Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWiet anxiety, benieuwd naar andere ervaringen

Wiet anxiety, benieuwd naar andere ervaringen

21 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Boyman zei:
Zeker mee eens. Als je heel lang dagelijks blowt en dan stopt - en dat is best even moeilijk in het begin - voelt het daarna alsof iemand een deken van je aftrekt ofzo. Alsof je voor het eerst in lange tijd weer eens echt helder kan denken. En dat heb je niet door als je er nog midden in zit, dan heb je gewoon geaccepteerd dat dat is hoe jij je "normaal" voelt.
Klik om te vergroten...
Ja precies, die waas zit er al zo lang, je had al die tijd niet eens door dat 'ie er was. Je dacht dat je helder was op de momenten dat je niet blowde, maar echte helderheid komt vaak pas na meerdere weken stoppen terug, al helemaal als je veel/vaak gebruikte.

Boyman zei:
Om nog maar niet te spreken van het feit dat je "ineens" weer gaat dromen :)
Klik om te vergroten...
Ja dat kan in het begin intens zijn. Gelukkig niet zo'n last van gehad. Misschien omdat ik niet elke dag blowde en ook alleen 's avonds.
D
DoYoThangLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben toch wel benieuwd of meerdere wietgenieters dit hebben!
Heb redelijk lang elke dag gerookt & rook sinds een jaar eigenlijk alleen maar sporadisch! Wat mij op valt is dat ik de eerste 5/10 minuten na het smoken een soort anxiety krijg, alsof mijn lichaam schrikt, hartslag gaat omhoog, ademhaling hoog, vervolgens land ik in de high & kan ik lekker gaan genieten van de high! Maar snap niet waar dat paniekerige vandaan komt, benieuwd naar andere hun ervaring! Overigens gebeurd dit niet als ik al een buzz van een paar biertjes heb, dan kan ik zoveel smoken als ik wil! 🤪🤪
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Klinkt niet zo goed, al kan ik me er wel iets bij voorstellen.
Heb je iets van een alcohol-verslaving? Gebeurd dit bij alle wiet of alleen een specifieke Sativa?
Wanneer was je voor het laatst meerdere dagen achter elkaar geheel nuchter (geen alcohol, of wiet of andere drugs?) En als laatste: rook je met tabak en rook je ook tabak zonder wiet?
Ik zou even oppassen als ik jou was, met de Sativa varianten.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
DoYoThang zei:
Ik ben toch wel benieuwd of meerdere wietgenieters dit hebben!
Heb redelijk lang elke dag gerookt & rook sinds een jaar eigenlijk alleen maar sporadisch! Wat mij op valt is dat ik de eerste 5/10 minuten na het smoken een soort anxiety krijg, alsof mijn lichaam schrikt, hartslag gaat omhoog, ademhaling hoog, vervolgens land ik in de high & kan ik lekker gaan genieten van de high! Maar snap niet waar dat paniekerige vandaan komt, benieuwd naar andere hun ervaring! Overigens gebeurd dit niet als ik al een buzz van een paar biertjes heb, dan kan ik zoveel smoken als ik wil! 🤪🤪
Klik om te vergroten...
Je begint beter door te hebben welk effect cannabis heeft :wink:

"In my experience weed goes like this: I’ll be at a party, getting loose, getting in the mood, and I’ll smell a joint and think: if this is how good I feel now, imagine how good I’ll feel after some of that! And in that moment I succumb to the myth of weed. I imagine being surrounded by friends who alternate between nodding at my insights and laughing at my jokes: how random are dogs, like they just walk around all day—but where are they going? And in my imagination everyone is like whoa and then we eat burritos.

But that’s not reality. In reality I have a single puff of a joint and I’m immediately plunged into crisis. Suddenly I’m surrounded by people who can see with laser precision just how lame and pathetic I am and they take pleasure in watching me pretend otherwise. I take a sip of beer and feign nonchalance but I hear their recriminations: That was such a weird sip. Did you see that weird sip Julian just did? What the hell was that?!"


www.vice.com

I'm Sick of Pretending: I Don't 'Get' Weed

After 15 years trying to like it, I'm ready to admit I hate it.
www.vice.com www.vice.com
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Manu76 zei:
Ik zou even oppassen als ik jou was, met de Sativa varianten.
Klik om te vergroten...
Het onderscheid tussen sativa en indica zegt niet zoveel, behalve dan hoe breed de bladeren zijn. Soms zijn de biochemische verschillen in dezelfde 'strain' zelfs groter dan tussen sativa en indica.

Wat je wil weten is het chemotype: welk cannabinoïde- en terpenenprofiel heeft de cannabis?

Daarvoor zijn andere genen verantwoordelijk dan de genen die zorgen voor het fenotype (=uiterlijk van de plant), dus het onderscheid tussen sativa en indica (of ruderalis).

Helaas blijft die informatie vaak onbekend. Zaad-veredelaars nemen meestal niet de moeite om een stabiel ras te maken (door te telen tot de derde of de zevende generatie), labtests naar inhoud worden bijna niet gedaan, en hoewel een aantal coffeeshops wel QR-codes geeft bij zakjes wiet, zijn die tests ongeverifieerd (dus eigenlijk onbetrouwbaar), en/of met apparatuur uitgevoerd die niet de significantie kunnen leveren wat beweerd wordt (zo doen sommige coffeeshops net alsof je met een infraroodscanner het THC-percentage tot met drie significante cijfers (bijvoorbeeld 15,1%) kunnen meten, terwijl de daadwerkelijke onzekerheid zich eerder afspeelt in de orde van grootte van tien procent; dus eigenlijk 1 significant cijfer (oftewel: deze strain bevat tussen de 10% en 20% THC). Met zo'n test weet je dus alsnog niet zoveel.

Helaas hebben we dus een markt waarin we eigenlijk niet weten wat we roken, hoewel we wel weten dat al die cannabinoïden en terpenen andere effecten kunnen hebben. Dat is zonde, maar helaas kan je niet veel meer zeggen dan dat je het best voor de minder sterke wietsoort kunt gaan. En als je ruikt aan de cannabis, dat een complex terpenenprofiel waarschijnlijk minder paniekaanvallen veroorzaakt dan wiet die alleen ruikt naar citroen (maar zelfs dat kun je dus niet zo stellig zeggen).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Je begint beter door te hebben welk effect cannabis heeft :wink:

"In my experience weed goes like this: I’ll be at a party, getting loose, getting in the mood, and I’ll smell a joint and think: if this is how good I feel now, imagine how good I’ll feel after some of that! And in that moment I succumb to the myth of weed. I imagine being surrounded by friends who alternate between nodding at my insights and laughing at my jokes: how random are dogs, like they just walk around all day—but where are they going? And in my imagination everyone is like whoa and then we eat burritos.

But that’s not reality. In reality I have a single puff of a joint and I’m immediately plunged into crisis. Suddenly I’m surrounded by people who can see with laser precision just how lame and pathetic I am and they take pleasure in watching me pretend otherwise. I take a sip of beer and feign nonchalance but I hear their recriminations: That was such a weird sip. Did you see that weird sip Julian just did? What the hell was that?!"


www.vice.com

I'm Sick of Pretending: I Don't 'Get' Weed

After 15 years trying to like it, I'm ready to admit I hate it.
www.vice.com www.vice.com
Klik om te vergroten...
Hier zit zeker wel wat in.

Er was bij mij ook vaak (niet altijd) een licht aspect van anxiety en soms zelfs paranoia aanwezig tijdens wiet gebruiken, wat ervoor zorgde dat communiceren met anderen moeilijker was dan het hoefde te zijn. Ook met het soms gewoonweg vergeten waar het gesprek over ging. Sinds ik helemaal gestopt ben met wiet zie ik hoe belemmerend dit allemaal eigenlijk was.

Al heb ik wiet nooit gedaan als een soort statement of statussymbool. Het was vaak gewoon leuk: dingen werden grappiger, het ontspande tot zekere hoogte, gedachten werden erdoor geïnspireerd, etc. Maar die anxiety: no thanks.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Hier zit zeker wel wat in.

Er was bij mij ook vaak (niet altijd) een licht aspect van anxiety en soms zelfs paranoia aanwezig tijdens wiet gebruiken, wat ervoor zorgde dat communiceren met anderen moeilijker was dan het hoefde te zijn. Ook met het soms gewoonweg vergeten waar het gesprek over ging. Sinds ik helemaal gestopt ben met wiet zie ik hoe belemmerend dit allemaal eigenlijk was.

Al heb ik wiet nooit gedaan als een soort statement of statussymbool. Het was vaak gewoon leuk: dingen werden grappiger, het ontspande tot zekere hoogte, gedachten werden erdoor geïnspireerd, etc. Maar die anxiety: no thanks.
Klik om te vergroten...
Ja ik heb dus jarenlang gedacht dat allerlei onzekerheden waarmee ik kampte onderdeel waren van wie ik ben. Dat ik in sociale situaties niet zo ad rem ben, dat ik dan twijfel of mensen me wel als leuk genoeg beschouwen, en dat ik achteraf de hele tijd bezig ben met bedenken wat ik allemaal voor stoms had gedaan.

Totdat ik eens drie maanden stopte met blowen, en die klachten allemaal verdwenen. En ik weer een joint opstak, en poef, daar waren ze weer.

Sindsdien is blowen helaas een stuk minder leuk 🥲
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Ja ik heb dus jarenlang gedacht dat allerlei onzekerheden waarmee ik kampte onderdeel waren van wie ik ben. Dat ik in sociale situaties niet zo ad rem ben, dat ik dan twijfel of mensen me wel als leuk genoeg beschouwen, en dat ik achteraf de hele tijd bezig ben met bedenken wat ik allemaal voor stoms had gedaan.

Totdat ik eens drie maanden stopte met blowen, en die klachten allemaal verdwenen. En ik weer een joint opstak, en poef, daar waren ze weer.

Sindsdien is blowen helaas een stuk minder leuk 🥲
Klik om te vergroten...
Ja hè?

Maar gebruikte je dan eerst de hele dag door wiet, of had het deze uitwerking ook op je wanneer het echte effect van de wiet uitgewerkt was?

Ik had dat soms ook tijdens het blowen. Een keer kwam de vriendin van de vriend waarmee ik zat te blowen langs met een andere vrouw. Ik vond dat echt enorm onprettig en had echt het gevoel: ik kan dit nu helemaal niet handelen joh. Dat was ook in een tijd dat ik meer introvert was, maar de wiet maakte de anxiety best extreem. Ook had ik dus heel erg dat effect dat die Julian van je artikel aangaf: dat ik dacht dat alles dat ik deed extreem knullig overkwam. Later verzekerde mijn maat me ervan dat dat enorm meeviel, maar ik geloofde dat eigenlijk niet. Ik dacht dat het heel erg aan me te zien was dat ik super zenuwachtig was.

Maar jij bent nu wel of niet gestopt met wiet dan? Ik ben zo'n 1,5 jaar gestopt en mis het helemaal niet. Geen behoefte om er weer naar terug te gaan. Al heeft het wel een tijd geduurd voorafgaand aan die 1,5 jaar om op dat punt te komen.
B
BoymanLid
01-01-2024, 00:00
#9
DoYoThang zei:
Ik ben toch wel benieuwd of meerdere wietgenieters dit hebben!
Heb redelijk lang elke dag gerookt & rook sinds een jaar eigenlijk alleen maar sporadisch! Wat mij op valt is dat ik de eerste 5/10 minuten na het smoken een soort anxiety krijg, alsof mijn lichaam schrikt, hartslag gaat omhoog, ademhaling hoog, vervolgens land ik in de high & kan ik lekker gaan genieten van de high! Maar snap niet waar dat paniekerige vandaan komt, benieuwd naar andere hun ervaring! Overigens gebeurd dit niet als ik al een buzz van een paar biertjes heb, dan kan ik zoveel smoken als ik wil! 🤪🤪
Klik om te vergroten...
Zeker!

Vroeger jarenlang vrijwel dagelijks geblowd en dat was altijd gewoon ontspannend en leuk. En plotseling begon dat te veranderen en kreeg ik enorm anxiety en werd ik er juist onrustig van. Waarom dat precies is gebeurd en wat er nou is veranderd, geen idee... Maar nu kan ik alleen nog een heel klein beetje roken zonder dat ik een halve paniekaanval krijg. Zeker wat jij al schrijft net na het roken, echt alsof je een soort "weed come-up hebt". Dus ben maar vrijwel helemaal gestopt.

Neo-Shulginist zei:
But that’s not reality. In reality I have a single puff of a joint and I’m immediately plunged into crisis. Suddenly I’m surrounded by people who can see with laser precision just how lame and pathetic I am and they take pleasure in watching me pretend otherwise. I take a sip of beer and feign nonchalance but I hear their recriminations: That was such a weird sip. Did you see that weird sip Julian just did? What the hell was that?!"
Klik om te vergroten...
Deze vond ik erg leuk en super herkenbaar :tearsofjoy:
P
PsychojohnLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wiet kan leuk zijn maar ook echt vreselijk. De laatste tijd geef wiet mij de ene mindfuck na de anderen. Het brengt mij op gedachten die ik nuchter nooit zal hebben, maar helaas zijn die vaak negatief.

Niet alleen tijdens het blowen ben ik angstig, maar ook de dag daarna nog. Eigenlijk vind ik de dag daarna vaak nog erger dan de dag dat ik high ben. Ik zit dan in een soort van waas en voel me verre van scherp (ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid die ik heb gerookt de dag ervoor).

Ik blow al 4.5 jaar waarvan 2.5 jaar gemiddeld 1x per week, en soms even niet. De reden dat ik het doe is omdat ik het gewoon wel ff lekker vind. Eff iets anders dan een biertje drinken, ander effect. Ik moet ook zeggen dat als je in een goeie leuke setting bent het effect al veel beter is. En inderdaad in combinatie met een paar biertjes is de anxiety verdwenen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Boyman zei:
Vroeger jarenlang vrijwel dagelijks geblowd en dat was altijd gewoon ontspannend en leuk. En plotseling begon dat te veranderen en kreeg ik enorm anxiety en werd ik er juist onrustig van. Waarom dat precies is gebeurd en wat er nou is veranderd, geen idee... Maar nu kan ik alleen nog een heel klein beetje roken zonder dat ik een halve paniekaanval krijg. Zeker wat jij al schrijft net na het roken, echt alsof je een soort "weed come-up hebt". Dus ben maar vrijwel helemaal gestopt.
Klik om te vergroten...
Slechts mijn theorie maar ik denk dat je emotionele verwerking vrijwel helemaal lamgelegd wordt door wiet gebruiken. Gevoelens worden niet verwerkt, dingen worden niet afgesloten. Iemand legt gewoon jarenlang een laagje van oppervlakkige ontspanning boven die beerput van onverwerkte gevoelens heen. Ook minder goede slaap door het wiet gebruik draagt daaraan bij.

En omdat het zolang in je systeem zit is dit ook niet gefixed door steeds een paar weekjes pauze te nemen.
B
BoymanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Slechts mijn theorie maar ik denk dat je emotionele verwerking vrijwel helemaal lamgelegd wordt door wiet gebruiken. Gevoelens worden niet verwerkt, dingen worden niet afgesloten. Iemand legt gewoon jarenlang een laagje van oppervlakkige ontspanning boven die beerput van onverwerkte gevoelens heen. Ook minder goede slaap door het wiet gebruik draagt daaraan bij.
Klik om te vergroten...
Zeker mee eens. Als je heel lang dagelijks blowt en dan stopt - en dat is best even moeilijk in het begin - voelt het daarna alsof iemand een deken van je aftrekt ofzo. Alsof je voor het eerst in lange tijd weer eens echt helder kan denken. En dat heb je niet door als je er nog midden in zit, dan heb je gewoon geaccepteerd dat dat is hoe jij je "normaal" voelt.

Om nog maar niet te spreken van het feit dat je "ineens" weer gaat dromen :)
D
DoYoThangLid
01-01-2024, 00:00
#13
Manu76 zei:
Klinkt niet zo goed, al kan ik me er wel iets bij voorstellen.
Heb je iets van een alcohol-verslaving? Gebeurd dit bij alle wiet of alleen een specifieke Sativa?
Wanneer was je voor het laatst meerdere dagen achter elkaar geheel nuchter (geen alcohol, of wiet of andere drugs?) En als laatste: rook je met tabak en rook je ook tabak zonder wiet?
Ik zou even oppassen als ik jou was, met de Sativa varianten.
Klik om te vergroten...
Ik ben niet vies van een biertje in het weekend, maar heb geen verslaving. Soms wil ik wel eens wat wegdrinken als afleiding, maar dat is heel sporadisch. Ik ben eigenlijk elke dag nuchter, tenzij je caffeine als drugs meetelt lol, die drink dagelijks in vele maten haha!
Ik rook altijd mee met vrienden & die roken altijd met tabak! Gekke is is dat als ik aangeschoten ben ik nergens last van heb!
D
DoYoThangLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Je begint beter door te hebben welk effect cannabis heeft :wink:
Klik om te vergroten...
Dit herken ik wel ja, want ik kan wel bewust voelen dat het de thc is waar mijn lichaam van schrikt! Kan met een realistische visie naar het gevoel kijken, maar het haalt toch het ontspannende gevoel van de high weg, zoals ik die vroeger had! Hmm it is what it is denk ik haha
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Ja hè?

Maar gebruikte je dan eerst de hele dag door wiet, of had het deze uitwerking ook op je wanneer het echte effect van de wiet uitgewerkt was?
Klik om te vergroten...
Ik rookte standaard een gram sterke wiet per dag. Vaak ook wake-and-bakes enzo, en in het weekend vaak ook meer dan die gram per dag. Dus ik was nooit echt nuchter nee. Hoewel ik wel ook gewoon naar school ging en werkte enzo. Maar dat was toch allemaal beneden mijn denkniveau (ik was enorm aan het onderpresteren), dus dan was het beter als ik nog helemaal wazig was want anders werd ik gek van alle ideeën en inzichten waar ik niks mee kon omdat de omgeving daar niet ondersteunend aan waren.
Mindless zei:
Maar jij bent nu wel of niet gestopt met wiet dan? Ik ben zo'n 1,5 jaar gestopt en mis het helemaal niet. Geen behoefte om er weer naar terug te gaan. Al heeft het wel een tijd geduurd voorafgaand aan die 1,5 jaar om op dat punt te komen.
Klik om te vergroten...
Nee ik blow nog wel, maar veel minder. Met een gram doe ik 3-4 dagen ofzo. Ik koop nooit sterke wiet, maar liever gewoon smaakvol en niet zo sterk. Bijvoorbeeld een lekker kleinschalig bio buitenwietje van een bijzondere strain.
En ik blow niet meer echt in sociale settings omdat ik daar gewoon minder gezellig van word, en dan mezelf ga kwalijk nemen dat ik niet gezellig ben. Daar heb ik dus niks aan, en anderen ook niet.

In plaats daarvan drink ik nu vaak wijn, wat wel op een gezellige manier kan.
D
DoYoThangLid
01-01-2024, 00:00
#16
Psychojohn zei:
Wiet kan leuk zijn maar ook echt vreselijk. De laatste tijd geef wiet mij de ene mindfuck na de anderen. Het brengt mij op gedachten die ik nuchter nooit zal hebben, maar helaas zijn die vaak negatief.

Niet alleen tijdens het blowen ben ik angstig, maar ook de dag daarna nog. Eigenlijk vind ik de dag daarna vaak nog erger dan de dag dat ik high ben. Ik zit dan in een soort van waas en voel me verre van scherp (ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid die ik heb gerookt de dag ervoor).

Ik blow al 4.5 jaar waarvan 2.5 jaar gemiddeld 1x per week, en soms even niet. De reden dat ik het doe is omdat ik het gewoon wel ff lekker vind. Eff iets anders dan een biertje drinken, ander effect. Ik moet ook zeggen dat als je in een goeie leuke setting bent het effect al veel beter is. En inderdaad in combinatie met een paar biertjes is de anxiety verdwenen.
Klik om te vergroten...
Ben benieuwd wat de reden is dat de anxiety niet aanwezig is zodra er een paar bieries in zitten. Maybe dat omdat je door alcohol minder in je hoofd zit? Zou dat dan ook de oplossing zijn als je smoked zonder alcohol… minder in je hoofd zitten?
D
DoYoThangLid
01-01-2024, 00:00
#17
Het is trouwens geen social anxiety, daar heb ik geen last van. Het zijn lichamelijke sensaties die mij paniekerig maken, de hoge hartslag, hoge ademhaling, niet stil kunnen zitten!
D
DoYoThangLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Alcohol ontspant hè. Lichamelijk en geestelijk. Niet dat het een echte oplossing is. Het is gewoon weer verder verdoven/emoties blokkeren. Uiteindelijk zal het toch wel omhoog borrelen (die verdoofde gevoelens). Het is alleen dat je jezelf er tijdelijk onbewust van maakt, net zoals met bijvoorbeeld wiet (al is die laatste veel complexer en haalt het soms juist dingen naar boven. Wiet wordt ook wel semi-psychedelisch genoemd)
Klik om te vergroten...
Ja dat is waar, bij allebei verschillen de effecten ook weer, afhankelijk van hoe je op het moment in je vel zit. Drinken/smoken om te verdoven is weer anders dan als je het voor het genot doet
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
DoYoThang zei:
Ben benieuwd wat de reden is dat de anxiety niet aanwezig is zodra er een paar bieries in zitten. Maybe dat omdat je door alcohol minder in je hoofd zit? Zou dat dan ook de oplossing zijn als je smoked zonder alcohol… minder in je hoofd zitten?
Klik om te vergroten...
Alcohol ontspant hè. Lichamelijk en geestelijk. Niet dat het een echte oplossing is. Het is gewoon weer verder verdoven/emoties blokkeren. Uiteindelijk zal het toch wel omhoog borrelen (die verdoofde gevoelens). Het is alleen dat je jezelf er tijdelijk onbewust van maakt, net zoals met bijvoorbeeld wiet (al is die laatste veel complexer en haalt het soms juist dingen naar boven. Wiet wordt ook wel semi-psychedelisch genoemd)
D
DoYoThangLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Alcohol ontspant hè. Lichamelijk en geestelijk. Niet dat het een echte oplossing is. Het is gewoon weer verder verdoven/emoties blokkeren. Uiteindelijk zal het toch wel omhoog borrelen (die verdoofde gevoelens). Het is alleen dat je jezelf er tijdelijk onbewust van maakt, net zoals met bijvoorbeeld wiet (al is die laatste veel complexer en haalt het soms juist dingen naar boven. Wiet wordt ook wel semi-psychedelisch genoemd)
Klik om te vergroten...
En inderdaad, alcohol verdoofd & bij wiet word je bijna geforceerd om je angsten aan te kijken, de shit die omhoog komt kun je niet onderdrukken, het word onderdeel van de high en gaat pas weg als je het aankijkt en accepteert dat het er is

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."