Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsE-sigaret vs vaporizer

E-sigaret vs vaporizer

18 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MementoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi!

Ik ben mij enkele dagen aan het verdiepen in het aanschaffen van of een e-sigaret of vaporizer. Ik kom niet zo goed uit het verschil tussen de twee behalve dat de een dus vooral gebruikt wordt ter vervanging van roken (nicotine), en gevuld wordt met e-liquids. En de ander ter vervang van het roken van joints en gevuld wordt met wiet, oliën of wax. Ik zoek eigenlijk een apparaat dat beide zou kunnen, maar begreep dat een vaporizer niet gevuld kan worden met de e-liquids die in een e-sigaret gaan.

Is er iemand die hier verstand van heeft en mij het verschil uitlegt? Ik raak verstrikt in alle termen die bij het googlen om mn oren vliegen!
M
MisfitLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het verschil zit hem in het feit dat een e-sigaret gevuld wordt met een liquid en een vaporizer met pure wiet. Als je een e-sigaret hebt wordt de liquid verdampt door de coil, een onderdeel dat de juice opneemt en heet wordt wanneer je de knop indrukt.
Een vaporizer heeft een soort kooitje waar je verkruimelde wiet in doet. De vaporizer zal zichzelf eerst moeten opwarmen voor gebruik. Deze temperatuur kan je zelf instellen zodat je de juiste bestanddelen van de wiet verdampt en dus niet verbrand.

In een vaporizer kan je geen liquid doen en ben je dus beperkt tot wiet. In een e-sigaret kun je wel liquids doen waaronder thc of cbd liquids waar je dus wel stoned van wordt.
Ik denk dat jij dus op zoek bent naar een e-sigaret. Lees je wel even in over de verschillende soorten e-sigaretten, want niet ieder type kan thc of cbd liquids verdampen, gezien die vaak wat stroperiger zijn.
f
fubyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Voor zover ik weet zijn eliquids met thc/cbd nog niet makkelijk verkrijgbaar in nederland. In US wordt deze methode vaak gebeurd voor een discrete manier van stoned/high worden.
M
MementoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Misfit zei:
Het verschil zit hem in het feit dat een e-sigaret gevuld wordt met een liquid en een vaporizer met pure wiet. Als je een e-sigaret hebt wordt de liquid verdampt door de coil, een onderdeel dat de juice opneemt en heet wordt wanneer je de knop indrukt.
Een vaporizer heeft een soort kooitje waar je verkruimelde wiet in doet. De vaporizer zal zichzelf eerst moeten opwarmen voor gebruik. Deze temperatuur kan je zelf instellen zodat je de juiste bestanddelen van de wiet verdampt en dus niet verbrand.

In een vaporizer kan je geen liquid doen en ben je dus beperkt tot wiet. In een e-sigaret kun je wel liquids doen waaronder thc of cbd liquids waar je dus wel stoned van wordt.
Ik denk dat jij dus op zoek bent naar een e-sigaret. Lees je wel even in over de verschillende soorten e-sigaretten, want niet ieder type kan thc of cbd liquids verdampen, gezien die vaak wat stroperiger zijn.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
P
PibaLid
01-01-2024, 00:00
#5
daarom krijg ik mijn liquid uit californie en vul ik zelf
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#6
Je kan in Amsterdam bij een winkel van alles kopen.
Ze leggen het ook allemaal uit en hebben alles.

http://www.heelverstandigroken.nl/dry-herb.html

Je hoort nu allemaal berichten uit Amerika dat mensen longproblemen hebben gekregen.
Maar als je daar een beetje verder in verdiept dan zijn dat allemaal mensen die wiet of cbd olie rookte via de apparaten in de link.

Die gewone juice zou niet zo schadelijk zijn.
Maar na een half jaar dat ding te hebben gebruikt voelde ik me er ook niet goed bij.
Ik zou er beter niet aan beginnen tot ze precies weten wat nou wel niet zo schadelijk is aan het vapen..
d
daoistLid
01-01-2024, 00:00
#7
vaporizers zijn een soort heel klein oventje waar wiet in kan. je kan de vape inademen.
bij vaporizers is de temperatuur in te stellen zodat het effect van de high te beinvloeden is.

Vaporizers kan je voor allerlei gedroogde kruiden gebruiken. Als je verkouden ben kan je bijvoorbeeld gedroogde munt(thee) vapen.
Je kan denk ik ook tabaks bladeren fijnmalen en vapen. Ik weet niet of er ook vape tabak bestaat want ik rook niet. ik vape alleen wiet.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@daoist
Je kan gewoon normale tabak vapen. Wel is tabak vrij vochtig als je die zo koopt, paar dagen shag openleggen vaped al een stuk beter, maar eigenlijk vind ik dat droge gruis nog t fijnst om te vapen.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#9
acht.zes zei:
Wel is tabak vrij vochtig als je die zo koopt,
Klik om te vergroten...

Dat is dezelfde stof PG als in e-liquids las ik. In sigaretten zit het ook.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#10
Albedo zei:
Dat is dezelfde stof PG als in e-liquids las ik. In sigaretten zit het ook.
Klik om te vergroten...

De onderzoekers van CDC en FDA hebben een sterk vermoeden dat ‘oneigenlijk gebruik’ van e-sigaretten heeft geleid tot de plotselinge gezondheidsklachten. Van de 41 patiënten die uitgebreid zijn geïnterviewd over hoe zij e-sigaretten gebruikten, gaf 80 procent toe er ook wel eens THC in te stoppen, de werkzame stof uit cannabis. De verbrandingsproducten daarvan zouden de longen kunnen aantasten.

De nicotine die ook in de damp zit kan nog steeds hart- en vaatziekten bevorderen. Door de verhitting ontstaan ook schadelijke verbrandingsproducten zoals acroleïne, acetaldehyde en formaldehyde. Daarnaast zitten er metalen in de damp, afkomstig uit de hete gloeispiraal. Dat was bij de eerste modellen nog een veel groter probleem, soms zag je de soldeer nog in het apparaatje zitten.

Er zit dus nog van alles bij!

De basis van e-liquid bestaat uit Propyleen Glycol en/of Vegetable Glycerine. Deze reukloze en kleurloze stof zorgt ervoor dat er zichtbare rook wordt geproduceerd. De samenstelling van e-liquid wordt aangevuld met water, smaakstoffen en eventueel nicotine.

@Memento ik maakte zelf die vloeistof met smaken..
Nicotine erbij en dat afbouwen.
Maar vergeet het gewoon.
Ik heb alles weg gegooid had zeker nog voor 250.- aan spullen liggen.
Ik gebruikte alles van Eleaf.
Maar ben weer begonnen met roken.
Ik denk dat mijn longen er slechter aan toe zijn door te experimenteren met die troep dan als ik het niet had gedaan.
M
MementoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Revolutionair zei:
@Memento ik maakte zelf die vloeistof met smaken..
Nicotine erbij en dat afbouwen.
Maar vergeet het gewoon.
Ik heb alles weg gegooid had zeker nog voor 250.- aan spullen liggen.
Ik gebruikte alles van Eleaf.
Maar ben weer begonnen met roken.
Ik denk dat mijn longen er slechter aan toe zijn door te experimenteren met die troep dan als ik het niet had gedaan.
Klik om te vergroten...

Ik ben geen vaste roker, meer voor feestjes en/of wanneer ik drugs opheb. dus ik gebruik nu zn e-smoker met smaakje zonder nicotine. Als ik een gewone sigaret rook ben ik de volgende dag benauwd en bij deze niet. Zegt natuurlijk niet dat het beter is maar voor die enkele paar keren in het jaar hou ik het toch bij de elektrische!
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Revolutionair zei:
Van de 41 patiënten die uitgebreid zijn geïnterviewd over hoe zij e-sigaretten gebruikten, gaf 80 procent toe er ook wel eens THC in te stoppen, de werkzame stof uit cannabis. De verbrandingsproducten daarvan zouden de longen kunnen aantasten.
Klik om te vergroten...

Op dampforum.nu las ik een topic; THC/vit. E-acetaat vervuiling in e-liquids VS.

Hier is dat verboden en zijn de regels strikter. Toch gaan ze deze misschien nog aanscherpen. De lobby van de grote tabaksfabrikanten speelt hierbij natuurlijk een rol. Die hebben daar het meest bij te winnen.

Bij roken verbrand je echt de stoffen en wat er allemaal 'legaal' in mag is veel en veel schadelijker dan vapen, waarbij het wordt verdampt op lagere temperaturen en met minder troep erin.

Revolutionair zei:
Er zit dus nog van alles bij!

De basis van e-liquid bestaat uit Propyleen Glycol en/of Vegetable Glycerine. Deze reukloze en kleurloze stof zorgt ervoor dat er zichtbare rook wordt geproduceerd. De samenstelling van e-liquid wordt aangevuld met water, smaakstoffen en eventueel nicotine.
Klik om te vergroten...

Coils raken snel verkoold en moet je eerder vervangen als je e-liquids met zoete smaakjes verdampt. Pure nicotine e-liquids bestaan ook. Dan zitten er geen smaakstoffen in. Eerder vervangen en niet wachten totdat hij niet meer goed trekt, zal ook schelen.

Vapen heeft voor mij meer voordelen voorlopig; veel goedkoper, hoef niet naar buiten vanwege de stank, ook in auto geen stank, minder uit mond stinken en niet in kleren. Ik rookte in het begin van het vapen wel eens een sigaretje omdat ik er zin in had, maar na een paar maanden vond ik ze vies smaken en dacht waarom ik niet eerder ben gaan vapen. Stoor me wel aan de wetgeving hier dat er een beperking is in nicotine gehalte en de grootte van de vulkamer. Dat is in de VS weer beter. Een grotere vulkamer kan ik eventueel in China kopen. Ze zijn net te klein vaak voor een hele dag.

Verschil in opname is er ook met de Nic Salts die ik gebruik. Meer vergelijkbaar met nicotine uit tabak. Hoef je minder trekjes te nemen vergeleken met de base. Heb je die toen ook geprobeerd? Is nog vrij nieuw. Ik gebruik het met de Aspire Nautilus A10. Deze heeft een grotere batterij dan de Aspire Spryte die ik hiervoor had.
t
therealburningmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
fuby zei:
Voor zover ik weet zijn eliquids met thc/cbd nog niet makkelijk verkrijgbaar in nederland. In US wordt deze methode vaak gebeurd voor een discrete manier van stoned/high worden.
Klik om te vergroten...
Dat is ook mijn 'discrete' ervaring hier in Nederland. Ik vind het een revolutie. Alle vooroordelen en projecties ontbreken op zo'n moment. Lekker vapen en niemand die er bij stil staat.
t
therealburningmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Memento zei:
Hi!

Ik ben mij enkele dagen aan het verdiepen in het aanschaffen van of een e-sigaret of vaporizer. Ik kom niet zo goed uit het verschil tussen de twee behalve dat de een dus vooral gebruikt wordt ter vervanging van roken (nicotine), en gevuld wordt met e-liquids. En de ander ter vervang van het roken van joints en gevuld wordt met wiet, oliën of wax. Ik zoek eigenlijk een apparaat dat beide zou kunnen, maar begreep dat een vaporizer niet gevuld kan worden met de e-liquids die in een e-sigaret gaan.

Is er iemand die hier verstand van heeft en mij het verschil uitlegt? Ik raak verstrikt in alle termen die bij het googlen om mn oren vliegen!
Klik om te vergroten...
E-liquids zijn dunner en worden verdampt. Wax dampen werkt iets anders. Verschil zit hem in het apparaat en of je coil die de verbranding niet te snel opbrand en vies gaat smaken. Denk aan Vaporesso of Uwell.

Ik gebruik een double coil system wat serieel geschakeld is (Uwell Crown 3). Die houd het lang vol. soms langer dan een maand.

Dry herbs worden in verwarmde containers gebruikt. Denk aan de PAX.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
Goed dat dit topic is gebumpt, want ik heb een vraag die hierop lijkt. Ik ben een noob op rookgebied. Ik heb niets met nicotine verder, behalve soms als ik flink tipsy ben van alcohol maar deze maffe ‘craving’ is zeer sporadisch en dus voor mij niet zo relevant. :wink:

Wel zou ik graag een keer een vaporizer aanschaffen die geschikt is voor zowel wiet als hasj (dat schijnt de mogelijkheden al erg te beperken begreep ik, logisch aangezien hasj vloeibaar en plakkerig wordt). Ook vraag ik me af of mensen ervaring hebben met DMT vaporizen (of andere interessante stoffen in deze hoek). En of dit ook weer iets speciaals vereist qua type vaporizer. Bestaan er een soort goede ‘allrounders’? Want dan zou ik daar voor opteren.

Ik ben best bereid wat te investeren als dit de rookervaring positief beïnvloedt, en het geld waard is.

Heb wel wat gegoogled, maar omdat ik er dus echt amper wat van af weet, is die informatie nogal overwhelming. Mocht het handiger zijn open ik zelf nog even een topic, maar moest iemand dit toevallig lezen en tips hebben voor modellen of waar ik überhaupt moet beginnen met zoeken, heel graag. :)

@Jmths bijvoorbeeld? (Heb ook al weegschalen aangeschaft m.a.v. jouw nuttig advies, vandaar). xD
G
GolofskiLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik vape nu ongeveer een jaar en ben zeer tevreden dat ik van de tabak af ben en sindsdien ook minder afhankelijk van wiet . Ik heb van storz & bickel de crafty / hybride zwaar investering maar ben wel heel tevreden ervan .
G
GolofskiLid
01-01-2024, 00:00
#17
Crafty/ Mighty van storz &bickel . En een zakje hennep wol en je kan probleemloos hasj mee dampen .
e
ea.peerdemanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Memento zei:
Hi!

Ik ben mij enkele dagen aan het verdiepen in het aanschaffen van of een e-sigaret of vaporizer. Ik kom niet zo goed uit het verschil tussen de twee behalve dat de een dus vooral gebruikt wordt ter vervanging van roken (nicotine), en gevuld wordt met e-liquids. En de ander ter vervang van het roken van joints en gevuld wordt met wiet, oliën of wax. Ik zoek eigenlijk een apparaat dat beide zou kunnen, maar begreep dat een vaporizer niet gevuld kan worden met de e-liquids die in een e-sigaret gaan.

Is er iemand die hier verstand van heeft en mij het verschil uitlegt? Ik raak verstrikt in alle termen die bij het googlen om mn oren vliegen!
Klik om te vergroten...
Hallo,ik rook al 11 jaar elec,sigaret en zeg je bij deze gebruik alleen de vloeistof die daarvoor is bedoeld.Het is levens gevaarlijk om te prutsen ermee.Kijk naar wat er in de U.S.A.gebeurd is,happy vaping Elly
A
AlbertospaghettiLid
01-01-2024, 00:00
#19
ea.peerdeman zei:
Hallo,ik rook al 11 jaar elec,sigaret en zeg je bij deze gebruik alleen de vloeistof die daarvoor is bedoeld.Het is levens gevaarlijk om te prutsen ermee.Kijk naar wat er in de U.S.A.gebeurd is,happy vaping Elly
Klik om te vergroten...
HAHAHAHA Hahaha geniaal. De mevrouw die hier alleen maar berichten plaatst over d'r verslaafde zoon maakt ineens een ander bericht over de voordelen van vapen.
"happy vaping" raap me op hahaha.

Geen haat naar u mevrouw, vond dit gewoon grappig

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."