Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat maakt cocaine gevaarlijker als XTC?

Wat maakt cocaine gevaarlijker als XTC?

49 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
S
SomaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Oh, dan neem ik volgende keer MDMA in een koele omgeving, dan loop ik lekker geen hersenbeschadiging op :rolleyes:
P
PuppiiiEyesLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallow iedereen,

Ik vroeg me dit nu al een tijdje af. Wat maakt cocaine snuiven nu gevaarlijker als xtc, speed enz gebruiken?
Van beide stoffen gaat het hart sneller slaan en vernauwen de bloedvaten zich.
Dus het hart krijgt bij beide drugs het hart te verduren.
Ik heb het alleen over fysische schade. Ik weet natuurlijk ook wel dat cocaine stukken verslavender is en je in geldproblemen kan brengen.

Is het misschien omdat je bij cocaine grotere dosis'en gebruikt?


:wave:
P
PlimuLid
01-01-2024, 00:00
#3
werking:
waarschijnlijk de manier waarop het werkt, mdma houdt de hersenen voor de gek, en coke verandert iets aan de receptoren (blokkeert de terug opname zodat de deeltjes blijven afgeven van informatie)

afbraak:
ook de manier waarin het word afgebroken heeft er mee te maken maar hier weet ik niet genoeg van af on u iets over te vertellen. (als iemand weet quote me aub dan verander ik het)

verslaving:
coke is enorm verslavend en mdma is niet/minder verslavend mdma is eigelijk alleen verslavend omdat het zo leuk is, coke heeft een gebruiker echt NODIG.

en het is vooral erg slecht voor de portomonee helemaal wanneer de gebruiker een verslavings stadium heeft bereikt
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#4
wie heeft jullie wijs gemaakt dat cocaine slechter voor je is dan xtc?

het is inderdaad een gevaarlijk goedje maar xtc is ook niet mals. volgens verslavingsartsen kan er na 1 a 2 keer xtc-gebruik onherstelbare hersenschade optreden. de kans op een zware depressie na 1 of meer pillen schijnt velen malen groter te zijn dan dat bij een paar lijntjes coca het geval is. denk dat als we een volledige vergelijking van beide drugs zouden maken, ze even gevaarlijk blijken te zijn, zij het soms door verschillende effecten.

spoel beiden lekker door de plee, raak ze verder niet aan: KOESTER JE JEUGD JONGELINGEN :wink: GET HIGH ON LOVE :hearteyes: :hearteyes: :hearteyes:
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#5
yeti zei:
wie heeft jullie wijs gemaakt dat cocaine slechter voor je is dan xtc?

het is inderdaad een gevaarlijk goedje maar xtc is ook niet mals. volgens verslavingsartsen kan er na 1 a 2 keer xtc-gebruik onherstelbare hersenschade optreden. de kans op een zware depressie na 1 of meer pillen schijnt velen malen groter te zijn dan dat bij een paar lijntjes coca het geval is. denk dat als we een volledige vergelijking van beide drugs zouden maken, ze even gevaarlijk blijken te zijn, zij het soms door verschillende effecten.

spoel beiden lekker door de plee, raak ze verder niet aan: KOESTER JE JEUGD JONGELINGEN :wink: GET HIGH ON LOVE :hearteyes: :hearteyes: :hearteyes:
Klik om te vergroten...

Liefde bestaat niet.
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#6
Angramar Temenos zei:
Liefde bestaat niet
Klik om te vergroten...

Als ik niet tot over mijn oren verliefd zou zijn op cocaine, dan zou haar ik niet steeds weer opzoeken... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik snap het nut van niet-tripdrugs niet zo erg, sorry :tearsofjoy:
P
PuppiiiEyesLid
01-01-2024, 00:00
#8
Angramar Temenos zei:
Ik snap het nut van niet-tripdrugs niet zo erg, sorry :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Hehe paddokop :mrgreen:
Nja alles heeft wel zen toffe kantjes, het een misschien iets harder dan het andere.
Ieder zijn ding hé :wink:

:wave:
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#9
Angramar Temenos zei:
Ik snap het nut van niet-tripdrugs niet zo erg,
Klik om te vergroten...

als je in een nutteloze oorlog wat kogels opgevangen hebt met je body, kan het best wel tof zijn: pijnlijke littekens worden verdoofd en vermoeidheid is ook ver te zoeken als sosa het overgenomen heeft.
ieder zijn eigen vluchtweg, amigo :grin:
M
MetaalKonijnLid
01-01-2024, 00:00
#10
yeti zei:
Angramar Temenos zei:
Ik snap het nut van niet-tripdrugs niet zo erg,
Klik om te vergroten...

als je in een nutteloze oorlog wat kogels opgevangen hebt met je body, kan het best wel tof zijn: pijnlijke littekens worden verdoofd en vermoeidheid is ook ver te zoeken als sosa het overgenomen heeft.
ieder zijn eigen vluchtweg, amigo :grin:
Klik om te vergroten...

.. en uw punt is, mijnheer?
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#11
.45, een vrij zwaar kaliber :tearsofjoy:
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#12
Gatverredamme, oorlog! Ik moet al :kots: van het idee >.>;. Wapens zouden afgeschaft moeten worden... :stoned: . Ik zou nooit meer naar Amerika gaan, die primitievelingen kan iedereen gewoon een pistool halen...
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#13
at the end of every rush she pulls the trigger of my lovegun :P

begin steeds meer sympathy voor je te krijgen: je gelooft niet in liefde maar hebt wel een diepe afkeer van oorlog... grote klasse

wish you a nice and peacefull weekend :beer:
o
oldskoolLid
01-01-2024, 00:00
#14
je mag zeggen wat je wil; maar ik beweer het tegendeel; XTC is very bad for you!!! coke also bad, but big difference... :wink:
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#15
yeti zei:
at the end of every rush she pulls the trigger of my lovegun :P

begin steeds meer sympathy voor je te krijgen: je gelooft niet in liefde maar hebt wel een diepe afkeer van oorlog... grote klasse

wish you a nice and peacefull weekend :beer:
Klik om te vergroten...

Danké ^^.
S
StonebootLid
01-01-2024, 00:00
#16
oldskool zei:
je mag zeggen wat je wil; maar ik beweer het tegendeel; XTC is very bad for you!!! coke also bad, but big difference... :wink:
Klik om te vergroten...

Ja, leer Engels.
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#17
angramar...op mdma kan ik net zo diep gaan als op echte tripmiddelen. al snap ik wel je punt hoor, ik dacht er net zo over namelijk. maar eh, liefde bestaat niet? kom op man niet zo depressed, je weet dondersgoed dat liefde wel bestaat...misschien niet onvoorwaardelijk, maar het bestaat zeker weten wel.
P
PuppiiiEyesLid
01-01-2024, 00:00
#18
Okaaj maar om terug ontopic te komen :tongueout:
In de UK zijn er 780.000 cocaine-gebruikers en zijn er 214 mensen die er aan sterven per jaar.
(ratio: 0.00027435897435897435)
Er zijn daar ook 500.000 xtc-gebruikers en er sterven er 27 per jaar.
(ratio: 0.000054)

Ratio: Coce-gebruikers / XTC gebruikers is 5.

Dus bij cocaine heb je 5x meer kans om te sterven.

(bron van slachtoffers enz: Horizon Is Alcohol Worse Than Ecstasy)
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#19
PuppiiiEyes zei:
Okaaj maar om terug ontopic te komen :tongueout:
In de UK zijn er 780.000 cocaine-gebruikers en zijn er 214 mensen die er aan sterven per jaar.
(ratio: 0.00027435897435897435)
Er zijn daar ook 500.000 xtc-gebruikers en er sterven er 27 per jaar.
(ratio: 0.000054)

Ratio: Coce-gebruikers / XTC gebruikers is 5.

Dus bij cocaine heb je 5x meer kans om te sterven.

(bron van slachtoffers enz: Horizon Is Alcohol Worse Than Ecstasy)
Klik om te vergroten...
dat soort cijfers zeggen niet zoveel hoor...er kan nooit worden vastgesteld hoeveel gebruikers er daadwerkelijk zijn, en een patholoog zal niet snel verklaren dat iemand dood is gegaan aan cocaine of xtc...simpelweg omdat zo iets heel moeilijk is vast te stellen. vaak gaan die mensen namelijk dood aan een andere oorzaak, zoals oververhitting of uitdroging.
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#20
PuppiiiEyes zei:
Ratio: Coce-gebruikers / XTC gebruikers is 5.
Klik om te vergroten...

als je wiskundeleraar eens te weten zou komen dat je je aanleg voor deze discipline ten behoeve van dit forum zou inzetten... :sunglasses:

de excate cijfers over het volgende heb ik helaas niet bij de hand. was dat wel zo, dan had ik er weinig zinnigs mee zou kunnen uitvoeren op wiskundiggebied want ik tekende tijdens die lessen alleen maar de hele tijd schedels met bijlen in het voorhoofd en gieren met kwijlende snavels. :smilingimp:

heb wel eens een Engels overheidsrapport gelezen waarin stond dat het aantal mensen met onherstelbare hersenschade door XTC-gebruik verbluffend hoog is. Het is iets dat ik al eerder in dit topic benadrukt heb, maar het lijkt me niet onbelangrijk om opnieuw te vermelden. Bij cocaine-gebruik zou die braindamage te verwaarlozen zijn. Dan wordt welliswaar de neurotransmitterbalans verstoord, maar die hersteld zich meestal weer snel.
Hiermee wil ik cocaine echter niet als een onschuldiger goedje afschilderen dan xtc: Elke sosaroes laat littekenweefsel achter op de hartspier en ook als je al jarenang gestopt bent, kan dit je opbreken. Een door bijvoorbeeld erfelijkheid en/of slechte voeding op latere leeftijd ontstane hartkwaal kan door de aanwezigheid van het oude littekenweefsel fatale vormen aannemen. :(

Beide drugs hebben hun goede en slechte kanten en die +kanten hebben ook weer eens verschillende vormen bij beide genoemde substanties. hetzelfde geldt voor de downsides.
Een statistische benadering helpt niet om het een voorkeur te forceren. Het pakt nml per persoon verschillend uit. Als je reeds zonder het te weten een lek hartklepje hebt en je geeft je regelmatig over aan pittige cocainesessies, waar valt het dan aan te wyten als je opeens op de intensive care ligt? of op het kerkhof?
en als je het op neuropsychisch niveau toch al zwaar had vanwege een groot verlies of een aangeboren sombere kijk op het bestaan, ligt het dan aan de mdma dat je de rest van je leven een forse doses anti-depressiva moet slikken?

Wellicht zijn het soort vergelijkingen dat in dit topic gemaakt worden ietwat overbodig.
Misschien is het slimmer om je goed in de sunnysides en the downside van elke drug op zich te verdiepen als je overweegt er mee te gaan stoeien of er al een verbintenis mee bent aangegaan. Als we die ervaringen met elkaar blijven uitwisselen (want dat gebeurt al op DF), dan leren we meer erover dan door hardnekkig een bepaalde drug de beste plaats op het erepodium van de meest gevaarlijke partyproducten te geven :grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."