Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsaddiction

addiction

34 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
CuriousExplorer zei:
1x per week gokken een verslaving noemen? Kom op.
Waar trek je dan de grens tussen een hobby beoefenen en een verslaving?
Klik om te vergroten...
Als ik m'n psycholoog mag geloven zodra er een patroon onstaat. 1 keer per week is een patroon. En weet je, uit ervaring geef ik haar nog gelijk ook!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
Als ik m'n psycholoog mag geloven zodra er een patroon onstaat. 1 keer per week is een patroon. En weet je, uit ervaring geef ik haar nog gelijk ook!
Klik om te vergroten...
Dan is 1x per jaar ook een patroon te noemen he...??
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Klopt! En waar het echt scheef gaat lopen is het moment dat je niet meer in contact staat met jezelf. En dat punt berijk je snel, heel snel, al lang voordat je het zelf doorhebt. Ohja, en discipline en verslaving...... gaan niet zo goed hand in hand

Als een verslaafde ergens goed in is (en ik dus ook) is het zichzelf en anderen voor de gek houden.

Daar heb ik nog steeds moeite mee. Dat ik m'n eigen gedachten niet kan vertrouwen.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#4
CuriousExplorer zei:
Dat is niet eens gokken.
Enkel zotten betalen om aan een hendel te trekken van een voorgeprogrammeerde computer.
Klik om te vergroten...
Het lijkt ironisch genoeg eigenlijk vrij overeenkomend met de opzet van een klassiek experiment met ratten, waarin onderzoek werd gedaan naar de zelf-toediening van dopamine rechtstreeks de hersenen in wanneer de rat aan een hendeltje trok 🤣
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#5
LucidLucy zei:
Daar heb ik nog steeds moeite mee. Dat ik m'n eigen gedachten niet kan vertrouwen.
Klik om te vergroten...
Ik ben zo afhankelijk van mijn eigen gedachtes eigenlijk… Ik moet me niet voorstellen hoe je je hierbij moet voelen 😔
‘t klinkt als een gevangenis! Hoe kijk jij eigenlijk naar de toekomst, als je straks afgekickt enzo bent? Denk je dat je met veel werk en tijd weer helemaal ‘de oude’ kan worden?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Flualhamdulillam zei:
Ik ben zo afhankelijk van mijn eigen gedachtes eigenlijk… Ik moet me niet voorstellen hoe je je hierbij moet voelen 😔
‘t klinkt als een gevangenis! Hoe kijk jij eigenlijk naar de toekomst, als je straks afgekickt enzo bent? Denk je dat je met veel werk en tijd weer helemaal ‘de oude’ kan worden?
Klik om te vergroten...
Nee dat denk ik niet. De 'oude' worden. Maar ik ben er wel heilig van overtuigd dat herstel mogelijk is. En hoe dat na de kliniek verder gaat? Via zelfhulpgroepen. Ik ben al actief lid bij een zelfhulpgroep (er zijn er velen: AA/NA/CA/AGOG ) ook voor naasten van verslaaden trouwens (Al Anon, Nar anon)

Bij die zelfhulpgroepen leer je open te spreken over wat je dwars zit. En door jezelf eerlijk uit te spreken krijg je al verlichting. Daarnaast volgt herkenning, want je staat er versteld van hoeveel gedeelde angsten en waanbeelden verslaafden hebben. En voor mij de grootste kracht zoals ik het nu zie: zelf kan je niet eerlijk naar jezelf kijken, maar over een ander oordelen kunnen we als de beste. Dus als ik me eerlijk uitspreek en een fellow kijkt even mee in mijn hoofd, dan kan die me helpen om de boel in perspectief te plaatsen en van die olifanten weer muggen te maken.

Ofwel je helpen de boel te overzien en in de actie te komen in overszichtelijke haplklare brokjes. En dat is iets wat ik de eerste tijd intensief zal doen. Later misschien iets minder intensief. Maar ik heb al wel gezien en geaccepteerd dat actief bezig zijn met herstel, voor de rest van mijn leven zal duren. En dat klinkt misschien heel demotiverend, maar dat valt reuze mee. Je krijgt er een hoop sociale contacten voor terug. En bijzondere nuchtere momenten. Ik heb het af en toe een klein beetje kunnen ervaren, maar ik heb terugval na terugval, Een ambulant traject was niet voldoende. Zelfhulprgroepen alleen zijn niet voldoende. Ik moet denk ik echt even uit mijn ritme getrokken worden en in een andere omgeving structuur aanleren. Anders blijven we doormodderen op de manier zoals het nu gaat.
Maar de combinatie van professionele hulp en die zelfhulpgroepen zijn goud waard!

Ohja en het mooie, die groepen zitten letterlijk overal ter wereld en je bent overal welkom. Ik heb dus al bedacht dat de eerste keer dat ik op vakantie ga, ga ik van tevoren alvast checken wat er in de buurt zit en stappen we daar gewoon binnen. Zo ben je ook op je vakantie behoed op terugvallen en is weer eens een interessante ervaring.

EDIT; je eertse paar meetings kunnen wel een beetje raar aanvoelen. Je kan het idee krijgen 'in wat voor cult ben ik nou terecht gekomen'. Meaar als je het een kans geeft zal je zien dat het allemaal reuze meevalt. Ook de woorden God schrikte mij behoorlijk af. Maar niemand vertelt je daar hoe of wat je moet geloven. Daar ben je helemaal vrij in. En uiteindelijk krijg je alleen maar suggesties, het is aan jezelf wat je daarmee doet. Maar die suggesties hebben voor anderen geholpen en gezien ik met mn eigen wil er een grote bende van heb gemaakt, luister ik voorlopig wel even naar die suggesties.

EDIT 2: velen die zonder geloofsovertuiging bij die groepen komen zullen in het begin God zien als (Group Of Drugaddicts) oftewel de groep die jouw helpt clean te houden. Als dat voor jou even je hoger macht is, helemaal prima. Inmiddels gaat zelfs mijn stugge bèta hoofd oprecht in hogere machten geloven. Hoe de afgelopen weken gingen en ik bij deze kliniek terecht ben gekomen, het paste allemaal even iets te mooi in elkaar. op het juiste moment.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
Bij die zelfhulpgroepen leer je open te spreken over wat je dwars zit. En door jezelf eerlijk uit te spreken krijg je al verlichting. Daarnaast volgt herkenning, want je staat er versteld van hoeveel gedeelde angsten en waanbeelden verslaafden hebben.
Klik om te vergroten...
Oh wat moet dit waardevol zijn voor het traject ná je afkick. Dat verschillende mensen die verslaafd zijn aan verschillende drugs veel van elkaars worstelingen delen is ook handig! Ik denk dat in een verslaafd persoon bepaalde veranderingen heel kenmerkend zijn en terug te zien in een hele reeks aan verschillende substanties. Het is hoe dan ook fijn in mensen te hebben die niet alleen met je mee kunnen leven, maar waarmee je face to face inhoudelijk over de strijd kan praten. Klinkt als een goeie keuze zo’n groep!

LucidLucy zei:
Zo ben je ook op je vakantie behoed op terugvallen en is weer eens een interessante ervaring.
Klik om te vergroten...
Zo ja! Een andere kijk vanuit de cultuur kan je veel van leren! En überhaupt reizen maken, doet wonderen!


LucidLucy zei:
velen die zonder geloofsovertuiging bij die groepen komen zullen in het begin God zien als (Group Of Drugaddicts) oftewel de groep die jouw helpt clean te houden. Als dat voor jou even je hoger macht is, helemaal prima. Inmiddels gaat zelfs mijn stugge bèta hoofd oprecht in hogere machten geloven. Hoe de afgelopen weken gingen en ik bij deze kliniek terecht ben gekomen, het paste allemaal even iets te mooi in elkaar. op het juiste moment.
Klik om te vergroten...
Aaah ja hier dacht ik toen ik er voor het eerst over hoorde: uhh Oke een ‘extra’ maar goed… Maar nu ik erover nadenk, het is helemaal niet zo vreemd om het woord God te gebruiken als omschrijving voor iets onbeschrijfbaars maar waarvan je de ‘aanwezigheid’ toch kunt voelen of merken. Ik ben ook echt een bèta baby maar een jaartje of 2 terug veel meer open gaan staan voor spirituele opvattingen. Ik realiseerde me: dat ik het nooit heb gezien, andere mensen ook niet, betekent het niet dat het per definitie niet bestaat… Wetenschap en spiritualiteit gaan prima samen overigens, alleen is de consensus dat ze niet samen gaan, ik denk zelf door oppervlakkige observatie.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Flualhamdulillam zei:
Wetenschap en spiritualiteit gaan prima samen overigens, alleen is de consensus dat ze niet samen gaan, ik denk zelf door oppervlakkige observatie.
Klik om te vergroten...
Dikke Like voor dit!

De rest was...wel oké:tonguewink:

,
( Je kan pas weer likes ontvangen, ,als je uit je identiteitscrisis bent..komt u maar met dé vetste avatar van DF, en fluamhalllalala..pick a name dude! Die zelfs een schaap kan uitspreken.

Verder geen eisen :)
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mrloverdj zei:
Dikke Like voor dit!

De rest was...wel oké:tonguewink:

,
( Je kan pas weer likes ontvangen, ,als je uit je identiteitscrisis bent..komt u maar met dé vetste avatar van DF, en fluamhalllalala..pick a name dude! Die zelfs een schaap kan uitspreken.

Verder geen eisen :)
Klik om te vergroten...
Vanwaar die haast! Ik geniet best van mijn karakterloosheid ☺️
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#10
CuriousExplorer zei:
1x per week noem ik geen addiction maar goed.
Klik om te vergroten...

Zeker wel.
F
FaexanoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hallo allemaal, ik ben een gokmens, ik voed altijd mijn verlangen, ik speel een keer per week. Ik win vaak, maar veel mensen vertellen me dat dit slecht is... Vind jij dat ook?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Winnen is niet slecht maar uiteindelijk draai je altijd verlies als je niet op tijd stopt.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja, want je wint helemaal niet vaak. Je verliest altijd meer dan je wint, als je lang gokt.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#14
1x per week noem ik geen addiction maar goed.
W
WombianiLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik geloof dat gokken net als entertainment is, het geeft ook emoties als gewone hobby's en dergelijke. Het belangrijkste is om alles met hersens in je hoofd te doen en niet gek te worden. Ik speel ook vaak, voornamelijk online en verdien ook *modknip: geen reclame aub :modknip*. Speel je in etablissementen of online? Indien online, wat is uw favoriete site?
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wombiani zei:
Ik geloof dat gokken net als entertainment is, het geeft ook emoties als gewone hobby's en dergelijke. Het belangrijkste is om alles met hersens in je hoofd te doen en niet gek te worden. Ik speel ook vaak, voornamelijk online en verdien ook *modknip: geen reclame aub :modknip*. Speel je in etablissementen of online? Indien online, wat is uw favoriete site?
Klik om te vergroten...
Pokerstars🤩


Oo. Was niet naar mij gericht. 🤣
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wombiani zei:
Ik geloof dat gokken net als entertainment is, het geeft ook emoties als gewone hobby's en dergelijke. Het belangrijkste is om alles met hersens in je hoofd te doen en niet gek te worden.
Klik om te vergroten...
Is het ook! Maar wel entertainment die er volledig op gericht is mensen zo snel en effectief mogelijk verslaafd te maken.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Eve's drop zei:
Zeker wel.
Klik om te vergroten...
1x per week gokken een verslaving noemen? Kom op.
Waar trek je dan de grens tussen een hobby beoefenen en een verslaving?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
CuriousExplorer zei:
1x per week gokken een verslaving noemen? Kom op.
Waar trek je dan de grens tussen een hobby beoefenen en een verslaving?
Klik om te vergroten...
Als je elke week 1x gokt, altijd, jaren lang en niet kan stoppen daar mee ben je verslaafd. Als je gemakkelijk maanden niet kan gokken ben je niet verslaafd.
f
fffffffffffffffLid
01-01-2024, 00:00
#20
ik kijk liever op twitch naar iemand anders die aan het gokken is. af en toe kijk ik er naar, maar speel zelf niet

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."