Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumshoe snel raak je eigenlijk verslaafd aan cannabis?

hoe snel raak je eigenlijk verslaafd aan cannabis?

20 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#1
gezien mijn gebruik (nu... wat zal het zijn? 4 jointjes totaal, de helft opgerookt?) maak ik me geen zorgen erover.

werd een wisselend een beetje euforisch en een beetje para.

maar ik ga nu een hasjjointje proberen.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bedoel je letterlijk nu? Want vroeg op de dag gaan blowen nodigt uit tot heel de dag blowen en hele dagen blowen is vragen om verslaving. Met nu al blowen zou ik dus oppassen.
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#3
nee joh, niet letterlijk nu. grappenmaker.

'k moet eerst naar de coffeeshop he, heb die dingen niet op voorraad hoor.
en voor ik bij de coffeeshop ben geweest, zijn we weer een paar weken verder.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je zult niet de eerst zijn die de ochtend begint met een vette joint. Kan ook wel eens leuk zijn, alleen is dat wel meer oppassen geblazen.
En bovendien is het voor mij niet moeilijk om een joint te regelen. Binnen een half uur kan ik er een aanhebben en omdat ik liever lui dan moe ben heb ik wel wat liggen ja. Heb (tegenwoordig) echter wel de beheersing om het ook weken niet te gebruiken.
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#5
het lijkt me 3x niets om de dag stoned te beginnen, ik eindig er liever mee, dan slaap ik lekker.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Als je er mee begint en eindigt slaap je nog lekkerder :beer:

Maar inderdaad, zomaar midden op de dag blowen kunnen toch ook al wel tekenen van overmatig gebruik zijn.
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik merk wel dat bij regelmatig gebruik (3 a 4x per week) de effecten anders worden.

OT:
Ik heb een periode vrijwel dagelijks geblowd, gewoon omdat het kon. Was ik verslaafd? Nee. Ben er toen ook van de ene op de andere dag mee gestopt.
b
blowfishLid
01-01-2024, 00:00
#8
begon met gewone trekjes nu dat ik sinds een paar jaar geleden heb leren rollen blow ik nu veel meer 5gram op 2 dagen ik ga nog naar school dus elke dag als ik thuis kom van mun school draai ik eentje :stoned:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#9
blowfish zei:
begon met gewone trekjes nu dat ik sinds een paar jaar geleden heb leren rollen blow ik nu veel meer 5gram op 2 dagen ik ga nog naar school dus elke dag als ik thuis kom van mun school draai ik eentje :stoned:
Klik om te vergroten...

Gewoon naar school blijven gaan.
In ieder geval totdat je Nederlands gewoon voldoende is :wink: :mrgreen:
f
foreverinspaceLid
01-01-2024, 00:00
#10
Een cannabis verslaving begint vaak met af en toe één jointje alleen gezzelig thuis s'avonds of met vrienden in de stad , hoe meer me dit dit hoe sneller men ook gaat begginnen smorgen's voor werk/school ééntje te roken en deze periode duurt vaak niet lang en dan gaat men al smorgens , smiddags EN savonds blowen deze periode kan lang duren maar de volgende fase is dat je de verleiding krijgt in de kleine pauzes nog te blowen zo ken ik veel mensen , spreek hier ook over mezelf zo is het bij mij begonnen en heeft dit me verder ontwikkeld MAAR toen probeerde ik ooit eens XTC en 'sinds dan vond ik het leuker om opgewekt , actief en euforish te zijn waardoor ik minder blow nu alleen nog om in slaap te komen na oppepende hard drugs (met hierop nog n lekker slaappilletje) dus sinds dien rook ik alleen nog om in slaap te komen of als ik xtc neem met vrienden maar niet naar discotheken ga maar gewoon een beetje spacen dit versterkt je gedachtenwisseling/halucinaties sterk...
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#11
ben eigelijk van de jointjes af... maar nu ik dit lees heb ik best wel weer trek in een jointje vanavond...
mmm, kijken of ik nog langs de coffeeshop kan vandaag.
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#12
ik ben al verslaafd aan sigaretten en sinds kort rook ik af en toe een jointje.

maar donders wat een lekker spul is dat zeg, heel ontspannend en ik slaap der verschrikkelijk lekker op (mooie dromen, mooie beelden, emoties ook, soms zelfs een beetje een xtcgevoel).

ik rook niet veel, een hijs of 10?

vind het verleidelijk om voor het slapen gaan wat te roken.

nu mijn vraag, hoe snel raak je er aan verslaafd? zit natuurlijk niet te wachten op een verslaving naast mijn rookverslaving.

ter info: sinds 3 weken heb ik 3 joints gerookt.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Als je eerste jointje wat je rookt drie weken geleden is, en je hebt er in de tussen tijd nog twee gerookt.. Dan denk ik dat de verslavingskans bij jou redelijk aanwezig is.

'Bij jou' zeg ik omdat verslaving heel erg persoonlijk en per individu heel anders is.

Over het algemeen word cannabis niet als heel erg verslavend gezien, maar ken er genoeg die dat wel zijn.

Als je nu van jezelf al bang bent verslaafd te zijn of raken, kun je er voor kiezen het middel totaal uit te sluiten.
Als je van jezelf weet dat je mate kunt houden en verstandig kunt gebruiken, dan is een joint af en toe niet zo erg.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#14
Een verslaving kan lichamelijk zijn, maar ook geestelijk of beide. Een lichamelijke verslaving wordt gekenmerkt door afkickverschijnselen als er even niet gebruikt wordt. Een bekend beeld is de geroineverslaafde die geen shit heeft en gaat trillen enzo. Een geestelijke verslaving vind meer in het hoofd plaats. Het gebruik is een gewoonte geworden waarvan je denkt dat je niet meer zonder kan.
Hasj en wiet zijn niet echt lichamelijk verslavend, maar wel een beetje. Geestelijk verslavend is het zeker wel. Het rollen, opsteken en doorpasen kunnen zodanig een rol in je leven gaan krijgen dat je niet meer zonder wilt/kunt.

Of iemand verslaafd raakt is vooraf moeilijk te zeggen. Erfelijke factoren (ofwel verslaving bij familieleden) kan de kans vergroten evenals andere factoren zoals sociale situatie, beschikbaarheid en dergelijke. Het is iig niet zo dat je verslaafd raakt binnen drie weken met drie joints. Hoe snel het wel gaat kan niemand precies zeggen.
Persoonlijk zou ik je adviseren je bewust te zijn van het risico, maar je er ook weer niet te druk over te maken. Zorg dat je niet blowt om problemen te ontwijken. Zorg dat je het niet dagelijks doet en weet ook dat er andere dingen zijn om plezier mee te hebben. Ook is het niet handig om een andere functie aan blowen te geven dan het hebben van een leuke tijd. Ga dus niet iedere dag voor het slapen een joint lopen roken.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#15
mandragora zei:
als je chagrijnig word als je geen wiet meer hebt is het tijd om te beginnen nadenken.
Klik om te vergroten...
In feit ben je dan al wat laat....
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#16
je rolt er traag in zonder dat je het zelf goed beseft. (bij mij toch iig)
je weet na een tijdje wel dat je bijna elke dag blowt maar je weet dan nog niet dat je verslaafd bent. je denkt altijd wel te kunnen stoppen wanneer het echt moet. als je chagrijnig word als je geen wiet meer hebt is het tijd om te beginnen nadenken. al ervaar ik mijn wietverslaving niet als negatief maar dat is bij de meeste niet zo.

grts
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#17
das waar, maar het is toch een goed herkenningspunt evenals de slaap niet kunnen vatten bij gebrek aan wiet en ook wanneer je voorraad er bijna doorheen is al beginnen panikeren voor dat het op is. en wanneer je dingen niet meer leuk vind die je anders wanneer je geblowt hebt wel leuk vind.
hoe kan je de wietverslaving in een vroeger stadium detecteren?

grts
a
anoniemetripLid
01-01-2024, 00:00
#18
het is niet echt dat je verslaafd raakt aan wiet maar meer aan de levenstijl ik rook 3jaar (bijna) elke dag en als ik met een groep chill die wiet roken krijg ik er zin in ga me vaak vervelen als ik nuchter ben maar als ik met een groep ben waar niemand blowed heb ik hier geen last van ik weet niet of meerdere mensen dit hebben maar ik wel
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dat is wat men geestelijk verslaving noemt. Lichamelijke verslaving is er bij cannabis in veel mindere mate, maar de verstokte blower die niet gebruikt heeft wel degelijk (lichte) ontwenningsverschijnselen.

@mandagrora: verslaving kun je pas detecteren als die een feit is. De signalen die jij benoemt zijn dan de dingen die op kunnen gaan vallen. Maar aangezien je al verslaafd bent dan, is het dus 'te laat'.
Je verslaving terug brengen naar eerdere gebruiksstadia is echter nog wel mogelijk door een tijdje niet te blowen en als je dan weer begint de tabak uit te bannen en jezelf aan je eigen richtlijnen te houden (Minimaal niet overdag, ook dagen niet en af en toe een langfere periode niet).
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#20
Prblematisch gebruik is trouwens wel eerder te herkennen. dat is als je nog heel hard zegt dat je wel zonder zou kunnen, maar het toch niet doet, terwijl je al iedere dag rook en een veelvoud van wat je eerder rookte.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."