Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOntnuchteren na drugs (wiet)

Ontnuchteren na drugs (wiet)

13 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Natuurlijk kan je overal mee stoppen.

Uiteraard zal een en ander wel wat moeite kosten, en voor sommigen is die moeite er te veel aan. Je zal de strijd aan moeten gaan met psychische verslaving en gewoonte, wellicht onderdruk je er ook gevoelens mee of spelen er nog andere zaken waarom je blijft gebruiken.

Veel succes!
d
dereisnietdebestemmingLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dag mensen,

Ik dacht dit is een super forum voor een vrije mening omtrent drugs dus dacht ik,
ik plaats maar iets waarin iedereen zich in herkend.

Het begon allemaal zeer onschuldig toen ik mijn eerste joint opstak op mijn 18de. Ik rookte heel af en toe eens wat uitmondde in dagelijks gebruik vanaf mijn 20ste tot en met mijn 23, nu dus.

Nu ben ik 2 weken clean van wiet en ik heb toch wel wat behoorlijke neveneffecten gehad, zoals slecht slapen, depressief zijn en slechter eten.

Gelukkig heb ik om een bepaald moment in mijn leven gezegd dat ik bepaalde mensen waarmee ik gebruikte uit mijn leven te bannen en dit verliep moeizaam maar het is me dan toch gelukt waardoor het grotendeel van mijn vrienden nu niet gebruiken.
Wel drinken ze veel alcohol als we uitgaan en sommige poppen af en toe een pilletje.
Maar dan denk ik ik hoef het alle twee niet maar geef me maar een jointje maar ja zo onschuldig is dit ook weer niet...

Helaas is mijn moeder 9 maanden overleden en haar laatste woorden waren letterlijk ik moet me laten opnemen voor mijn cannabisgebruik...

Ik ben helaas wat ontspoord daarna wat betekenddat ik dagelijks intensief wiet gebruikt heb tot nu.


Nu wil ik er echt wel met stoppen maar wiet is zowel mijn hoogte punt geweest als mijn diepste dal.

Ik maak ook muziek en helaas is het in deze wereld nogal genormaliseerd.
Ik vraag me dan ook af of ik ooit na een langere tijd te kunnen stoppen nog mogelijk is een jointje te roken.

Ik ben nogal een rare persoon wanneer het op drugs aankomt, soms wil ik bv. 3 gram kopen op mijzelf stom te roken en een soort van een beetje slecht te komen om dan zo het inzicht te krijgen om te stoppen aangezien mijn gebruik niet meer hetzelfde gelukkigs gevoel heeft als vroeger dacht ik toch omer voorgoed met de stoppen maar het blijft zeer lastig...

Ik zie drugs wel een beetje als de verboden vrucht die wanneer je deze gebruikt je nooit meer terug kan maar dit is wel een beetje een illusie denk ik...

Nu vraag ik me wel nog af of ik recreatief drugs kan gebruiken zoals wiet af en toe en of een pilletje of truffels, wat niet wil zeggen maandelijks maar om de zoveel tijd.

blessings naar iedereen die probeert te stoppen.

ruben
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Je moet jezelf goed ten rade gaan waarom je zo veel hebt gebruikt. Naar mijn idee zit er achter de meeste verslavingen een verhaal schuil. Vaak is dat ontsnappen van de realiteit /problemen ofwel ontstressen.

Als jij je door wat voor reden dan ook niet helemaal lekker in je vel voelt, is het fijn om even onder invloed te zijn omdat je je dan beter in je vel voelt. Dat kan komen door heftige dingen zoals het verlies van een dierbare, maar ook door sluimerende zaken.

Als je drugs recreatief gebruikt, zo af en toe in het weekend, is het relatief veilig en is de kans op verslaving laag. Ga je het als zelf medicatie gebruiken, dan is de kans op verslaving erg hoog. Bovendien gaat het recreatieve aspect er al gauw af en wordt het minder bijzonder en meer een "moetje".

Kortom, ga bij jezelf ten rade waarom je zo veel gebruikt hebt en waarom je die behoefte had. Probeer je daar dan op te focussen en die oorzaak weg te nemen. Verdiep je eens in wie je bent en wat je karaktereigenschappen zijn.

Veel mensen met ADHD, ADD en andere stoornissen nemen cannabis om tot rust te komen. Er zijn echter ook veel andere dingen die je daar voor kunt doen. Ik kwam er pas op m'n 30e achter dat ik Adhd had....maar dat verklaarde wel meteen m'n cannabis verbruik. Misschien speelt er bij jou ook wel zo iets.

Ook je omgeving zoals vrienden (daar was je al achter) hebben grote invloed. Heb je werk? Als je 5 dagen per week moet werken kun je ook niet de hele dag stoned zijn. Het ontbreken van dergelijke routine is een belangrijk aspect van verslaving en derhalve ook iets wat ik zeker kan aanraden aan iedereen die een verslaving heeft: zorg voor routine en een dagbesteding en als het erg is zorg dan ook voor een avondbesteding zodat je veel de deur uit bent (sport, vrijwilligerswerk etc)
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je moet alleen doen wat je ware zelf wil. Als je gaat stoppen kan dat alleen als je dat zelf wil. Als je het doet omdat je moeder of de maatschapij het consumeren van drugs niet goed keur, dan zit je een spelletje met je eigen ego te spelen.

Denk maar eens goed na waarom je zoveel wiet rookt. Misschien doe je het wel omdat je sober niet zo lekker functioneer in de maatschappij of vind je het gewoon erg leuk en is de afwezigheid van wiet saai.

Zolang jij tevreden ben over hoe jij leeft is het prima toch? Wil je wiet roken in je leven dan doe je dat. Of als je dat niet wil dan doe je het niet.

Ik rook soms een periode veel wiet. En soms raak ik even verveeld van wiet en dan rook ik een tijd niks. Ik volg gewoon mijn gevoel.

Als je echt wil stoppen dan ben je zo gestopt. Maar als je een tweestrijd heb in jezelf dan word het moeilijk.

Ik vind het triest dat tegenwoordig alles een stoornis is. Als je een drukke persoonlijkheid heb en niet goed in het vakje burger past ben je gestoord? Als je te introvert bent en niet tegen alle prikkels kan en dus niet in het vakje burger pas dan ben je gestoord? En dan maar pillen slikken om je ware zelf weg te drukken zodat je wel in het vakje burger past?
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#5
Martinus zei:
Zolang jij tevreden ben over hoe jij leeft is het prima toch? Wil je wiet roken in je leven dan doe je dat. Of als je dat niet wil dan doe je het niet.
Klik om te vergroten...

Ik ben het daar niet mee eens. Echte verslaafden zullen zeggen dat ze het prima vinden maar kunnen eigenlijk niet meer rationeel oordelen. Zodra je drugs gebruik je dagelijks leven gaat beïnvloeden zoals je werk en sociaal leven is het tijd voor actie, hoewel de verslaafde zelf dat meestal niet inziet en denkt dat het wel prima gaat.

Martinus zei:
Ik vind het triest dat tegenwoordig alles een stoornis is. Als je een drukke persoonlijkheid heb en niet goed in het vakje burger past ben je gestoord? Als je te introvert bent en niet tegen alle prikkels kan en dus niet in het vakje burger pas dan ben je gestoord? En dan maar pillen slikken om je ware zelf weg te drukken zodat je wel in het vakje burger past?
Klik om te vergroten...

Tja een stoornis is geen mening maar gewoon een (toetsbaar) feit. Daarnaast zijn pillen (medicijnen) ook gewoon drugs alleen heten ze anders, dus waarom is het slikken van pillen zo erg maar het gebruik van cannabis om dezelfde reden niet?

Medicijnen voor een stoornis slik je niet om te voldoen aan een beeld of voor anderen. Dat doe je maar voor een iemand en dat is voor jezelf, zodat je zelf beter in je vel zit. Als je zelf geen stoornis hebt heb je geen idee hoe vervelend dat kan zijn in het dagelijks leven en hoeveel frustratie dat kan geven. Medicijnen kunnen dat vaak verhelpen waardoor het leven gewoon aangenamer is.

Overigens staat introvert zijn en gevoelig zijn voor prikkels al dan niet voor AD(H)D volledig los van elkaar.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Chillax zei:
Ik ben het daar niet mee eens. Echte verslaafden zullen zeggen dat ze het prima vinden maar kunnen eigenlijk niet meer rationeel oordelen. Zodra je drugs gebruik je dagelijks leven gaat beïnvloeden zoals je werk en sociaal leven is het tijd voor actie, hoewel de verslaafde zelf dat meestal niet inziet en denkt dat het wel prima gaat.
Klik om te vergroten...
Daar zit wel waarheid in. Om het even bij wiet te houden: Of je nu de hele dag door wiet rookt of bijvoorbeeld alleen 's avonds, je krijgt een nieuwe "normaal". Je vergeet gewoon hoe het voelt om een tijd lang echt nuchter te zijn en denkt dat je wel oké bent. Totdat je dus eens echt een tijd lang stopt en (her)ontdekt wat het is om écht nuchter (en helder) te zijn.

Chillax zei:
Tja een stoornis is geen mening maar gewoon een (toetsbaar) feit.
Klik om te vergroten...
Veel stoornissen zijn slechts een set symptomen. Ben het wel met @Martinus eens dat we niet teveel moeten denken dat als we wat afwijken van de norm, dat we dan per se 'gecorrigeerd' moeten worden met "medicijnen" (drugs inderdaad) om maar een correct functionerende burger te worden. Soms is acceptatie van ons 'anders zijn' juist de oplossing.

Chillax zei:
Medicijnen voor een stoornis slik je niet om te voldoen aan een beeld of voor anderen. Dat doe je maar voor een iemand en dat is voor jezelf, zodat je zelf beter in je vel zit. Als je zelf geen stoornis hebt heb je geen idee hoe vervelend dat kan zijn in het dagelijks leven en hoeveel frustratie dat kan geven. Medicijnen kunnen dat vaak verhelpen waardoor het leven gewoon aangenamer is.
Klik om te vergroten...
Maar "medicijnen" kunnen mogelijk iemands aard ook onderdrukken. Ik zet medicijnen tussen aanhalingstekens omdat ik de term medicijn of geneesmiddel bij middelen die blijvend gebruikt moeten worden twijfelachtig vind.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Misschien vat ik het wat te persoonlijk op. Ik ben ook een van die gestoorde mensen.

Als een wiet verslaving je functioneel maakt dan zou ik dat zeker kiezen over medicatie.


Die video kwam ik vandaag tegen toen ik mij verveelde. Mooi voer voor gedachte.
d
dereisnietdebestemmingLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dankje mensen voor de meningen en het debat altijd leuk als mensen op een normale manieren kunnen debatteren of dergelijke zaken die met drugs te maken hebben! Ik heb er toch voor gekozen niet meer te blowen tot ik aanvoel dat ik zonder kan! Het is vooral de vuile tabak die mij het gevoel geeft. Tabak is de boosdoener hier vrees ik...

Dankjewel mensen dit heeft me goed vooruit geholpen ❤️🙏🏻
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#9
dereisnietdebestemming zei:
Het is vooral de vuile tabak die mij het gevoel geeft. Tabak is de boosdoener hier vrees ik...
Klik om te vergroten...

Ik snap niet dat zoveel mensen wiet met tabak mengen. Ik doe het nooit. In nederland lijkt het wel een gewoonte te zijn geworden...
d
dereisnietdebestemmingLid
01-01-2024, 00:00
#10
Martinus zei:
Ik snap niet dat zoveel mensen wiet met tabak mengen. Ik doe het nooit. In nederland lijkt het wel een gewoonte te zijn geworden...
Klik om te vergroten...
Ja inderdaad, ik denk dat het pure nogal duur is ? Of de tabaksindustrie die er gretig op inspeelt en dan wiet ziet als boeman...
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Je kan ook een kleine joint draaien als je hem puur rook. Of gebruik een vaporizer of een bong. Er zijn ook zat andere kruiden die je als tabak vervanger kan gebruiken die geen drol kosten.

Tabak is ook een drug. Denk dat men het er gewoon bij doet voor het effect van tabak.
K
Kees1988ELLid
01-01-2024, 00:00
#12
dereisnietdebestemming zei:
Dag mensen,

Ik dacht dit is een super forum voor een vrije mening omtrent drugs dus dacht ik,
ik plaats maar iets waarin iedereen zich in herkend.

Het begon allemaal zeer onschuldig toen ik mijn eerste joint opstak op mijn 18de. Ik rookte heel af en toe eens wat uitmondde in dagelijks gebruik vanaf mijn 20ste tot en met mijn 23, nu dus.

Nu ben ik 2 weken clean van wiet en ik heb toch wel wat behoorlijke neveneffecten gehad, zoals slecht slapen, depressief zijn en slechter eten.

Gelukkig heb ik om een bepaald moment in mijn leven gezegd dat ik bepaalde mensen waarmee ik gebruikte uit mijn leven te bannen en dit verliep moeizaam maar het is me dan toch gelukt waardoor het grotendeel van mijn vrienden nu niet gebruiken.
Wel drinken ze veel alcohol als we uitgaan en sommige poppen af en toe een pilletje.
Maar dan denk ik ik hoef het alle twee niet maar geef me maar een jointje maar ja zo onschuldig is dit ook weer niet...

Helaas is mijn moeder 9 maanden overleden en haar laatste woorden waren letterlijk ik moet me laten opnemen voor mijn cannabisgebruik...

Ik ben helaas wat ontspoord daarna wat betekenddat ik dagelijks intensief wiet gebruikt heb tot nu.


Nu wil ik er echt wel met stoppen maar wiet is zowel mijn hoogte punt geweest als mijn diepste dal.

Ik maak ook muziek en helaas is het in deze wereld nogal genormaliseerd.
Ik vraag me dan ook af of ik ooit na een langere tijd te kunnen stoppen nog mogelijk is een jointje te roken.

Ik ben nogal een rare persoon wanneer het op drugs aankomt, soms wil ik bv. 3 gram kopen op mijzelf stom te roken en een soort van een beetje slecht te komen om dan zo het inzicht te krijgen om te stoppen aangezien mijn gebruik niet meer hetzelfde gelukkigs gevoel heeft als vroeger dacht ik toch omer voorgoed met de stoppen maar het blijft zeer lastig...

Ik zie drugs wel een beetje als de verboden vrucht die wanneer je deze gebruikt je nooit meer terug kan maar dit is wel een beetje een illusie denk ik...

Nu vraag ik me wel nog af of ik recreatief drugs kan gebruiken zoals wiet af en toe en of een pilletje of truffels, wat niet wil zeggen maandelijks maar om de zoveel tijd.

blessings naar iedereen die probeert te stoppen.

ruben
Klik om te vergroten...
Hey Ruben,

mijn ervaring is dat als je verslavingsgevoelig bent je het beter helemaal niet kunt doen om dat je lichaam en geest dan weer getriggert word.
m
mitchieeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
stop nu voor zeker 1-2 maanddn daarna ken je wel in het weekend s blowen, rook je zekf ook?
K
Kees1988ELLid
01-01-2024, 00:00
#14
mitchieee zei:
stop nu voor zeker 1-2 maanddn daarna ken je wel in het weekend s blowen, rook je zekf ook?
Klik om te vergroten...
Nee niet meer nu 5 dagen gestopt met roken en blowen naar 10 jaar

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."