Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGenot of medicatie?

Genot of medicatie?

38 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#1
genot is opzich al een medicijn...werkt tegen elk kwaaltje.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben beide kanten van wiet tegen gekomen, zowel de medicinale kant als de kant die jullie allemaal kennen. Ik moet zeggen, genieten is leuk en kan ook helend werken. Maar elke dag blowen is dan weer puur genot en staat dan weer tegen over de helende werking. En dan heb ik het niet over pijn bestrijding bij reuma of kanker patiënten.

Je kunt pas oordelen als je beide kanten kent, maar ik vraag jullie om er over na te denken. Er zit een mooie kant en een lelijke kant aan wiet. Als het je leven verrijkt en het een positief effect op je heeft dan is dat een mooie kant van wiet. Maar in zo'n geval is het ook onwaarschijnlijk dat je elke dag zult gebruiken.

Maar voor de dagelijkse rokers, en ook de blowers die het alleen maar voor de fun doen. Wat is nou de meerwaarde aan die ervaring. Naar mijn mening kom je er uit eindelijk nergens mee. Het werkt demotiverend en verslavend.

Vandaar mijn besluit het ook niet langer te willen gebruiken als genots middel en alleen nog voor zelf verrijking, je geestelijke capaciteit vergroten en de helende kracht ervan te gebruiken en waarderen.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Elke dag, of zeer frequent roken heeft op mij inderdaad geen meer waarde.
Toen ik pas begon ( 3 jaar geleden) was elke keer stoned zijn nog zo speciaal.
Vaak leerde ik hier ook dingen uit ( over anderen en vooral jezelf, qua gedachtes ed.)

Ik vond het toen gewoon zo vet en vooral fijn om te doen, dat je het in plaats van op speciale gelegenheden ( goh, ik kan me niet eens meer voorstellen hoe het was. Een week voordat je een blow avondje had gepland al zin er in hebben, enthousiast zijn en leuke dingen bedenken om te doen) bijv. om de zoveel weken in het weekend gaat doen.
Geen probleem.

Toen begon mij mij een hoop gewrichtspijnen en vooral mijn rug, na een dosis van 100pch naxprofen verminderde dit pas. Als ik een blowtje deed, was het totaal verdwenen voor 2 a 3 uur. Bij mij is het dus eigenlijk andersom dan bij de meeste mensen die medicinaal roken. Ze beginnen tegen de pijn, en gaan later ook het effect waarderen. Ik deed het eerst recreatief en later medicinaal ( denk dat het ook een onderbewuste smoes is om te gebruiken)

Dan word het elk weekend, want wat ik zelf de naarste eigenschap van wiet vind, is dat hoe meer en vaker je gebruikt hoe milder je word over de schadelijkheid ervan.
Hoeveel verslaafde ( vaak nog ontkennend) zeggen dat wiet eigenlijk juist goed voor je is?

Elk weekend blijft nog steeds leuk, dan komen enkele keren door de weeks omdat het toch mooi weer is en zo blijft het gaan totdat je ongemerkt verslaafd bent geworden.
Ik dacht wel een weekje zonder te kunnen, makkelijk.
Wij dus met school een week naar Bosnie toe, en ik dus een week lang geen oog dicht gedaan.
Overdag heel zenuwachtig en inpulsief.

Weer een heel lul verhaal, wat volgens mij niet eens antwoord geeft op jou vraag.
Blowen op dagelijkse basis kom je inderdaag nergens mee, het totale gevoel van het middel word afgevlakt ( bij mij dan) en het word meer een gewoonte dan dat je 'good times' wilt hebben.

Dus ik denk dat ik het met je eens ben, wiet kan medicinaal werken ( zowel lichamelijk danwel geestelijk, mits je geen makkelijk triggerbare psygotische aandoeningen hebt) blow je echter dagelijks of meer dan 2 a 3 keer per week, dan doe je het denk ik niets eens meer voor het genot, hoewel je dat zelf wel denkt.

Ga nu toch maar echt een stoppen, man man wat een onzin toch allemaal.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Haha, inderdaad. Wiet is gewoon een hypocriete drugs, mits je het als drug gebruikt. En je noemt hier dus even iets dat volgens de maatschappij onder medicatie valt maar wat ik dus niet bedoel met medicinaal. Pijn bestrijding is mooi voor mensen met pijn, maar niet wat ik versta onder medicinaal gebruik van wiet.

Met iets gebruiken als medicijn bedoel ik dus de oorzaak te lijf gaan, en niet de symptomen(pijn).

Even een voorbeeld wat ik bedoel met de helende/medicinale kant van wiet:

Iemand die nooit lacht, altijd somber en neerslachtig is. Als die nou eens een beetje wiet zou roken en zo een lachkick krijgen en daardoor leert hoe het is om te lachen en plezier te maken. En zo dus kan relativeren dat het allemaal niet zo erg is als het lijkt. Dan is dat een mooie vorm van medicinaal wiet gebruik. Ook lichamelijk kan het wel zijn werk doen, maar ik heb het vooral even over geestelijk. En op dat gebied zijn de meeste trip middelen ook het meest effectief.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kan, alleen hier zit een behoorlijke down-side aan.
Om even verder te gaan op jouw voorbeeld, iemand die nooit lacht en je geeft hem wiet.
Het kan zijn dat de persoon dan moet gaan lachen het wat beter begrijpt ed.

Het kan ook zijn, dat deze persoon moet lachen op de wiet maar daarna weer nuchter is en niet meer lacht. Dan gebruikt hij weer, zodat hij kan lachen en ziehier een verslaving is geboren waardoor de medicinale + punten weer verdwenen zijn.

Hoeveel mensen het ook willen en proberen om als medicijn te kunnen gebruiken ( en dit telt voor vele drugs) het KAN je helpen met dingen te verwerken/ontdekken/inzien enz. enz. maar ik denk dat het merendeel toch, zo niet meteen danwel op lange termijn meer nadelen gaan zien.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Good for you :grin:
Ik zit voorlopig nog niet in die fase en zal er, vrees ik, ook nooit inkomen.
Voor mij is de overgang van gebruik snel omgegooit in misbruik.. ( bij wiet dan)

dus denk dat waneer het moment gaat komen dat ik niet meer dagelijks blow, ik het niet aankan om sporatisch te blowen... Dit resulteerd dan langzaam weer in dagelijks blowen vrees ik..
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#7
PepTalk zei:
Kan, alleen hier zit een behoorlijke down-side aan.
Om even verder te gaan op jouw voorbeeld, iemand die nooit lacht en je geeft hem wiet.
Het kan zijn dat de persoon dan moet gaan lachen het wat beter begrijpt ed.

Het kan ook zijn, dat deze persoon moet lachen op de wiet maar daarna weer nuchter is en niet meer lacht. Dan gebruikt hij weer, zodat hij kan lachen en ziehier een verslaving is geboren waardoor de medicinale + punten weer verdwenen zijn.

Hoeveel mensen het ook willen en proberen om als medicijn te kunnen gebruiken ( en dit telt voor vele drugs) het KAN je helpen met dingen te verwerken/ontdekken/inzien enz. enz. maar ik denk dat het merendeel toch, zo niet meteen dan wel op lange termijn meer nadelen gaan zien.
Klik om te vergroten...

Dat kan inderdaad, drugs en medicijnen staan dicht bij elkaar. Het is eigenlijk het zelfde, behalve het doel waarmee je het gebruikt. Zodra je medicijnen gaat misbruiken zijn het al drugs. Maargoed, dat is een keuze die je dan maakt. En goeie begeleiding is ook erg belangrijk als je medicijnen gebruikt en je bent er nog niet bekend mee. En dat geld niet alleen voor wiet.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Klopt drugs en medicijnen staan dicht bij elkaar.
Alleen dan wel met ( voor zover mij bekende) bepaalde scheidingen, zo zijn drugs ( en veel medicijnen ook!) slecht voor de gezondheid en hebben ze een groot verslavingsrisico ( wat tevens ook weer veel medicijnen hebben).

Denk dat het gewoon aan jezelf is, kun je wiet gebruiken om er 'beter' van te worden of slaat dat gebruik vaak over naar misbruik?

Denk dat dit wel vaak het geval is..
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dat is ook zo, er zijn maar weinig mensen die echt weten hoe ze wiet in hun voordeel kunnen gebruiken. Ik heb in ieder geval gezien hoe en ga ook proberen alleen nog deze kant van de drug te benutten. :)
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hmm, misschien omdat je de andere kant nog niet ervaren hebt en dus de kracht ervan ook niet kent. Probeer eens op zoek te gaan naar wiet gebruik als medicijn in ceremoniële setting met een ervaren begeleider. Zo ben ik in aanraking gekomen met de andere kant van wiet gebruiken. En het laat me echt voelen dat ik wil stoppen met het misbruiken van wiet door gewoon een joint te roken voor de lol. Ik doe het nu alleen nog in het weekend omdat ik er nog niet aantoe ben het helemaal op te geven. Maar die tijd komt snel dichterbij.

Edit: maar je hebt wel gelijk, niet voor iedereen werkt het zo.
A
AcetyllysergicLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kan je de ceremoniële setting uitleggen?
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Acetyllysergic zei:
Kan je de ceremoniële setting uitleggen?
Klik om te vergroten...

Nou ik ken dan een sjamaan die werkt met zijn eigen speciaal gekweekte wietje, gericht op een medicinale werking. Je rookt het in een ceremonie en laat het tot je spreken, net als bij ayahuasca bijvoorbeeld. Ook samen met Ayahuasca is het heel krachtig.
h
henkdevriesLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik blow ongeveer 2x in de week met vrienden dat is gezellig.
echter heb ik ook wat andere vrienden die ik ongeveer 1x in de maand zie en waar ik mee blow, dan filosofeeren we en dat soort shit.
Soms blow ik ook alleen, bewust niet omdat ik verslaafd ben of zo dan denk ik na over hoe het nu zit met mij en wat er anders moet en wat juist niet, dan leer ik mezelf accepteren en ik voel me gewoon beter als ik dat af en toe even doe, even de balans op maak zeg maar ik voel me dan gelukkig.
Ik weet niet of dat is wat je bedoeld maar het helpt mij echt heel erg!
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#14
henkdevries zei:
Ik blow ongeveer 2x in de week met vrienden dat is gezellig.
echter heb ik ook wat andere vrienden die ik ongeveer 1x in de maand zie en waar ik mee blow, dan filosofeeren we en dat soort shit.
Soms blow ik ook alleen, bewust niet omdat ik verslaafd ben of zo dan denk ik na over hoe het nu zit met mij en wat er anders moet en wat juist niet, dan leer ik mezelf accepteren en ik voel me gewoon beter als ik dat af en toe even doe, even de balans op maak zeg maar ik voel me dan gelukkig.
Ik weet niet of dat is wat je bedoeld maar het helpt mij echt heel erg!
Klik om te vergroten...

Dit is precies wat ik bedoel. :grin:
s
smoker41Lid
01-01-2024, 00:00
#15
ik heb vroeger van toen ik al 6 jaar was altijd het heel moeilijk gehad met mezelf
ik lag constant in de knoop met mezelf heb daardoor ook vaak tijd doorgebracht in pyschiatrische instellingen (vrijwillig dan wel niet onder dwang van mij doktor ofzo) vaak omdat de spanningen thuis echt hoog waren mijn ouders zijn dan ook gescheiden op mijn 7 jaar
en om je even te zegen dat mijn moeder zwaar alcohol verslaafd is en mijn vader getuigen van jehovah is
wat het er allemaal zeker niet makelijker op maakt
ma bon
dit heeft altijd meegespeelt in mijn leven
op mijn 18 jaar ben ik begonnen met weed te roken
sindsdien heb ik veel minder last met mezelf mijn leven is goed nu
ik heb mezelf echt gevonden en ik weet waar ik naartoe wil binnen 10 a 20 jaar
dit komt echt omdat weed me rustig maakt ik sla minder rap in paniek en mijn zelf vertrouwen is enorm gestegen
ook al rook ik 5-7 joints per dag ik lig niet hele dag in mijn zetel hoor
ik ga werken
ik kook voor mezelf
ik ga ook boodschappen doen was ,plas ,strijk ik doe echter alles zelf
het lukt me allemaal heel goed

daarom heeft weed voor mij wel een goede werking
ik hou er gwn van lang leve ons geliefde kruidtje :hearteyes: :stoned: :hearteyes:
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#16
smoker41 zei:
ik heb vroeger van toen ik al 6 jaar was altijd het heel moeilijk gehad met mezelf
ik lag constant in de knoop met mezelf heb daardoor ook vaak tijd doorgebracht in pyschiatrische instellingen (vrijwillig dan wel niet onder dwang van mij doktor ofzo) vaak omdat de spanningen thuis echt hoog waren mijn ouders zijn dan ook gescheiden op mijn 7 jaar
en om je even te zegen dat mijn moeder zwaar alcohol verslaafd is en mijn vader getuigen van jehovah is
wat het er allemaal zeker niet makelijker op maakt
ma bon
dit heeft altijd meegespeelt in mijn leven
op mijn 18 jaar ben ik begonnen met weed te roken
sindsdien heb ik veel minder last met mezelf mijn leven is goed nu
ik heb mezelf echt gevonden en ik weet waar ik naartoe wil binnen 10 a 20 jaar
dit komt echt omdat weed me rustig maakt ik sla minder rap in paniek en mijn zelf vertrouwen is enorm gestegen
ook al rook ik 5-7 joints per dag ik lig niet hele dag in mijn zetel hoor
ik ga werken
ik kook voor mezelf
ik ga ook boodschappen doen was ,plas ,strijk ik doe echter alles zelf
het lukt me allemaal heel goed

daarom heeft weed voor mij wel een goede werking
ik hou er gwn van lang leve ons geliefde kruidtje :hearteyes: :stoned: :hearteyes:
Klik om te vergroten...

Dit is dan weer het tegen overgestelde van wat ik bedoel. Wat je doet is onderdrukken en niet genezen. Want als je zou stoppen zou je weer terug vallen in je oude probleem is het niet?

Ik bedoel echt de oorzaak binnen in jezelf oplossen, door desnoods 1 hijs van wiet in een jaar. Tis maar net hoeveel je nodig hebt. Maar elke dag gebruiken is dan weer misbruik. Want medicijn die iets echt oplost heeft ook weer een paar dagen nodig om uit te werken en het te laten samen gaan met je leven.



Nogmaals, met medicinaal gebruik bedoel ik geen fysieke pijn bestrijding, geen onderdrukking van symptomen. Maar het oplossen van de kern van het probleem. :hearteyes:
h
henkdevriesLid
01-01-2024, 00:00
#17
de grap is dat er minder medicijnen zijn die iets bestrijden vaak is het onderdrukken, neem paracetamol.
voor smoker41 vink ik het erg fijn maar ik vind het wat veel :/ verder is er niets mis mee als je het mij vraagt.
M
MEKSsLid
01-01-2024, 00:00
#18
je moet ook niet elke dag blowen
elke dag bier drinken is veel beter voor je
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#19
henkdevries zei:
de grap is dat er minder medicijnen zijn die iets bestrijden vaak is het onderdrukken, neem paracetamol.
voor smoker41 vink ik het erg fijn maar ik vind het wat veel :/ verder is er niets mis mee als je het mij vraagt.
Klik om te vergroten...

Bijna alles in de reguliere medische wereld is puur voor bestrijding en onderdrukking. Dit is in mijn ogen ook geen geneeskunde en geen medicatie. Daar en tegen heb je een grote wereld aan flora en fauna die wel voor deze mogelijkheid gebruikt kunnen worden. Homeopathie om maar iets te noemen. Werkt meer aan de oorzaak en onderdrukt niet.

En daarnaast wil ik zeggen, de kant van wiet die veel van jullie kiezen noem ik ook niet slecht. Het is naar mijn mening alleen de minder mooie kant van het middel, waar zwakte ipv kracht in zit. Maar dat moet je ervaren wil je daar over kunnen oordelen.
Het is ook niet slecht wat smoker41 doet, ik wil alleen zeggen het is niet het beste is. Ik denk dat hij er veel meer mee geholpen zou zijn als hij zijn problemen oplost ipv weg te drukken elke dag met wiet. Ook al kan hij naar zeggen zo normaal functioneren, een nuchter leven zonder problemen is beter dan een met problemen en altijd maar high. :wink:
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#20
DrippTone zei:
henkdevries zei:
de grap is dat er minder medicijnen zijn die iets bestrijden vaak is het onderdrukken, neem paracetamol.
voor smoker41 vink ik het erg fijn maar ik vind het wat veel :/ verder is er niets mis mee als je het mij vraagt.
Klik om te vergroten...

Bijna alles in de reguliere medische wereld is puur voor bestrijding en onderdrukking. Dit is in mijn ogen ook geen geneeskunde en geen medicatie. Daar en tegen heb je een grote wereld aan flora en fauna die wel voor deze mogelijkheid gebruikt kunnen worden. Homeopathie om maar iets te noemen. Werkt meer aan de oorzaak en onderdrukt niet.

En daarnaast wil ik zeggen, de kant van wiet die veel van jullie kiezen noem ik ook niet slecht. Het is naar mijn mening alleen de minder mooie kant van het middel, waar zwakte ipv kracht in zit. Maar dat moet je ervaren wil je daar over kunnen oordelen.
Het is ook niet slecht wat smoker41 doet, ik wil alleen zeggen het is niet het beste is. Ik denk dat hij er veel meer mee geholpen zou zijn als hij zijn problemen oplost ipv weg te drukken elke dag met wiet. Ook al kan hij naar zeggen zo normaal functioneren, een nuchter leven zonder problemen is beter dan een met problemen en altijd maar high. :wink:
Klik om te vergroten...

Helemaal eens, drugs/medicijnen die slechts tijdelijk verlichten lossen niks op, en helpen dus niet echt. Er begrijp wel dat er mensen zijn die wiet roken om bijvoorbeeld gewrichtspijn te verlichten, want dat is niet even makkelijk opgelost door een paar kuurtjes. Homeopathie wordt inderdaad vaak onderschat en kan in sommige gevallen wel helpen met de oplossing.

Persoonlijk heb ik denk ik nog nooit de mooie kant van wiet ontdekt. Ik blow wel af en toe (1x in de paar maanden), maar vind het niet echt lekker. Als ik stoned ben ben ik wel lacherig, maar mijn korte termijngeheugen is dan ook naar de klote en ik verwerf er niet echt inzichten mee ofzo. Ben wel benieuwd hoe anderen stoned zijn ervaren, en of zij op een bepaalde manier naar een state of mind tijdens het stoned zijn toewerken..? Het lijkt me geweldig om wiet te kunnen waarderen zoals veel mensen dat doen. Anders vind ik het maar zonde van die 0,75 gram white widow die in mijn laatje ligt weg te rotten :grin: Dripp, jij nog tips om de andere kant te ontdekken, of moet ik ook op zoek naar een sjamaan? :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."