Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsaddiction

addiction

34 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Gokken?!
Doe dit maar niet, als je niet wilt, dat je portemonnee iedere keer leeg is, en je geen cent meer te makken wilt hebben.
Ik ben een tijdje aan de gokkast hooked geweest. Gelukkig niet al te lang!
Het is ook hierom dat ik geen voet meer over de drempel van een kroeg zet, vanwege die gokkasten. Met hun flikkerende lichtjes, die je aandacht proberen te trekken. Want zo gast dat. Ja.
De lucht van verschaald bier alleen al maakt me onrustig, en dan die verdomde gokkasten...

Ik sta na een jaar stevig gokken, ongeveer 200 euro in de min.
Dat zal wel zo blijven, want ik speel niet meer.
Ik hoop, nooit meer.
En voor wie dit ontkent:
Gokkasten zijn wel degelijk zwaar verslavend.
Stichting Agog is er niet voor niets!
Elders hier op df heb ik reeds eerder wat details over mijn gokkers tijd geschreven.
Want het is niet een niemendalletje, gokken..

Blijf maar weg uit gokkast gelegenheden is mijn advies.
Bedenk dat die dingen er alleen maar staan om de eigenaar zijn portefeuille te vullen!
Niet die van jou!
En als je een beetje gevoelig bent, een zware tijd doormaakt, en merkt, dat alle problemen naar de achtergrond verdwijnen als je aan het gokken bent, dan moet je verrekte goed in je schoenen staan om niet afhankelijk te worden van die kutkasten...dat kan ik je wél vertellen!
Begin er dus maar niet aan...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben er helemaal van af.
Het was in mijn drinkerstijd, dat ik gokte.
De oorzaak was naast in de shit zitten, ook typisch dat ik toen ik de allereerste knaak in zo'n Random Runner mikte, ik nog niet eens wist, hoe je die kast moest bedienen...
Hoe dat ging, hoe dat kwam, dat weet ik niet meer, ik herinner me wél dat ik huiswaarts ging zo dronken als een dragonder( op de fiets) en met 300 guldens op zak...
En dan denk je, dat doe ik morgen nog een keer, en dan gaat het zoals het spreekwoord zegt:
Zo gewonnen, zo geronnen.
Daarna wil je het verloren geld terugwinnen.
Lukt dat?
Nou ehhh...nee.
De spanning van dat terugwinnen, is ronduit als zeer verslavend te bestempelen. Vooral als je een prijsje pakt..
Deze fruitautomaten zijn echter wettelijk zo afgesteld, dat e 2/3 deel naar de uitbater gaat, en 1/3 deel naar jou. Alleen de volgorde wisselt.
Dus, blijf er maar af, dat is beter voor je.
En dan de staatscasino's. Holland Casinospelen.
De roulette tafels.
Ondanks alle geschrijf, gereken, laten we zeggen dat de man of vrouw, die dat spel uitgevonden heeft, daar schatrijk mee geworden moet zijn!
Er bestaat geen enkel systeem in dit spel. Geen enkel!
Het ene getal, wat maakt dat je de verliezer gaat worden, is het getal zero. ( in Amerikaans roulette zit deze zelfs 2 x.
Dat getal, de nul, dus, dat maakt de stichting Casinospelen rijk. Erg rijk...
Het Blackjack daarentegen is een soort van behendigheidsspel.
Waar het hier op aankomt, is razendsnel kunnen tellen, welke kaarten liggen er op tafel, en welke zitten er nog in de 7 spellen kaarten, die nog gespeeld kunnen worden.
Er zijn enkele beroepsgokkers die dit kunnen, en die ziet men niet graag komen.
Want deze mensen winnen dus tonnen per jaar.
Wij zijn hier niet goed genoeg voor...
En bij het Banco, dat is de tafel waar de croupier staat met die grote houten spatel, dat is gewoon geluk hebben. Omdat de croupier altijd voor jou de beste tactiek zal uitspelen.

Dus, Mrloverd, Ik ben eraf.
Ik heb niet de minste moeite meer om er weg te blijven.
Goddank.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Zandman zei:
Gokken?!
Doe dit maar niet, als je niet wilt, dat je portemonnee iedere keer leeg is, en je geen cent meer te makken wilt hebben.
Klik om te vergroten...
Dit is persoonsgebonden volgens mij.
De Zandman zei:
Ik ben een tijdje aan de gokkast hooked geweest.
Klik om te vergroten...
Dat is niet eens gokken.
Enkel zotten betalen om aan een hendel te trekken van een voorgeprogrammeerde computer.
De Zandman zei:
Het is ook hierom dat ik geen voet meer over de drempel van een kroeg zet.
De lucht van verschaald bier alleen al maakt me onrustig, en dan die verdomde gokkasten...
Ik sta na een jaar ongeveer 200 euro in de min. Dat zal wel zo blijven, want ik speel niet meer..
Klik om te vergroten...
Een hobby mag geld kosten toch?
De Zandman zei:
Gokkasten zijn wel degelijk zwaar verslavend. Stichting Agog is er niet voor niets. Elders hier op df heb ik details over mijn gokkers tijd geschreven.
Blijf maar weg uit gokkast gelegenheden is mijn advies.
Bedenk dat die dingen er alleen maar staan om de eigenaar zijn portefeuille te vullen!
Niet die van jou!
Klik om te vergroten...
Aaah.
Maar als je vooraf incalculeert dat alles wat je meeneemt van cash geld naar het casino (bankkaart laat je thuis) er niet meer is na het bezoek en dus de prijs van vertier is kom je niet in vervelende situaties.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat is idd zo, maar als je eraan vast zit, dan helpt het niet om je bankpas thuis te laten...en al helemaal niet om op een moment te stoppen.
Je calculeert helemaal niks in, hooguit dat je lang moet kunnen doorgaan. Omdat de kast op enig moment uit gaat keren.
Niets van als de 50 euro op zijn, dan ga ik. Nee.
Nee, je gaat door, en door, en door.
Omdat je iedere keer weer "voelt", dat het jouw win avond, of middag is.
Als je eenmaal zover bent, als gokverslaafde, dan is niks meer persoonsgebonden.
Want dan doet iedereen hetzelfde. Dwangmatig blijven doorspelen!
Er zit trouwens geen hendel aan een gokkast.
Wel een knop die je ieder spel opnieuw moet indrukken.
Soms zet men er een kaartje in, dan gaat alles vanzelf...
Ik vind het kort door de bocht, om iedereen die op zo'n automaat speelt, een "zot" te noemen.
Als je eens goed om je heen kijkt dan zie je, dat er mensen zitten die zeer goed in de gaten houden hoeveel geld, en hoe vaak er gespeeld wordt op dat ding.
Want gaat er iemand blut weer weg, dan duiken ze er als een haai op omdat ze weten dat er dan een moment kan zijn, dat de kast dus flink gaat uitkeren.
Deze mensen zijn allesbehalve zot..integendeel.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Dat is idd zo, maar als je eraan vast zit, dan helpt het niet om je bankpas thuis te laten...en al helemaal niet om op een moment te stoppen.
Nee, je gaat door, en door, en door.
Klik om te vergroten...
Vergt gewoon discipline.
De Zandman zei:
Omdat je iedere keer weer "voelt", dat het jouw win avond, of middag is.
Als je eenmaal zover bent, als gokverslaafde, dan is niks meer persoonsgebonden.
Klik om te vergroten...
Hangt af van welk spel. Als ik ga pokeren stop ik als ik niet meer optimaal speel. Ongeacht welke avond dat is.
De Zandman zei:
Want dan doet iedereen hetzelfde.
Er zit trouwens geen hendel aan een gokkast.
Klik om te vergroten...
Was bij wijze van spreken.
De Zandman zei:
Wel een knop die je ieder spel opnieuw moet indrukken.
Soms zet men er een kaartje in, dan gaat alles vanzelf...
Ik vind het kort door de bocht, om iedereen die op zo'n automaat speelt, een "zot" te noemen.
Als je eens goed om je heen kijkt dan zie je, dat er mensen zitten die zeer goed in de gaten houden hoeveel geld, en hoe vaak er gespeeld wordt op dat ding.
Want gaat er iemand blut weer weg, dan duiken ze er als een haai op omdat ze weten dat er dan een moment kan zijn, dat de kast dus flink gaat uitkeren.
Deze mensen zijn allesbehalve zot..integendeel.
Klik om te vergroten...
Ik bedoelde zotten in de zin van ;
Uren gewoon op een slotsmachine spelen. Er mag iemand blut weggaan, niemand weet wanneer de machine uitbetaamd.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dat is het hem nou net, niemand weet wanneer er muntstukken gaan rinkelen in de geldbak!
En discipline?? Een gokverslaafde?!
Die is er bijna nooit als je zover bent!
En zeg niet, dat het je niet gebeuren zal...
Het ontstaat vaak geleidelijk. Sluipend.
Langzaam...maar zeker overmant het je.
Totdat je, zoals ik gezien heb, om 10 uur in de morgen voor de deur van de kroeg staat, en meteen achter die kast kruipt.
Een paar uren later zit er of in dit geval zat er 1200 gulden in die kast..
In de middag kwam de man in kwestie terug, en de zaak herhaalde zich.
Alleen ging er toen wat minder geld in.
Maar winnen?
Nee.,Niks Nada Nul.
Later hoorde ik dat deze gokker op meerdere plaatsen kwam om te gokken en er zijn hele huis ingedonderd had...
Vlak daarna zette ik geen voet meer in die kroeg...
Ik had er in alle opzichten genoeg van.
Dit geldt nu nog steeds zo.
Passé!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
CuriousExplorer zei:
1x per week gokken een verslaving noemen? Kom op.
Waar trek je dan de grens tussen een hobby beoefenen en een verslaving?
Klik om te vergroten...
Als ik m'n psycholoog mag geloven zodra er een patroon onstaat. 1 keer per week is een patroon. En weet je, uit ervaring geef ik haar nog gelijk ook!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
LucidLucy zei:
Als ik m'n psycholoog mag geloven zodra er een patroon onstaat. 1 keer per week is een patroon. En weet je, uit ervaring geef ik haar nog gelijk ook!
Klik om te vergroten...
Dan is 1x per jaar ook een patroon te noemen he...??
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Klopt! En waar het echt scheef gaat lopen is het moment dat je niet meer in contact staat met jezelf. En dat punt berijk je snel, heel snel, al lang voordat je het zelf doorhebt. Ohja, en discipline en verslaving...... gaan niet zo goed hand in hand

Als een verslaafde ergens goed in is (en ik dus ook) is het zichzelf en anderen voor de gek houden.

Daar heb ik nog steeds moeite mee. Dat ik m'n eigen gedachten niet kan vertrouwen.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#10
CuriousExplorer zei:
Dat is niet eens gokken.
Enkel zotten betalen om aan een hendel te trekken van een voorgeprogrammeerde computer.
Klik om te vergroten...
Het lijkt ironisch genoeg eigenlijk vrij overeenkomend met de opzet van een klassiek experiment met ratten, waarin onderzoek werd gedaan naar de zelf-toediening van dopamine rechtstreeks de hersenen in wanneer de rat aan een hendeltje trok đŸ€Ł
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#11
LucidLucy zei:
Daar heb ik nog steeds moeite mee. Dat ik m'n eigen gedachten niet kan vertrouwen.
Klik om te vergroten...
Ik ben zo afhankelijk van mijn eigen gedachtes eigenlijk
 Ik moet me niet voorstellen hoe je je hierbij moet voelen 😔
‘t klinkt als een gevangenis! Hoe kijk jij eigenlijk naar de toekomst, als je straks afgekickt enzo bent? Denk je dat je met veel werk en tijd weer helemaal ‘de oude’ kan worden?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Flualhamdulillam zei:
Ik ben zo afhankelijk van mijn eigen gedachtes eigenlijk
 Ik moet me niet voorstellen hoe je je hierbij moet voelen 😔
‘t klinkt als een gevangenis! Hoe kijk jij eigenlijk naar de toekomst, als je straks afgekickt enzo bent? Denk je dat je met veel werk en tijd weer helemaal ‘de oude’ kan worden?
Klik om te vergroten...
Nee dat denk ik niet. De 'oude' worden. Maar ik ben er wel heilig van overtuigd dat herstel mogelijk is. En hoe dat na de kliniek verder gaat? Via zelfhulpgroepen. Ik ben al actief lid bij een zelfhulpgroep (er zijn er velen: AA/NA/CA/AGOG ) ook voor naasten van verslaaden trouwens (Al Anon, Nar anon)

Bij die zelfhulpgroepen leer je open te spreken over wat je dwars zit. En door jezelf eerlijk uit te spreken krijg je al verlichting. Daarnaast volgt herkenning, want je staat er versteld van hoeveel gedeelde angsten en waanbeelden verslaafden hebben. En voor mij de grootste kracht zoals ik het nu zie: zelf kan je niet eerlijk naar jezelf kijken, maar over een ander oordelen kunnen we als de beste. Dus als ik me eerlijk uitspreek en een fellow kijkt even mee in mijn hoofd, dan kan die me helpen om de boel in perspectief te plaatsen en van die olifanten weer muggen te maken.

Ofwel je helpen de boel te overzien en in de actie te komen in overszichtelijke haplklare brokjes. En dat is iets wat ik de eerste tijd intensief zal doen. Later misschien iets minder intensief. Maar ik heb al wel gezien en geaccepteerd dat actief bezig zijn met herstel, voor de rest van mijn leven zal duren. En dat klinkt misschien heel demotiverend, maar dat valt reuze mee. Je krijgt er een hoop sociale contacten voor terug. En bijzondere nuchtere momenten. Ik heb het af en toe een klein beetje kunnen ervaren, maar ik heb terugval na terugval, Een ambulant traject was niet voldoende. Zelfhulprgroepen alleen zijn niet voldoende. Ik moet denk ik echt even uit mijn ritme getrokken worden en in een andere omgeving structuur aanleren. Anders blijven we doormodderen op de manier zoals het nu gaat.
Maar de combinatie van professionele hulp en die zelfhulpgroepen zijn goud waard!

Ohja en het mooie, die groepen zitten letterlijk overal ter wereld en je bent overal welkom. Ik heb dus al bedacht dat de eerste keer dat ik op vakantie ga, ga ik van tevoren alvast checken wat er in de buurt zit en stappen we daar gewoon binnen. Zo ben je ook op je vakantie behoed op terugvallen en is weer eens een interessante ervaring.

EDIT; je eertse paar meetings kunnen wel een beetje raar aanvoelen. Je kan het idee krijgen 'in wat voor cult ben ik nou terecht gekomen'. Meaar als je het een kans geeft zal je zien dat het allemaal reuze meevalt. Ook de woorden God schrikte mij behoorlijk af. Maar niemand vertelt je daar hoe of wat je moet geloven. Daar ben je helemaal vrij in. En uiteindelijk krijg je alleen maar suggesties, het is aan jezelf wat je daarmee doet. Maar die suggesties hebben voor anderen geholpen en gezien ik met mn eigen wil er een grote bende van heb gemaakt, luister ik voorlopig wel even naar die suggesties.

EDIT 2: velen die zonder geloofsovertuiging bij die groepen komen zullen in het begin God zien als (Group Of Drugaddicts) oftewel de groep die jouw helpt clean te houden. Als dat voor jou even je hoger macht is, helemaal prima. Inmiddels gaat zelfs mijn stugge bĂšta hoofd oprecht in hogere machten geloven. Hoe de afgelopen weken gingen en ik bij deze kliniek terecht ben gekomen, het paste allemaal even iets te mooi in elkaar. op het juiste moment.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
Bij die zelfhulpgroepen leer je open te spreken over wat je dwars zit. En door jezelf eerlijk uit te spreken krijg je al verlichting. Daarnaast volgt herkenning, want je staat er versteld van hoeveel gedeelde angsten en waanbeelden verslaafden hebben.
Klik om te vergroten...
Oh wat moet dit waardevol zijn voor het traject ná je afkick. Dat verschillende mensen die verslaafd zijn aan verschillende drugs veel van elkaars worstelingen delen is ook handig! Ik denk dat in een verslaafd persoon bepaalde veranderingen heel kenmerkend zijn en terug te zien in een hele reeks aan verschillende substanties. Het is hoe dan ook fijn in mensen te hebben die niet alleen met je mee kunnen leven, maar waarmee je face to face inhoudelijk over de strijd kan praten. Klinkt als een goeie keuze zo’n groep!

LucidLucy zei:
Zo ben je ook op je vakantie behoed op terugvallen en is weer eens een interessante ervaring.
Klik om te vergroten...
Zo ja! Een andere kijk vanuit de cultuur kan je veel van leren! En ĂŒberhaupt reizen maken, doet wonderen!


LucidLucy zei:
velen die zonder geloofsovertuiging bij die groepen komen zullen in het begin God zien als (Group Of Drugaddicts) oftewel de groep die jouw helpt clean te houden. Als dat voor jou even je hoger macht is, helemaal prima. Inmiddels gaat zelfs mijn stugge bĂšta hoofd oprecht in hogere machten geloven. Hoe de afgelopen weken gingen en ik bij deze kliniek terecht ben gekomen, het paste allemaal even iets te mooi in elkaar. op het juiste moment.
Klik om te vergroten...
Aaah ja hier dacht ik toen ik er voor het eerst over hoorde: uhh Oke een ‘extra’ maar goed
 Maar nu ik erover nadenk, het is helemaal niet zo vreemd om het woord God te gebruiken als omschrijving voor iets onbeschrijfbaars maar waarvan je de ‘aanwezigheid’ toch kunt voelen of merken. Ik ben ook echt een bùta baby maar een jaartje of 2 terug veel meer open gaan staan voor spirituele opvattingen. Ik realiseerde me: dat ik het nooit heb gezien, andere mensen ook niet, betekent het niet dat het per definitie niet bestaat
 Wetenschap en spiritualiteit gaan prima samen overigens, alleen is de consensus dat ze niet samen gaan, ik denk zelf door oppervlakkige observatie.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Flualhamdulillam zei:
Wetenschap en spiritualiteit gaan prima samen overigens, alleen is de consensus dat ze niet samen gaan, ik denk zelf door oppervlakkige observatie.
Klik om te vergroten...
Dikke Like voor dit!

De rest was...wel oké:tonguewink:

,
( Je kan pas weer likes ontvangen, ,als je uit je identiteitscrisis bent..komt u maar met dé vetste avatar van DF, en fluamhalllalala..pick a name dude! Die zelfs een schaap kan uitspreken.

Verder geen eisen :)
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mrloverdj zei:
Dikke Like voor dit!

De rest was...wel oké:tonguewink:

,
( Je kan pas weer likes ontvangen, ,als je uit je identiteitscrisis bent..komt u maar met dé vetste avatar van DF, en fluamhalllalala..pick a name dude! Die zelfs een schaap kan uitspreken.

Verder geen eisen :)
Klik om te vergroten...
Vanwaar die haast! Ik geniet best van mijn karakterloosheid â˜ș

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."