelooft in wat te verklaren is door het verstand. Ik ben er zelf een geweest voor een dikke 25 jaar en kan ook niet echt zeggen dat dat helemaal weg is uit mij.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je kunt je dus misschien wel voorstellen hoe indrukwekkend het was toen ik een keer in nuchtere staat een ego oplossing had. Op dat moment kun je het niet meer op zo'n stofje gooien.
Klik om te vergroten...

Nee, maar hersenen zijn vreemde dingen, ook zonder stofjes is er veel meer mogelijk dan we denken. :) Ik geloof er persoonlijk dan wel in dat voor alle ervaringen die we hebben een rationele verklaring is. Dus m.a.w. dat het voortkomt uit ons brein, of er nu een stof gebruikt is of niet, en niet uit iets wat daarbuiten ligt. Ik geloof dus niet dat er iets 'hogers' is maar wel dat er veel meer realiteiten in onszelf verbogen liggen dan die we kennen. Zweverig? Neuh, dat is allemaal gewoon perfect te verklaren, bijvoorbeeld aan de hand van neurotransmitters, maar moet je dat altijd willen?

Want aan de andere kant kan ik me best voorstellen dat je hier anders over denkt wanneer je een ruime ervaring met psychedelische middelen hebt. Omdat de ervaringen die je opdoet met deze middelen niet in woorden of feiten te vatten zijn. Ik bedoel: je kunt honderden wetenschappelijke boeken lezen over de werking van drugs, maar je weet dan in feite nog steeds niets. Dus daar kun je dan eigenlijk uit concluderen dat we gewoonweg niet alles kunnen begrijpen met wetenschap en feitenkennis.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben het hier deels wel mee eens. Al denk ik het een soort van andersom. Ik denk wel dat er hogere frequenties/dimensies zijn. Maar dat we die nog niet kunnen verklaren. Er zal misschien ooit een verklaring voor komen maar misschien niet wie weet.

Zo is er nu de notie in natuurkunde dat er meerder dimensies bestaan vlak naast de onze. Stel je voor wij zijn twee dimensionale wezens en leven op een papieren velletje bijvoorbeeld als een punt. We weten alleen van de dimensies af die we kennen vooruit achteruit en links en rechts. Stel je nu voor dat ons velletje in een papier hebt liggen. De andere dimensies zijn dus super dichtbij maar we kunnen niet van ons eigen vel af.

Volgens sommige natuurkundige verklaart dat bijvoorbeeld waarom de zwaartekracht zon zwakke kracht is omdat zwaartekracht de enige kracht is die wel van ons eigen vel afkan. Dit is allemaal nogal theoretisch op het moment.

Om terug te komen op mijn punt. Ik blijf een rationeel wezen en mijn spirituele geloof gaat daar in mee. En dat maakt me niet minder spiritueel dan iemand die er niet zo over nadenkt. Alleen denk ik dat we gewoon nog niet weten waarom psychonauten de dingen ervaren die ze ervaren als ze praten over andere dimensies. Onze biologie is zo verweven met de krachten van de natuur/universum en de meeste mensen zijn te arrogant om dat toe te geven.



Roze olifant zei:
Je kunt je dus misschien wel voorstellen hoe indrukwekkend het was toen ik een keer in nuchtere staat een ego oplossing had. Op dat moment kun je het niet meer op zo'n stofje gooien.
Klik om te vergroten...

Nee, maar hersenen zijn vreemde dingen, ook zonder stofjes is er veel meer mogelijk dan we denken. :) Ik geloof er persoonlijk dan wel in dat voor alle ervaringen die we hebben een rationele verklaring is. Dus m.a.w. dat het voortkomt uit ons brein, of er nu een stof gebruikt is of niet, en niet uit iets wat daarbuiten ligt. Ik geloof dus niet dat er iets 'hogers' is maar wel dat er veel meer realiteiten in onszelf verbogen liggen dan die we kennen. Zweverig? Neuh, dat is allemaal gewoon perfect te verklaren, bijvoorbeeld aan de hand van neurotransmitters, maar moet je dat altijd willen?

Want aan de andere kant kan ik me best voorstellen dat je hier anders over denkt wanneer je een ruime ervaring met psychedelische middelen hebt. Omdat de ervaringen die je opdoet met deze middelen niet in woorden of feiten te vatten zijn. Ik bedoel: je kunt honderden wetenschappelijke boeken lezen over de werking van drugs, maar je weet dan in feite nog steeds niets. Dus daar kun je dan eigenlijk uit concluderen dat we gewoonweg niet alles kunnen begrijpen met wetenschap en feitenkennis.
Klik om te vergroten...
P
PanteLid
01-01-2024, 00:00
#4
Erg mooi geschreven rapport, lees ze altijd met veel plezier/interesse.

De scheidingslein tussen spiritualiteit en rationaliteit blijft wel vaag natuurlijk, het wekt de suggestie op dat de ratio per definitie niet meespeelt in spiritualiteit; het één sluit het ander niet uit. Zo gaan zowel de wetenschap als spirituele ideeën er ondertussen wel vanuit dat we met elkaar verworven zijn (zie bijvoorbeeld evolutieleer en sociale neuropsychologie) en dat er wellicht meer dimensies bestaan dan het voor ons waarneembare.

In onderstaande quote; is het niet zo dat je juist met meditatie dit moet 'voorkomen'? Meditatie is vaak tot een bepaalde hoogte te vergelijken met andere vormen waarbij een hoge concentratie vereist is (zie bijv. medewerkers op vliegvelden), maar onderscheidt zich op het punt dat je juist net zo tevreden moet zijn bij de momenten waarop deze concentratie afwezig is. ofwel er 'ruis' is. Als je verlangt naar 'onvoorwaardelijk geluk' en 'kunstmatig plezier' afwijst zit je dan toch in feite in dezelfde loop gevangen als mensen die juist verlangen naar dat kunstmatige plezier?

Mindless zei:
Samensmelting van twee leegtes

Wat er wel gebeurd, is dat ik de mdma voel opkomen en dit gevoel langzaam maar zeker het lsd gevoel compleet overheerst. Al gauw wordt ik bang, heel erg bang. Ik besef me dat ik dit kunstmatige gevoel heb verkozen boven het simpele geluk dat ik eerst voelde. Ik voelde me helemaal content, maar toch moest ik meer hebben en nu zit ik vast aan dit gevoel van plezier wat nu al de hele tijd aan het wiebelen is en elk moment uit kan doven, mij achterlatend met niets, behalve de horror van opgesloten zitten in mijn hoofd met die stem die me geestelijk zal gaan martelen. Met afgrijzen beeld ik me in hoe ik aan het begin sta van 8 eeuwig aanvoelende uren neerdalen in de diepten van mijn persoonlijke hel. Ik sta op en ren door de kamer mezelf vervloekend dat ik mezelf dit vrijwillig heb aangedaan.

Maar god zij dank, ik loop mijn achterkamer in en zie dat de zon al zover is gedraaid om de kamer in te schijnen. De zon schijnt op een stoel, waar ik op ga zitten. Ik laat me volledig omarmen door de zonnestralen en vind hier mezelf weer terug.
Klik om te vergroten...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dankje Pante :)

Pante zei:
In onderstaande quote; is het niet zo dat je juist met meditatie dit moet 'voorkomen'? Meditatie is vaak tot een bepaalde hoogte te vergelijken met andere vormen waarbij een hoge concentratie vereist is (zie bijv. medewerkers op vliegvelden), maar onderscheidt zich op het punt dat je juist net zo tevreden moet zijn bij de momenten waarop deze concentratie afwezig is. ofwel er 'ruis' is. Als je verlangt naar 'onvoorwaardelijk geluk' en 'kunstmatig plezier' afwijst zit je dan toch in feite in dezelfde loop gevangen als mensen die juist verlangen naar dat kunstmatige plezier?
Klik om te vergroten...
Uiteraard, maar in de praktijk gaat meditatie vaak niet zo dat je álle gedachten tijdens het opkomen ervan direct al ziet als slechts een fenomeen dat verschijnt en dan weer verdwijnt (dat je ze dus direct weer loslaat), al helemaal niet met psychedelische middelen erbij. Als iemand zich wel onberoerd laat door alle fenomenen, dan spreken we ook wel van een verlicht iemand en dat ben ik zeker niet. :wink:

Maar toen ik daar ging zitten op die stoel in de zon, is er een moment van loslaten geweest. Op dat moment liet ik de gedachte dat alles verkeerd ging los en kwam zo weer in de meditatieve staat. De reden dat ik zo angstig werd, was dat ik vaker op dat punt ben geweest, op de rand van gekte. Maar toen ben ik ook een keer over de rand gegaan en dan beland je in een tijdloosheid/eeuwigheid, maar het ego gaat met je mee daarin. En die innerlijke (valse, maar dat weet je dan niet) stem gaat je psychisch martelen. Het is het verschrikkelijkste wat ik ooit heb meegemaakt en als ik daar niet meer uit was gekomen, was de dood waarschijnlijk een heel aantrekkelijke optie geweest. Om deze reden zeg ik dan ook wel vaker dat het gekkenwerk is om hard/diep te gaan trippen zonder te weten hoe je in de meditatieve staat komt. Als je namelijk op die rand staat, is meditatie je allerbeste (en soms de enige) optie om daar weg te komen.

Edit:

De scheidingslein tussen spiritualiteit en rationaliteit blijft wel vaag natuurlijk, het wekt de suggestie op dat de ratio per definitie niet meespeelt in spiritualiteit; het één sluit het ander niet uit. Zo gaan zowel de wetenschap als spirituele ideeën er ondertussen wel vanuit dat we met elkaar verworven zijn (zie bijvoorbeeld evolutieleer en sociale neuropsychologie) en dat er wellicht meer dimensies bestaan dan het voor ons waarneembare.
Klik om te vergroten...
Door tijdgebrek vanochtend ben ik niet op je eerste stukje ingegaan, maar gezien ik nu de tijd heb wil ik graag toch nog even op dit reageren om misschien wat beter duidelijk te maken waarom ik rationaliteit niet compatible vind met spiritualiteit. Ik zet het waarschijnlijk wat stellig neer, maar dat is de enige manier hoe ik over dit soort dingen kan schrijven. Trekt niemand zich daar alsjeblieft wat van aan en beschouw het puur als hoe ik dingen zie:

Ten eerste, ik heb niets tegen rationaliteit. De ratio oftewel het logisch denkvermogen is van groot belang voor het menselijk bestaan, onmisbaar zelfs. Maar in mijn ogen heeft rationaliteit echt 0,0 met spiritualiteit te maken. Spiritualiteit in de strikte zin: puur bewustzijn, non-dualiteit. Wanneer we van spiritualiteit een concept maken en daarover na gaan denken, hebben we natuurlijk per definitie al niet meer te maken met wat spiritualiteit echt is. In dat geval komt de ratio er inderdaad bij kijken, maar dan zijn we dus aan het filosoferen en dus denken. Rationaliteit heeft enkel en alleen betrekking tot concepten en dus de (illusionaire) wereld oftewel de droom van puur bewustzijn. Voor puur bewustzijn/non-dualiteit zelf echter (dus wanneer 'dat' wakker wordt) is er helemaal geen wereld, maar alleen... puur bewustzijn. Onverstoorbaar, oneindig, eeuwig, vormloos, puur bewustzijn (die kwaliteiten worden alleen pas duidelijk (voor bewustzijn) wanneer bewustzijn aandachtiger wordt onderzocht en het geloof in een werkelijke wereld gemaakt van materie en een werkelijke persoonlijke zelf in een fysiek lichaam wegvalt). Rationaliteit kan pas ontstaan als dat bewustzijn zichzelf tijdelijk vergeet/negeert en een droom creëert waarin alles is opgebouwd uit tegenstellingen en alle relaties daartussen. Een droom is niets anders dan een gedachte. Tussen dromen/gedachtes is puur bewustzijn, dat alleen bewust is van zichzelf want er is alleen zichzelf. Het moment dat je bewust bent van bewustzijn, ben je niet aan het denken. Dit is niet een of andere mystieke ervaring, maar wat iedereen altijd en overal kan testen, nu. Met betrekking tot een droom en de daarbij horende wetten en regels krijgt rationaliteit pas betekenis.

Voor de duidelijkheid, ik wil niemand mijn versie van de waarheid opdringen. De waarheid is uiteraard toch iets dat ieder alleen voor zichzelf kan ontdekken. Ik wil slechts duidelijk maken dat ik met spiritualiteit simpelweg 'puur bewustzijn', oftewel 'alleen maar bewustzijn' bedoel en dat rationaliteit daar echt helemaal niets mee heeft te maken.

Ongelofelijk trouwens dat ik zoveel woorden nodig heb om zoiets simpels (proberen) uit te leggen. :P Als ik naderhand een tekst van mezelf nalees, denk ik altijd waarom moet ik het zo onmogelijk compliceren... De kern van wat ik hierboven probeer uit te leggen: Simpelweg bewust zijn en niet denken, hoe kan de ratio/het logisch denkvermogen daar ooit een rol in spelen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."