Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsThuiskweken van cannabis

Thuiskweken van cannabis

28 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Komen er op dit forum ook juristen? Of mensen met verstand van de wet? Voor jullie heb ik een vraagje.

Er wordt al zeker 50 jaar in Nederland thuis wiet gekweekt. Waarom valt dit niet onder het gewoonterecht?
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Er is tevens een stichting voor medicinale wietolie. Maar dat mag hier niet worden vermeld volgens mij. Google is je vriend. 👍🏻
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Oehoeboeroe zei:
Komen er op dit forum ook juristen? Of mensen met verstand van de wet? Voor jullie heb ik een vraagje.

Er wordt al zeker 50 jaar in Nederland thuis wiet gekweekt. Waar valt dit niet onder het gewoonterecht?
Klik om te vergroten...
Gewoonterecht bestaat niet. Iets dat illegaal is, blijft altijd illegaal als je het bewust doet.

Landjepik kan soms door verjaring in eigendom blijven. Dit komt overigens nauwelijks voor omdat mensen vaak bewust de schutting opschuiven.
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Rivalrie zei:
Gewoonterecht bestaat niet.
Klik om te vergroten...

Onder gewoonterecht bestaat er voor zover ik weet geen legaal en illegaal. Dat is voor het strafrecht of "wettenrecht." Volgens mij is het zo dat onder gewoonterecht, wat wel degelijk bestaat, er iets wettig of onwettig is. Maar ga me niet vertellen dat gewoonterecht niet bestaat. Het bestaat al sinds er mensen op deze planeet rondlopen. Toen mensen nog niet konden lezen en schrijven bestond er niets anders dan gewoonterecht.

the-common-law-plaque[1].jpg
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Oehoeboeroe zei:
Onder gewoonterecht bestaat er voor zover ik weet geen legaal en illegaal. Dat is voor het strafrecht of "wettenrecht." Volgens mij is het zo dat onder gewoonterecht, wat wel degelijk bestaat, er iets wettig of onwettig is. Maar ga me niet vertellen dat gewoonterecht niet bestaat. Het bestaat al sinds er mensen op deze planeet rondlopen. Toen mensen nog niet konden lezen en schrijven bestond er niets anders dan gewoonterecht.

Bekijk bijlage 26897
Klik om te vergroten...
Waar staat dit dan in het burgerlijk wetboek?
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rivalrie zei:
Waar staat dit dan in het burgerlijk wetboek?
Klik om te vergroten...

Er is geen wetboek voor gewoonterecht. Gewoonterecht wordt mondeling doorgegeven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gewoonterecht
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#7
Van de Wikipedia pagina die je zelf linkte: De eisen waar een gewoonte aan moet voldoen.
  • het moet een maatschappelijke gewoonte zijn. De gewoonte mag niet beperkt zijn tot enkele individuen, maar moet worden gedeeld door de samenleving in haar geheel, of in ieder geval door een grote maatschappelijke groep.
  • er moet sprake zijn van keuzevrijheid, het moet mogelijk zijn van de gewoonte af te wijken.
  • de gewoonte moet betrekking hebben op rechtshandelingen.
  • de gewoonte moet door de samenleving worden ervaren als bindend. De overtuiging moet bestaan dat de gewoonte rechtens noodzakelijk is. In juridische termen: er moet sprake zijn van opinio juris sive necessitatis.
  • de gewoonte moet bekrachtigd zijn door de persoon of groep die gezag uitoefent over de andere leden van de samenleving. Volgens de middeleeuwse doctrine is aan deze voorwaarde voldaan als de gewoonte in twee vonnissen als rechtsgrond is aanvaard.[2]
Klik om te vergroten...
Maar misschien belangrijker: de huidige stand van het gewoonterecht. Want dat bestaat zoals @Rivalrie al zei niet in Nederland, niet meer.
In een aantal landen komt gewoonterecht nog steeds voor, met name in ontwikkelingslanden.
Klik om te vergroten...
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Omdat het vervaardigen van softdrugs verboden is in de wet.
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Flualhamdulillam zei:
Want dat bestaat zoals @Rivalrie al zei niet in Nederland, niet meer.
Klik om te vergroten...

Dan zou ik graag het wetsartikel lezen wanneer gewoonterecht is opgeheven of verdwenen. Voor zover ik weet bestaat er niet zo'n wetsartikel.
Gewoonterecht bestaat dus gewoon. Er maken weinig mensen gebruik van. Maar bepaalde rechten afschaffen? Volgen mij doen we daar niet aan in Nederland.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#10
Oehoeboeroe zei:
Gewoonterecht bestaat dus gewoon. Er maken weinig mensen gebruik van. Maar bepaalde rechten afschaffen? Volgen mij doen we daar niet aan in Nederland.
Klik om te vergroten...
Met de code civil, Franse Revolutie. Maar ik lees nu dat het gewoonterecht ondanks dit tóch als geldige rechtsvorm wordt geacht.
Dus je hebt gelijk, Nederland doet blijkbaar niet aan afschaffen 😉

Maar goed, dan nog maakt de kweek van wiet geen aanspraak op het gewoonterecht. Maar je kan het proberen in de rechtszaal 🤷🏻‍♂️
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Flualhamdulillam zei:
Maar goed, dan nog maakt de kweek van wiet geen aanspraak op het gewoonterecht.
Klik om te vergroten...

Ja, maar waarom niet. Dat vraag ik me dus af. Dat zou ik wel eens willen weten.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#12
Oehoeboeroe zei:
Ja, maar waarom niet. Dat vraag ik me dus af. Dat zou ik wel eens willen weten.
Klik om te vergroten...
Wiet teelt is gewoon gecodificeerd, er zijn geschreven wetten die de teelt illegaal maakt.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Oehoeboeroe zei:
Ja, maar waarom niet. Dat vraag ik me dus af. Dat zou ik wel eens willen weten.
Klik om te vergroten...
Zoals ik al aangaf is wiet telen verboden.
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Oehoeboeroe zei:
Komen er op dit forum ook juristen? Of mensen met verstand van de wet? Voor jullie heb ik een vraagje.

Er wordt al zeker 50 jaar in Nederland thuis wiet gekweekt. Waarom valt dit niet onder het gewoonterecht?
Klik om te vergroten...
Tja, dat is een goeie. Het is, afhankelijk van welke gemeente of huurbaas waar je onder valt, gedoogd om maximaal 5 planten te telen thuis voor eigen gebruik. Tot aan de jaren 30 was het een gewoonterecht, totdat er één met propaganda kwam die vandaag de dag nóg is blijven hangen.

Ik ken je situatie verder niet, maar het gedoogbeleid hier in Nederland bepaalt dat je, afhankelijk van de gemeente of huurbaas waar je onder valt, maximaal 5 planten mag telen. Wat mooi is, want uit een goede oogst van één plant kan je als je geluk hebt wel 100/150 gram wiet uit halen. Wat genoeg zou moeten zijn voor iemand die ziek is.
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#15
MetalGuy zei:
Wat genoeg zou moeten zijn voor iemand die ziek is.
Klik om te vergroten...

Dat is uiteindelijk ook waar het om gaat. Ik heb Artritis Psoriatica. Een vorm van reuma wat nogal pijnlijk kan zijn. Ik ben dan ook van mening dat ik alle rechten heb en alle middelen mag gebruiken die kunnen leiden tot een bestaan zonder pijn. Gelukkig heb ik er niet zo heel veel last van als ik het vergelijk met sommige anderen. Maar er zijn momenten dat ik geen mes kan vasthouden om een boterham te smeren, de sleutel niet van het slot kan draaien en mijn veters niet kan strikken, gewoon omdat het te veel pijn doet. Dat soort dingen. Wietolie doet wonderen voor mijn artritis. Ik denk dat ik het recht heb op een leven zonder pijn en daarom alle middelen mag aangrijpen om deze pijn te verzachten. Wat voor middelen dat dan ook mogen zijn. Voorts ben ik van mening dat 'recht' of rechtvaardigheid voortkomt uit de mens zelf en niet uit een boekje.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#16
Oehoeboeroe zei:
Ik ben dan ook van mening dat ik alle rechten heb en alle middelen mag gebruiken die kunnen leiden tot een bestaan zonder pijn.
Klik om te vergroten...
Daarvoor wordt het ook juist gedoogd! 🙂 Alleen zit je hoogstwaarschijnlijk met de gebakken peren als je een huurwoning hebt… Je kunt naar een coffeeshop, maar dat is flink duur. Heel veel meer vrijheid word je helaas niet geboden 😕
Oehoeboeroe zei:
Voorts ben ik van mening dat 'recht' of rechtvaardigheid voortkomt uit de mens zelf en niet uit een boekje.
Klik om te vergroten...
Het heeft voor- en nadelen, zo’n geschreven wetboek. Maar ik ben het eens met de essentie in wat je zegt.
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Flualhamdulillam zei:
Daarvoor wordt het ook juist gedoogd!
Klik om te vergroten...

Thuiskweek wordt niet gedoogd, dacht ik. Het is gewoon verboden. Volgens mij is het zo dat je onder de huidige wetgeving afstand mag doen van 5 planten mocht de politie bij je naar binnen vallen. Daarom lijkt het of thuiskweek gedoogd wordt omdat je niet wordt gestraft. Ik kan er naast zitten! Maar zo heb ik het begrepen.

Flualhamdulillam zei:
Heel veel meer vrijheid word je helaas niet geboden
Klik om te vergroten...

Daarom mijn 'vlucht' naar het gewoonterecht.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#18
Oehoeboeroe zei:
Thuiskweek wordt niet gedoogd, dacht ik. Het is gewoon verboden. Volgens mij is het zo dat je onder de huidige wetgeving afstand mag doen van 5 planten mocht de politie bij je naar binnen vallen. Daarom lijkt het of thuiskweek gedoogd wordt omdat je niet wordt gestraft. Ik kan er naast zitten! Maar zo heb ik het begrepen.
Klik om te vergroten...
Onder het gedoogbeleid blijft de kweek inderdaad illegaal, ongeacht het aantal planten. Het wordt gedoogd in de zin dat je er niet voor vervolgd kan worden. Ze mogen de planten wel weghalen inderdaad.
Oehoeboeroe zei:
Daarom mijn 'vlucht' naar het gewoonterecht.
Klik om te vergroten...
Begrijp ik! Maar helaas, je zult een risico moeten nemen om je pijn te bestrijden 😒
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Oehoeboeroe zei:
Dat is uiteindelijk ook waar het om gaat. Ik heb Artritis Psoriatica. Een vorm van reuma wat nogal pijnlijk kan zijn. Ik ben dan ook van mening dat ik alle rechten heb en alle middelen mag gebruiken die kunnen leiden tot een bestaan zonder pijn. Gelukkig heb ik er niet zo heel veel last van als ik het vergelijk met sommige anderen. Maar er zijn momenten dat ik geen mes kan vasthouden om een boterham te smeren, de sleutel niet van het slot kan draaien en mijn veters niet kan strikken, gewoon omdat het te veel pijn doet. Dat soort dingen. Wietolie doet wonderen voor mijn artritis. Ik denk dat ik het recht heb op een leven zonder pijn en daarom alle middelen mag aangrijpen om deze pijn te verzachten. Wat voor middelen dat dan ook mogen zijn. Voorts ben ik van mening dat 'recht' of rechtvaardigheid voortkomt uit de mens zelf en niet uit een boekje.
Klik om te vergroten...
Ja, maar daar is het gedoogbeleid ook voor. Want cannabis is wel een pijnstiller, waar luitjes met reuma of artrose wel hun pijn mee kunnen bestrijden ipv die opiaten zoals oxycodon of tramadol. Helaas echter staat er controle op, omdat recreatieve gebruikers ook kweken, zodat er goedkoop kan worden geblowd of op grotere schaal aan shops wordt verkocht, wat illegaal is.

Heel krom dat beleid!

Ik heb wel eens gehoord dat artsen medicinale wiet voorschrijven, bedrocan bijvoorbeeld. Is dat dan geen optie?
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#20
En ik bedenk me net, volgens mij kan je in veel gemeenten (alle?) een soort vrijstelling aanvragen voor medisch gebruik. Ze zijn volgensmij niet verplicht je die te verlenen, maar wellicht het nakijken waard?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."