Ik zou even oppassen als ik jou was, met de Sativa varianten.
Het onderscheid tussen sativa en indica zegt niet zoveel, behalve dan hoe breed de bladeren zijn. Soms zijn de biochemische verschillen in dezelfde 'strain' zelfs groter dan tussen sativa en indica.
Wat je wil weten is het chemotype: welk cannabinoïde- en terpenenprofiel heeft de cannabis?
Daarvoor zijn andere genen verantwoordelijk dan de genen die zorgen voor het fenotype (=uiterlijk van de plant), dus het onderscheid tussen sativa en indica (of ruderalis).
Helaas blijft die informatie vaak onbekend. Zaad-veredelaars nemen meestal niet de moeite om een stabiel ras te maken (door te telen tot de derde of de zevende generatie), labtests naar inhoud worden bijna niet gedaan, en hoewel een aantal coffeeshops wel QR-codes geeft bij zakjes wiet, zijn die tests ongeverifieerd (dus eigenlijk onbetrouwbaar), en/of met apparatuur uitgevoerd die niet de significantie kunnen leveren wat beweerd wordt (zo doen sommige coffeeshops net alsof je met een infraroodscanner het THC-percentage tot met drie significante cijfers (bijvoorbeeld 15,1%) kunnen meten, terwijl de daadwerkelijke onzekerheid zich eerder afspeelt in de orde van grootte van tien procent; dus eigenlijk 1 significant cijfer (oftewel: deze strain bevat tussen de 10% en 20% THC). Met zo'n test weet je dus alsnog niet zoveel.
Helaas hebben we dus een markt waarin we eigenlijk niet weten wat we roken, hoewel we wel weten dat al die cannabinoïden en terpenen andere effecten kunnen hebben. Dat is zonde, maar helaas kan je niet veel meer zeggen dan dat je het best voor de minder sterke wietsoort kunt gaan. En als je ruikt aan de cannabis, dat een complex terpenenprofiel waarschijnlijk minder paniekaanvallen veroorzaakt dan wiet die alleen ruikt naar citroen (maar zelfs dat kun je dus niet zo stellig zeggen).