Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBlowen, een versterkt associatieve gewoonte.(stoptheorie)

Blowen, een versterkt associatieve gewoonte.(stoptheorie)

21 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#1
:wave:
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ben het er op zich wel mee eens...
maar een aantal dingen slaan natuurlijk nergens op, je helpt jezelf niet van je 'verslaving' af door ineens in de keuken te gaan blowen ipv op de bank... dat is natuurlijk bullshit.

Verder denk ik dat het ook heel erg persoonsgebonden is, en te maken heeft met het doel van je blowgedrag..
Daarom is het voor mij volgens mij een stuk verslavender dan voor vele anderen. Aangezien mijn doelen grotendeels... in slaap vallen en de boel een beetje verzachten zijn, 'de boel' zal ik even niet op ingaan hier.

Ach.. tis maar wat je er zelf van maakt, stoppen is niet zo moeilijk, maar blijven blowen is o zo veel makkelijker.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#3
Op zich zie ik wel grote waarheid in deze theorie. Ik krijg ook inderdaad zin in een joint op tijden/dagen waar ik het gewoon op gewend ben. Zo begint het iedere avond om 11 uur toch weer te kriebelen (heb een tijdje iedere avond rond 11 uur geblowd) en in het weekend is het sowieso standaard.

Ik denk dat hier het 'gevaar' van wiet ook in zit, omdat het zo'n 'milde' drug is kan je het vrij vaak doen en ook vrij constant (qua tijden/dagen) zodat je echt een gewoonte creëert.
v
vogelLid
01-01-2024, 00:00
#4
shokora zei:
Ik denk dat hier het 'gevaar' van wiet ook in zit, omdat het zo'n 'milde' drug is kan je het vrij vaak doen en ook vrij constant (qua tijden/dagen) zodat je echt een gewoonte creëert.
Klik om te vergroten...

helemaaaaal mee eens. het is een softdrugs die je op een harde manier gebruikt
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#5
:wave:
V
Vrije GeestLid
01-01-2024, 00:00
#6
yellowmoon zei:
wiet is net zo verslavend als internet of tv volgens mij, je kunt ook wel zonder maar je hebt daar geen zin in
Klik om te vergroten...

Leuk en aardig gezegd maar als je bekijkt hoeveel Nederlanders verslaafd zijn aan blowen, en niet aan internet of tv is er toch wel een zeer groot verschil.

En geestelijk is er toch een flinke afhankelijkheids verslaving die kan optreden, zelf heb ik met het stoppen van cannabis veel moeite maar weet ik dat dit bij ieder natuurlijk verschillend is omdat er geen lichamelijke verslaving is...Maar even verslavend als internet of tv, dat vind ik eerder een hilarische uitspraak wat mij doet denken aan ontkenning...

En over de hierboven genoemde nicotine verslaving bij blowen. Ik rook en blow al ongeveer even lang en heb in de tijden dat ik niet blowde, zoals ook nu, niet meer of minder trek in mijn sigaretten dan daarvoor en wel een grote craving naar cannabis...Dus dat de werkelijke verslaving van cannabis nicotine is, is een grote aanname...
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#7
:wave:
S
Shiva1982Lid
01-01-2024, 00:00
#8
pipoxyz zei:
Ik ben er na een paar dagen nicotineloze tabak wel achter wat de Werkelijke verslaving van joints roken is....en das toch echt de tabak.

Dus alvorens het doorbreken van associaties kans op slagen heeft, moet eerst de nicotinebehoefte dmv joints worden afgebouwd.
Klik om te vergroten...

Dat heb ik hier meer mensen horen zeggen. Maar als het puur de tabak is, dan rook je toch gewoon een sigaret. Misschien dat dit opgaat voor de niet rokende blowers. Maar ik heb naast mijn sigaretjes echt nog wel de behoefte aan wiet roken...
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ook, als ik stop dan merk ik dat ik ondanks het feit dat ik wel gewoon rook behoefte heb aan wiet of hasj.
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#10
:wave:
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Haha sorry, maar bij mij smaakt een joint altijd en overal, het is niet dat ik bij bepaalde specifieke situaties aan wiet begin te denken ofzo.. Ik heb er gewoon altijd zin in.
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#12
:wave:
R
RielLid
01-01-2024, 00:00
#13
Meestal wordt de wiet ook met tabak gemengd en is het eigenlijk gewoon de nicotine waar je verslaafd aan bent.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het is denk ik wel waar. Als ik op een plek kom waar ik overdag bv. niet kan blowen en dat nog nooit gedaan heb, dan mis ik het ook niet. Hoogstens de eerste paar dagen een beetje door de tabak die erin zit, maar dat is na 3 dagen weg en dan mis ik het absoluut niet meer, maar in mijn eigen kamer is er meteen de neiging te kettingblowen.
Helaas is ook bij mij het probleem van te veel associaties met blowplekken. Ik heb zo'n beetje overal wel eens geblowed dus moet het toch meer uit mijzelf komen, het niet doen ervan. Maar je hebt denk ik zeker gelijk.
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#15
:wave:
y
yellowmoonLid
01-01-2024, 00:00
#16
wiet is net zo verslavend als internet of tv volgens mij, je kunt ook wel zonder maar je hebt daar geen zin in
L
Lord HerbalLid
01-01-2024, 00:00
#17
yellowmoon zei:
wiet is net zo verslavend als internet of tv volgens mij, je kunt ook wel zonder maar je hebt daar geen zin in
Klik om te vergroten...

hier ben ik het volledig mee eens... Het is denk ik net zo iets als gamen... Als ik thuis kom is meestal het eerste wat ik doe de pc of xbox aanzetten, en dan lekker gamen. Het komt echter ook vaak voor dat ik na school naar mn pa ga, waar geen pc of xbox is. Toch vermaak ik me vervolgens prima, net zo als dat ik prima lol kan hebben zonder drugs...

Maar het blowen is gewoon zo leuk/lekker dat ik wel altijd uitkijk naar het weekend, als ik weer ga blowen met me maten...
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#18
Riel zei:
Meestal wordt de wiet ook met tabak gemengd en is het eigenlijk gewoon de nicotine waar je verslaafd aan bent.
Klik om te vergroten...

klopt deels wel ja. de tabak is verslavend...maar dan kun je ook een sigaret aansteken, dus de theorie gaat niet helemaal op...zeker niet bij mensen die pure joints roken zoals ik.

maar ik ben dan ook niet verslaafd...wel heb ik inderdaad bepaalde momenten dat ik een joint wil roken. zoals zondag en maandagavond op de bank met me zus lekker comedy central kijken en praten over de meest ranzige seks enzo. of als ik in me bed lekker een filmpje ga kijken.

een wiet verslaving is in ieder geval niet fysiek, maar mentaal...en de topicstarter maakt weer een onderscheidt tussen echte mentale verslaving en gewoonte. zo is het ook normaal voor heel veel mensen om rond 6 uur een bord warm eten te nuttigen...als je dan een keertje pas om 8 uur eet raak je uit een bepaald ritme. of als je normaal 8 uur per nacht slaapt en je kan een keertje maar 3 uur slapen, dan raak je ook uit je ritme en zal je je daarop in moeten stellen.

en als je je daar dus op in kan stellen en je kan je daaraan aanpassen...dan is het ook geen probleem om eventjes in een ander ritme met andere gewoontes te leven...en als je dat gaat vertalen naar wiet en blowen, dan is het dus geen probleem om zonder wiet te leven.
S
Shiva1982Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik blow ook al lange tijd dagelijks. Op werkdagen en als ik iets moet doen waar ik m'n hoofd bij moet houden, stel ik het uit tot ik thuis ben. Op dat moment heb ik de behoefte inderdaad niet. Maar ja, als ik lekker thuis ben rook ik alleen maar jointjes, en raak ik m'n sigaretten alleen aan om een joint te draaien. Heerlijk achter de tv of computer hangen, of tijdens het opruimen af en toe een heis...

Een paar maanden geleden bedacht ik me om op werkdagen maximaal 3 joints per dag te roken. Dat gaat super goed. Vaak rook ik er zelfs "maar" 2. Maar ja, dat lukt dan een paar dagen, en vervolgens sluipt de gewoonte er weer in.

Ik ga eens proberen of ik iets met de info van pipoxyz kan. Misschien werkt het inderdaad om de gewoonte te doorbreken, en zit ik straks op 1 per dag... Ben benieuwd, in ieder geval bedankt voor het advies! :)
L
Lord HerbalLid
01-01-2024, 00:00
#20
Goh... mijn smoke-maten zijn al bang dat ze verslaafd zijn als ze doordeweeks blowen...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."